Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Tommoset piuhat mulla:

https://m.summitracing.com/parts/fms-m-12259-c301

Nyt kun kaasari pois koneesta uudelleen kirrasin imusarjan pultit. Hieman osa oli löysällä.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Tuli uus V8 makasiini ja pisti silmään "tuoteuutta" palstalla:

http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... g.php?c=79

Nuita vois joku kokeilla ja kertoa kokemuksia :peukku:
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Hieno mainosvideo, ku loppuu köyhtyminen ja rikastun nii ostan heti Mustiin tommoset :D
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Jep, tuosta tekniikasta sen enempää tietävänä kait tuossa jotain perää on. Mutta tavallinen tulppa alkaa olla niitä antiikkisimpia osia mitä nykyautoistakin vielä löytyy.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.

Viesti Kirjoittaja starsky »

Omassa jakajassa oli pyörijän kärki ruuvilla kiinni. Pyörijän ja nastan välisen raon mittasin laittamalla taivutetun rautalangan kärkeen sopivan tiukalle ja hieman liian pitkäksi. Pyöritettäessä painuu lähimpänä olevan nastan mukaiseen pituuteen.
jakajamittaus1.JPG
Tässä tapauksessa kärjen ja nastan väliin jää tehtaan asetuksilla alle milli:
jakajamittaus2.JPG
Kärjessä olevat kipinöintijäljet olivat keskialueen tuntumassa, joten vaiheistus on tässä setupissa kohdallaan.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Löytyi ihan hyvä artikkeli ajoituksen säätämisestä:

http://www.fordmuscle.com/archives/2000/03/timing/

Kävin oman MSD jakajan läpi ja vaihdoin "limpun" 25 asteiseksi ja jouset light silver ja light blue.
Jos laitan sitten perusennakoksi 12-13 niin kokonaiseksi tulisi juuri tuo 38 jota suositellaan maksimiksi 9.5:1 - 10.5:1 puristeisille koneille.
Tuo kokonaisenakko tulee vähän alle 3000rpm:llä sitten.

Jospa tällä viikolla pääsis ottamaan ekat savut koneesta kun järjestyi hieman aikaa sairausloman merkeissä :-)
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.

Viesti Kirjoittaja porttari »

Sytkäennakot määräytyvät moottorin hyötysuhteen perusteella. Ei ole jotain tiettyä ennakkoa, jota pitäisi automattisesti käyttää. Jostain on tietysti lähdettävä liikkeelle, mutta joka kokoonpanot toimivat erilaisilla ennakoilla. Maksimi ennakko on vain yksi useammasta käyttöennakoihin liittyvistä arvoista.

Noista tulpista vielä. Iridium on ihan ok kynttilä, muttei mitenkään pakollinen useassakaan kokoonpanossa, edes kilpakoneissakaan. Moottorin säädöt vaikuttavat yksinomaan tulpan kestoon/käyttöikään. Kaikella on tietysti käyttöikänsä, mutta ei ole mitenkään tavallista, että jopa kilpakoneissa joissa säädöt kohdallaan, samoilla tulpilla ajetaan useita vuosia ongelmitta. Puhumattakaan käyttöautoista.
Anti -Histamiini 65
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Jep tuohon 35-38 total ennakkoon ois tarkotus tähdätä. Silloin perusennakoksi 25 limpulla tulisi noin 10-13.
Sitten tuon näkee paremmin kun saa auton käymään että mihin asettuu. Dynossa on tarkoitus käydä jossain vaiheessa mutta vielä ei tiedä milloin sinne ehtii kun ei tuota kesälomaa ole tälle kesää uuden duunin takia. Muutenkin erittäin paljon harrastukset kärsii rankemman työn vuoksi :peukku: :lol: :cry:
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.

Viesti Kirjoittaja porttari »

Toistan taas itseäni, mutta itse heittäisin vähänkään moottoria vakiosta muutettuna normijakajan hittoon ja korvaisin sen ohjelmoitavalla sytkälaitteistolla joka sisältää map anturin. Eivät maksa tänäpäivänä enää kovin kauheasti, mutta lopputulos tavan jakajasytkään verrattuna aivan eri planeetalta säädetynä.

Jakajankin taitanee saada jättää paikoilleen johtoineen päivineen, mutta se muutetaan kiinteäksi. Esim. MSD:ltä löytyy sopivat kilkkeet tähän tarkoitukseen. Ja kaikki näyttää ulospäin liki vakiolta.
Anti -Histamiini 65
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.

Viesti Kirjoittaja ak72 »

porttari kirjoitti: 17 Touko 2017, 10:35 Toistan taas itseäni, mutta itse heittäisin vähänkään moottoria vakiosta muutettuna normijakajan hittoon ja korvaisin sen ohjelmoitavalla sytkälaitteistolla joka sisältää map anturin. Eivät maksa tänäpäivänä enää kovin kauheasti, mutta lopputulos tavan jakajasytkään verrattuna aivan eri planeetalta säädetynä.

Jakajankin taitanee saada jättää paikoilleen johtoineen päivineen, mutta se muutetaan kiinteäksi. Esim. MSD:ltä löytyy sopivat kilkkeet tähän tarkoitukseen. Ja kaikki näyttää ulospäin liki vakiolta.

Alkoi vähän kiinnostamaan, oisko sulla linkkiä mimmosesta wärkistä on kyse?
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.

Viesti Kirjoittaja porttari »

Katsele MSD:n sivuilta kys. laitteita esimerkiksi. Oiskohan tyyppi ollut 6AL tms.
Anti -Histamiini 65
Vastaa Viestiin