Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.
Tommoset piuhat mulla:
https://m.summitracing.com/parts/fms-m-12259-c301
Nyt kun kaasari pois koneesta uudelleen kirrasin imusarjan pultit. Hieman osa oli löysällä.
https://m.summitracing.com/parts/fms-m-12259-c301
Nyt kun kaasari pois koneesta uudelleen kirrasin imusarjan pultit. Hieman osa oli löysällä.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.
Tuli uus V8 makasiini ja pisti silmään "tuoteuutta" palstalla:
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... g.php?c=79
Nuita vois joku kokeilla ja kertoa kokemuksia
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... g.php?c=79
Nuita vois joku kokeilla ja kertoa kokemuksia

- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.
Hieno mainosvideo, ku loppuu köyhtyminen ja rikastun nii ostan heti Mustiin tommoset 

- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.
Jep, tuosta tekniikasta sen enempää tietävänä kait tuossa jotain perää on. Mutta tavallinen tulppa alkaa olla niitä antiikkisimpia osia mitä nykyautoistakin vielä löytyy.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.
Omassa jakajassa oli pyörijän kärki ruuvilla kiinni. Pyörijän ja nastan välisen raon mittasin laittamalla taivutetun rautalangan kärkeen sopivan tiukalle ja hieman liian pitkäksi. Pyöritettäessä painuu lähimpänä olevan nastan mukaiseen pituuteen.
Kärjessä olevat kipinöintijäljet olivat keskialueen tuntumassa, joten vaiheistus on tässä setupissa kohdallaan.
Tässä tapauksessa kärjen ja nastan väliin jää tehtaan asetuksilla alle milli:
Kärjessä olevat kipinöintijäljet olivat keskialueen tuntumassa, joten vaiheistus on tässä setupissa kohdallaan.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.
Löytyi ihan hyvä artikkeli ajoituksen säätämisestä:
http://www.fordmuscle.com/archives/2000/03/timing/
Kävin oman MSD jakajan läpi ja vaihdoin "limpun" 25 asteiseksi ja jouset light silver ja light blue.
Jos laitan sitten perusennakoksi 12-13 niin kokonaiseksi tulisi juuri tuo 38 jota suositellaan maksimiksi 9.5:1 - 10.5:1 puristeisille koneille.
Tuo kokonaisenakko tulee vähän alle 3000rpm:llä sitten.
Jospa tällä viikolla pääsis ottamaan ekat savut koneesta kun järjestyi hieman aikaa sairausloman merkeissä
http://www.fordmuscle.com/archives/2000/03/timing/
Kävin oman MSD jakajan läpi ja vaihdoin "limpun" 25 asteiseksi ja jouset light silver ja light blue.
Jos laitan sitten perusennakoksi 12-13 niin kokonaiseksi tulisi juuri tuo 38 jota suositellaan maksimiksi 9.5:1 - 10.5:1 puristeisille koneille.
Tuo kokonaisenakko tulee vähän alle 3000rpm:llä sitten.
Jospa tällä viikolla pääsis ottamaan ekat savut koneesta kun järjestyi hieman aikaa sairausloman merkeissä

Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.
Sytkäennakot määräytyvät moottorin hyötysuhteen perusteella. Ei ole jotain tiettyä ennakkoa, jota pitäisi automattisesti käyttää. Jostain on tietysti lähdettävä liikkeelle, mutta joka kokoonpanot toimivat erilaisilla ennakoilla. Maksimi ennakko on vain yksi useammasta käyttöennakoihin liittyvistä arvoista.
Noista tulpista vielä. Iridium on ihan ok kynttilä, muttei mitenkään pakollinen useassakaan kokoonpanossa, edes kilpakoneissakaan. Moottorin säädöt vaikuttavat yksinomaan tulpan kestoon/käyttöikään. Kaikella on tietysti käyttöikänsä, mutta ei ole mitenkään tavallista, että jopa kilpakoneissa joissa säädöt kohdallaan, samoilla tulpilla ajetaan useita vuosia ongelmitta. Puhumattakaan käyttöautoista.
Noista tulpista vielä. Iridium on ihan ok kynttilä, muttei mitenkään pakollinen useassakaan kokoonpanossa, edes kilpakoneissakaan. Moottorin säädöt vaikuttavat yksinomaan tulpan kestoon/käyttöikään. Kaikella on tietysti käyttöikänsä, mutta ei ole mitenkään tavallista, että jopa kilpakoneissa joissa säädöt kohdallaan, samoilla tulpilla ajetaan useita vuosia ongelmitta. Puhumattakaan käyttöautoista.
Anti -Histamiini 65
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.
Jep tuohon 35-38 total ennakkoon ois tarkotus tähdätä. Silloin perusennakoksi 25 limpulla tulisi noin 10-13.
Sitten tuon näkee paremmin kun saa auton käymään että mihin asettuu. Dynossa on tarkoitus käydä jossain vaiheessa mutta vielä ei tiedä milloin sinne ehtii kun ei tuota kesälomaa ole tälle kesää uuden duunin takia. Muutenkin erittäin paljon harrastukset kärsii rankemman työn vuoksi

Sitten tuon näkee paremmin kun saa auton käymään että mihin asettuu. Dynossa on tarkoitus käydä jossain vaiheessa mutta vielä ei tiedä milloin sinne ehtii kun ei tuota kesälomaa ole tälle kesää uuden duunin takia. Muutenkin erittäin paljon harrastukset kärsii rankemman työn vuoksi



Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.
Toistan taas itseäni, mutta itse heittäisin vähänkään moottoria vakiosta muutettuna normijakajan hittoon ja korvaisin sen ohjelmoitavalla sytkälaitteistolla joka sisältää map anturin. Eivät maksa tänäpäivänä enää kovin kauheasti, mutta lopputulos tavan jakajasytkään verrattuna aivan eri planeetalta säädetynä.
Jakajankin taitanee saada jättää paikoilleen johtoineen päivineen, mutta se muutetaan kiinteäksi. Esim. MSD:ltä löytyy sopivat kilkkeet tähän tarkoitukseen. Ja kaikki näyttää ulospäin liki vakiolta.
Jakajankin taitanee saada jättää paikoilleen johtoineen päivineen, mutta se muutetaan kiinteäksi. Esim. MSD:ltä löytyy sopivat kilkkeet tähän tarkoitukseen. Ja kaikki näyttää ulospäin liki vakiolta.
Anti -Histamiini 65
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.
porttari kirjoitti: ↑17 Touko 2017, 10:35 Toistan taas itseäni, mutta itse heittäisin vähänkään moottoria vakiosta muutettuna normijakajan hittoon ja korvaisin sen ohjelmoitavalla sytkälaitteistolla joka sisältää map anturin. Eivät maksa tänäpäivänä enää kovin kauheasti, mutta lopputulos tavan jakajasytkään verrattuna aivan eri planeetalta säädetynä.
Jakajankin taitanee saada jättää paikoilleen johtoineen päivineen, mutta se muutetaan kiinteäksi. Esim. MSD:ltä löytyy sopivat kilkkeet tähän tarkoitukseen. Ja kaikki näyttää ulospäin liki vakiolta.
Alkoi vähän kiinnostamaan, oisko sulla linkkiä mimmosesta wärkistä on kyse?
Re: Iridium tulpat ja asiaa virranjakajista.
Katsele MSD:n sivuilta kys. laitteita esimerkiksi. Oiskohan tyyppi ollut 6AL tms.
Anti -Histamiini 65