Startti ei osu hammaskehälle.

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
ts636
Hiljaisempi
Viestit: 26
Liittynyt: 04 Helmi 2017, 11:27
Auto: 1966 HT
Paikkakunta: Jyväskylä

Startti ei osu hammaskehälle.

Viesti Kirjoittaja ts636 »

Olisiko ideaa miten saisi startin säädettyä siten ettei lyö tyhjää hammaskehälle ennen kuin jotain särkyy?
Kyseessä manuaali,otin startin paikaltaan kun katsoin lohkon valunumeroita ja en älynnyt piirtää mitään jälkeä
millä kohdalla startti oli.
Nyt olen koittanut väännellä ja käännellä mutta tyhjää lyö vähintään joka toinen kerta kun avaimesta kääntää.
Toimivaa ei pitäisi näköjään mennä sorkkimaan :oops:
Avatar
Kiesi
Mega-addikti
Viestit: 899
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:32
Auto: -76 Mustang II 302W+T5
-77 Mustang II ???+??
-61 Mercury Comet 170+3v man.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Startti ei osu hammaskehälle.

Viesti Kirjoittaja Kiesi »

Onhan varmasti oikeanlainen startti? Mikä vaihteisto/monihampainen vauhtipyötä paikallaan?
-76 Iso 2
-77 Pikku 2
-61 Mercury Comet

He who shall be last, shall be sideways and smiling.
-Jeremy Clarkson
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Startti ei osu hammaskehälle.

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Mulla on myös sellainen kumma muistikuva että omassa '66:ssa manuaalin startti käyttäytyi juuri samallalailla. Hommasin tilalle automaatin startin ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. En muista mistä tuo johtui niin kauan aikaa kun tuon asian kanssa pähkäilin.
Avatar
Kiesi
Mega-addikti
Viestit: 899
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:32
Auto: -76 Mustang II 302W+T5
-77 Mustang II ???+??
-61 Mercury Comet 170+3v man.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Startti ei osu hammaskehälle.

Viesti Kirjoittaja Kiesi »

ak72 kirjoitti: 21 Elo 2017, 10:45 Mulla on myös sellainen kumma muistikuva että omassa '66:ssa manuaalin startti käyttäytyi juuri samallalailla. Hommasin tilalle automaatin startin ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. En muista mistä tuo johtui niin kauan aikaa kun tuon asian kanssa pähkäilin.
Niissä on erona hammaspyörän paikan syvyys. Siksi juuri riippuen kombinaatiosta täytyy valita oikea startti.
Liitteet
starter2.jpg
-76 Iso 2
-77 Pikku 2
-61 Mercury Comet

He who shall be last, shall be sideways and smiling.
-Jeremy Clarkson
ts636
Hiljaisempi
Viestit: 26
Liittynyt: 04 Helmi 2017, 11:27
Auto: 1966 HT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Startti ei osu hammaskehälle.

Viesti Kirjoittaja ts636 »

Startti on uusi ja vaihteisto T5 lohko 289 ja auto 66.
Ja toimi moitteettomasti ennen kuin otin startin irti kun katsoin mikä lohko oikeasti on.
Jonkin verranhan starttia voi liikutella pultinreijissähän on kuitenkin sen verran väljää.
Täytyy ottaa uudestaan irti ja tutustua paremmin miksi ei mene hampaalle.
Avatar
CFR-759
Aina äänessä
Viestit: 1551
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66
Paikkakunta: Tampere

Re: Startti ei osu hammaskehälle.

Viesti Kirjoittaja CFR-759 »

Kiesi kirjoitti: 21 Elo 2017, 12:06
ak72 kirjoitti: 21 Elo 2017, 10:45 Mulla on myös sellainen kumma muistikuva että omassa '66:ssa manuaalin startti käyttäytyi juuri samallalailla. Hommasin tilalle automaatin startin ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. En muista mistä tuo johtui niin kauan aikaa kun tuon asian kanssa pähkäilin.
Niissä on erona hammaspyörän paikan syvyys. Siksi juuri riippuen kombinaatiosta täytyy valita oikea startti.
Kiesin kuvassa näkyy hyvin ero. Vasemmanpuoleinen on 4-vaiht. manuaalin startti ja oikeanpuoleinen on automaatin SEKÄ T5 manuaalin startti.
Bendixhampaan ulkonemassa on se n. 10mm ero josta kyseinen "tyhjää" lyöminen johtunee. Asiaahan on puitu useampaan otteeseen aiemminkin.

Vesa
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
ts636
Hiljaisempi
Viestit: 26
Liittynyt: 04 Helmi 2017, 11:27
Auto: 1966 HT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Startti ei osu hammaskehälle.

Viesti Kirjoittaja ts636 »

Oikea startti minulla on purin tuon niin selvisi sen verran että kiinalainen startti ja meksikolainen hammaskehä ei tykkää toisistaan.
Startin pendix hammasratas on toivottoman pehmeää metallia ja kun törmännyt kehälle niin tyssännyt hampaat surkeaan kuntoon
koitin jujulla siistiä ratasta mutta auttoi vain muutaman startauksen varmasti siinä samalla hävisi rattaasta loppukin pintakarkaisu ja
todennäköisesti tyssääntyi entiselleen.
Täytyy hommata uusi startti ja jos on hyviä kokemuksia jostain muista kuin kiinalaisista niin saa kertoa.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Startti ei osu hammaskehälle.

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Kannattaa ehkä soitella Tuumacidiin tai Tradepartsiin ja kysellä mikä ois hyvä. Sanoa heti ettei Kiinalainen ole vaihtoehto, nuitakin taitaa olla jos minkälaisia nykyään ja osa vielä Made in USA.
ts636
Hiljaisempi
Viestit: 26
Liittynyt: 04 Helmi 2017, 11:27
Auto: 1966 HT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Startti ei osu hammaskehälle.

Viesti Kirjoittaja ts636 »

Ongelmahan ratkesi lopulta uudella startilla oli ameriikan joe valinnut väärän startin eli juurikin sen mitä kirjat
sanoisivat eli 289+manuaali mutta ei ollut sitten älynnyt että vaihteisto ole alkuperäinen vaan T5.
Ohessa kuva mistä hyvin näkee tuon eron.
Väärä kesti 1000 mailia.
Suuret kiitokset vastanneille joiden avulla pääsin perille millainen tuon pitää olla. :peukku:
IMG_20170830_182513_resized_20170831_082005593.jpg
Avatar
Kiesi
Mega-addikti
Viestit: 899
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:32
Auto: -76 Mustang II 302W+T5
-77 Mustang II ???+??
-61 Mercury Comet 170+3v man.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Startti ei osu hammaskehälle.

Viesti Kirjoittaja Kiesi »

Hieno homma että selvisi!
-76 Iso 2
-77 Pikku 2
-61 Mercury Comet

He who shall be last, shall be sideways and smiling.
-Jeremy Clarkson
mikkok
Aktiivi
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Huhti 2010, 12:44
Auto: 1955 kupla supercharged
1956 lincoln premiere
1972 kupla
1996 GT Convertible
…ja pari käyttistä
Paikkakunta: Lpr

Re: Startti ei osu hammaskehälle.

Viesti Kirjoittaja mikkok »

Itse painiskelin saman asian kanssa tässä taannoin => minulla 302+4v toploader ja siihen meni tuo "automaatin" startti pitkällä nokalla...
- shine can never replace attitude -
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Startti ei osu hammaskehälle.

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

mikkok kirjoitti: 02 Syys 2017, 09:27 Itse painiskelin saman asian kanssa tässä taannoin => minulla 302+4v toploader ja siihen meni tuo "automaatin" startti pitkällä nokalla...
Mulla tää oli toinen paini auton kanssa, parin startin jälkeen, otin ton pidemmän nokan ja mittasin etäisyydet ja totesin, että n. 4 millin prikoilla hampaat ovat kohdillaan hyvin.
Vastaa Viestiin