Kansiongelmia?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Pete85
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Pete85 »

Terve,
Cougarini alkoi tuossa eräänä päivänä oireilemaan. Käynti oli epätasaista ja tehot hukassa.

Vaihdettuani tulpat ja tulpanjohdot sekä tarkistettuani sytytyksen ja alipainejärjestelmät, totesin että vika voisi olla kenties palanut venttiili.

Pari päivää sitten mittasin sylinterien puristuspaineet. Sylinterit 5-8 näyttivät n. 8bar 0,1barin sisällä kaikki. Sylinteri nro.1 näytti 2bar ja sylinteri 2 noin 4bar.
No eipä tarvinnut enempää mittailla...

Sain kannen pois ja totesin silmämääräisesti ja nyrkkituntumalla, että venttiileissä ei olisi mitään vikaa, pitivät jopa bensan venttiililautasen yläpuolella vuotamatta lävitseen.

Mutta mutta kansipahvi näytti tarkemman syynäyksen jälkeen olevan viallinen. Mutta koska en ole varma onko tuo palanen sylinterien 1-2 väliltä ollut pois koko oireilun ajan vai irtosiko se tiivistettä irroittaessani ajattelin kuitenkin viedä kannet koneistajalle vai mitä olette mieltä?

Ps. Liitteenä myös muutama kuva sylinterien 1-4 kannesta

Kiitos
-Pete
Liitteet
Kannentiiviste
Kannentiiviste
003.jpg
Kansi
Kansi
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
Avatar
Pete85
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Pete85 »

Vielä jos joku tietää luotettavan ja hyvän koneistajan Porin läheisyydestä (n.100km) niin suositelkaa ihmeessä :D
Ja hyvää juhannusta kaikille!!
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Koneistamo Kreula porissa tekee asiallista jälkeä.
Pete85 kirjoitti:Vielä jos joku tietää luotettavan ja hyvän koneistajan Porin läheisyydestä (n.100km) niin suositelkaa ihmeessä :D
Ja hyvää juhannusta kaikille!!
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Kansien vasemman puoleinen pakoventtiili paistaa kirkkaana silmään. Vettä on mennyt lävitse jonkin verran. Kansien plaanaus, ehkä puristuspainetesti ja venttiilien läppäys eli onkohan ventiilin istukkaan hionta se virallinen termi? Läppäyksen jokainen koneistamo tuntee ja taitaa maksaa 1-2 e per venttiili riippuen koneistamosta, eli ei välttämättä säästön paikka, senkun laittaa koneistamon tekemään.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Fastback kirjoitti:Kansien vasemman puoleinen pakoventtiili paistaa kirkkaana silmään. Vettä on mennyt lävitse jonkin verran. Kansien plaanaus, ehkä puristuspainetesti ja venttiilien läppäys eli onkohan ventiilin istukkaan hionta se virallinen termi? Läppäyksen jokainen koneistamo tuntee ja taitaa maksaa 1-2 e per venttiili riippuen koneistamosta, eli ei välttämättä säästön paikka, senkun laittaa koneistamon tekemään.
tuo alleviivattu on tehty jo ensimmäisen viestin mukaan. mutta jos epäilyttää niin koneistamo voi tarkastaa että onko kansissa halkeamia ..
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Pete85
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Pete85 »

Laitetaampas lisää hieman suurempia kuvia, kas tässä. Lisäilen muutaman vielä tänä ehtoona kunhan pääsen tallille asti

Ps. Tilasin jo uuden yläpään tiivistesarjan, nostajat ja venttiilienvarsikumit. Kaikki vaihdetaan mikä sitä vaatii nyt kun kerran koko touhu on purettuna.
Tosiaan huomenna vien kannet paikalliseen Niemensivun korjaamoon, jossa hän saa katsoa jos esim. venttiileitä tarvitsee uusia.
Tämän jälkeen vien kannet Kreulalle, jota moni on suositellut. Hän tehköön mitä parhaaksi näkee :D
Itselleni tämä oli ensimmäinen kannen avaus auton moottorille joten olen tässä vielä nöösipoika :oops:

Pss. Kiitokset kaikille viestiin vastaajille
Liitteet
003.jpg
002.jpg
Paffi
Paffi
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Varmaan kannattaa vähän polttaa tupakkia ja miettiä mitä uudet kannet maksaisivat verrattuna vanhojen kunnostamiseen? :roll: :roll:
-Jukka-
Avatar
J.Valkama
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 30 Marras 2010, 20:34
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja J.Valkama »

Mulle tulee kannet takaisin koneistamolta varmaan perjantaina.Voin laittaa sitte hintoja näkyviin.
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

kaara91 kirjoitti:Mites muuten poijaat. Kun kansiin on koneistettu uudet seetikulmat ja uudet venttiilit. Ootteko kevyesti vielä hioneet ja varmistaneet tiivistyspinnan hienolla hiomatahnalla, vai lyöneet kasaan ilman viimeistelyhiontaa. Itse olen aina läpännyt ja tarkistanut seetin jäljen, joka läppäyksen jälkeen näyttää harmaalta koneistetuissa pinnoissa. Samoin olen numeroinut venttiilit, jotta ne ei tämän jälkeen mene varmasti sekaisin.
olen kyllä.
koneistamoilla on paha tapa näitten hommien jälkeen laittaa venttiilit samaan "pussiin" ilman mitään merkintöjä. jos ei erikseen toisin halua.
tai jopa kasaavat venttiilit takasin ihan mihin sattuu osumaan. ei hyvä.
parempi vaan ottaa kotiin merkattuina, tahnalla pyöritellä ja kasata ite.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

kaara91 kirjoitti:Mites muuten poijaat. Kun kansiin on koneistettu uudet seetikulmat ja uudet venttiilit. Ootteko kevyesti vielä hioneet ja varmistaneet tiivistyspinnan hienolla hiomatahnalla, vai lyöneet kasaan ilman viimeistelyhiontaa. Itse olen aina läpännyt ja tarkistanut seetin jäljen, joka läppäyksen jälkeen näyttää harmaalta koneistetuissa pinnoissa. Samoin olen numeroinut venttiilit, jotta ne ei tämän jälkeen mene varmasti sekaisin.
Eipä ole minun venttiileitä paljoa läppäilty! Jos seetitöiden jälkeen pitää vielä venttiilit läpätä on työ tehty huonosti tai epäkelpoisilla työkaluilla.
Venttiilit pitää olla numeroitu, tämäkin kuuluu asian osaavan koneistamon tehtäviin.
Tusina moottorit ovat siten hieman eriasia.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Pete85
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Pete85 »

Projekti etenee!
Sain tänään kannet koneistuksesta, äijä väitti että hyvät tuli, eivätkä pahat olleet alkuunkaan.
Venttiilit siis hiottiin ja kannesta plaanattiin noin kymppi pois. Venttilien varsikumit ovat uudet ja niinikään nostajasarjan ostin uuden.

Tässä vähän lisäkuvia projektista kiinnostuneille:

-Pete
Liitteet
007.jpg
008.jpg
009.jpg
Viimeksi muokannut Pete85, 29 Kesä 2012, 16:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
Avatar
Pete85
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Pete85 »

ja lisää kuvia:
Liitteet
004.jpg
005.jpg
006.jpg
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
Avatar
Pete85
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Pete85 »

ja vielä 3 :D
Liitteet
Sylinterit 1-2
Sylinterit 1-2
002.jpg
Sylinteri 5
Sylinteri 5
Viimeksi muokannut Pete85, 29 Kesä 2012, 16:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
Avatar
Pete85
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Pete85 »

Kertokaapas muuten viisammat, miksi sekä vanhassa, että uudessa kansipahvissa on toisessa päässä kaksi "sokeeta" eli vesi ei kierrä kannen toisessa päässä koska tiivisteessä ei ole reikiä?
Myös muut reiät ihmetyttävät koska ovat lohkossa ja kansissa kolmion muotoisia mutta pahvissa vain pieni noin 8mm pyöreä reikä :shock: eikös tämmöiset "jarrut" kerää paskaa ympärilleen?
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
Avatar
J.Valkama
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 30 Marras 2010, 20:34
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja J.Valkama »

J.Valkama kirjoitti:Mulle tulee kannet takaisin koneistamolta varmaan perjantaina.Voin laittaa sitte hintoja näkyviin.
Niimpä tietysti...koneistamolta soitettiin ja sanottiin että tulee kallis paukku jos lähtee koneistaan.
on kuulemma jo ylikoko venttiilit ja holkkeja ei saa sopivia.Hyllyn koristeeksi kannet ja alumiiniset luultavammin tilalle...
Vastaa Viestiin