Kansiongelmia?
- Pete85
- Hiljaisempi
- Viestit: 27
- Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
- Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton - Paikkakunta: Ulvila
- Viesti:
Kansiongelmia?
Terve,
Cougarini alkoi tuossa eräänä päivänä oireilemaan. Käynti oli epätasaista ja tehot hukassa.
Vaihdettuani tulpat ja tulpanjohdot sekä tarkistettuani sytytyksen ja alipainejärjestelmät, totesin että vika voisi olla kenties palanut venttiili.
Pari päivää sitten mittasin sylinterien puristuspaineet. Sylinterit 5-8 näyttivät n. 8bar 0,1barin sisällä kaikki. Sylinteri nro.1 näytti 2bar ja sylinteri 2 noin 4bar.
No eipä tarvinnut enempää mittailla...
Sain kannen pois ja totesin silmämääräisesti ja nyrkkituntumalla, että venttiileissä ei olisi mitään vikaa, pitivät jopa bensan venttiililautasen yläpuolella vuotamatta lävitseen.
Mutta mutta kansipahvi näytti tarkemman syynäyksen jälkeen olevan viallinen. Mutta koska en ole varma onko tuo palanen sylinterien 1-2 väliltä ollut pois koko oireilun ajan vai irtosiko se tiivistettä irroittaessani ajattelin kuitenkin viedä kannet koneistajalle vai mitä olette mieltä?
Ps. Liitteenä myös muutama kuva sylinterien 1-4 kannesta
Kiitos
-Pete
Cougarini alkoi tuossa eräänä päivänä oireilemaan. Käynti oli epätasaista ja tehot hukassa.
Vaihdettuani tulpat ja tulpanjohdot sekä tarkistettuani sytytyksen ja alipainejärjestelmät, totesin että vika voisi olla kenties palanut venttiili.
Pari päivää sitten mittasin sylinterien puristuspaineet. Sylinterit 5-8 näyttivät n. 8bar 0,1barin sisällä kaikki. Sylinteri nro.1 näytti 2bar ja sylinteri 2 noin 4bar.
No eipä tarvinnut enempää mittailla...
Sain kannen pois ja totesin silmämääräisesti ja nyrkkituntumalla, että venttiileissä ei olisi mitään vikaa, pitivät jopa bensan venttiililautasen yläpuolella vuotamatta lävitseen.
Mutta mutta kansipahvi näytti tarkemman syynäyksen jälkeen olevan viallinen. Mutta koska en ole varma onko tuo palanen sylinterien 1-2 väliltä ollut pois koko oireilun ajan vai irtosiko se tiivistettä irroittaessani ajattelin kuitenkin viedä kannet koneistajalle vai mitä olette mieltä?
Ps. Liitteenä myös muutama kuva sylinterien 1-4 kannesta
Kiitos
-Pete
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
- Pete85
- Hiljaisempi
- Viestit: 27
- Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
- Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton - Paikkakunta: Ulvila
- Viesti:
Re: Kansiongelmia?
Vielä jos joku tietää luotettavan ja hyvän koneistajan Porin läheisyydestä (n.100km) niin suositelkaa ihmeessä 
Ja hyvää juhannusta kaikille!!

Ja hyvää juhannusta kaikille!!
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
-
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon
Re: Kansiongelmia?
Koneistamo Kreula porissa tekee asiallista jälkeä.
Pete85 kirjoitti:Vielä jos joku tietää luotettavan ja hyvän koneistajan Porin läheisyydestä (n.100km) niin suositelkaa ihmeessä
Ja hyvää juhannusta kaikille!!
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Kansiongelmia?
Kansien vasemman puoleinen pakoventtiili paistaa kirkkaana silmään. Vettä on mennyt lävitse jonkin verran. Kansien plaanaus, ehkä puristuspainetesti ja venttiilien läppäys eli onkohan ventiilin istukkaan hionta se virallinen termi? Läppäyksen jokainen koneistamo tuntee ja taitaa maksaa 1-2 e per venttiili riippuen koneistamosta, eli ei välttämättä säästön paikka, senkun laittaa koneistamon tekemään.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Kansiongelmia?
tuo alleviivattu on tehty jo ensimmäisen viestin mukaan. mutta jos epäilyttää niin koneistamo voi tarkastaa että onko kansissa halkeamia ..Fastback kirjoitti:Kansien vasemman puoleinen pakoventtiili paistaa kirkkaana silmään. Vettä on mennyt lävitse jonkin verran. Kansien plaanaus, ehkä puristuspainetesti ja venttiilien läppäys eli onkohan ventiilin istukkaan hionta se virallinen termi? Läppäyksen jokainen koneistamo tuntee ja taitaa maksaa 1-2 e per venttiili riippuen koneistamosta, eli ei välttämättä säästön paikka, senkun laittaa koneistamon tekemään.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- Pete85
- Hiljaisempi
- Viestit: 27
- Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
- Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton - Paikkakunta: Ulvila
- Viesti:
Re: Kansiongelmia?
Laitetaampas lisää hieman suurempia kuvia, kas tässä. Lisäilen muutaman vielä tänä ehtoona kunhan pääsen tallille asti
Ps. Tilasin jo uuden yläpään tiivistesarjan, nostajat ja venttiilienvarsikumit. Kaikki vaihdetaan mikä sitä vaatii nyt kun kerran koko touhu on purettuna.
Tosiaan huomenna vien kannet paikalliseen Niemensivun korjaamoon, jossa hän saa katsoa jos esim. venttiileitä tarvitsee uusia.
Tämän jälkeen vien kannet Kreulalle, jota moni on suositellut. Hän tehköön mitä parhaaksi näkee
Itselleni tämä oli ensimmäinen kannen avaus auton moottorille joten olen tässä vielä nöösipoika
Pss. Kiitokset kaikille viestiin vastaajille
Ps. Tilasin jo uuden yläpään tiivistesarjan, nostajat ja venttiilienvarsikumit. Kaikki vaihdetaan mikä sitä vaatii nyt kun kerran koko touhu on purettuna.
Tosiaan huomenna vien kannet paikalliseen Niemensivun korjaamoon, jossa hän saa katsoa jos esim. venttiileitä tarvitsee uusia.
Tämän jälkeen vien kannet Kreulalle, jota moni on suositellut. Hän tehköön mitä parhaaksi näkee

Itselleni tämä oli ensimmäinen kannen avaus auton moottorille joten olen tässä vielä nöösipoika

Pss. Kiitokset kaikille viestiin vastaajille
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
Re: Kansiongelmia?
Varmaan kannattaa vähän polttaa tupakkia ja miettiä mitä uudet kannet maksaisivat verrattuna vanhojen kunnostamiseen?



-Jukka-
Re: Kansiongelmia?
Mulle tulee kannet takaisin koneistamolta varmaan perjantaina.Voin laittaa sitte hintoja näkyviin.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Kansiongelmia?
olen kyllä.kaara91 kirjoitti:Mites muuten poijaat. Kun kansiin on koneistettu uudet seetikulmat ja uudet venttiilit. Ootteko kevyesti vielä hioneet ja varmistaneet tiivistyspinnan hienolla hiomatahnalla, vai lyöneet kasaan ilman viimeistelyhiontaa. Itse olen aina läpännyt ja tarkistanut seetin jäljen, joka läppäyksen jälkeen näyttää harmaalta koneistetuissa pinnoissa. Samoin olen numeroinut venttiilit, jotta ne ei tämän jälkeen mene varmasti sekaisin.
koneistamoilla on paha tapa näitten hommien jälkeen laittaa venttiilit samaan "pussiin" ilman mitään merkintöjä. jos ei erikseen toisin halua.
tai jopa kasaavat venttiilit takasin ihan mihin sattuu osumaan. ei hyvä.
parempi vaan ottaa kotiin merkattuina, tahnalla pyöritellä ja kasata ite.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Re: Kansiongelmia?
Eipä ole minun venttiileitä paljoa läppäilty! Jos seetitöiden jälkeen pitää vielä venttiilit läpätä on työ tehty huonosti tai epäkelpoisilla työkaluilla.kaara91 kirjoitti:Mites muuten poijaat. Kun kansiin on koneistettu uudet seetikulmat ja uudet venttiilit. Ootteko kevyesti vielä hioneet ja varmistaneet tiivistyspinnan hienolla hiomatahnalla, vai lyöneet kasaan ilman viimeistelyhiontaa. Itse olen aina läpännyt ja tarkistanut seetin jäljen, joka läppäyksen jälkeen näyttää harmaalta koneistetuissa pinnoissa. Samoin olen numeroinut venttiilit, jotta ne ei tämän jälkeen mene varmasti sekaisin.
Venttiilit pitää olla numeroitu, tämäkin kuuluu asian osaavan koneistamon tehtäviin.
Tusina moottorit ovat siten hieman eriasia.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Pete85
- Hiljaisempi
- Viestit: 27
- Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
- Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton - Paikkakunta: Ulvila
- Viesti:
Re: Kansiongelmia?
Projekti etenee!
Sain tänään kannet koneistuksesta, äijä väitti että hyvät tuli, eivätkä pahat olleet alkuunkaan.
Venttiilit siis hiottiin ja kannesta plaanattiin noin kymppi pois. Venttilien varsikumit ovat uudet ja niinikään nostajasarjan ostin uuden.
Tässä vähän lisäkuvia projektista kiinnostuneille:
-Pete
Sain tänään kannet koneistuksesta, äijä väitti että hyvät tuli, eivätkä pahat olleet alkuunkaan.
Venttiilit siis hiottiin ja kannesta plaanattiin noin kymppi pois. Venttilien varsikumit ovat uudet ja niinikään nostajasarjan ostin uuden.
Tässä vähän lisäkuvia projektista kiinnostuneille:
-Pete
Viimeksi muokannut Pete85, 29 Kesä 2012, 16:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
- Pete85
- Hiljaisempi
- Viestit: 27
- Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
- Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton - Paikkakunta: Ulvila
- Viesti:
Re: Kansiongelmia?
ja lisää kuvia:
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
- Pete85
- Hiljaisempi
- Viestit: 27
- Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
- Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton - Paikkakunta: Ulvila
- Viesti:
Re: Kansiongelmia?
ja vielä 3 

Viimeksi muokannut Pete85, 29 Kesä 2012, 16:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
- Pete85
- Hiljaisempi
- Viestit: 27
- Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
- Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton - Paikkakunta: Ulvila
- Viesti:
Re: Kansiongelmia?
Kertokaapas muuten viisammat, miksi sekä vanhassa, että uudessa kansipahvissa on toisessa päässä kaksi "sokeeta" eli vesi ei kierrä kannen toisessa päässä koska tiivisteessä ei ole reikiä?
Myös muut reiät ihmetyttävät koska ovat lohkossa ja kansissa kolmion muotoisia mutta pahvissa vain pieni noin 8mm pyöreä reikä
eikös tämmöiset "jarrut" kerää paskaa ympärilleen?
Myös muut reiät ihmetyttävät koska ovat lohkossa ja kansissa kolmion muotoisia mutta pahvissa vain pieni noin 8mm pyöreä reikä

-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
Re: Kansiongelmia?
Niimpä tietysti...koneistamolta soitettiin ja sanottiin että tulee kallis paukku jos lähtee koneistaan.J.Valkama kirjoitti:Mulle tulee kannet takaisin koneistamolta varmaan perjantaina.Voin laittaa sitte hintoja näkyviin.
on kuulemma jo ylikoko venttiilit ja holkkeja ei saa sopivia.Hyllyn koristeeksi kannet ja alumiiniset luultavammin tilalle...