Vanteen leveydellä on vissi vaikutus renkaan käytökseen. Eritoten matalaprofiilirenkaat vaativat todella tarkkaa mitoitusta. Mitä korkeampi profiili sitä vähempi väliä vanteen leveydellä, mitä tulee renkaan soveltuvuuteen vanteelle. Ajettavuus siinä kärsii, mutta odottaako joku V70 R mallin, Porschen alustaa vanhasta MR mossesta???? Mun mielestä taas noi tasamitoitus vanne@rengas sarja näyttää niin eurooppalais&japsi touhulta, että meinaa yrjö tulla kylään. Tässä tullaan näihin makuasioihin, jotka eivät koiran tai omia palleja nuolemalla miksikään muutu. Minä katselin aikani Fastbackissani 205 rengastusta 7" vanteella ja kyllä nyt tuntuu sielussa hyvältä katsella noita 275:a läskejä 7" vanteella ja kyllä muuten soutaa urissa. Tasaisella asfaltilla menee hienosti ja rengas suojaa vannetakin jos sattuu lipsahtamaan kanttarelliin kuivalla asfaltilla renkaan höyrystyessä. Minulla oli 15x10 magnumeilla Mickey Thompsonin 325/50-15 kumit ja olivat todella näyttävät auton alla. Eräs harrastaja osti em. magnumit ja laittoi niille 275/60-15 renkaat ja kirosi että näyttää hölmöltä, lisäten että kaipaa lisää rengasta. Toisessa vannesarjassa on sitten mitoitus hieman tarkempi, vanteen mitattu leveys 267 mm ja rengas 290 mm , se on 1.15 cm yli per
puoli. Aikas kapea rengas jo ja näyttää thyyningiltä. Seuraavaksi täytyy katsella 315 sarjalainen nykyistä korkeammalla profiililla, jotta tulee ees vähän muskelilookkia. Euromasterilta Goodyeari takarengas 780e kaikki tinkaukset käytettynä ja sama nettiketju nordenrenkaalta 230e... että silleen.
Museoautoon voisi laittaa aina myös 15" peltivanteet pillerikapselilla ja kromirenkaalla. Tulee aika pornon näköinen, kuten Timantit ovat ikuisia leffan Mach 1:ssa. Wheel Vintiques tekee uusia tyylikkäitä peltivanteita aina 15x14 leveyksille asti... Klassinen torq thrust D on aina hieno vanne tai jos hankkisi Image Wheelsiltä 15" AC Cobra lookit ja sanoisi että näitä käytettiin jo '65 vuonna AC Cobrissa katsurille.
http://www.imagewheels.co.uk/large_whee ... assic.html