Museajoneuvon vanteet

On sulla muodot Mustangin...
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Museajoneuvon vanteet

Viesti Kirjoittaja Fastback »

PeteP kirjoitti:Älä ihmeessä ymppää sinne kauheita 275/60 pallorenkaita, loppuu nimittäin ne ajo-ominaisuudet siihen, ja kokonaisuus muuttuu varsin koomisen näköiseksi :? Auto on hyvä noin, älä muuta rengastusta!
Luulenpa että ajo-ominaisuudet 275/60-15 renkaalla on täsmälleen samalaiset tai paremmat mitä orggis vaappukumeilla ja kyseessähän on mr-auto. Koominen näkö on ihan katsojan silmässä. Mulla on kolme vaihtoehtoista rengastusta, joista yhdessä sarjassa on juuri tuo pallo kumi 7" magnum vanteella ja mä vilpittömästi tykkäsin muskelilookista joka tuolla kombinaatiolla tuli. Mikään autoslalom rengas se ei ole ja soutaa se rengas suomen uraisilla teillä, mutta ei se ole kertaakaan hyydyttänyt hymyä kasvoiltani.

Museoauton kohdalla jos halutaan 28" korkea rengas niin vaihtoehdot on aika vähissä. Mikäli kyseessä ei olisi mr-auto, niin 17" period correct vannesarja ja taakse 275/50-17 rengastus niin vot vot.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Museajoneuvon vanteet

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Fastback kirjoitti:
PeteP kirjoitti:Älä ihmeessä ymppää sinne kauheita 275/60 pallorenkaita, loppuu nimittäin ne ajo-ominaisuudet siihen, ja kokonaisuus muuttuu varsin koomisen näköiseksi :? Auto on hyvä noin, älä muuta rengastusta!
Luulenpa että ajo-ominaisuudet 275/60-15 renkaalla on täsmälleen samalaiset tai paremmat mitä orggis vaappukumeilla ja kyseessähän on mr-auto. Koominen näkö on ihan katsojan silmässä. Mulla on kolme vaihtoehtoista rengastusta, joista yhdessä sarjassa on juuri tuo pallo kumi 7" magnum vanteella ja mä vilpittömästi tykkäsin muskelilookista joka tuolla kombinaatiolla tuli. Mikään autoslalom rengas se ei ole ja soutaa se rengas suomen uraisilla teillä, mutta ei se ole kertaakaan hyydyttänyt hymyä kasvoiltani.

Museoauton kohdalla jos halutaan 28" korkea rengas niin vaihtoehdot on aika vähissä. Mikäli kyseessä ei olisi mr-auto, niin 17" period correct vannesarja ja taakse 275/50-17 rengastus niin vot vot.
Taitaa orggiskumet vuodelta -73 ajettu loppuun :lol: Nykyisillä 235/60 renkailla auto menee suht tukevasti, mutta 275 renkailla muuttuu jo suht huonoksi, ja samalla se tyylikäs orkkisluukki katoaa, ja muuttuu 80-luvun perännostoluukiksi :shock:
:krooh:
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Museajoneuvon vanteet

Viesti Kirjoittaja Fastback »

PeteP kirjoitti: Taitaa orggiskumet vuodelta -73 ajettu loppuun :lol: Nykyisillä 235/60 renkailla auto menee suht tukevasti, mutta 275 renkailla muuttuu jo suht huonoksi, ja samalla se tyylikäs orkkisluukki katoaa, ja muuttuu 80-luvun perännostoluukiksi :shock:
:lol: ebayltä voisi löytyä orggis kumeksia vielä...

Juu, perän nousua voi onneksi kompensoida madallusjousilla, kuten mid-eye tai reversed-eye lehtijousilla. Museoauton kohdalla mikäli orggis jouset eivät ole vielä 40 vuoden aikana eltaantuneet madaltaviksi, niin takomo tekee niistä mallia madaltavat ja perä on matalalla nielaisten korkean kumin sisäänsä. Ei nää asiat niin vaikeita ole, pientä jumppaa ja keksiliäisyyttä se vaan tarvii. Onhan sitä sitten 265/50-15 rengasta olemassa, mutta se on matala rengas. Ei enää muskelilookki. Nooh, nää on makuasioita, kukin tekee miten ite haluaa. Niin mä oon ainakin aina tehnyt autoni kanssa ja teen vastaisuudessakin. Olkaat varoitettu.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Kaitsu65
Aktiivi
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Heinä 2009, 15:36
Auto: Ford Mustang Mach1 1973, Ford mustang 1967 Fastback, 2002 Ford Thunderbird Roadster
Paikkakunta: Vantaa

Re: Museajoneuvon vanteet

Viesti Kirjoittaja Kaitsu65 »

Vieläkö sitä uskaltais kirjoitta jotakin :wink:

Taidankin tehdä kompromissin ja laittaa 255/60/15 kumit alle niin vaapunta puolittuu :roll-roll: .....täytyy tässä miettiä ja sulatella ajatuksia. Kyllähän se kuitenkin taitaa olla myös niin että jousten ja iskarien ollessa kunnossa, myös ajo-ominaisuudet ovat ok normaalia ajoa ajatellen. Se, onko rengas 235, 255, 275 tietenkin vaikuttaa joltain osin + vanteen leveys / nähden rengas. Kun mennään suoraan ilman suurempia kurvailuja, niiin ajamismukavuuteen varmaan vaikuttaa eniten kuitenkin ohjaus. Löysää, niin kyllä on namua ajella :lol:
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Museajoneuvon vanteet

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Kaitsu65 kirjoitti:Vieläkö sitä uskaltais kirjoitta jotakin :wink:

Taidankin tehdä kompromissin ja laittaa 255/60/15 kumit alle niin vaapunta puolittuu :roll-roll: .....täytyy tässä miettiä ja sulatella ajatuksia. Kyllähän se kuitenkin taitaa olla myös niin että jousten ja iskarien ollessa kunnossa, myös ajo-ominaisuudet ovat ok normaalia ajoa ajatellen. Se, onko rengas 235, 255, 275 tietenkin vaikuttaa joltain osin + vanteen leveys / nähden rengas. Kun mennään suoraan ilman suurempia kurvailuja, niiin ajamismukavuuteen varmaan vaikuttaa eniten kuitenkin ohjaus. Löysää, niin kyllä on namua ajella :lol:
Jep, monta vaikuttavaa seikkaa. Vanteen leveys suhteessa renkaan leveyteen ratkaisee paljon. 7" leveällä vanteella 275/60-15 tuppaa vaappumaan motarilla urissa. Sama rengas on vakaampi (mun mielestä) leveämmällä vanteella. Mullahan on tollaiset magnumit em. renkailla kakkosvanteina.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Museajoneuvon vanteet

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Täällä ei monikaan tunnu tietävän renkaan ja vanteen keskinäistä sopivuutta. Miksikähän, minulle opasti muuan rengasfirman jo eläkkeelle jäänyt rengasmestari, että vanne ja rengas pitää olla toisiinsa nähden sopusoinnussa, niin että renkaan kulutuspinnan ulkoreuna ei saisi olla vanteen ulkoreunanyli kovinkaanpaljon. Koska siitä tule hutera sivusuunnassa, tämänhän trvejärkisenki pitäisi ymmärtää, vaan eipä tuunnu porukat ymmärtävän. Miksi laittaa 7tuumalle vanteelle 265 renkaat, eikö samalla voi laitta 10tuuma vanteet, on makeemman näkönen kun ei ole sellase pallokumit, on ne niin s......n rumat, ehkäpä kannattais hiukan fundeeratat. Tiätty jokaisen oma asia mimmoset pomiskot kotteroonsa värkkää.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Museajoneuvon vanteet

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Katos. Ollaan Rokin anssa kerrankin koko lailla samaa mieltä :)

225:kin on aika lailla ylä raja 7" vanteelle. Vanteen mitta reunasta reunaan lienee noin 200mm.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Museajoneuvon vanteet

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Vanteen leveydellä on vissi vaikutus renkaan käytökseen. Eritoten matalaprofiilirenkaat vaativat todella tarkkaa mitoitusta. Mitä korkeampi profiili sitä vähempi väliä vanteen leveydellä, mitä tulee renkaan soveltuvuuteen vanteelle. Ajettavuus siinä kärsii, mutta odottaako joku V70 R mallin, Porschen alustaa vanhasta MR mossesta???? Mun mielestä taas noi tasamitoitus vanne@rengas sarja näyttää niin eurooppalais&japsi touhulta, että meinaa yrjö tulla kylään. Tässä tullaan näihin makuasioihin, jotka eivät koiran tai omia palleja nuolemalla miksikään muutu. Minä katselin aikani Fastbackissani 205 rengastusta 7" vanteella ja kyllä nyt tuntuu sielussa hyvältä katsella noita 275:a läskejä 7" vanteella ja kyllä muuten soutaa urissa. Tasaisella asfaltilla menee hienosti ja rengas suojaa vannetakin jos sattuu lipsahtamaan kanttarelliin kuivalla asfaltilla renkaan höyrystyessä. Minulla oli 15x10 magnumeilla Mickey Thompsonin 325/50-15 kumit ja olivat todella näyttävät auton alla. Eräs harrastaja osti em. magnumit ja laittoi niille 275/60-15 renkaat ja kirosi että näyttää hölmöltä, lisäten että kaipaa lisää rengasta. Toisessa vannesarjassa on sitten mitoitus hieman tarkempi, vanteen mitattu leveys 267 mm ja rengas 290 mm , se on 1.15 cm yli per puoli. Aikas kapea rengas jo ja näyttää thyyningiltä. Seuraavaksi täytyy katsella 315 sarjalainen nykyistä korkeammalla profiililla, jotta tulee ees vähän muskelilookkia. Euromasterilta Goodyeari takarengas 780e kaikki tinkaukset käytettynä ja sama nettiketju nordenrenkaalta 230e... että silleen.

Museoautoon voisi laittaa aina myös 15" peltivanteet pillerikapselilla ja kromirenkaalla. Tulee aika pornon näköinen, kuten Timantit ovat ikuisia leffan Mach 1:ssa. Wheel Vintiques tekee uusia tyylikkäitä peltivanteita aina 15x14 leveyksille asti... Klassinen torq thrust D on aina hieno vanne tai jos hankkisi Image Wheelsiltä 15" AC Cobra lookit ja sanoisi että näitä käytettiin jo '65 vuonna AC Cobrissa katsurille.

http://www.imagewheels.co.uk/large_whee ... assic.html
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Museajoneuvon vanteet

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Antti66HT kirjoitti:Katos. Ollaan Rokin anssa kerrankin koko lailla samaa mieltä :)

225:kin on aika lailla ylä raja 7" vanteelle. Vanteen mitta reunasta reunaan lienee noin 200mm.
Tähän voin minäkin yhtyä. Itellä 7" vanteessa, 225 leveet ja mun mielestä maksimi, ainakin 50 korkeena.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
raunoh
Addikti
Viestit: 400
Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
Paikkakunta: Kuopio

Re: Museajoneuvon vanteet

Viesti Kirjoittaja raunoh »

73-Mustangin tehtaan mukaiset originaalit vanteet oli 14x5,5" peltivanne, optiona 14x6" alumiinivanne, ns. slot-tyyppinen vanne. 70-72 Mustangissa oli 15x7" Magnum optiona, ja 14x6" peltivanne vakiona. MR-kilpisessä autossa tulee olla originaalityyppiset vanteet, ja kun rekisteröity, ei 17" käy ilman muutosrekisteröintiä ja siten mielestäni ei kelpaa MR-autoon. Kyllä ihmettelen MR-kilpisen auton tarvetta varustaa 17-18" vanteilla.
Keme
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 09:33

Re: Museajoneuvon vanteet

Viesti Kirjoittaja Keme »

raunoh kirjoitti: MR-kilpisessä autossa tulee olla originaalityyppiset vanteet
Originaalityyppiset, no sanotaan ennemmin että aikakauden vanteet. Tuo kenties hieman lisää vaihtoehtoja valittavaksi?
JEeeee jeeeEE!
jyf-30
Aktiivi
Viestit: 44
Liittynyt: 12 Elo 2007, 20:53
Auto: -67Mustang fb, 390 GT, four speed manual+9"
Paikkakunta: pyhäranta

Re: Museajoneuvon vanteet

Viesti Kirjoittaja jyf-30 »

Antti66HT kirjoitti:Katos. Ollaan Rokin anssa kerrankin koko lailla samaa mieltä :)

225:kin on aika lailla ylä raja 7" vanteelle. Vanteen mitta reunasta reunaan lienee noin 200mm.

Meilläpäin 7"-vanne on 177,8mm leveä.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Museajoneuvon vanteet

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

jyf-30 kirjoitti:
Antti66HT kirjoitti:Katos. Ollaan Rokin anssa kerrankin koko lailla samaa mieltä :)

225:kin on aika lailla ylä raja 7" vanteelle. Vanteen mitta reunasta reunaan lienee noin 200mm.

Meilläpäin 7"-vanne on 177,8mm leveä.
Teilläpäin viisasteellaan. :wink: 177,8 uran sisältä. ulkoa noin 200?
Viimeksi muokannut Antti66HT, 14 Huhti 2010, 13:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2604
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Museajoneuvon vanteet

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Keme kirjoitti:
raunoh kirjoitti: MR-kilpisessä autossa tulee olla originaalityyppiset vanteet
Originaalityyppiset, no sanotaan ennemmin että aikakauden vanteet. Tuo kenties hieman lisää vaihtoehtoja valittavaksi?
Pidätkö 14" vanteet katsastusvanteita?
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Keme
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 09:33

Re: Museajoneuvon vanteet

Viesti Kirjoittaja Keme »

Arto65FB kirjoitti:
Keme kirjoitti:
raunoh kirjoitti: MR-kilpisessä autossa tulee olla originaalityyppiset vanteet
Originaalityyppiset, no sanotaan ennemmin että aikakauden vanteet. Tuo kenties hieman lisää vaihtoehtoja valittavaksi?
Pidätkö 14" vanteet katsastusvanteita?
Nyt en kyllä tajunnut. Eikö siihen aikaan ole sitten ollut muita kuin 14" vanteita?

Josko esimerkki valottaa pointtiani. Käyn ostamassa uuden Kian kaupasta ja 30-vuoden päästä haluan museoida sen. Silloinhan siinä nyt voi olla vaikka Bilsun myymät 17" vanteet alla, kun vain on ollut mahdollista saada sen aikakauden autoon. Ts. on olemassa muitakin hyväksyttyjä MR-vanteita kuin ne tasan-tarkkaan-auton-alla-tehtaalta-rullanneet-matching-numbers-yksityyppivanteet.
JEeeee jeeeEE!
Vastaa Viestiin