Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Välityksen hammaskehän halkaisija tuumina. Ratkaiseva merkitys yleensä perän kestoon. Fordin 9-tuumaista käyttävät kovasti rääkreis-piireissä missä autoissa tahansa, kun kestää....
JoeCool kirjoitti:-65 autoissa on ilmeisesti alkuperäisesti ollut 8 tuuman perä. Jos perä nyt onkin 9 niin saako auton kuitenkin museokatsastettua?
...
Saa, jos autosi on aito Shelby GT-350.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Katso alla olevasta linkistä perustietoa kyseisten perien eroista. Paras ja nopein tapa tutkia, onko perä 8" vai 9" on kokeilla, mahtuuko hylsyavain kahteen alimpaan casen kiinnitysmutteriin. Jos mahtuu, niin perä on 8". Ysituumaiseen caseen ei saa hylsyä paikoilleen kahteen alimpaan kiinnitysmutteriin. Niissä on käytettävä lenkkityyppistä avainta. Tämä vinkki löytyy linkistä.
GT-350 kirjoitti:Toki oli K mutta sen kanssa 8" perä. 9" oli vain Shelbyissä.
Yhden tiedon mukaan kaikissa 271 hp K koodin 65 Mustangeissa oli 9" perä.
"All Mustangs with the 271 hp 289 also came with the large nine-inch rear axel ring gear. All other Mustangs got the smaller eight-inch rear."
Lähde: Mustang Red Book, Early 1965-1990 / Petter C. Sessler / 1990
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Eikä se sitä paitsi ole edes 9" alkujaan vaan lautaspyörä 8 3/4, on myös mainittu Shop Manualissa K-koodin kohdalla. Niitä on siis vain alunperin alle laitetuissa. Varaosana tuli sitten tavallista 9" lautaspyörää. Ellei sitten ole niin, että tyypilliseen Foordin tapaan Shop Manualin tekijä meni itsekseen mittaamaan ja mittasi eri tavalla.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Jees, eli toiseen alkup. kysymykseen vastatakseni. Eikai se nyt niin tarkkaa oo mikä perä sielä on ja mistäs ne museotarkastajatkaan sitä helposti tunnistais. Ainakaan täällä vaasan seudulla pääpaino ei (tietääkseni) ole ehdottomassa alkuperäisyydessä vaan tyyliltään/ajanmukaisuudeltaan oikean mallisessa. Mutta tarkastajia on paljon, ja sitämyöten vaatimukset vaihtelee.