C4 laatikko ongelma

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

C4 laatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Nyt alkaa harrastus olla pakkopullaa:Koneen sain vihdoin käyntiin ja nokan sisään ajettua. Tässä vaiheessa Kaikki alkoi näyttää valoisalta. Laitoin laatikkoon sisäänajon ajaksi niin paljon öljyä kuin meni, reilu 3 litraa. Sitten aloin sisäänajon jälkeen lisäillä öljyä ja aloin käydä vaihteita läpi. Siinä vaiheessa kun turbiiniin alkoi mennä öljyä, alkoi turbiinista kuulua mieletön mekkala. Hankaava kitinä/vikinä/räminä, ikään kuin kuiva laakeri tai jotain(peltinen ääni. vaikea kuvailla). Lisäilin öljyä ja kävin vaihteita läpi mutta mekkala jatkui. Vaihde N-asennossa meteli oli pienin, mutta heti kun laittoi pykälää päälle niin meteli taas koveni.

Otin syksyllä moottorin pois turbiinin kanssa tietämättä mahdollisista riskeistä. Laatikkoon vaihdoin uuden suodattimen. lisäksi kun moottori oli kiinni annoimme vetolevyyn muutamia iskuja koska sen hammaskehä otti jostain kohti startin hammaskehään kiinni :oops: . Saimme sen "oiottua". Mutta jälleen en ollut tietoinen toimenpiteen riskeistä.
Vaihteet kyllä tuntuivat menevän ihan hyvin päälle mutta mikä ihme siellä nyt voisi olla risa? Kaveri meinasi, että turbiinin siipipyörät ottaa toisiinsa kiinni ja se pitäisi purkaa ja tarkistaa, mutta eikait turbiinia pysty purkamaan? Mitähän mun nyt kannattaisi tehdä? Lepäillä viikko pari ja sitten pikku hiljaa palailla tallille? :nörd:
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Mulla oli kiero vetolevy, syy tuntematon. Aiheutti kolinaa, kilinää, hankaavia ääniä yms. Ääni hävisi vetolevyn vaihdolla. Eikä ollut pahasti kiero.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Make67 »

65HT kirjoitti:Mulla oli kiero vetolevy, syy tuntematon. Aiheutti kolinaa, kilinää, hankaavia ääniä yms. Ääni hävisi vetolevyn vaihdolla. Eikä ollut pahasti kiero.
Aivan sama juttu mulla silloin kun oli vielä C4. Lisäksi se vetolevy hajotti startin ja jumitti koko koneen. Levy vaihtoon ja ongelmat hävisi.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Aion kyllä tuon vetolevyn nyt vaihtaa. Toivottavasti vika olisi vain siinä. Ihmetyttää vaan kuinka se alkoi ääntelemään vasta kun turbiini alkoi täyttyä öljyllä.
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

wink mulla ois aivan uudenkarhea vetolevy suoraan paketista, tuli moottorin osien mukana :wink:
Go tell Alice....
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Tahavo kirjoitti:Aion kyllä tuon vetolevyn nyt vaihtaa. Toivottavasti vika olisi vain siinä. Ihmetyttää vaan kuinka se alkoi ääntelemään vasta kun turbiini alkoi täyttyä öljyllä.
Muuntimen öljyntäyttö toimii aina kun moottori käy eli pumppu/muunnin pyörii. Tämä siksi koska laatikon toiminta on riippuvainen muuntimen voiman välityksestä öljypumpulle. Kävikö laatikko siis nokan sisäänajon aikana liian vähällä öljyllä? Pitkäänkin?

Ääntelyn alkaminen vasta kun vaihde meni päälle johtuu luultavasti siitä, että tällöin turbiinipyörä muuntimessa on pysähtynyt ja tällöin muunnin ei enää pyörinyt vapaasti moottorin mukana. Kieron vetolevyn pitäisi kyllä tunnistaa mittailemalla viivoittimen avulla ja silmämääräisesti. Sinuna en käyttäisi moottoria enää yhtään ennen kuin vetolevy on tarkistettu/uusittu.

Vaihteet tuntuvat menevän päälle. Eli tuntuu siltä kuin auto haluaisi lähteä liikkeelle? Eli voima välittyy muuntimen läpi.

Se vetolevyn uusiminen taitaisi olla ensimmäinen mitä voi kokeilla korjaukseksi. Muuntimia voidaan kyllä purkaa ja korjata, Suomessa sitä tekee esim. JN Trading.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Make67 »

SamiM kirjoitti:
Muuntimia voidaan kyllä purkaa ja korjata, Suomessa sitä tekee esim. JN Trading.
Ja hyvin korjaakin...kokemusta on. Tunnen kaverin joka niitä työkseen tekee, teki mullekkin kivan limpun AOD:hen. Toimii!
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Kiitos vastaajille. Motti on jo (jälleen kerran) nostettu pois nokalta. Vetolevy on kyllä aivan kiero. Jo koneistamossa kertoi sen vipottavan mutta meidän moukarointi on vääntänyt sitä lisää. Kierouden huomaa jo silmämääräisesti.
Uusi vetolevy on "tilauksessa". Kaippa kokeilen nyt pelkkää vetolevyn vaihtoa.
Turbiinin kunnon tarkistaminen? Lienee ammattimiesten ja työvälineiden hommaa?
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Tahavo kirjoitti: Turbiinin kunnon tarkistaminen? Lienee ammattimiesten ja työvälineiden hommaa?
Niin on, itse voi tarkistaa korjaamokirjan ohjeiden mukaan pari välysarvoa. Eipä juuri muuta.

Kannattaa yrittää tiirailla vaihteistossa olevaa turbiinin kaulan laakeria, että ottiko se itseensä viipotuksesta. Jos näkyy pahasti hioutuneen, kannattaa harkita laakerin vaihtamista, joka vaatii pumpun irrottamisen ja purkamisen.
Avatar
paltant.ponitalli
Addikti
Viestit: 300
Liittynyt: 07 Loka 2004, 20:23
Auto: mach1 1971 460+C6 manual+9"
GT 1994 Convert.
Paikkakunta: Karjakoski bank of a river

c4

Viesti Kirjoittaja paltant.ponitalli »

olihan limppu varmasti kiertämällä loksautettu paikalle perille asti.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: c4

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

paltant.ponitalli kirjoitti:olihan limppu varmasti kiertämällä loksautettu paikalle perille asti.
Olettaisin että oli. Kaksi iltaa sitä pyörittelin enkä syvemmälle saanut. Nyt kun vetolevy on irti, niin ei se nyt niin mahottoman kierolta näytäkään.
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: c4

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Tahavo kirjoitti:
paltant.ponitalli kirjoitti:olihan limppu varmasti kiertämällä loksautettu paikalle perille asti.
Olettaisin että oli. Kaksi iltaa sitä pyörittelin enkä syvemmälle saanut. Nyt kun vetolevy on irti, niin ei se nyt niin mahottoman kierolta näytäkään.
Mutta eipä paljoa tarvitakkaan...
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Ei meinaa löytyä vetolevyä. Tarjolla olevissa levyissä on kaikissa turbiinin kiinnityspulttien reiät liian kaukana ulkokehällä. Turbiiniin sopiva levy on taas halkaisijaltaan liian pieni kytkinkoppaan nähden, ei ylety starttiin :shock: Eli ilmeisesti turbiini on kytkinkoppaan liian pieni, tai siis 60-luvun turbiini 70-luvun kytkinkopassa tai jotain. Sen takia vanhaan kieroon vetolevyyn on porattu uudet kiinnitysreiät lähemmäs vetolevyn keskustaa.
Taitaa olla mahdoton yhtälö löytää sopivaa vetolevyä? Vaihtoehdot ovat varmaan uusi vetolevyyn sopiva turbiini tai sitten porailla "liian isoon vetolevyyn" uudet kiinnitysreiät. Tai jos ostan uuden isomman turbiinin, niin mahtuuko se kytkinkoppaan..hehee :rollin:
ps. turbiini on 26 rihlainen.
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Mikäs se halkasija pulttikehällä on? Mulla on tommonen 26-rihlanen jouten..
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Kiinnityspulttien välinen etäisyys? Käyn mittaamassa tänään.
Vastaa Viestiin