Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Nyt alkaa harrastus olla pakkopullaa:Koneen sain vihdoin käyntiin ja nokan sisään ajettua. Tässä vaiheessa Kaikki alkoi näyttää valoisalta. Laitoin laatikkoon sisäänajon ajaksi niin paljon öljyä kuin meni, reilu 3 litraa. Sitten aloin sisäänajon jälkeen lisäillä öljyä ja aloin käydä vaihteita läpi. Siinä vaiheessa kun turbiiniin alkoi mennä öljyä, alkoi turbiinista kuulua mieletön mekkala. Hankaava kitinä/vikinä/räminä, ikään kuin kuiva laakeri tai jotain(peltinen ääni. vaikea kuvailla). Lisäilin öljyä ja kävin vaihteita läpi mutta mekkala jatkui. Vaihde N-asennossa meteli oli pienin, mutta heti kun laittoi pykälää päälle niin meteli taas koveni.
Otin syksyllä moottorin pois turbiinin kanssa tietämättä mahdollisista riskeistä. Laatikkoon vaihdoin uuden suodattimen. lisäksi kun moottori oli kiinni annoimme vetolevyyn muutamia iskuja koska sen hammaskehä otti jostain kohti startin hammaskehään kiinni . Saimme sen "oiottua". Mutta jälleen en ollut tietoinen toimenpiteen riskeistä.
Vaihteet kyllä tuntuivat menevän ihan hyvin päälle mutta mikä ihme siellä nyt voisi olla risa? Kaveri meinasi, että turbiinin siipipyörät ottaa toisiinsa kiinni ja se pitäisi purkaa ja tarkistaa, mutta eikait turbiinia pysty purkamaan? Mitähän mun nyt kannattaisi tehdä? Lepäillä viikko pari ja sitten pikku hiljaa palailla tallille?
65HT kirjoitti:Mulla oli kiero vetolevy, syy tuntematon. Aiheutti kolinaa, kilinää, hankaavia ääniä yms. Ääni hävisi vetolevyn vaihdolla. Eikä ollut pahasti kiero.
Aivan sama juttu mulla silloin kun oli vielä C4. Lisäksi se vetolevy hajotti startin ja jumitti koko koneen. Levy vaihtoon ja ongelmat hävisi.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
Aion kyllä tuon vetolevyn nyt vaihtaa. Toivottavasti vika olisi vain siinä. Ihmetyttää vaan kuinka se alkoi ääntelemään vasta kun turbiini alkoi täyttyä öljyllä.
Tahavo kirjoitti:Aion kyllä tuon vetolevyn nyt vaihtaa. Toivottavasti vika olisi vain siinä. Ihmetyttää vaan kuinka se alkoi ääntelemään vasta kun turbiini alkoi täyttyä öljyllä.
Muuntimen öljyntäyttö toimii aina kun moottori käy eli pumppu/muunnin pyörii. Tämä siksi koska laatikon toiminta on riippuvainen muuntimen voiman välityksestä öljypumpulle. Kävikö laatikko siis nokan sisäänajon aikana liian vähällä öljyllä? Pitkäänkin?
Ääntelyn alkaminen vasta kun vaihde meni päälle johtuu luultavasti siitä, että tällöin turbiinipyörä muuntimessa on pysähtynyt ja tällöin muunnin ei enää pyörinyt vapaasti moottorin mukana. Kieron vetolevyn pitäisi kyllä tunnistaa mittailemalla viivoittimen avulla ja silmämääräisesti. Sinuna en käyttäisi moottoria enää yhtään ennen kuin vetolevy on tarkistettu/uusittu.
Vaihteet tuntuvat menevän päälle. Eli tuntuu siltä kuin auto haluaisi lähteä liikkeelle? Eli voima välittyy muuntimen läpi.
Se vetolevyn uusiminen taitaisi olla ensimmäinen mitä voi kokeilla korjaukseksi. Muuntimia voidaan kyllä purkaa ja korjata, Suomessa sitä tekee esim. JN Trading.
Kiitos vastaajille. Motti on jo (jälleen kerran) nostettu pois nokalta. Vetolevy on kyllä aivan kiero. Jo koneistamossa kertoi sen vipottavan mutta meidän moukarointi on vääntänyt sitä lisää. Kierouden huomaa jo silmämääräisesti.
Uusi vetolevy on "tilauksessa". Kaippa kokeilen nyt pelkkää vetolevyn vaihtoa.
Turbiinin kunnon tarkistaminen? Lienee ammattimiesten ja työvälineiden hommaa?
Tahavo kirjoitti:
Turbiinin kunnon tarkistaminen? Lienee ammattimiesten ja työvälineiden hommaa?
Niin on, itse voi tarkistaa korjaamokirjan ohjeiden mukaan pari välysarvoa. Eipä juuri muuta.
Kannattaa yrittää tiirailla vaihteistossa olevaa turbiinin kaulan laakeria, että ottiko se itseensä viipotuksesta. Jos näkyy pahasti hioutuneen, kannattaa harkita laakerin vaihtamista, joka vaatii pumpun irrottamisen ja purkamisen.
Ei meinaa löytyä vetolevyä. Tarjolla olevissa levyissä on kaikissa turbiinin kiinnityspulttien reiät liian kaukana ulkokehällä. Turbiiniin sopiva levy on taas halkaisijaltaan liian pieni kytkinkoppaan nähden, ei ylety starttiin Eli ilmeisesti turbiini on kytkinkoppaan liian pieni, tai siis 60-luvun turbiini 70-luvun kytkinkopassa tai jotain. Sen takia vanhaan kieroon vetolevyyn on porattu uudet kiinnitysreiät lähemmäs vetolevyn keskustaa.
Taitaa olla mahdoton yhtälö löytää sopivaa vetolevyä? Vaihtoehdot ovat varmaan uusi vetolevyyn sopiva turbiini tai sitten porailla "liian isoon vetolevyyn" uudet kiinnitysreiät. Tai jos ostan uuden isomman turbiinin, niin mahtuuko se kytkinkoppaan..hehee
ps. turbiini on 26 rihlainen.