Jarrut puoltaa

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Jarrut puoltaa

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Kyseessa on levyjarrut granadasta, etu-taka tasausventtiili on laitettu yhden jarruputken mossahduksen jalkeen (edellinen omistaja oli jattanyt laittamatta :shock: ). Mista tuota vasen/oikea tasapainoa voisi roplata? Voisiko olla muita syita moiseen?

Oli melkein jannat paikat motarilla, kun kunnolla tirvasin ja alko veteleen kohti kaseikkoa 60 mph vaihdissa... :shock: :shock: :o Silloin talloin useamman reippaan jarrutuksen jalkeen alkaa haista ratapaivalta, mutta se on ns. normaalia..? Muuten vauhdinsurmat toimii muuten niin ok kuin ilman tehostinta voisi olettaa eika mistaan silminnahtavasti tule lienta pihalle. Niin, taalla ei ole vuosikatsastusta, joten lienee parasta hommata henkivakuutus... :wink: :D
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Tshekkaappa jarruletkut, nimittäin mulla oli ranssamisa kerran selannen vika että letku murtunut sisältäpäin ja tukki letkun, aiheutti aikamoista puoltoa.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Juu, speedyn vinkki asiaa. Toinen sitten satulat purkuun ja hoonaus, uudet tiivistete yms..
raunoh
Addikti
Viestit: 400
Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja raunoh »

Speedyn havaintoa vastaavaa tilannetta on esiintynyt jäähdytyspuolella eli vesiletkuissa, eli revennyt sisäpinta muodostaen eräänlaisen purjeen nesteen virtausesteeksi aiheuttaen kuumenemista, ulospäin täysin ehjän näköinen letku !
pee5
Aktiivi
Viestit: 62
Liittynyt: 30 Maalis 2006, 22:52
Paikkakunta: Sastamala

Jarrupuolto

Viesti Kirjoittaja pee5 »

Sama kokemus jarruletkusta. Eikä tosiaankaan pysty huomaamaan vikaa ulkopuolelta vaikka letku on tukossa.
'65 HT
FB69
Hiljaisempi
Viestit: 26
Liittynyt: 04 Tammi 2005, 16:06
Paikkakunta: Kangasala

jarrupuolto

Viesti Kirjoittaja FB69 »

Moi,

Jos jarrusylinterin mäntä ei kulje kunnolla sylinterissä seuraa kuvailemaasi puoltoa, tai jos jarrusatula ei ei pääse keskittymään, olettaen, että on ns. kelluva malli eli männät vain toisella puolella jarrulevyä. En tiedä millaiset on granadan jarrut. Yleensä jarrumännän nakeltelun kyllä huomaa siitä, että jarru myös jää vähän päälle, eli jarru lämpiää ajossa vaikka ei jarrutelisikaan yhtään. Tarkkaile siis lämpöä, mutta älä polta räpylääsi. jos jarrulevy lämpiää kun et jarruta, niin vika löytyi ja silloin jarrusatula purkuun, mäntä ulos, hoonaus ja uudet tiivisteet. ja homma tulee kuntoon.

FB69
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Vaihtakaa jarruletku teflon punosletkuihin. Purkakaa jarrut ja puhdistakaa ne. Puhdistuksen jälkeen asentakaa korjaussarja sisään siten oikea jarrukumi voitelu ja kuparitahna voitelu oikeisiin paikkoihin. Samalla voi tarkastaa jarrukenkien ja hihnojen kunnon ja kuluneisuuden, tarvittaessa vaihtakaa ne uusiin. Eipä puolla jarrut enää eikä tule purjeita putkiin. Saattaa jopa poljintuntuma parantua ja muutama metri lyhentyä jarrutusmatka. Investointi ja työ ei ole suuri saavutettuun turvallisuuteen nähden. Tämä on mielestäni parasta auton virittämistä. Kyseiset jarruputket/ -letkut kestävät sitten koko auton käyttöiän.

Pääsylinterin korjaussarjat eivät myöskään ole kalliita ja työnä melko yksinkertainen.

Jarrubalanssi etu- ja takajarrujen välillä on säädettävissä vain erillisellä säätimellä tai jarrupala tai -hihna materiaaleilla myös jotain voi tehdä rumpujarrullisissa autoissa työsylinterin kokoja vaihtamalla. Nuo jälkimmäiset tavat vaatii hieman kokeilua ja saattaa tulla kalliimmaksi kuin säätimen hankinta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Mexico65 kirjoitti:Vaihtakaa jarruletku teflon punosletkuihin. Purkakaa jarrut ja puhdistakaa ne. Puhdistuksen jälkeen asentakaa korjaussarja sisään siten oikea jarrukumi voitelu ja kuparitahna voitelu oikeisiin paikkoihin. Samalla voi tarkastaa jarrukenkien ja hihnojen kunnon ja kuluneisuuden, tarvittaessa vaihtakaa ne uusiin. Eipä puolla jarrut enää eikä tule purjeita putkiin. Saattaa jopa poljintuntuma parantua ja muutama metri lyhentyä jarrutusmatka. Investointi ja työ ei ole suuri saavutettuun turvallisuuteen nähden. Tämä on mielestäni parasta auton virittämistä. Kyseiset jarruputket/ -letkut kestävät sitten koko auton käyttöiän.

Pääsylinterin korjaussarjat eivät myöskään ole kalliita ja työnä melko yksinkertainen.

Jarrubalanssi etu- ja takajarrujen välillä on säädettävissä vain erillisellä säätimellä tai jarrupala tai -hihna materiaaleilla myös jotain voi tehdä rumpujarrullisissa autoissa työsylinterin kokoja vaihtamalla. Nuo jälkimmäiset tavat vaatii hieman kokeilua ja saattaa tulla kalliimmaksi kuin säätimen hankinta.
Keneltä niitä letkuja saa, ja mihin hintaan.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Eipa olekaan valttamatta kovin hankala vika. Korvakuulolta siella on jotain loysaa kuskin puolella eli mahdollisesti pala paasee laahaamaan -> kuumiaa -> jarru katoaa -> vetelee pelkaajan puolelle. Lisaa kunhan ehdin selvittelemaan.. :)
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Vastaa Viestiin