Ylätukivarren akselin asennus

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Tosiaan tuliki mieleen et kuinkahan monessa Mustankisa nää akselit on jo parhaat päivänsä nähneet.. kumman antiikkinen toi rakenne, onse sen oloinen ettei jämäkkänä kovin montaa vuotta pysy. Joo näistähän tulee monikansallisia autoja, kun tarvike osaa iskee :shock: just kattelin et moogin ja raybestos paketeissa sentään made in usa, veteral mookulin laakerit romaniaa, stefat mexikoo.. , ei kovin hyvää fiilistä oo iskeä halpamaissa leivottuja osia kotteroonsa, ja kuitenkaan hinnoissakaan tuo ei juurikaan näy.. kaikkein karsein työnjälki oli eräät made in india moottorin kummityynyt, piti hioa ja vääntää et sai paikallensa asettumaan.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Mika M kirjoitti:Löysitkös Speedy kiristysmomentin noille kupeille ja käytitkö välissä mitään tukirautaa kiristäessä? Itse vedin kupit kiinni ilman välirautaa ja olisiko momentti jäänyt jonnekkin 40nm.

Mika
Kiristysmomentti on 25-35 lbf ft (3,5-4,8 kgf m), tukiraudan kanssa.
Näin tein kun itse aikoinaan (91) vaihdoin ylätukivarsien akselit. On pysynyt paikoillaan ja ehjänä ilman hitsaus toimenpiteitä. Johtuu varmaan siitä, että käsittelen autoa hyvin varovaisesti ja ajan vai hyväpintaisilla teillä ja auringon paisteessa alustaa rasittamatta. Vai onko niin, ettei kaikki osaa tehdä tuota monimutkaista asennusoperaatiota oikein vaan joutuvat harjoittelemaan useammalla kappaleella kunnes oikea asennustapa hahmottuu. Oikein asennetut hyvälaatuiset akselit kestää yli kymmenen vuotta virheettömänä kun vain muistaa parikertaa vuodessa rasvata akselit oikean tyyppisellä rasvalla. Tämän totesin kun tarkastin akselit ja vaihdoin ne kuitenkin uusiin vuonna 2001. Vanhat hyväkuntoiset ovat jossain autossa edelleen käytössä tai sitten jonkun tallin hyllyssä odottamassa asennusta.
Viimeksi muokannut Mexico65, 23 Maalis 2006, 09:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Ei se siitä asennuksesta ole kiinni, vaan eiköhän se ole siitä kiinn, kuin paljon ajetaan, ja miten ajetaan, ja missä ajetaan, ja milläkelillä ajetaan. Olipa se mimmonen klassikko tahaansa, sillä ajetaan kelikuin keli jos on tarvis.Minä kun koluuttelen kaikki kinttupolut minne vain sopii, ettei kyljet ota kiinni. Varaosien laatu ratkaisee kestävyyden, tietenkin jos ajaa vain 1000 - 5000km vuodessa, eipä juuri auto kulu.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Mika M
Aktiivi
Viestit: 76
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 22:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mika M »

Joo eli momentti sattui aika hyvin kohdilleen eikä tukivarsi painunut kasaankaan. Voihan se olla että laitan kuitenkin muutamasta kohdin pienet hepit noin niin kuin varmuuden maksimoimiseksi.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Jos puhuu hyvälaatuisista osista, tai muusta niin voihan ne mainita nimeltäkin, siitä voi olla jollekkin hyötyä, eikä tarvi kokeilemalla mennä. Varmaan tuon asennuksenkin saa ryssittyä, jossei mitään tuntumaa ruuvaukseen. Hitsitäpit on vaivaton laittaa, ei niistä ainakaan haittaa ole.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Totta jos ken tietää hyvänlaatuisista osista, niin on asiallista mainita, se on monen harrastajan etu. Nuo viimeksi ostamani ylävarret olivat sen ajan parasta ainakin myyjän mielestä, enkä hänen sanaansa epäile on sen verran pitkänlinjan musse harrastaja itsekkin. Ja eihän valmiin varren asusta, voi muuten ryssiä kui asentamalla se ylös alaisin :wink:, että se siitä tietämättömyydestä asennus töissä. Onhan niitä sellasiakin henkilöitä jotka eivät ymmärrä hommien päälle, mut sitä vartenhan on ystävät jotka osaavat, ja sitten varsinaiset korjaamot jotka sen hoitavat. Mielestäni osien hyvä laatu on ensisijainen hyvään lopputulokseen, sitten tulee osaava asennustyön tekiä.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

457 kirjoitti: Näin tein kun itse aikoinaan (91) vaihdoin ylätukivarsien akselit. On pysynyt paikoillaan ja ehjänä ilman hitsaus toimenpiteitä. Johtuu varmaan siitä, että käsittelen autoa hyvin varovaisesti ja ajan vai hyväpintaisilla teillä ja auringon paistessa alustaa rasittamatta.
Jaa että varovaista ajoa? LOL!
:lol: :lol:
Kuva
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Speedy kirjoitti:Jos puhuu hyvälaatuisista osista, tai muusta niin voihan ne mainita nimeltäkin, siitä voi olla jollekkin hyötyä, eikä tarvi kokeilemalla mennä.
Tuossa edellä mainitsit jo Moogin sarjan, ilmeisesti yksi parhaista. Tuota Moogin valmistamaa nivelistöä minullakin on koko etupää. Ainoa haittapuoli Moogilla taitaa olla hinta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Eikös se ole niin ystävät hyvät :!:, jos kenellä on varaa ajaa näillä rakkineilla, niin on varaa myös ostaa kunnon osia, ei kait noiden TRV osienkaan pitäis olla ihan paskaa tavaraa, onhan nuo ainakin euro kotteroissa kestäneet, miks ei jenissäki.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Entäs miltäs kuulostaa Federal Mogul, se nimittäin omistaa Moogin tuotemerkin nykyään.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Arto65FB kirjoitti:Entäs miltäs kuulostaa Federal Mogul, se nimittäin omistaa Moogin tuotemerkin nykyään.
Federal mogul on aika monen muunkin tuotemerkin haltia.
http://www.federal-mogul.com

Kyllä varmaan TRW:kin osat on ihan kelvollisia.
http://www.trw.com

En kovin mielellään tuo esille yksittäisiä tuotemerkkejä. Koska se saattaa synnyttää käsityksen, että muut on sitten ihan paskoja. Tai saa aikaan väittelyn erivalmistajien paremmuudesta. Kyllä jokaisen on viimekädessä itse päätettävä minkä valmistajan osan ostaa. Yleensä hinta (ei niinkään hinta laatusuhde) ohjaa tässäkin toiminnassa eniten.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

457 kirjoitti: En kovin mielellään tuo esille yksittäisiä tuotemerkkejä. Koska se saattaa synnyttää käsityksen, että muut on sitten ihan paskoja. Tai saa aikaan väittelyn erivalmistajien paremmuudesta. Kyllä jokaisen on viimekädessä itse päätettävä minkä valmistajan osan ostaa. Yleensä hinta (ei niinkään hinta laatusuhde) ohjaa tässäkin toiminnassa eniten.
Itse oletan, etta kaikki on vahintaan kelvollisia jollei jotain muuta ole kuulunut. Eli jos joku merkki on todella ei-ei kestavyydeltaan, niin se olisi kiva tietaa. Niinkun ettei tee samaa virhetta jne.. :wink:
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
mustang cs
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 30 Touko 2004, 22:22

KUPIT

Viesti Kirjoittaja mustang cs »

onkos kuppien ja akselin asennus järjestyksellä väliä? kupin sisäkierre on huomattavasti harvempi kuin "ulkokierre".
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Veekoon kanssa samaa mieltä. Mielestäni huonosta merkistä voisi mainita, muut on kaiketi "hyviä". Turha laittaa vahinkoa kiertämään.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: KUPIT

Viesti Kirjoittaja PeteP »

mustang cs kirjoitti:onkos kuppien ja akselin asennus järjestyksellä väliä? kupin sisäkierre on huomattavasti harvempi kuin "ulkokierre".
Akseli vaan väliin keskelle ja kupit kiinni, lopullinen keskitys tarvittaessa akselia pyörittämällä.
Vastaa Viestiin