Ylätukivarren akselin asennus
Ylätukivarren akselin asennus
No nyt ois uudet akselit pöydällä. Aloin kuitenkin miettimään noiden paikalleen laittoa. Ensimmäisenä akseli tulisi varmaankin keskittää ylätukivarteen, sitten asentaa ylätukivarsi paikoilleen, mutta entäs rasvakuppien kiristys. Kiristetäänkö siinä vaiheessa kun jousi ja iskunvaimennin on paikoillaan? Onko annettu mitään kiristysmomenttia?
Ja autohan oli -71
Niin ja kuuluuko jousen ylä ja alapäähän mitään kumia kun muutoin ovat rautaa vasten?
Mika
Ja autohan oli -71
Niin ja kuuluuko jousen ylä ja alapäähän mitään kumia kun muutoin ovat rautaa vasten?
Mika
Jousen molemmissa päissä on kumia tai uretaania. Alapäässä on siinä jousikiikussa kumit. Yläpäähän on kahtakin mallia, joko 1/4" tai 1" paksuisia kiekkoja.
http://tinyurl.com/a875f
Ylätukivarret on ainoa osa, jota en ole autosta irroittanut koskaan, joten enpä käy neuvomaan mitään kikkoja, kun en niitä tiedä.
http://tinyurl.com/a875f
Ylätukivarret on ainoa osa, jota en ole autosta irroittanut koskaan, joten enpä käy neuvomaan mitään kikkoja, kun en niitä tiedä.
Viimeksi muokannut Arto65FB, 19 Joulu 2005, 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuolle rasvakupille on oikein kiristysmomentti ei kovin suuri (kaivelen sen esiin ellei joku kerkeä enenen minua). Rasvakuppien kiristyksessä olisi hyvä käyttää jotain palikkaa ylätukivarren välissä, sen pituus on sama kuin ylätukivarren yläosan vapaapituus ja asetus paikka akselin kanssa vierekkäin. Muutoin koko ylätukivarren yläosa saattaa painua kasaan ennen kuin tavoitemomentti on saavutettu (omakohtaisia kokemuksia). Osittain ongelma poistuu poxaamalla ylätukivarret ja samalla vahvistaen kyseistä kohtaa (oliko tuo nyt laillista, no on ainakin vahvempi kuin alkuperäinen). Jos nyt kuitenkin joku aikoo taas luottaa ranteen naksahduksiin niin varoittava esimerkki on jo annettu. Eläkää kiristäkö rasvakuppia liian tiukalle ylätukivarren yläosa saattaa pettää.Mika M kirjoitti:Thx Artolle!! Onkos kenelläkään tietoa tuosta rasvakupin kiristyksestä?
Kadunkulmankiertäjät voi laitaa noita kumeja jousien alle mutta suosittelen joko kumeja tai uretaani kappaleita. Eikä niistä kovin haittaa tuolla radallakaan ole.
Vielä tuosta keskittämisestä. Akselin on oltava samassa asennossa kuin runkoon kiinnitettäessä muutoin akseli kiertyy uuteen kohtaan eteen tai taaksepäin akselia kierrettäessä. Rasvakuppien kiristys on syytä tehdä ennen akselin keskittämistä tai keskittämisen aikana. Eikä sitä kuitenkaan aina ihan keskelle saa. Kun asennat rasvakupit täytä ne korkealaatuisella rasvalla ennen asennusta mutta asenna rasvanipat vasta viimeisenä muutoin rasva saattaa kiristyksen aikana pullauttaa akselin O-renkaan pois paikoiltaan. Ylimääräinen rasva poistuu vapaasti asentamattoman rasvanipan reiästä.
Huom. akselin kiristysmomentti runkoon. (seuraa jäljempänä)
Viimeksi muokannut Mexico65, 23 Maalis 2006, 09:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
457 kirjoitti:Tuolle rasvakupille on oikein kiristysmomenti ei kovin suuri (kaivelen sen esiin ellei joku kerkeä enenen minua). Rasvakuppien kiristyksessä olisi hyvä käyttää jotain palikkaa ylätukivarren välissä, sen pituus on sama kuin ylätukivarren yläosan vapaapituus ja asetus paikka akselin kanssa vierekkäin. Muutoin koko ylätukivarren yläosa saataa painua kasaan ennen kuin tavoitemomenti on saavutettu (omakohtaisia kokemuksia). Osittain ongelma poistuu poxaamalla ylätukivarret ja samalla vahvitaen kyseistä kohtaa (oliko tuo nyt laillista, no on akinakin vahvempi kuin alkuperäinen). Jos nyt kuitenkin joku aikoo taas luottaa ranteen naksahduksiin niin varoitava esimerki on jo annettu. Eläkää kiristäkö rasvakuppia liian tiukalle ylätukivarren ylä osa sattaa pettää.Mika M kirjoitti:Thx Artolle!! Onkos kenelläkään tietoa tuosta rasvakupin kiristyksestä?
Kudunkulmankiertäjät voi laitaa noita kumeja jousien alle mutta suosittelen joko kumeja tai uretaani kappaleita. Eikä niistä kovin haitaa tuolla radallakaan ole.
Vielä tuosta keskittämisestä. Akselin on oltava samassa asennossa kuin runkoon kiinitäessä muutoin akseli kiertyy uuteen kohtaan eteen- tai taaksepäin akselia kierrettäessä. Rasvakuppien kiristys on syytä tehdä ennen akselin keskittämistä tai keskittämisen aikana. Eikä sitä kuitenkaan aina ihan keskelle saa. Kun asennat rasvakupit täytä ne korkealaatuisella rasvalla ennen asennusta mutta asenna rasvanipat vasta viimeisenä muutoin rasva saataa kiristyksen aikana pullauttaa akselin O-renkaan pois paikoiltaan. Ylimääräinen rasva postuu vapaasti asentamattoman rasvanipan reijästä.
Huom. akselin kiristysmomenti runkoon. (seuraa jäljenpänä)
Vielä kun viitsit etsiä sen kiristysmomentin niin eipä tuota tuon paremmin voi selittää, tai no kannattaakos ylätukivartta siirtää kierros keskikohdasta taaksepäin kuten Arto tuossa vihjasi? Kyllähän netistäkin nuo momentit varmaankin löytyisi, mutta kun oli kouluaikaan parempaakin tekemistä kuin kielten opiskelu

Mika
Itse kanssa iskin paikalle uuet akselit, samalla kun jouduin vaihtaa toisen tukivarren (ei ollut ruostunut...) rakenne tuntuu koomiselta, lieneekö T-voortin peruja ??
Mikä on laadukas rasva tuonne? asennuksessa käytin sitä mitä oli kotona, eli perus laakerirasvaa, kaveri jolla on kaivelukone, kertoi et koneen tapeissa käyttää jotain punaista erittäin tarttuvaa/venyvää kamaa .. taidan myöhemmin pumpata sitä akseleihin ?

Kaverisi on oikeassa. Nuo paksut tökötit pysyy paremmin sillä missä niiden pitää olla eikä ne myöskään lähde ensimmäisessä vesisateessa/pesussa pois. Itse olen käyttänyt alustan nivelissä noita työkoneiden erikoisrasvoja.Speedy kirjoitti:Itse kanssa iskin paikalle uuet akselit, samalla kun jouduin vaihtaa toisen tukivarren (ei ollut ruostunut...) rakenne tuntuu koomiselta, lieneekö T-voortin peruja ??Mikä on laadukas rasva tuonne? asennuksessa käytin sitä mitä oli kotona, eli perus laakerirasvaa, kaveri jolla on kaivelukone, kertoi et koneen tapeissa käyttää jotain punaista erittäin tarttuvaa/venyvää kamaa .. taidan myöhemmin pumpata sitä akseleihin ?
Kun siten joskus rupeat pumppaamaan prässillä uutta rasvaa ylätukivarsien nipoista niin katso ettei O-renkaat pulahda pois paikoiltaan. Voit joutua aloittamaan muuten kaiken alusta -> pura ja kokoa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Speedy on jutuista perillä, ei noihin mitään momentteja tarvii, se hitsi heppi on hyvä varmistus vaikkakin pysyy ilmankin. Omaan musseen olen kerran vaihtanut, ei ne tarvike paskat kestäny kuluivat vaikka kuin rasvasi, ostin sit uudet tukivarret ylös ja alas, nyt on 5 kesää ajettu ja taas on ylävarren akseli väljä kuskinpuolelta, suojakumit yläpalloista poksahti penteleen romu
. Kunhan saan moottorin tehtyä ja levyjarrut taakse, sen jälkeen vaihtuu eturipustukset sellasiin missä ei ylätukivarret enää renaa, saa ne pirun pati leikata konetila ahdistamasta pois.

Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Tossa just eilen juteltiin pussihousukerhon kokouksen tauolla, etta taiwanialaiset alustan osat on aunuksesta. Ei oo oikeen kokosia tai kuluu loppuun alta aikayksikon. Tieda sitten, olisiko laatu parantunut nykyisin, mutta kannattanee vilkaista, missa osa on tehty ennenkun ostaa. Halpa ja hyva ei valttamatta ole samassa paketissa...