302 öljynkierto
- MTi
- Hiljaisempi
- Viestit: 18
- Liittynyt: 28 Loka 2021, 22:43
- Auto: Mustang 66 HT 347/ C4
- Paikkakunta: Mikkeli
302 öljynkierto
Hei
Otimpa koneen irti ajatuksella,että saa omille jäljilleen ja kun pientä sivuääntä (hentoa naksutusta kuului)
Lohko on Rullalohko valmistusvuosi 97 ja ilmeisesti tarvikkeena hommattu jenkeissä.
Nyt ensimmäinen hämmästystä herättäva asia löytyi kun nostajat nostin pois. Kuskin puolella nostimen kaulat oli selkeästi öljyisiä ja repsikan puoli kauttaalltan kuivan oloinen. Mikä voisi tuon aiheuttaa tuskin on normaali tilanne?
Nostajat jo keväällä imusarjan vaihdon yhteydessä vaihdoin, silloin en kiinnittänyt tommoiseen huomiota. Nyt oli viimeisestä käytöstä noin 3 vkoa kun purkamaan aloin.
TIEDOISTA KIITOLLINEN
ps. mistä löytyy Suomesta ryhtirauta alakertaan?
Otimpa koneen irti ajatuksella,että saa omille jäljilleen ja kun pientä sivuääntä (hentoa naksutusta kuului)
Lohko on Rullalohko valmistusvuosi 97 ja ilmeisesti tarvikkeena hommattu jenkeissä.
Nyt ensimmäinen hämmästystä herättäva asia löytyi kun nostajat nostin pois. Kuskin puolella nostimen kaulat oli selkeästi öljyisiä ja repsikan puoli kauttaalltan kuivan oloinen. Mikä voisi tuon aiheuttaa tuskin on normaali tilanne?
Nostajat jo keväällä imusarjan vaihdon yhteydessä vaihdoin, silloin en kiinnittänyt tommoiseen huomiota. Nyt oli viimeisestä käytöstä noin 3 vkoa kun purkamaan aloin.
TIEDOISTA KIITOLLINEN
ps. mistä löytyy Suomesta ryhtirauta alakertaan?
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 7
- Liittynyt: 14 Joulu 2020, 11:01
- Auto: Ford Mustang FB 1965, 302 C4
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 302 öljynkierto
Yksi ryhtirauta löytyy esim.
https://tradeparts.info/verkkokauppa/fi ... 04623-578/
Ja siihen pinnapultit
https://www.uspartsperformance.fi/perfo ... rp154-5401
Ryhtiraudan tarpeellisuudesta/hyödyistä löytyy muistaakseni keskustelua palstalta. Kannattaa ehkä lukea tuo ennen kuin tilailee
Tuumaciditäkin voisi löytyä. Eri mallien kokemuksista löytyy muilta varmasti tietoa kunhan ehtivät kommentoimaan ,,,
https://tradeparts.info/verkkokauppa/fi ... 04623-578/
Ja siihen pinnapultit
https://www.uspartsperformance.fi/perfo ... rp154-5401
Ryhtiraudan tarpeellisuudesta/hyödyistä löytyy muistaakseni keskustelua palstalta. Kannattaa ehkä lukea tuo ennen kuin tilailee

Tuumaciditäkin voisi löytyä. Eri mallien kokemuksista löytyy muilta varmasti tietoa kunhan ehtivät kommentoimaan ,,,
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 7
- Liittynyt: 14 Joulu 2020, 11:01
- Auto: Ford Mustang FB 1965, 302 C4
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 302 öljynkierto
Tuohon nostinten öljynpuutteeseen jotain ajatuksia/vaihtoehtoja tutkittavaksi:
- koneen toinen puoli käynyt kuumempana, esim. laihat seokset tai vakuumivuoto
- öljypumppu ei toimi kunnolla
- oljytunnelin tulppa jakopäässä on irronnut
- työntötangot löysällä/vinossa (tuskin kuitenkaan kaikki…)
Ainakaan noissa kuvissa ei itse nostajissa näkynyt vielä mitään vaurioita, joten ei nyt ihan ilman öljyjä ole varmaankaan pyörinyt. Hyvähän se on tutkia kun kone on muutenkin auki.
- koneen toinen puoli käynyt kuumempana, esim. laihat seokset tai vakuumivuoto
- öljypumppu ei toimi kunnolla
- oljytunnelin tulppa jakopäässä on irronnut
- työntötangot löysällä/vinossa (tuskin kuitenkaan kaikki…)
Ainakaan noissa kuvissa ei itse nostajissa näkynyt vielä mitään vaurioita, joten ei nyt ihan ilman öljyjä ole varmaankaan pyörinyt. Hyvähän se on tutkia kun kone on muutenkin auki.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: 302 öljynkierto
Vanhoista koneista joku joskus sanoi, että niissä kannattaa käyttää vanhanaikaisia öljyjä.
Vaikka synteettiset ovat nopeita nousemaan, niin ne myös laskevat nopeasti alas.
Ainakin amerikan mineraaliöljyistä jää pitkäksi aikaa rasvainen kalvo myös kannen laitteisiin, eli niissä on heti käynnistyksessä voitelu valmiiksi.
Voihan tietysti olla taas essompaaria, mutta harrikoissa ainakin olen tuon huomannut.
Vaikka synteettiset ovat nopeita nousemaan, niin ne myös laskevat nopeasti alas.
Ainakin amerikan mineraaliöljyistä jää pitkäksi aikaa rasvainen kalvo myös kannen laitteisiin, eli niissä on heti käynnistyksessä voitelu valmiiksi.
Voihan tietysti olla taas essompaaria, mutta harrikoissa ainakin olen tuon huomannut.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Re: 302 öljynkierto
Tuumacidin aiempi omistaja teetti niitä muutaman omaa designia. Niillä on ainakin se hyöty, että pitää lohkon ja muut kasassa, kun vakiolohko halkeaa pituussuunnassa.Alfi12 kirjoitti: ↑23 Joulu 2022, 17:17 Yksi ryhtirauta löytyy esim.
https://tradeparts.info/verkkokauppa/fi ... 04623-578/
Ja siihen pinnapultit
https://www.uspartsperformance.fi/perfo ... rp154-5401
Ryhtiraudan tarpeellisuudesta/hyödyistä löytyy muistaakseni keskustelua palstalta. Kannattaa ehkä lukea tuo ennen kuin tilailee
Tuumaciditäkin voisi löytyä. Eri mallien kokemuksista löytyy muilta varmasti tietoa kunhan ehtivät kommentoimaan ,,,
Mutta tuo nostajien öljyisyys onkin uusi juttu. Olisko tuo ehdotettu tulppa irti?
- MTi
- Hiljaisempi
- Viestit: 18
- Liittynyt: 28 Loka 2021, 22:43
- Auto: Mustang 66 HT 347/ C4
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 302 öljynkierto
Tarkistetaanpa toi tulpan tilanne. Toivottavasti ei lohko jo ole halki ja öljyt karkaa sieltä.
Koneen öljynpaineet olleet ihan Ok ja öljynä käytetty Kendalin öljyä olisko 20W50, muttei kuitenkaan synteettistä.
Kiitos tiedoista.
Koneen öljynpaineet olleet ihan Ok ja öljynä käytetty Kendalin öljyä olisko 20W50, muttei kuitenkaan synteettistä.
Kiitos tiedoista.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: 302 öljynkierto
Kyllä pitäis Kendallilla kalvo pysyä. Huonosti taitaa öljyä mennä, jos aivan kuivana on paikat.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
- MTi
- Hiljaisempi
- Viestit: 18
- Liittynyt: 28 Loka 2021, 22:43
- Auto: Mustang 66 HT 347/ C4
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 302 öljynkierto
Moi
Motti nyt kokonaan purettu. Vikaa joka tuon aiheuttaisi ei löytynyt.
Lienee niin että tuolta vänkärin puolelta pääsee öljy valumaan kanavia myöten alas, kun taas kuskin puolelta ei, koska siellä on lohkon takaosassa öljykanavassa "ylämäki" Kansiin oli öljyt nousseet kuitenkin hyvin.
Taitaa selvitä KK ja Runkolaakereiden vaihdolla, kuvassa huonoin.
Motti nyt kokonaan purettu. Vikaa joka tuon aiheuttaisi ei löytynyt.
Lienee niin että tuolta vänkärin puolelta pääsee öljy valumaan kanavia myöten alas, kun taas kuskin puolelta ei, koska siellä on lohkon takaosassa öljykanavassa "ylämäki" Kansiin oli öljyt nousseet kuitenkin hyvin.
Taitaa selvitä KK ja Runkolaakereiden vaihdolla, kuvassa huonoin.
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: 302 öljynkierto
Nyt kun on kone irti niin öljykanavat käy läpi varulta, ettei ole tukos mälliä mikä lähtisi liikkeelle. Tämä varmaan oli turha muistutus? 

Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Re: 302 öljynkierto
Niin, kyllä lohko kannattaa puhdistaa kohtuullisen hyvin ennen kuin alkaa sitä uudelleen kasaamaan.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: 302 öljynkierto
Mutta yhdeltä öljypumpulta molemmille puolille lähtee öljy, ei siinä ole ole väliä, jos oikean puolen kannesta öljyt putoavat öljypohjaan hitaammin.MTi kirjoitti: ↑30 Joulu 2022, 10:08 Moi
Motti nyt kokonaan purettu. Vikaa joka tuon aiheuttaisi ei löytynyt.
Lienee niin että tuolta vänkärin puolelta pääsee öljy valumaan kanavia myöten alas, kun taas kuskin puolelta ei, koska siellä on lohkon takaosassa öljykanavassa "ylämäki" Kansiin oli öljyt nousseet kuitenkin hyvin.
Taitaa selvitä KK ja Runkolaakereiden vaihdolla, kuvassa huonoin.
Re: 302 öljynkierto
tässä vähän ölynkierrosta.
https://www.diyford.com/small-block-for ... terchange/
https://www.diyford.com/small-block-for ... terchange/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- MTi
- Hiljaisempi
- Viestit: 18
- Liittynyt: 28 Loka 2021, 22:43
- Auto: Mustang 66 HT 347/ C4
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 302 öljynkierto
Jep kiitos havainollistavasta kuvasta. Täytyy rassata kanavat puhtaaksi ja laitella noi kunnolliset roput kanavien päihin.
-
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
- Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy
Re: 302 öljynkierto
Mulla oli aika pahoin karstoittunut nuo nostajien väliset poraukset sekä lohkon päässä olevat yhdistävät kanavat.
Periaatteessa jos tuon tulpan alla olevat poraukset on tukkeutuneet niin öljy ei kierrä toisen puolen nostajille. Ehkä sekin voisi selittää tuota ongelmaa.
Periaatteessa jos tuon tulpan alla olevat poraukset on tukkeutuneet niin öljy ei kierrä toisen puolen nostajille. Ehkä sekin voisi selittää tuota ongelmaa.