302 öljynkierto

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
MTi
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Loka 2021, 22:43
Auto: Mustang 66 HT 347/ C4
Paikkakunta: Mikkeli

302 öljynkierto

Viesti Kirjoittaja MTi »

Hei
Otimpa koneen irti ajatuksella,että saa omille jäljilleen ja kun pientä sivuääntä (hentoa naksutusta kuului)
Lohko on Rullalohko valmistusvuosi 97 ja ilmeisesti tarvikkeena hommattu jenkeissä.
Nyt ensimmäinen hämmästystä herättäva asia löytyi kun nostajat nostin pois. Kuskin puolella nostimen kaulat oli selkeästi öljyisiä ja repsikan puoli kauttaalltan kuivan oloinen. Mikä voisi tuon aiheuttaa tuskin on normaali tilanne?
Nostajat jo keväällä imusarjan vaihdon yhteydessä vaihdoin, silloin en kiinnittänyt tommoiseen huomiota. Nyt oli viimeisestä käytöstä noin 3 vkoa kun purkamaan aloin.

TIEDOISTA KIITOLLINEN

ps. mistä löytyy Suomesta ryhtirauta alakertaan?
Liitteet
20221219_190842.jpg
20221219_190839.jpg
Alfi12
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Joulu 2020, 11:01
Auto: Ford Mustang FB 1965, 302 C4
Paikkakunta: Helsinki

Re: 302 öljynkierto

Viesti Kirjoittaja Alfi12 »

Yksi ryhtirauta löytyy esim.

https://tradeparts.info/verkkokauppa/fi ... 04623-578/

Ja siihen pinnapultit

https://www.uspartsperformance.fi/perfo ... rp154-5401

Ryhtiraudan tarpeellisuudesta/hyödyistä löytyy muistaakseni keskustelua palstalta. Kannattaa ehkä lukea tuo ennen kuin tilailee ;)

Tuumaciditäkin voisi löytyä. Eri mallien kokemuksista löytyy muilta varmasti tietoa kunhan ehtivät kommentoimaan ,,,
Alfi12
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Joulu 2020, 11:01
Auto: Ford Mustang FB 1965, 302 C4
Paikkakunta: Helsinki

Re: 302 öljynkierto

Viesti Kirjoittaja Alfi12 »

Tuohon nostinten öljynpuutteeseen jotain ajatuksia/vaihtoehtoja tutkittavaksi:

- koneen toinen puoli käynyt kuumempana, esim. laihat seokset tai vakuumivuoto
- öljypumppu ei toimi kunnolla
- oljytunnelin tulppa jakopäässä on irronnut
- työntötangot löysällä/vinossa (tuskin kuitenkaan kaikki…)

Ainakaan noissa kuvissa ei itse nostajissa näkynyt vielä mitään vaurioita, joten ei nyt ihan ilman öljyjä ole varmaankaan pyörinyt. Hyvähän se on tutkia kun kone on muutenkin auki.
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: 302 öljynkierto

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Vanhoista koneista joku joskus sanoi, että niissä kannattaa käyttää vanhanaikaisia öljyjä.
Vaikka synteettiset ovat nopeita nousemaan, niin ne myös laskevat nopeasti alas.
Ainakin amerikan mineraaliöljyistä jää pitkäksi aikaa rasvainen kalvo myös kannen laitteisiin, eli niissä on heti käynnistyksessä voitelu valmiiksi.
Voihan tietysti olla taas essompaaria, mutta harrikoissa ainakin olen tuon huomannut.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 302 öljynkierto

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Alfi12 kirjoitti: 23 Joulu 2022, 17:17 Yksi ryhtirauta löytyy esim.

https://tradeparts.info/verkkokauppa/fi ... 04623-578/

Ja siihen pinnapultit

https://www.uspartsperformance.fi/perfo ... rp154-5401

Ryhtiraudan tarpeellisuudesta/hyödyistä löytyy muistaakseni keskustelua palstalta. Kannattaa ehkä lukea tuo ennen kuin tilailee ;)

Tuumaciditäkin voisi löytyä. Eri mallien kokemuksista löytyy muilta varmasti tietoa kunhan ehtivät kommentoimaan ,,,
Tuumacidin aiempi omistaja teetti niitä muutaman omaa designia. Niillä on ainakin se hyöty, että pitää lohkon ja muut kasassa, kun vakiolohko halkeaa pituussuunnassa.

Mutta tuo nostajien öljyisyys onkin uusi juttu. Olisko tuo ehdotettu tulppa irti?
Avatar
MTi
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Loka 2021, 22:43
Auto: Mustang 66 HT 347/ C4
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 302 öljynkierto

Viesti Kirjoittaja MTi »

Tarkistetaanpa toi tulpan tilanne. Toivottavasti ei lohko jo ole halki ja öljyt karkaa sieltä.
Koneen öljynpaineet olleet ihan Ok ja öljynä käytetty Kendalin öljyä olisko 20W50, muttei kuitenkaan synteettistä.
Kiitos tiedoista.
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: 302 öljynkierto

Viesti Kirjoittaja Pertti »

MTi kirjoitti: 27 Joulu 2022, 13:17 Tarkistetaanpa toi tulpan tilanne. Toivottavasti ei lohko jo ole halki ja öljyt karkaa sieltä.
Koneen öljynpaineet olleet ihan Ok ja öljynä käytetty Kendalin öljyä olisko 20W50, muttei kuitenkaan synteettistä.
Kiitos tiedoista.
Kyllä pitäis Kendallilla kalvo pysyä. Huonosti taitaa öljyä mennä, jos aivan kuivana on paikat.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
MTi
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Loka 2021, 22:43
Auto: Mustang 66 HT 347/ C4
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 302 öljynkierto

Viesti Kirjoittaja MTi »

Moi
Motti nyt kokonaan purettu. Vikaa joka tuon aiheuttaisi ei löytynyt.
Lienee niin että tuolta vänkärin puolelta pääsee öljy valumaan kanavia myöten alas, kun taas kuskin puolelta ei, koska siellä on lohkon takaosassa öljykanavassa "ylämäki" Kansiin oli öljyt nousseet kuitenkin hyvin.

Taitaa selvitä KK ja Runkolaakereiden vaihdolla, kuvassa huonoin.
Liitteet
20221228_183853.jpg
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 302 öljynkierto

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Nyt kun on kone irti niin öljykanavat käy läpi varulta, ettei ole tukos mälliä mikä lähtisi liikkeelle. Tämä varmaan oli turha muistutus? :)
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 öljynkierto

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Niin, kyllä lohko kannattaa puhdistaa kohtuullisen hyvin ennen kuin alkaa sitä uudelleen kasaamaan.
Liitteet
110_1044.JPG
110_1026.JPG
110_1036.JPG
110_1025.JPG
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 302 öljynkierto

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

MTi kirjoitti: 30 Joulu 2022, 10:08 Moi
Motti nyt kokonaan purettu. Vikaa joka tuon aiheuttaisi ei löytynyt.
Lienee niin että tuolta vänkärin puolelta pääsee öljy valumaan kanavia myöten alas, kun taas kuskin puolelta ei, koska siellä on lohkon takaosassa öljykanavassa "ylämäki" Kansiin oli öljyt nousseet kuitenkin hyvin.

Taitaa selvitä KK ja Runkolaakereiden vaihdolla, kuvassa huonoin.
Mutta yhdeltä öljypumpulta molemmille puolille lähtee öljy, ei siinä ole ole väliä, jos oikean puolen kannesta öljyt putoavat öljypohjaan hitaammin.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 öljynkierto

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Liitteet
66289lube.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
MTi
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Loka 2021, 22:43
Auto: Mustang 66 HT 347/ C4
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 302 öljynkierto

Viesti Kirjoittaja MTi »

Jep kiitos havainollistavasta kuvasta. Täytyy rassata kanavat puhtaaksi ja laitella noi kunnolliset roput kanavien päihin.
juhkal
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy

Re: 302 öljynkierto

Viesti Kirjoittaja juhkal »

Mulla oli aika pahoin karstoittunut nuo nostajien väliset poraukset sekä lohkon päässä olevat yhdistävät kanavat.

Nostajien öljykanavat
Nostajien öljykanavat
Lohkon päässä olevan propun alla öljykanavat
Lohkon päässä olevan propun alla öljykanavat
Periaatteessa jos tuon tulpan alla olevat poraukset on tukkeutuneet niin öljy ei kierrä toisen puolen nostajille. Ehkä sekin voisi selittää tuota ongelmaa.
Vastaa Viestiin