289 bensan lisäaine?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Rikuj
Hiljaisempi
Viestit: 10
Liittynyt: 22 Touko 2021, 19:49

289 bensan lisäaine?

Viesti Kirjoittaja Rikuj »

Käyttääkö porukka 289 koneessa lyijyttömään bensaan lisäainetta? Onko näihin koneisiin voitu tehdä vuosien varrella jotain, että kyseinen lisäaine olisi pahitteeksi vai onko parempi käyttää varmuudenkin vuoksi?🤔
Avatar
LSHT
Mega-addikti
Viestit: 630
Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
Paikkakunta: Vantaa

Re: 289 bensan lisäaine?

Viesti Kirjoittaja LSHT »

Koneisiin on voitu tehdä muutoksia (seetitöitä), mutta jos niitä ei ole tehty, niin ehdottomasti on syytä käyttää lyijynkorviketta. Pitkänokkaisesta pullosta sen lisääminen tankkiin onnistuu kivasti.
Powered by Kiromax
Rikuj
Hiljaisempi
Viestit: 10
Liittynyt: 22 Touko 2021, 19:49

Re: 289 bensan lisäaine?

Viesti Kirjoittaja Rikuj »

Ei mitään tietoa ,onko tuohon tehty jotain, niin varmaan kannattaa käyttää? Mikäli seetitöitä tehty, niin onko tuo lisäaine pahaksi?
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: 289 bensan lisäaine?

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Ei ole pahaksi
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Rikuj
Hiljaisempi
Viestit: 10
Liittynyt: 22 Touko 2021, 19:49

Re: 289 bensan lisäaine?

Viesti Kirjoittaja Rikuj »

Hienoa, kiitos jälleen neuvoista!
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 289 bensan lisäaine?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Getting The Lead Out
Unleaded fuels are undeniably safer for your health, but the same might not be said for your engine.

http://www.flowspeed.com/seat-recession.htm
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 289 bensan lisäaine?

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Rikuj kirjoitti: 20 Elo 2021, 20:26 Käyttääkö porukka 289 koneessa lyijyttömään bensaan lisäainetta? Onko näihin koneisiin voitu tehdä vuosien varrella jotain, että kyseinen lisäaine olisi pahitteeksi vai onko parempi käyttää varmuudenkin vuoksi?🤔
Käytin rautakansissa. Rautakansiin terässeetien koneistaminen ei oikein taida kannattaa, sillä hinnalla ostaa loppuiäksi lisäainetta. Onhan sinne voitu jotain tehdä mutta sitä ei tiedä ennen kuin ottaa kannet irti. Mutta kuten todettu, jos seetit on tehty, niin ei lisäaineesta haittaa ole, paitsi lompakolle. Lisäaineita on erilaisia, niistä oli joskus testikin. Voi löytyä minun vanhoista posteista.
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: 289 bensan lisäaine?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Lisäaine on lyijyn korvike. Bensassa oli ennenvanhaan lyijyä "voiteluaineena", joka käytännössä teki sen, että venttiilit eivät vahingoittaneet rautakansien seetejä eli niitä venttiilinaukkoja. Myöhemmin ne seetit alettiin tehdä rautakansiinkin teräksestä ja terässeetit kestävät sitten lyijyttömällä ajoa, eli sitä lisäainetta ei tarvita nykykansien tai vanhojen kansien kanssa, joihin on asennettu terässeetit.

Well... se onkin sitten eri juttu, että kannattaako vanhoihin kansiin asennuttaa terässeetit vai ajella lisäaineen kanssa? Makuasia, sanoisin. Itse asennutin letukan vintage-rautakansiin terässeetit ja silloin (~1991) mielestäni se kannatti. Eipä tarvinnut asiaa enää mietiskellä. Hinta ei ollut paha päätellen siitä, ettei se edes jäänyt mieleen. En tiedä miten työhinnat ovat siitä kehittyneet mutta voi toki olla, että nykyään hommasta on tullut niin kallista, ettei se enää kannata. Mutta, tällähän tietty koneistamot ovat varmistaneet, ettei heidän palveluita kannata käyttää ja sekin kuulostaisi hölmöltä. :shock:

Sitä en osaa sanoa, että kuinka paljon rautakansien seetit kuluvat harrastekäytössä, jos ajaa lyijyttömällä ilman lisäainetta? Meinaan, että kuluvatko seetit piloille 10th vai 100th kilsan kohdalla tai jotain sillä välillä? Ja meinaako tuo harrasteauton kanssa 1 vai 50 vuotta? :? :wink: Jos kuluminen kestää kauan niin miksi ei ensin ajaisi ilman lisäainetta ja vasta sitten, kun venttiilit eivät enää pidä, asennuttaisi terässeetit - tai vaikka uudet kannet?

Onko joku käytännössä ajanut kannet siihen kuntoon lyijyttömällä, että venat eivät enää pidä?? Siis ihan todistettavasti?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 289 bensan lisäaine?

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

ToniH kirjoitti: 01 Loka 2021, 16:38
Sitä en osaa sanoa, että kuinka paljon rautakansien seetit kuluvat harrastekäytössä, jos ajaa lyijyttömällä ilman lisäainetta? Meinaan, että kuluvatko seetit piloille 10th vai 100th kilsan kohdalla tai jotain sillä välillä? Ja meinaako tuo harrasteauton kanssa 1 vai 50 vuotta? :? :wink: Jos kuluminen kestää kauan niin miksi ei ensin ajaisi ilman lisäainetta ja vasta sitten, kun venttiilit eivät enää pidä, asennuttaisi terässeetit - tai vaikka uudet kannet?

Onko joku käytännössä ajanut kannet siihen kuntoon lyijyttömällä, että venat eivät enää pidä?? Siis ihan todistettavasti?
Jep, 2,0 OHC Riesassa säädin venttiilit ja ei puolta vuotta kestännyt, kun olivat taas "säädön" tarpeessa. Eli kun lähtee kulumaan, niin voi kulua nopeastikin.
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: 289 bensan lisäaine?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Mites päin se menee? Kun vena uppoaa enempi seetiin niin pieneneekö välys?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: 289 bensan lisäaine?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Välys pienenee, mutta jonkin aikaa hydraulipatruuna kompensoi.
Minulla on ollut sellainen käsitys, että seetipinnat kovemmat kuin eurofoordeissa, mutta voi se olla essompaariakin.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 289 bensan lisäaine?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Kannatan lisäaineen käyttöä, jos ei ole täysin varma onko karkaistut tai teräs istukat.
Tuossa muutama kuva siitä mitä tapahtuu, kun lisäainetta ei ole ollut käytössä. Nämä kanne löytyy ihan omasta tallista. Onneksi kuluma ei ole tuon suurempi, joten nämä voidaan vielä korjata. Huomaa myös, että kuluma koskee ainoastaan pako istukkaa.
Mitä luulette virtauksien toimivan, kun venttiili onkin 5 mm syvällä kannessa ja venttiili nostoa on noin 11-12mm, OK siitä seuraa, että todellisuudessa venttiili aukeaa noin 6-7mm.
Liitteet
IMG_8026.JPG
IMG_8011.JPG
IMG_8010.JPG
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 289 bensan lisäaine?

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Pertti kirjoitti: 06 Loka 2021, 07:58
Minulla on ollut sellainen käsitys, että seetipinnat kovemmat kuin eurofoordeissa, mutta voi se olla essompaariakin.
Saattaapi ollakin. Eli jenkeissä lyijytön tuli 70-luvun alkupuolella kattien myötä. Pakoventtiilien seetit olivat yleensä induktiokarkaistut ensi hätään lyijylliselle. Mutta jos on seetitöitä tehty, niin karkaisukin on tod.näk. heikentynyt.
Vastaa Viestiin