289 bensan lisäaine?
289 bensan lisäaine?
Käyttääkö porukka 289 koneessa lyijyttömään bensaan lisäainetta? Onko näihin koneisiin voitu tehdä vuosien varrella jotain, että kyseinen lisäaine olisi pahitteeksi vai onko parempi käyttää varmuudenkin vuoksi?
- LSHT
- Mega-addikti
- Viestit: 630
- Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
- Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 289 bensan lisäaine?
Koneisiin on voitu tehdä muutoksia (seetitöitä), mutta jos niitä ei ole tehty, niin ehdottomasti on syytä käyttää lyijynkorviketta. Pitkänokkaisesta pullosta sen lisääminen tankkiin onnistuu kivasti.
Powered by Kiromax
Re: 289 bensan lisäaine?
Ei mitään tietoa ,onko tuohon tehty jotain, niin varmaan kannattaa käyttää? Mikäli seetitöitä tehty, niin onko tuo lisäaine pahaksi?
Re: 289 bensan lisäaine?
Hienoa, kiitos jälleen neuvoista!
Re: 289 bensan lisäaine?
Getting The Lead Out
Unleaded fuels are undeniably safer for your health, but the same might not be said for your engine.
http://www.flowspeed.com/seat-recession.htm
Unleaded fuels are undeniably safer for your health, but the same might not be said for your engine.
http://www.flowspeed.com/seat-recession.htm
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: 289 bensan lisäaine?
Käytin rautakansissa. Rautakansiin terässeetien koneistaminen ei oikein taida kannattaa, sillä hinnalla ostaa loppuiäksi lisäainetta. Onhan sinne voitu jotain tehdä mutta sitä ei tiedä ennen kuin ottaa kannet irti. Mutta kuten todettu, jos seetit on tehty, niin ei lisäaineesta haittaa ole, paitsi lompakolle. Lisäaineita on erilaisia, niistä oli joskus testikin. Voi löytyä minun vanhoista posteista.
Re: 289 bensan lisäaine?
Lisäaine on lyijyn korvike. Bensassa oli ennenvanhaan lyijyä "voiteluaineena", joka käytännössä teki sen, että venttiilit eivät vahingoittaneet rautakansien seetejä eli niitä venttiilinaukkoja. Myöhemmin ne seetit alettiin tehdä rautakansiinkin teräksestä ja terässeetit kestävät sitten lyijyttömällä ajoa, eli sitä lisäainetta ei tarvita nykykansien tai vanhojen kansien kanssa, joihin on asennettu terässeetit.
Well... se onkin sitten eri juttu, että kannattaako vanhoihin kansiin asennuttaa terässeetit vai ajella lisäaineen kanssa? Makuasia, sanoisin. Itse asennutin letukan vintage-rautakansiin terässeetit ja silloin (~1991) mielestäni se kannatti. Eipä tarvinnut asiaa enää mietiskellä. Hinta ei ollut paha päätellen siitä, ettei se edes jäänyt mieleen. En tiedä miten työhinnat ovat siitä kehittyneet mutta voi toki olla, että nykyään hommasta on tullut niin kallista, ettei se enää kannata. Mutta, tällähän tietty koneistamot ovat varmistaneet, ettei heidän palveluita kannata käyttää ja sekin kuulostaisi hölmöltä.
Sitä en osaa sanoa, että kuinka paljon rautakansien seetit kuluvat harrastekäytössä, jos ajaa lyijyttömällä ilman lisäainetta? Meinaan, että kuluvatko seetit piloille 10th vai 100th kilsan kohdalla tai jotain sillä välillä? Ja meinaako tuo harrasteauton kanssa 1 vai 50 vuotta?
Jos kuluminen kestää kauan niin miksi ei ensin ajaisi ilman lisäainetta ja vasta sitten, kun venttiilit eivät enää pidä, asennuttaisi terässeetit - tai vaikka uudet kannet?
Onko joku käytännössä ajanut kannet siihen kuntoon lyijyttömällä, että venat eivät enää pidä?? Siis ihan todistettavasti?
Well... se onkin sitten eri juttu, että kannattaako vanhoihin kansiin asennuttaa terässeetit vai ajella lisäaineen kanssa? Makuasia, sanoisin. Itse asennutin letukan vintage-rautakansiin terässeetit ja silloin (~1991) mielestäni se kannatti. Eipä tarvinnut asiaa enää mietiskellä. Hinta ei ollut paha päätellen siitä, ettei se edes jäänyt mieleen. En tiedä miten työhinnat ovat siitä kehittyneet mutta voi toki olla, että nykyään hommasta on tullut niin kallista, ettei se enää kannata. Mutta, tällähän tietty koneistamot ovat varmistaneet, ettei heidän palveluita kannata käyttää ja sekin kuulostaisi hölmöltä.

Sitä en osaa sanoa, että kuinka paljon rautakansien seetit kuluvat harrastekäytössä, jos ajaa lyijyttömällä ilman lisäainetta? Meinaan, että kuluvatko seetit piloille 10th vai 100th kilsan kohdalla tai jotain sillä välillä? Ja meinaako tuo harrasteauton kanssa 1 vai 50 vuotta?


Onko joku käytännössä ajanut kannet siihen kuntoon lyijyttömällä, että venat eivät enää pidä?? Siis ihan todistettavasti?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: 289 bensan lisäaine?
Jep, 2,0 OHC Riesassa säädin venttiilit ja ei puolta vuotta kestännyt, kun olivat taas "säädön" tarpeessa. Eli kun lähtee kulumaan, niin voi kulua nopeastikin.ToniH kirjoitti: ↑01 Loka 2021, 16:38
Sitä en osaa sanoa, että kuinka paljon rautakansien seetit kuluvat harrastekäytössä, jos ajaa lyijyttömällä ilman lisäainetta? Meinaan, että kuluvatko seetit piloille 10th vai 100th kilsan kohdalla tai jotain sillä välillä? Ja meinaako tuo harrasteauton kanssa 1 vai 50 vuotta?![]()
Jos kuluminen kestää kauan niin miksi ei ensin ajaisi ilman lisäainetta ja vasta sitten, kun venttiilit eivät enää pidä, asennuttaisi terässeetit - tai vaikka uudet kannet?
Onko joku käytännössä ajanut kannet siihen kuntoon lyijyttömällä, että venat eivät enää pidä?? Siis ihan todistettavasti?
Re: 289 bensan lisäaine?
Mites päin se menee? Kun vena uppoaa enempi seetiin niin pieneneekö välys?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: 289 bensan lisäaine?
Välys pienenee, mutta jonkin aikaa hydraulipatruuna kompensoi.
Minulla on ollut sellainen käsitys, että seetipinnat kovemmat kuin eurofoordeissa, mutta voi se olla essompaariakin.
Minulla on ollut sellainen käsitys, että seetipinnat kovemmat kuin eurofoordeissa, mutta voi se olla essompaariakin.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Re: 289 bensan lisäaine?
Kannatan lisäaineen käyttöä, jos ei ole täysin varma onko karkaistut tai teräs istukat.
Tuossa muutama kuva siitä mitä tapahtuu, kun lisäainetta ei ole ollut käytössä. Nämä kanne löytyy ihan omasta tallista. Onneksi kuluma ei ole tuon suurempi, joten nämä voidaan vielä korjata. Huomaa myös, että kuluma koskee ainoastaan pako istukkaa.
Mitä luulette virtauksien toimivan, kun venttiili onkin 5 mm syvällä kannessa ja venttiili nostoa on noin 11-12mm, OK siitä seuraa, että todellisuudessa venttiili aukeaa noin 6-7mm.
Tuossa muutama kuva siitä mitä tapahtuu, kun lisäainetta ei ole ollut käytössä. Nämä kanne löytyy ihan omasta tallista. Onneksi kuluma ei ole tuon suurempi, joten nämä voidaan vielä korjata. Huomaa myös, että kuluma koskee ainoastaan pako istukkaa.
Mitä luulette virtauksien toimivan, kun venttiili onkin 5 mm syvällä kannessa ja venttiili nostoa on noin 11-12mm, OK siitä seuraa, että todellisuudessa venttiili aukeaa noin 6-7mm.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: 289 bensan lisäaine?
Saattaapi ollakin. Eli jenkeissä lyijytön tuli 70-luvun alkupuolella kattien myötä. Pakoventtiilien seetit olivat yleensä induktiokarkaistut ensi hätään lyijylliselle. Mutta jos on seetitöitä tehty, niin karkaisukin on tod.näk. heikentynyt.