Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
djcombo kirjoitti:Häh! Pitääkö manuaaliin vaihtaa laatikkoöljyt? Missä täyttöreikä ja öljytikku ovat?
Ei niitä öljyjä kai vaihtaa tarvitse, voi myös vaihtaa koko laatikon kun vanha hajoaa Ei vaan, vakavasti ottaen kyllä niitä manuaalin öljyjä kannattaa vaihdella, käytössä nekin kuluvat. Öljy menettää iän myötä ominaisuuksiaan ja kerää laatikosta irtoavia metallihiukkasia. Tehtaat eivät juuri vaihteistoöljyille vaihtovälejä ilmoittele, koska ne kestävät sen kymmenisen vuotta, mikä maailmalla lasketaan auton normaaliksi käyttöiäksi. Sinunkin kymmenvuotiaan auton laatikkoöljy alkaa viimeistään nyt olla vaihtoiässä samoin kuin peräöljy jos niitä ei ole koskaan vaihdettu. Itse pitäisin molempien vaihtovälinä n. viisi vuotta varsinkin jos auto on normaalissa käytössä eikä pelkästään tallin koristeena.
Öljytikkua saat etsiä kauan, sitä ei nimittäin manuaalista löydy. Laatikon kyljessä on kaksi proppua. Alemmasta valutetaan öljy ulos ja ylemmästä täytetään uusi liemi sisään reiän alareunaan saakka.
Synthetic ATF
First of all don't use anything but ATF (Mercon-Dextron II / III) in your T5. Unlike many manual transmissions, T5's do not work with gear oil or MTF. While many people question the value of synthetics, we've found that the T5 shifts smoother and there is less grinding with synthetics. Since you are only going slightly less than three quarts, it's worth spending the $10. Plus it will last longer and won't need replacing as often as conventional ATF. Mobil one full synthetic works great.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
T5 laatikkoöljysuositus ei liene sen kummempi vaikka vuosimalli eri kuin topikissa (85-89). Eli Mobil 1 Synthetic ATF:ää sisään. Kapasiteetti näyttäisi olevan 2,55L-2,6L riippuen lähteestä.
Aika monilla autonvalmistajilla tuntuu olevan tyylinä se että ilmoitetaan ettei loota/perä öljyjä tarvi vaihtaa.
Se on vaan markkinointi-ihmisten propagandaa. Jokainen tajuaa että öljyyn tulee kondenssikosteutta ja metalli ym. jäämiä. Työkoneissa vaihdetaan vähintään kerran vuoteen kaikki öljyt (hydr., vaiht., perä, napa ym) vaikka ei ajettaisikaan paljoa, ihan sama pätee autoihin.
Tietysti jos joku ajaa mustilla 2tkm vuodessa kesällä niin ehkä sitten ei tarvi vaihtaa.
Minä vaihdoin juuri käyttövessan manuaalilootan toisen kerran öljyt, ajossa minulla ollut nyt 2,5v/95000km. Taas oli magneettipropussa metallihilettä ja öljy (ATF) mustunut eli ei tosiaan ole aivan turhaa hommaa.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88
http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
On todellakin tärkeätä muistaa,niin kuin 457:n tekstistä käy ilmi, että BW & Tremec manuaalivaihteistoihin vuodelta 85 ja eteenpäin ei pidä koskaan mennä laittamaan normaalia GL 4 tai GL5 vaihteistoöljyä, koska ne irrottavat jo hyvin lyhyessä ajassa näiden synkronirenkaiden erityiset orgaaniset kitkapinnat.
Automaattiöljyissä on hyvin alhainen pintapaineen kesto ja siksi erityisesti tehokkaisiin autoihin näissä manuaalivaihteistoissa pitäisikin käyttää ATF:ää korkeamman pintapaineenkeston omaavia öljyjä. Tälläisiä öljyjä ei periaatteessa ole kuin muutama: Käytetyimpänä synteettiset Redline ja Rojal Purple joista Red Line on ylivoimaisesti suosituin. Ne antavat paremman kulumissuojan useimmissa manuaalivaihteistoissa joihin valmistaja suosittelee automaattiöljyä mikä onkin erityisen tärkeätä mm. kilpa-autoissa sekä tehokkaissa ja kovassa käytössä olevissa Mustangeissa.
GM:llä on itselläään myös vastaava öljy GM Synchromesh, joka onkin ensiasennusöljy omissa merkeissänsä ( GM käyttää myös BW ja Tremec vaihteistoja ). Näissä em. öljyissä on erityisominaisuutena synkroneiden nopeamman toiminnan tehostamiseksi erityistä lisäainetta joka tekee vaidoista pehmeämpiä ja nopeampia.
05 Mustangissa kuten muissakin voidaan toki kuitenkin käyttää ATF:ää esim. Red Line D 4 ATF joka antaa muista automaattiöljyistä poiketen GL 4 tasoisen korkeamman pintapaineenkeston. Top Loaderiin ATF öljyä ei vpitäisi käyttää.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa! http://www.hhp.fi/ hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
Täytyypä kysyä mikä on tuomio GULF ATF DX 3 automaatti öljystä?
Tollasta mulle suositeltiin vuosi sitten TKO 600:n.On ainakin 15tkm laatikko hyvin toiminut.Kun olis toi kytkin remppa edessä,ni samalla vois merkkiä vaihtaa, jos tarvetta moiseen?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
GTS kirjoitti:Tässä vielä Red Linen öljysuositukset Amerikkalaiset vaihteistot Borg-Warner (nykyään Tremec) T-5, T-45, T-56: MTL tai D4ATF (ympärivuotiseen käyttöön) ZF 6-vaihteinen (Corvette): MTL
Tremec 5-vaihteinen: MTL Richmond (Doug Nash) 5- ja 6-vaihteiset: 75W90NS (katu) tai ShockProof LW (kisa) Mopar A-883 4-speed: 75W90NS Muncie M20/M21/M22: 75W90NS
Borg-Warner T-10 ja Super T-10: 75W90NS
Ford Toploader: 75W90NS
Nostetaanpa tätä liitukauden aikaista topikkia, nyt kevään tullen olisi tarkoitus vaihtaa Borg-warner T-45 manuaali-laatikkoon ölyt,
paljon kehutaan Red Line MTL- öljyä, tämän mukaan sitä ei tulisi kuitenkaan käyttää T-laatikoissa vaan nimenomaan vain Mercon-Atf
merkittyä öljyä??Ota näistä nyt selvää...
Enpä tiedä miksi ei MTL:ää pitäis käyttää, ite laitoin syksylla ja loorasta tuli kun uus, ei ole kertaakaan sorvannu kolmoselle vaihtaessa niinku aiemmin ATF:llä.