302 efi vanhempaan musseen

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

302 efi vanhempaan musseen

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Moro

Tuli hommattua tuollainen moottori ja aikomus on laittaa se vanhempaan musseen.

Moottori on 86 ltd;stä.

Nyt on pari kysymystä. Mistä helpoiten löydän kytkentä kaavion josta näen mitä johtoja johtosarjasta tarvitsen.

Toki tarvisten myös itse ecun ja sellaistakin saa ehdoittaa.

Ja huom tästä tulee kruiseri niin ihan vakio systeemit riittää.
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: 302 efi vanhempaan musseen

Viesti Kirjoittaja Late »

Ei taida Mustangin johtosarja ja ECU käydä LTDn koneeseen. Se on nimittäin 5.0 std kone (~150 Hv)kun mussessa 5,0 HO 225 hv. Ohjauksessa aika paljon eroja.

Onko 86 LTDn kone jo monipisteruisku? Rockautokin on myynyt vielä kunnostettuja ecuja moniin tuon ikäluokan Fordeihin.
Late

-84 Mustang SVO
ilmari59
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 11 Elo 2013, 20:35
Auto: 1960 Ford F100 5L EFI
1959 Ford F700 kippi lava
1972 Vauxhall Firenza 1600
Paikkakunta: Espoo

Re: 302 efi vanhempaan musseen

Viesti Kirjoittaja ilmari59 »

fuelinjectedford.com hyvät ohjeet löytyy tuolta. Minulla oli ensin -86 Ltd alipaine efi hommasin ebaysta uudemman käytetyn johtosarjan ja ton Kaaran mainitseman boksin, ei tosin mustangissa mutta -60 Fordissa kuitenkin.
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: 302 efi vanhempaan musseen

Viesti Kirjoittaja 1223 »

8 piste ruisku tuo on.

Missä tässä on map? Pitää kaivaa koodit esille ja katsoa mikä tuo on.

Tämä lienee se helppo ratkaisu.
https://www.ebay.com/itm/1965-70-Mustan ... SwGIJdAaAV
Liitteet
IMG_20190622_092457.jpg
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: 302 efi vanhempaan musseen

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Moro

Tämän mukainen pitäisi siis sarja olla jos haluaa uudemman kompuutterin?

http://www.veryuseful.com/mustang/tech/ ... iagram.gif
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 efi vanhempaan musseen

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Ruisku mäkeen ja kaasari tilalle -> kerralla toimiva kone, eikä yhtään ongelmia.

Säädöt kerralla kohdileen eikä FunRun jälkeen.

Kuvassa yhden ruiskukoneen kohtalo -95 5.0. Kevyt piristys 334 hp 452 Nm. Tuo meni yhteen 65 avoon.
Liitteet
Yhden ruiskukoneen kohtalo.
Yhden ruiskukoneen kohtalo.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: 302 efi vanhempaan musseen

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Moro

Tämä vaihtoehto on toteutettavissa hyvinkin helposti ja saatan siihen päätyäkkin.
Ostoslistalle duraspark jakaja ja loput osat hyllystä.

Minkä kokoinen kaasari tuossa oli? Hyllyssä nyt 600, 650 ja 750.
Mexico65 kirjoitti: 25 Kesä 2019, 10:18 Ruisku mäkeen ja kaasari tilalle -> kerralla toimiva kone, eikä yhtään ongelmia.

Säädöt kerralla kohdileen eikä FunRun jälkeen.

Kuvassa yhden ruiskukoneen kohtalo -95 5.0. Kevyt piristys 334 hp 452 Nm. Tuo meni yhteen 65 avoon.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 efi vanhempaan musseen

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

1223 kirjoitti: 25 Kesä 2019, 10:30 Moro

Tämä vaihtoehto on toteutettavissa hyvinkin helposti ja saatan siihen päätyäkkin.
Ostoslistalle duraspark jakaja ja loput osat hyllystä.

Minkä kokoinen kaasari tuossa oli? Hyllyssä nyt 600, 650 ja 750.
Mexico65 kirjoitti: 25 Kesä 2019, 10:18 Ruisku mäkeen ja kaasari tilalle -> kerralla toimiva kone, eikä yhtään ongelmia.

Säädöt kerralla kohdileen eikä FunRun jälkeen.

Kuvassa yhden ruiskukoneen kohtalo -95 5.0. Kevyt piristys 334 hp 452 Nm. Tuo meni yhteen 65 avoon.
600 db varmaan 600 / 650 vacum olisi parempi rauhaliseen ajoon.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: 302 efi vanhempaan musseen

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Moro

Tarkoitus oli juurikin herättää keskustelua.

Tässä koneessa voin oikeastaan testata kaikkia vaihtoehtoja.

Osat on hyllyssä ja nyt vaan haluankin kokeilla näitä juttuja samalla haastaa itseäni esim laittamalla tuon efin tuohon.

Tallissa kun on kaasarilla oleva auto ja ohjelmoitavalla ruiskullakin oleva niin kai tähän sit jotain muuta taas.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 efi vanhempaan musseen

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tohon, ettei kaasutin osaa säätää itse itseään. Vastaisin, että kyllä se säätää. Aika monta kaasutin konetta on dynossa ajettu ja aika pienillä muutoksilla niiden lambda arvot pysymään halutulla tasolla koko kierroslukualueen, niin osakaasulla kuin kiihdytys rikastuksissa jne. Sen jälkeen kaasutin toimii kuin junan vessa. Ehkä suurin etu kaasutin koneessa on virittämisen helppous. Harvoin ollaan vuositolkulla säädetty läppäreiden ja analysaattoreiden kanssa kaasutin konetta optimi toimintaan. On vaan valittu lähtökohtaisesti sopivat osat ilman sen suurempaa mittaamista. Sivusta seuranneena olen huomannut, ettei monikaan viritetty tai jälkiasennettu EFI ole ensimmäisenä kesänä saavuttanut optimi säätöjä eikä vielä seuraavinakaan kesinä. Ei tarvitse antaa esimerkkejä tarvitsee vain seurata tätä palstaa ja kuunnella kerholaisten komentoja. Toinen asia on siten tehdas kokoonpanossa olevat autot, joita kukaan ei ole vielä räplännyt, ne toimii hyvin.

Toisaalta bensiinillä käyvät ottomoottorit ovat toimineet kaasuttimilla aina keksimisestä lähtien tähän päivään asti ja toimii edelleen, OK päästöt voi olla hieman korkeammat kuin EFI koneissa.

Mutta onhan se mielenkiintoista harrastamista tuo koneen säätäminen tietokoneella, vaatii vaan hieman opiskelua ja kokemusta. Mutta missään tapauksessa se ei ole bolt on juttu.

PS. jotain kokemuksia on myös minulla EFI koneista. Oman koneen säätö tapahtui dynossa (moottori dyno ja sen jälkeen rulla dyno ja loput säädöt ajaessa) säädöt saatiin aika lailla kohdilleen mutta ei optimaaliseksi kaikille osa-alueille. Uskoisin, että tämän EFI koneen säätäjä on yksi maamme parhaimmista.
Liitteet
IMG_0451.JPG
Kuva 046.jpg
Kuva 008.jpg
Picture 016.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: 302 efi vanhempaan musseen

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Papan kanssa on helppo olla taas samaa mieltä. Omassa efi hommassa mennyt aikaa ja rahaa aika paljon. Jo pelkästään polttoainepuolen muutoksiin palaa rahaa, varsinkin jos tekee kunnolla. Saavutettuna etuna ollut parempi kaasuun vastaavuudesta, ja tietty ollut mielenkiintoista rakentaa. Järjellä on vaikea perustella, varsinkaan ihan ajelu autoon, muuta sitten kuin esim . Vakio HO ruoskumpottoria,
Viimeksi muokannut Antti66HT, 27 Kesä 2019, 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: 302 efi vanhempaan musseen

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Järjellä tässä hommassa ei ole mitään tekemistä. Ja rahaa menee perkeleesti.

Mutta helvetin hyvää hermolepoa tuo harrastaminen on ja kaiken lisäksi siinä löytää hyviä tyyppejä/kavereita.

Tähän autoon on siis kaksi moottoria ja tässä se vaihtoehtoinen jolla nämä kokeilut aloitetaan.
Liitteet
IMG_20190602_201248_resized_20190626_040256672.jpg
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 302 efi vanhempaan musseen

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

1223 kirjoitti: 26 Kesä 2019, 17:06 Järjellä tässä hommassa ei ole mitään tekemistä. Ja rahaa menee perkeleesti.

Mutta helvetin hyvää hermolepoa tuo harrastaminen on ja kaiken lisäksi siinä löytää hyviä tyyppejä/kavereita.

Tähän autoon on siis kaksi moottoria ja tässä se vaihtoehtoinen jolla nämä kokeilut aloitetaan.
:peukku: Järjen kanssa koko harrastuksella ei ole mitään tekemistä! Rahaa palaa perkeleesti mutta hauskaa on (ainakin välillä) :devilhehe: :devilhehe: :devilhehe:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: 302 efi vanhempaan musseen

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Tänään taas kokeiltiin näitä efin riemuja.

Tuohon omaan HT;n tuli uudet suuttimet niin kaikki säädöt uusiksi. 2 tuntia hierottiin nyt ensin ajamalla ajo karttoja kohdalleen.

Käynti ja kaasun vastaavuus parani aivan saakelisti.

Nyt seuraavaksi penkkiin niin sitten tuo oikeasti voi olla lähellä hyvää.

Eli summa summarun tämäkään ei ole oikotie onneen.

Jos tuohon 67 malliin tulee ruisku kone niin se on sitten aivan vakio. Korkeintaan muuten HI output version mukaiseksi.

Kaaran reseptillä siis edetään tuon kanssa. Tehdään nautittava ajo moottori.

Kansia tuohon hieman futsin kun tuossa hyllyssä on noita 60 luvun pikku palotila kansia. Olisiko niissä järkeä?
matti.salo
Aktiivi
Viestit: 122
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 14:01
Auto: Mustang -69 coupe, -94 AVO

Re: 302 efi vanhempaan musseen

Viesti Kirjoittaja matti.salo »

Yksi vaihtoehtohan on laittaa jälkiasennusruisku esim maxxecu.

1x 69 ht 351c c6 9", 1x 94 gt 5.0 t45 avo

Vastaa Viestiin