Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
ylitajo
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 08:39

Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus

Viesti Kirjoittaja ylitajo »

Hojo hojo.

Olen vaihtamassa jousia ja huomasin että uusien jousien sisähalkaisia on 1,4mm suurempi kuin vanhojen jousien, eli retsku heiluu aavistuksen sivusuunnassa (ehkä n. 3mm).

Meneeköhän vanhoilla retskuilla vai pitääkö vaihtaa uudet.

-jouko
ylitajo
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 08:39

Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus

Viesti Kirjoittaja ylitajo »

ok. kiitos tiedosta.
retskut löytyis uspartsista, ei kellää olis 10asteisia moniuralukkoja, ei näytä löytyvän suomesta. compin numerolla 624-16.

-jouko
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Mulla pitäis olla jossain ylimääräinen uusi Compin retainerisarja, jos sattuis sopimaan ..
:krooh:
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Mullakin on, itseasiassa 2sarjaa, toinen compin ja toinen cranen. Voin katsoa tuotenumerot jos tarvii.
ylitajo
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 08:39

Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus

Viesti Kirjoittaja ylitajo »

joo kyllä tarvitaan näitä, retskut pitäs olla compin 741-16 ja lukot compin 624-16.

-jouko
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Jaa-a. Itellä oli vanhassa koneessa 280 magnumnokan kanssa tuon verran ainakin välystä jousen ja retainerin ohjaavan koolin kanssa, eikä ollut mitään ongelmia. Konetta kierrätettiin n 5600.
ylitajo
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 08:39

Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus

Viesti Kirjoittaja ylitajo »

just mittasin jousen sisähalkaisjan ja retainerin alla olevan olakkeen niin se on n. 5mm pienenpi, eihän se siitä karkuun pääse mutta siirtyessään toiseen laitaan painaako enään jousta tasaisesti joka reunalta. edellisten jousien sisähalkaisia oli 1,5mm pienempi, 1000km ajoin niillä jousilla eikä mitään ongelmaa ollut.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

5mm on tietty aika paljon, eli osat eivät ole suunniteltu yhteen. En kuitenkaan usko että johtaa esim. Ohjutien kulumiseen. Sanotaankonäin että ei se oikeiden osienkaan valinta haittaa, eikä retainerit kalliita ole.
ylitajo
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 08:39

Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus

Viesti Kirjoittaja ylitajo »

joo ei ne maksa mutta kun 10 asteisia moniurakiiloja ei ollut suomessa mutta tilasin jegsilta, kiire vain ois ollut.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Noita jousi ostaessa olisi hyvä myös lukea koko rivi, näin löytyy kaikki sopivat hilppeet kyseiselle jouselle.
Samoin kannatta hieman tarkastella jousen asennu korkeus / -paine taulukoita niin päästään aika lähelle oikeanlaista kokoon panoa.

Tuossa PAC taulukoita esimerkiksi kaikilta oikeilta jousi valmistajilta löytyy vastaavat taulukot.
Liitteet
springs loads heights.jpg
springs.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Jatketaan vielä vähän.
Noiden retainereiden osalla pitää olla myös huolellinen, kun niitä löytyy joka lähtöön.
Sama koskee myös venttiili lukkoja, niitä ei onneksi ole kovin monenlaisia mutta niiden pitää sopia venttiiliin ja retaineriin, korkeuksiakin on muutamaa korkeutta.
Liitteet
retainers.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus

Viesti Kirjoittaja starsky »

Muuttelin otsikoksi Kaaran pyynnöstä "Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus" ja siirrellään tähän ketjuun aiheeseen liittyviä viestejä muista ketjuista.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Nyt kun päästiin tuohon lukko uraan niin tarkennetaan hieman asiaa.
Useita eri laisia on olemassa mutta näissä meidän FoMoCo tuotteissa lienee vain kahta tyyppiä.
Minä olen noissa omissa "kilpa" koneissa käyttänyt radial type groove venttiileitä, kai siten vain luotettavuuden takia.

Mutta huomioikaa myös tämä, kun venttiileitä ja niiden lukkoja hankitte tai sovitellette.


https://www.enginelabs.com/news/video-d ... omponents/
Liitteet
Valve stem grooves.jpg
Grooves.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Pari selventävää kuvaa retainereden ja lukkojen painosta.
Liitteet
Beehive teräs retaineri ja lukot
Beehive teräs retaineri ja lukot
Iso titaani retaineri ja teräs lukot mormi jouselle
Iso titaani retaineri ja teräs lukot mormi jouselle
Titaani retaineri ja lukot beehive jouselle
Titaani retaineri ja lukot beehive jouselle
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Nyt mulla koneessa kiini olevat ventiilit:

imu 94g 1.88" (sorvattu)
Ferrea F2206PQ Competition Plus Intake, 12º Flo. Ultra Light Special Alloy. Radial Groove
COMPETITION PLUS:
Our best quality racing valves, engineered for high rpm, high horsepower, racing engines. They have unique features
that enhance airflow. This series of valves is manufactured using proprietary heat treatment and stress relieving
processes creating valves with unequalled performance and reliability. Applications include Drag Racing, Oval &
Sprint Car, Road Racing, Sport Compact, Motorcycle and Marine.

pako 79g 1.60"
Ferrea F2214P Super Alloy Exhaust Valves, 12º Flo. Ultra Light - Super Alloy, Radial Groove
SUPER ALLOY:
Ultra Hi-Temperature capable Exhaust Valves for use in Nitro fuel, Nitrous, Supercharged, Turbocharged, Marine,
9.0 to 1 compression and restricted carburetor motors (extreme exhaust temperature present).

Jos jotain kiinostaa niin tuolta voi löytyä jotain kiinostavaa.
https://www.ferrea.com/product_images/c ... file-3.pdf
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin