Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus
Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus
Hojo hojo.
Olen vaihtamassa jousia ja huomasin että uusien jousien sisähalkaisia on 1,4mm suurempi kuin vanhojen jousien, eli retsku heiluu aavistuksen sivusuunnassa (ehkä n. 3mm).
Meneeköhän vanhoilla retskuilla vai pitääkö vaihtaa uudet.
-jouko
Olen vaihtamassa jousia ja huomasin että uusien jousien sisähalkaisia on 1,4mm suurempi kuin vanhojen jousien, eli retsku heiluu aavistuksen sivusuunnassa (ehkä n. 3mm).
Meneeköhän vanhoilla retskuilla vai pitääkö vaihtaa uudet.
-jouko
Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus
ok. kiitos tiedosta.
retskut löytyis uspartsista, ei kellää olis 10asteisia moniuralukkoja, ei näytä löytyvän suomesta. compin numerolla 624-16.
-jouko
retskut löytyis uspartsista, ei kellää olis 10asteisia moniuralukkoja, ei näytä löytyvän suomesta. compin numerolla 624-16.
-jouko
Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus
Mulla pitäis olla jossain ylimääräinen uusi Compin retainerisarja, jos sattuis sopimaan ..

Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus
Mullakin on, itseasiassa 2sarjaa, toinen compin ja toinen cranen. Voin katsoa tuotenumerot jos tarvii.
Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus
joo kyllä tarvitaan näitä, retskut pitäs olla compin 741-16 ja lukot compin 624-16.
-jouko
-jouko
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus
Jaa-a. Itellä oli vanhassa koneessa 280 magnumnokan kanssa tuon verran ainakin välystä jousen ja retainerin ohjaavan koolin kanssa, eikä ollut mitään ongelmia. Konetta kierrätettiin n 5600.
Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus
just mittasin jousen sisähalkaisjan ja retainerin alla olevan olakkeen niin se on n. 5mm pienenpi, eihän se siitä karkuun pääse mutta siirtyessään toiseen laitaan painaako enään jousta tasaisesti joka reunalta. edellisten jousien sisähalkaisia oli 1,5mm pienempi, 1000km ajoin niillä jousilla eikä mitään ongelmaa ollut.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus
5mm on tietty aika paljon, eli osat eivät ole suunniteltu yhteen. En kuitenkaan usko että johtaa esim. Ohjutien kulumiseen. Sanotaankonäin että ei se oikeiden osienkaan valinta haittaa, eikä retainerit kalliita ole.
Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus
joo ei ne maksa mutta kun 10 asteisia moniurakiiloja ei ollut suomessa mutta tilasin jegsilta, kiire vain ois ollut.
Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus
Noita jousi ostaessa olisi hyvä myös lukea koko rivi, näin löytyy kaikki sopivat hilppeet kyseiselle jouselle.
Samoin kannatta hieman tarkastella jousen asennu korkeus / -paine taulukoita niin päästään aika lähelle oikeanlaista kokoon panoa.
Tuossa PAC taulukoita esimerkiksi kaikilta oikeilta jousi valmistajilta löytyy vastaavat taulukot.
Samoin kannatta hieman tarkastella jousen asennu korkeus / -paine taulukoita niin päästään aika lähelle oikeanlaista kokoon panoa.
Tuossa PAC taulukoita esimerkiksi kaikilta oikeilta jousi valmistajilta löytyy vastaavat taulukot.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus
Jatketaan vielä vähän.
Noiden retainereiden osalla pitää olla myös huolellinen, kun niitä löytyy joka lähtöön.
Sama koskee myös venttiili lukkoja, niitä ei onneksi ole kovin monenlaisia mutta niiden pitää sopia venttiiliin ja retaineriin, korkeuksiakin on muutamaa korkeutta.
Noiden retainereiden osalla pitää olla myös huolellinen, kun niitä löytyy joka lähtöön.
Sama koskee myös venttiili lukkoja, niitä ei onneksi ole kovin monenlaisia mutta niiden pitää sopia venttiiliin ja retaineriin, korkeuksiakin on muutamaa korkeutta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus
Muuttelin otsikoksi Kaaran pyynnöstä "Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus" ja siirrellään tähän ketjuun aiheeseen liittyviä viestejä muista ketjuista.
Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus
Nyt kun päästiin tuohon lukko uraan niin tarkennetaan hieman asiaa.
Useita eri laisia on olemassa mutta näissä meidän FoMoCo tuotteissa lienee vain kahta tyyppiä.
Minä olen noissa omissa "kilpa" koneissa käyttänyt radial type groove venttiileitä, kai siten vain luotettavuuden takia.
Mutta huomioikaa myös tämä, kun venttiileitä ja niiden lukkoja hankitte tai sovitellette.
https://www.enginelabs.com/news/video-d ... omponents/
Useita eri laisia on olemassa mutta näissä meidän FoMoCo tuotteissa lienee vain kahta tyyppiä.
Minä olen noissa omissa "kilpa" koneissa käyttänyt radial type groove venttiileitä, kai siten vain luotettavuuden takia.
Mutta huomioikaa myös tämä, kun venttiileitä ja niiden lukkoja hankitte tai sovitellette.
https://www.enginelabs.com/news/video-d ... omponents/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus
Pari selventävää kuvaa retainereden ja lukkojen painosta.
- Liitteet
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Venttiilinjousimuutos ja oikea asennus
Nyt mulla koneessa kiini olevat ventiilit:
imu 94g 1.88" (sorvattu)
Ferrea F2206PQ Competition Plus Intake, 12º Flo. Ultra Light Special Alloy. Radial Groove
COMPETITION PLUS:
Our best quality racing valves, engineered for high rpm, high horsepower, racing engines. They have unique features
that enhance airflow. This series of valves is manufactured using proprietary heat treatment and stress relieving
processes creating valves with unequalled performance and reliability. Applications include Drag Racing, Oval &
Sprint Car, Road Racing, Sport Compact, Motorcycle and Marine.
pako 79g 1.60"
Ferrea F2214P Super Alloy Exhaust Valves, 12º Flo. Ultra Light - Super Alloy, Radial Groove
SUPER ALLOY:
Ultra Hi-Temperature capable Exhaust Valves for use in Nitro fuel, Nitrous, Supercharged, Turbocharged, Marine,
9.0 to 1 compression and restricted carburetor motors (extreme exhaust temperature present).
Jos jotain kiinostaa niin tuolta voi löytyä jotain kiinostavaa.
https://www.ferrea.com/product_images/c ... file-3.pdf
imu 94g 1.88" (sorvattu)
Ferrea F2206PQ Competition Plus Intake, 12º Flo. Ultra Light Special Alloy. Radial Groove
COMPETITION PLUS:
Our best quality racing valves, engineered for high rpm, high horsepower, racing engines. They have unique features
that enhance airflow. This series of valves is manufactured using proprietary heat treatment and stress relieving
processes creating valves with unequalled performance and reliability. Applications include Drag Racing, Oval &
Sprint Car, Road Racing, Sport Compact, Motorcycle and Marine.
pako 79g 1.60"
Ferrea F2214P Super Alloy Exhaust Valves, 12º Flo. Ultra Light - Super Alloy, Radial Groove
SUPER ALLOY:
Ultra Hi-Temperature capable Exhaust Valves for use in Nitro fuel, Nitrous, Supercharged, Turbocharged, Marine,
9.0 to 1 compression and restricted carburetor motors (extreme exhaust temperature present).
Jos jotain kiinostaa niin tuolta voi löytyä jotain kiinostavaa.
https://www.ferrea.com/product_images/c ... file-3.pdf
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.