347 Stroker projekti

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
JuhoH
Aktiivi
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 21:05
Auto: 1968 Ford mustang 289 ht
Paikkakunta: Juankoski

Re: 347 Stroker projekti

Viesti Kirjoittaja JuhoH »

Eli taidampa ottaa ne 2025 edelbrockit ja tarkistuttaa ne jossakin. Kyllä tässä alkaa olemaan kaikki osat kasassa. Laivarahdilla tilaan suomeen niin joskus kevväämmällä pääsee hipistelemään.

Kiitoksia avusta, palataan asiaan vielä keväästä jos jotain ihmeellistä ilmenee.
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: 347 Stroker projekti

Viesti Kirjoittaja porttari »

Ostitpa millaiset alumiiniset kannet tahansa, ne kannattaa kuitenkin ennen kiinnilaittoa tarkastaa/tarkastuttaa mm. venttiilinvarren ja ohjaimen välykset ( osassa kansia aivan liian tiukat välykset), onko venttiilin tiivistepinta varren keskeinen, pitääkö venttiilin istukka ( useasti seeti on soikea, tai se on hieman sivussa, jolloin venttiili ei pidä ja ohjain sekä venttiilinvarsi kuluvat ennen aikojaan).

Kansia kuitenkin tehdään melko suurella volyymilla, jolloin laaduntarkkailu on saattanut hieman ontua. Eikä valmistusmaa ole aina ´ns. vanha mantere. Toki sekään ei aina takaa virheetöntä lopputuotetta. Hintakilpailu maailmalla on kovaa, myös moottorin valmistamiseen liittyvissä jutuissa.

Ja laite, jolla esim. istukat pääsääntöisesti koneistetaan maailmalla ( myös kotimaassa monessa paikassa) ei keskitä ohjaintappia ohjaimen keskiöön, jolloin saattaa esiintyä ed. mainittuja asioita/ heittoja. Toki on käytössä myös laitteita, jotka hakevat keskikohdan, jolloin lopputulos on se mitä pitääkin olla.

Ja kun olet tekemässä strokerkonetta alumiinipipoilla, kannattaisi ehkä myös kiinnittää huomiota venttilin istukoiden sovitukseen kanavien suhteen. Tällä saavuttaa jo miedommillakin viritysasteilla parannusta moottorin ominaisuuksissa.

Ja en laittaisi niitä kansia kiinni niillä ARP kovilla pulteilla, vaan ihan orkkis vastaavilla. Kansi tulee liian tiukkaan lohkoa vasten, jolloin niitä vuotoja alkaa ilmetä venttiileissä. Ts. kansi alkaa elää liian kovilla pulteilla saaden aikaan istukoiden soikeaksi menemistä.

Kirjoitin aiheesta lähinnä siksi, koska pidän kansikoneistamoa ja olen vuosien mittaan näitä virheitä useasti korjannut kansista. Tämä ei kuitenkaan ollut mikään mainospuhe, eikä myöskään tarkoitettu masentamaan moottoriprojektiasi :)
Anti -Histamiini 65
Avatar
JuhoH
Aktiivi
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 21:05
Auto: 1968 Ford mustang 289 ht
Paikkakunta: Juankoski

Re: 347 Stroker projekti

Viesti Kirjoittaja JuhoH »

No ne on osat nyt tulossa. Kannet tulevatkin us-partsilta ja loput summitilta lentorahtina, oli loppuunsa niin pieni hinta ero etten malttanut odotella.
Kannet lähtevät suoraan tarkastettavaksi ja sylinterit pitää vielä hoonata kevyesti. Sitten vain pesuun ja ruveta kasailemaan kevväämällä.

Mittasin kampiakselin laakerien välykset 2- pistemikrometrillä, pysty suunnassa noin 0.04mm ja vaakasuuntaan 0.06mm. Mittalaitteen tarkkuus oli 0.001mm ja todella tarkasti pysyttiin nuissa rajoissa kaikkien laakereiden kohdalla. Päittäisvälys oli 0.17mm. Kaikki pukit momentissa kampura pyöri todella herkästi laakereillaan. Laitan kampuran vielä kärkien väliin sorviin ja yritän mittailla sitä päittäispintaa ensi viikonloppuna. Jos se edes onnistuu näin, ilmeisesti pitäisi saada molemmista päistä leukoihin ettei ole puristusta?

Mutta mittenhän käy kestävyyden kanssa muiden osien suhteen? Vaihdelaatikko on tosiaan C4 automaatti, Ainakin nykyään se vaihtaa todella terävästi ja tasaisesti, mutta ei ole tiedossa millon huolettu. Likaisuudesta päätellen ei koskaan.
Perä on alkuperäinen 8", ehkä olin kuulevinani pientä jollotusta viime kesänä, vaan apukuski haukku luulosairaaksi kun huoleni esitin :huikallo: . Sitäkään ei varmasti ole huollettu tällä vuosituhannella.

Vaikka ajomoottoria tehdään niin tietäähän sen miten siinä käy...
Avatar
JuhoH
Aktiivi
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 21:05
Auto: 1968 Ford mustang 289 ht
Paikkakunta: Juankoski

Re: 347 Stroker projekti

Viesti Kirjoittaja JuhoH »

Niin siis siksi se päittäispinta kiinnostaa erityisesti kun sama kampura söi starskyn kokoonpanossa päittäislaakerin 700km ajossa. Ja siitä kun ei löydy mitään ongelmaa välyksien ollessa kohdallaan ja pinnan ollessa suurennuslasilla katsoessa siisti, en oikein haluaisi maksaa ehkä turhasta hionnasta ja uusista laakereista. Jos sieltä nyt löydän jotain heittoa, mikä selittää sen laakerin kulumisen, niin sitten tehdään tarvittavat peliliikkeet ja tutkitaan vaihtoehdot.
Muussa tapauksessa pakko uskoa, että laakeri ollut jotenkin viallinen tai jotain on ollut välissä.

Niin ja 5025 edelbrockit tuli otettua.
Avatar
JuhoH
Aktiivi
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 21:05
Auto: 1968 Ford mustang 289 ht
Paikkakunta: Juankoski

Re: 347 Stroker projekti

Viesti Kirjoittaja JuhoH »

Vähän tilanne päivitystä.
Lohko kävi koneistamolla äärimmäisen kevyesti hoonattavana uusia renkaita varten. Samalla pesu tietenkin.

Kaikki loputkin osat tulivat tänään
Viilasin jo männänrenkaat joutessani.
Ylempi hieman reilu 0.4mm (väljä 0.4 tulkille, mutta 0.45 ei ihan mene) ja alempi 0.5mm.
Mitat renkaiden valmistajan suositusten mukaan, männänvalmistaja suosi hieman tiukempaa välystä. Pitäisi olla hyvät?

Männät ja kiertokanget irrottelin toisistaan, pesin kaiken liuotin pesussa ja kasasin kaiken takaisin valmiiksi asennettavaksi.

Lohkon pesun aloitan ensi viikon loppu puolella ja sittempä se siitä alkaa kasautumaan.
Lopullisestihan tuo valmistuu vasta kun keväällä kun vanha kone on irti ja siitä saa loput osat irroteltua.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: 347 Stroker projekti

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Mittasitko sylinterin kartiomaisuuden tuon hoonauksen jälkeen? Jotenkin muistelin että tuossa lohkossa ois ollu pientä ongelmaa...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
JuhoH
Aktiivi
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 21:05
Auto: 1968 Ford mustang 289 ht
Paikkakunta: Juankoski

Re: 347 Stroker projekti

Viesti Kirjoittaja JuhoH »

Eipä ollut enää tarkempia mikroja käsillä, mutta hoonaus oli todellakin niin kevyt kun sai. Vähän jäi vielä vanhoja naarmujakin näkyviin, joten ei varmasti ole mitään merkitystä kartioon.

Lohko pesty ja rassattu. Tänään aloittelen kasaamaa kun ei vaan malta olla tekemättä.
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: 347 Stroker projekti

Viesti Kirjoittaja porttari »

Ethän laita ARP pulteilla kansia lohkoon? Suosittelisin ns. vakiopultteja.
Anti -Histamiini 65
Avatar
JuhoH
Aktiivi
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 21:05
Auto: 1968 Ford mustang 289 ht
Paikkakunta: Juankoski

Re: 347 Stroker projekti

Viesti Kirjoittaja JuhoH »

Kyllä minulla sellaiset ARP pultit sinne on tulossa. Yritin aiemmin etsiä tuosta kannen elämisestä tietoa enkä kyllä löytänyt mitään, joten arvelin mennä näillä. Toivottavasti ei kostaudu. :shock:
Kannet ovat nyt valmistuneet pajalta puhtain paperein ja saan ne varmaankin ensiviikon aikaan. Niistä on virtausmittaus tiedot ja muut tarkastus tulokset
Laittelen ne tänne kuhan töiltä ehdin...

Laskeskeltii, että dynaaminen puristussuhde on nyt noin 8.4, 2 asteen ennakolla.
4 astetta olisi ollut jotain 8.55 muistaakseni.

Tarkistettiin nokan asteet, kampuran ratas 0-urassa tuli tuo 2 astetta ennakkoa.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 347 Stroker projekti

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

JuhoH kirjoitti: 23 Joulu 2017, 20:46 Ylempi hieman reilu 0.4mm (väljä 0.4 tulkille, mutta 0.45 ei ihan mene) ja alempi 0.5mm.
Mitat renkaiden valmistajan suositusten mukaan, männänvalmistaja suosi hieman tiukempaa välystä. Pitäisi olla hyvät?
Mitkä männät? Pitkästä aikaa V8 tekniikassa tuli itsellekin jotain uutta detaljia, kun oli männistä juttu. Hypereunukkimännillehän esim KB antaa isomman välyksen ylärenkaalle ja nyt ymmärsin miksi.

ARPit mullakin AFR kansien kanssa. Ehkä tulee Lahden reissu sitten joskus tehtäväksi.
Avatar
JuhoH
Aktiivi
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 21:05
Auto: 1968 Ford mustang 289 ht
Paikkakunta: Juankoski

Re: 347 Stroker projekti

Viesti Kirjoittaja JuhoH »

Iconin männät. Tossa on linkki männänvalmistajan ohjeisiin.

https://www.uempistons.com/installation ... lation.pdf

Yritän ne kansitiedot huomisen aikaan kirjotella...
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 347 Stroker projekti

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Eiköhän noissa kansissa kannata käyttää valmistajan suositelemis kannen pulteja. Eikös kaikki pulti veny kun ne kiristetään oikein oikeaan tavoite momentiin?

Head Bolts or Studs: High quality head bolts or head studs with hardened washers must be used to prevent galling of the aluminum bolt bosses. Recommended head bolts are ARP #254-3708 for engines with 7/16” head bolt holes (289 and 302). These heads are designed to use 1/2” head bolts. On 289-302 engines with 7/16” head bolts, you must use Edelbrock head bolt bushings with integral washers #9680 and Edelbrock head bolt kit #8552 or stock 7/16” head bolts. Engines with 1⁄2” diameter head bolts (351W and 302 SVO) use Edelbrock Head Bolt Kit #8553 or stock 351W bolts with high quality head bolt washers such as ARP #200-8533. NOTE: It is recommended that 289-302 engines producing 380 or more horsepower (or with nitrous oxide) be converted to accept 1⁄2” diameter head bolts by a qualified machine shop to ensure maximum head gasket durability.


Eli ARP Pro Series Cylinder Head Bolt Kits 254-3708 lienee oikeat pultit.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
JuhoH
Aktiivi
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 21:05
Auto: 1968 Ford mustang 289 ht
Paikkakunta: Juankoski

Re: 347 Stroker projekti

Viesti Kirjoittaja JuhoH »

noniiiin! Toivottavasti nuo liite kuvat tulevat jotenkuten mukaan...

Elikkä kannet kävivät tosiaan Nordic porting servicellä ja seuraavia tuloksia tuli: (Teksti osittain suoraan tekijän lähettämää)
Imu jousien asennuspituudet olivat 1.81” ja pakojen 1.80”
Seetipaineiksi ~110lbs ja .500” aukipaineeksi 260lbs, eli jousivakio on 300lbs/tuumalle.
.580 tulisi auki paineeksi 284lbs, kansien tarkastaja ei ollut katsonut, että millä nostolla Edelbrock jousien voiman ilmoittaa
Coilbind oli 0.9”.
Nostoa mahtuu retainerin ja ohjaimen kumin välyksen puolesta 0.750”

Virtaukset jäivät imu puolella hieman ilmoitetuista.
Rassailin imukanavien sisäntuloja ja seetialueet. (NPS tekstiä, minä en rassannu mitään ite 8) )
Ensin ajattelin etten mittaa uudelleen, mutta mielenkiinnosta mittasin ja tulihan sinne 10cfm lisää .500” nostoille ja on nyt aika hyvin linjassa Edelbrockin ilmoittaman kanssa.
Dekkitasot olivat tasaiset, seetit pitivät ja ohjaimien välykset olivat 0.02mm, joka on ihan ok matala vireiseen moottoriin, koska pakolämmöt pysyvät matalina, niin tuo menee vallan hyvin ja kestää hieman pitempään.
Ohjaimet olivat 8.68mm ja venttiilit 8.66mm

Toivottavasti tiedoista on hyötyä muillekkin ja herättävät keskustelua jos sellaiseen on aihetta. Tiedot ja kuvat jaettu tekijän luvalla.
virtauskäppyrä.JPG
img_20171223_170933.jpg
img_20171223_170911.jpg
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 347 Stroker projekti

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Hyvältä näyttää :peukku:
Eiköhän noilla eväillä synny hyvä katumoottori, kansien rahkeet riittää pidemmällekin, jää vielä jatko virittämisellekin reserviä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: 347 Stroker projekti

Viesti Kirjoittaja porttari »

Eli käytännössä ohjaimen ja venttiilinvarren välys on päälle 0,0200, koska 8,68mm ohjaimeen ei mene samankokoinen miran tappi. Oikea käyntivälys lienee jossain 0,0250-0,0275, eli vajaat 3 satkua. Ja senhän pitäisi toimia, mikäli ohjaimen materiaali on riittävän liukas. Lienevät jotain magnesium pronssia tms.

Olen tehnyt samanlaiset kannet ja havaitsin niissä pyörteilyä istukan alueilla, toki samalla koneistin istukat ja venttiilit muiden muutostöiden ohella. Sitä en tiedä oliko kansissasi samanlaista "vikaa", kun näissä voi olla toisinaan jonkin verran eroja, milloin kannet on valettu ( valumuoteissakin on pieniä eroja).

Nyt sitten vain odottelemaan kevättä ja kuivia ajokelejä.
Anti -Histamiini 65
Vastaa Viestiin