1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Viesti Kirjoittaja starsky »

Becker kirjoitti:Mua nyt jäi vähän kiinnostamaan nuo Maierin takajouset. Onko väitteillä perää, että ei tarvitse traction bareja.
Mainostekstissä näyttää lukevan:

Buy these and a pair of the Bilstein rear shocks and you will likely eliminate 90% of any wheel hop you may have from hard acceleration to hard braking.

Eli tarvitsee edelleen traction barit tms. lehtijousten s-mutkalle vääntymisen eston joissain ajotilanteissa.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Kuten mainitsin, ei voi tietää. Itsellä toimi hyvin 225/60-15 katukumeilla, mutta kun siirtyi pitävämpään kumiin, eipä lehtijouset enään toimineet...
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Becker kirjoitti: Maantieajoa ehdottomasti :) Radalle ei ole rahaa, enkä halua riskeerata hyvin tehtyä autoa (sitten joskus) fender bendereihin.
Suurin riski lienee että setti lähtee kuivumaan :pamputtaa:
Paljon pienempi riski on testata auto radalla kuin maantiellä. Enemmän noita rakennettuja mustangeja on maantiellä tuhottu kuin radalla!
Radalla saattaa väärin rakennetun auton tekniikka pettää, mutta se tapahtuu myös maantiellä.

Ehdottomasti radalle ulosmittaamaan auton ja kuskin potentiaali, ei koskaan maanteillä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

starsky kirjoitti: Juu, eli omakohtainen kokemus on se, että uudet jouset "notkahtivat" ajossa (ensimmöiset noin 200 km, autossa 4 hlö) siten, että perä putosi noin 3-4 cm alkuperäisestä uintikorkeudesta. Tätä kun ihmettelin kerholaisten kanssa Botniaringillä, niin kuulin olevan normaali ilmiö.
Saattaa olla normi ilmiö jos asennus on tehty tyyliin pulttaa kiinni. Mutta jos voitelee jousilehtien välit ja herkistää etukiinnikkeen ja takasakkelin niin ei ajo korkeus juurikaan muutu. Lehtijousien ja kiinnikkeiden voitelu kuuluu minulla vuosihuolto-ohjelmaan. Ainoa tapa saada takajousitus toimimaan herkästi ja oletetulla tavalla, jousi ja iskunvaimentaja tekee työn ei erilaiset kitkat.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tuollainen yksilehtinen joko teräs tai komposiitti jousi olisi aika optimi. (koska säännöt kieltää niin minulla ei kyseistä komposiitti jousta ole käytössä, yksilehtinen harkinnan alla).

Sopivan voi vaikka teettää Punkalla, jotain lähtötietoja pitäisi olla ainakin jousi jäykkyys. Noita on joissakin Mustangeissa / Falkoneissa käytössä.

Tuossa olisi yksi ratkaisu jousen ja traction barin osalta.
https://www.calvertracing.com/index.php
Liitteet
IMG_20130808_144129_932_zpsdeff37ef.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Becker kirjoitti:Niin tuolla ylempänä starsky oli sitä mieltä, että vasta kun takapään lehtijouset ovat hakeneet paikkansa, niin vasta sitten apurunkojen yhdistäjät asennetaan paikalleen. Mun mielestäni tuossa on kyllä vissiä logiikkaa. Mutta yhdistäjät ilman muuta
tullaan asentamaan, niistä on hyötyä.
Tuossa yhdistäjien asennuksessa on tärkeintä katsoa, että runko on suorassa asennuksen aikana, eli ei retkota. Katsottava siis mistä kohdasta nostaa, jos ei ole pyörillään.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Becker
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Viesti Kirjoittaja Becker »

Homer65 kirjoitti: Tuossa yhdistäjien asennuksessa on tärkeintä
katsoa, että runko on suorassa asennuksen aikana, eli ei retkota. Katsottava siis mistä kohdasta nostaa, jos ei ole pyörillään.
Totta, varminta on asentaa huoltonosturissa, jossa on pyörillään.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Becker kirjoitti:
Homer65 kirjoitti: Tuossa yhdistäjien asennuksessa on tärkeintä
katsoa, että runko on suorassa asennuksen aikana, eli ei retkota. Katsottava siis mistä kohdasta nostaa, jos ei ole pyörillään.
Totta, varminta on asentaa huoltonosturissa, jossa on pyörillään.
:peukku:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Becker
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Viesti Kirjoittaja Becker »

Antti66HT kirjoitti:Kuten mainitsin, ei voi tietää. Itsellä toimi hyvin 225/60-15 katukumeilla, mutta kun siirtyi pitävämpään kumiin, eipä lehtijouset enään toimineet...
Autolla tullaan ajamaan ihan normaaleilla hyvälaatuisilla katukumeilla. Juuri jotain tullaista kokoa, edessä ehkä kapeammat.
Mexico65 kirjoitti:
Paljon pienempi riski on testata auto radalla kuin maantiellä. Enemmän noita rakennettuja mustangeja on maantiellä tuhottu kuin radalla!
Radalla saattaa väärin rakennetun auton tekniikka pettää, mutta se tapahtuu myös maantiellä.

Ehdottomasti radalle ulosmittaamaan auton ja kuskin potentiaali, ei koskaan maanteillä.
Toki testaaminen tapahtuu radalla jos siihen on tarvetta. Lähinnä tarkoitin tuolla sitä että erityisesti Suomessa ei tarvitse auton voimavaroja paljoa kokeilla kun on massiiviset sakot tiedossa ja huonolla tuurilla kortin menetys.
Becker
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Viesti Kirjoittaja Becker »

Mexico65 kirjoitti:Tuollainen yksilehtinen joko teräs tai komposiitti jousi olisi aika optimi. (koska säännöt kieltää niin minulla ei kyseistä komposiitti jousta ole käytössä, yksilehtinen harkinnan alla).

Sopivan voi vaikka teettää Punkalla, jotain lähtötietoja pitäisi olla ainakin jousi jäykkyys. Noita on joissakin Mustangeissa / Falkoneissa käytössä.

Tuossa olisi yksi ratkaisu jousen ja traction barin osalta.
https://www.calvertracing.com/index.php
Aika mielenkiintoisia ratkaisuja takajousien suhteen. Itselläni on tarkoitus kuitenkin pyrkiä ihan perusratskaisuun ilman sen suurempia haitekkiä, kun kyseessä on kuitenkin katuauto.
kaara91 kirjoitti:Näissä lehtijousituksissa olen joskus nähnyt kangasnauhalla päällystettyjä jousipaketteja, jolloin hiekkapöly ei pääse huonontamaan rasvauksia kisakauden aikana. Escorttiin muistaakseen sai lasikuituista 1 lehtistä jousiparia ratakäyttöön. Näppärä kaveri tekee Transitin etulehdestä sopivan jäykkyisen takajousen rälläköimällä pitkittäisiä uria jousen alapintaan.
50-luvun Jaguareissa oli takalehtijouset päällystetty nahkaisella pussilla, jonne nippojen kautta laitettiin rasvaa.
Vastaa Viestiin