Mussen ajettavuus

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
seffuli
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Elo 2013, 20:59
Auto: 2 D mustang convertible 390 -68
Mustang GT 5.0 -16
Paikkakunta: Helsinki

Mussen ajettavuus

Viesti Kirjoittaja seffuli »

Täysin noviisina musse omistajana vm-68, kuuluko sen nyt kulkea laidasta laitaan koko ajan. Mitä sille vio tehdä?
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mussen ajettavuus

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Enemmänhän nuo vanhat hakee kuin nykyautot, mutta jos tuntuu että liiankin paljon niin kannattaa ehkä kysyä jotain spesialistia testaamaan, joka noita on enemmänki harrastanut. Laita paikkakunta vaikka profiiliin niin saattaa apua löytyä yllättävänkin läheltä ;)
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mussen ajettavuus

Viesti Kirjoittaja starsky »

Oletko mittauttanut etupään säädöt?

Foorumilta löytyy useampikin ohjauskulmien säätöketju. Käytä hakusanoina "caster camber".

Jos avuliasta harrastajakaveria ei ensihätään löydy, niin kulmat kannattanee mittauttaa jossain säätöpajalla.
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mussen ajettavuus

Viesti Kirjoittaja Late »

Ei sen kuulu. Kun alusta on kunnossa niin klassikko Mustang Niinkuin kaikki aikakauden jenkit on ihan leppoisa ajettava ja menee kyllä suoraan ihan vaan suunnan näyttämällä. Potentiaalisia vikakohteita on ainakin seuraavat:
Pyörankulmat
Kuluneet puslat ja nivelet
Väljä ohjaussimpukka
Renkaat (liian leveät tai matalat ei oikein natsaa vakioalustan kanssa)

Kulmat on helppo tarkastaa liikkeessä. Ohjausimpukan väljyyden näkee jos ratti kääntyy "tyhjää" reilusti. Ja kuluneet puslat ja nivelet löytyy akselistoa rengasraudalla kääntelemällä.
Late

-84 Mustang SVO
seffuli
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Elo 2013, 20:59
Auto: 2 D mustang convertible 390 -68
Mustang GT 5.0 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mussen ajettavuus

Viesti Kirjoittaja seffuli »

Kuukausi sitten meni katsastuksesta läpi, luulis että ne kattoo nivelet ja puslat. Tiedän että ongelmia on etupyörien säädöissä, koska sisäpuolelta on kumi kulunut kekkoselle. Voiko se vaikuttaa niin paljon?
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mussen ajettavuus

Viesti Kirjoittaja starsky »

seffuli kirjoitti:Kuukausi sitten meni katsastuksesta läpi, luulis että ne kattoo nivelet ja puslat. Tiedän että ongelmia on etupyörien säädöissä, koska sisäpuolelta on kumi kulunut kekkoselle. Voiko se vaikuttaa niin paljon?
:D Selittää ainakin osan vaeltelusta. Kannattaa tarkistaa kulmat.
seffuli
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Elo 2013, 20:59
Auto: 2 D mustang convertible 390 -68
Mustang GT 5.0 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mussen ajettavuus

Viesti Kirjoittaja seffuli »

Tiistaina on aika varattu. Mutta ajan tämän viikonopun naama hymyssä. Jos sää suosii tulen Paavo Nurmen pastsaale.
seffuli
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Elo 2013, 20:59
Auto: 2 D mustang convertible 390 -68
Mustang GT 5.0 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mussen ajettavuus

Viesti Kirjoittaja seffuli »

Niin minäkin. Vapun kruisingit hoidetaan kutenkin näillä
seffuli
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Elo 2013, 20:59
Auto: 2 D mustang convertible 390 -68
Mustang GT 5.0 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mussen ajettavuus

Viesti Kirjoittaja seffuli »

Siis, kulmissa menee loistavasti mutta suruoilla hakee. Onko normaalia?
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mussen ajettavuus

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Onko ohjaus tehostettu vai ei? Kerro vähän lisää autostas ;)
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
seffuli
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Elo 2013, 20:59
Auto: 2 D mustang convertible 390 -68
Mustang GT 5.0 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mussen ajettavuus

Viesti Kirjoittaja seffuli »

On tehostettu ohjaus.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Mussen ajettavuus

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

MItkä renkaat sulla on alla? Ne kun vaikutta vaan niin pirusti. Mutta jos kaikki on kunnossa kulkee suoraan suoralla, vaikka kädet irti ratista.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Mussen ajettavuus

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

seffuli kirjoitti:Siis, kulmissa menee loistavasti mutta suruoilla hakee. Onko normaalia?
Mikä on normaalia?
Auton saa kulkemaan aikalailla niin kuin sen itse haluaa.
Vanhasta mustangista ei kuitenkaan saa kovin hyvää ajettavaa.
Ensin tulee varmistaa, että auto on teknisesti alustan, rungon, vanteiden ja renkaiden osalta ehjä. Tämän jälkeen kokenut ohjauskulmien säätäjä voi säätää auton käyttäytymään kuskin haluamalla tavalla, edellyttäen auton alustasta löytyy riittävästi säätövaraa tavoite ohjauskulmien säätöön. Säätäjän ja kuskin tulee myös tietää kyseisen automallin alustan toiminta. Haluttuun lopputulokseen pääseminen voi tuoda usean käynnin säätö penkissä ja osatoimittajan tiskillä.

Eräs kilpakaverini sanoi aikoinaan, ettei vanhasta Mustangista saa koskaan hyvää ajettavaa. No ajattelin silloin, että jos edes nopean. Nyt tiedän, ettei edes kovin nopeaa eikä hyvää.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Mussen ajettavuus

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Ohjauskulmat voisi olla jotenkin noin kun tuossa taulukossa ja bump steer säätö menee jotenkin noin:
Bump Steer General Adjustment Rules:
- If compression travel toes-out and extension travel toes-in, then the outer tie rod is too high.
- If compression travel toes-in and extension travel toes-out, then the outer tie rod is too low.
- If compression travel toes-out and extension travel toes-out, then the tie rod assembly is too short.
- If compression travel toes-in and extension travel toes-in, then the tie rod assembly is too long.

Aika paljon auton suoraan menoon vaikuttaa myös taka-akselin kulmat. Lähtökohtaisesti jäykkä taka-akseli on joka suuntaan suora, jos näin niin hyvä. Silloin suora akseli on aika helppo myös laittaa suoraan ts. ei kulkupoikkeamaa. Jos akseli on vääntynyt / väännetty niin asia muuttuu hankalaksi, mutta ei mahdottomaksi.

Helppoa sille joka tuon osaa, alkaa autokin kulkemaan lähes toiveiden mukaan.
Ei tule mieleen noita ohjauskulmien säätäjiä jotka kaiken tuon tekisi ja vielä kuuntelisi asiakkaan neuvoja.
Liitteet
steering angles.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Mussen ajettavuus

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Jos pyöränkulmien säädöissä vika, niin
Jos kumit sisäpuolelta kulunut, niin 1) liikaa negatiivista camberia ja/tai 2) liikaa haritusta
Jos levoton suoralla, niin liian vähän casteria ja/tai 2) liikaa haritusta
Jos tiellä ampuu montuista ja töyssyistä, niin voi olla haritusta ja klappia ohjauksessa.
Jos tiellä ampuu montuista ja töyssyistä, niin voi olla myös bump steer -ongelma, johon noi Mexicon ohjeet.
Vastaa Viestiin