Mussen ajettavuus
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 19
- Liittynyt: 26 Elo 2013, 20:59
- Auto: 2 D mustang convertible 390 -68
Mustang GT 5.0 -16 - Paikkakunta: Helsinki
Mussen ajettavuus
Täysin noviisina musse omistajana vm-68, kuuluko sen nyt kulkea laidasta laitaan koko ajan. Mitä sille vio tehdä?
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Mussen ajettavuus
Enemmänhän nuo vanhat hakee kuin nykyautot, mutta jos tuntuu että liiankin paljon niin kannattaa ehkä kysyä jotain spesialistia testaamaan, joka noita on enemmänki harrastanut. Laita paikkakunta vaikka profiiliin niin saattaa apua löytyä yllättävänkin läheltä 

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Mussen ajettavuus
Oletko mittauttanut etupään säädöt?
Foorumilta löytyy useampikin ohjauskulmien säätöketju. Käytä hakusanoina "caster camber".
Jos avuliasta harrastajakaveria ei ensihätään löydy, niin kulmat kannattanee mittauttaa jossain säätöpajalla.
Foorumilta löytyy useampikin ohjauskulmien säätöketju. Käytä hakusanoina "caster camber".
Jos avuliasta harrastajakaveria ei ensihätään löydy, niin kulmat kannattanee mittauttaa jossain säätöpajalla.
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Mussen ajettavuus
Ei sen kuulu. Kun alusta on kunnossa niin klassikko Mustang Niinkuin kaikki aikakauden jenkit on ihan leppoisa ajettava ja menee kyllä suoraan ihan vaan suunnan näyttämällä. Potentiaalisia vikakohteita on ainakin seuraavat:
Pyörankulmat
Kuluneet puslat ja nivelet
Väljä ohjaussimpukka
Renkaat (liian leveät tai matalat ei oikein natsaa vakioalustan kanssa)
Kulmat on helppo tarkastaa liikkeessä. Ohjausimpukan väljyyden näkee jos ratti kääntyy "tyhjää" reilusti. Ja kuluneet puslat ja nivelet löytyy akselistoa rengasraudalla kääntelemällä.
Pyörankulmat
Kuluneet puslat ja nivelet
Väljä ohjaussimpukka
Renkaat (liian leveät tai matalat ei oikein natsaa vakioalustan kanssa)
Kulmat on helppo tarkastaa liikkeessä. Ohjausimpukan väljyyden näkee jos ratti kääntyy "tyhjää" reilusti. Ja kuluneet puslat ja nivelet löytyy akselistoa rengasraudalla kääntelemällä.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 19
- Liittynyt: 26 Elo 2013, 20:59
- Auto: 2 D mustang convertible 390 -68
Mustang GT 5.0 -16 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Mussen ajettavuus
Kuukausi sitten meni katsastuksesta läpi, luulis että ne kattoo nivelet ja puslat. Tiedän että ongelmia on etupyörien säädöissä, koska sisäpuolelta on kumi kulunut kekkoselle. Voiko se vaikuttaa niin paljon?
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Mussen ajettavuus
seffuli kirjoitti:Kuukausi sitten meni katsastuksesta läpi, luulis että ne kattoo nivelet ja puslat. Tiedän että ongelmia on etupyörien säädöissä, koska sisäpuolelta on kumi kulunut kekkoselle. Voiko se vaikuttaa niin paljon?

-
- Hiljaisempi
- Viestit: 19
- Liittynyt: 26 Elo 2013, 20:59
- Auto: 2 D mustang convertible 390 -68
Mustang GT 5.0 -16 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Mussen ajettavuus
Tiistaina on aika varattu. Mutta ajan tämän viikonopun naama hymyssä. Jos sää suosii tulen Paavo Nurmen pastsaale.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 19
- Liittynyt: 26 Elo 2013, 20:59
- Auto: 2 D mustang convertible 390 -68
Mustang GT 5.0 -16 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Mussen ajettavuus
Niin minäkin. Vapun kruisingit hoidetaan kutenkin näillä
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 19
- Liittynyt: 26 Elo 2013, 20:59
- Auto: 2 D mustang convertible 390 -68
Mustang GT 5.0 -16 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Mussen ajettavuus
Siis, kulmissa menee loistavasti mutta suruoilla hakee. Onko normaalia?
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Mussen ajettavuus
Onko ohjaus tehostettu vai ei? Kerro vähän lisää autostas 

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 19
- Liittynyt: 26 Elo 2013, 20:59
- Auto: 2 D mustang convertible 390 -68
Mustang GT 5.0 -16 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Mussen ajettavuus
On tehostettu ohjaus.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Mussen ajettavuus
MItkä renkaat sulla on alla? Ne kun vaikutta vaan niin pirusti. Mutta jos kaikki on kunnossa kulkee suoraan suoralla, vaikka kädet irti ratista.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: Mussen ajettavuus
Mikä on normaalia?seffuli kirjoitti:Siis, kulmissa menee loistavasti mutta suruoilla hakee. Onko normaalia?
Auton saa kulkemaan aikalailla niin kuin sen itse haluaa.
Vanhasta mustangista ei kuitenkaan saa kovin hyvää ajettavaa.
Ensin tulee varmistaa, että auto on teknisesti alustan, rungon, vanteiden ja renkaiden osalta ehjä. Tämän jälkeen kokenut ohjauskulmien säätäjä voi säätää auton käyttäytymään kuskin haluamalla tavalla, edellyttäen auton alustasta löytyy riittävästi säätövaraa tavoite ohjauskulmien säätöön. Säätäjän ja kuskin tulee myös tietää kyseisen automallin alustan toiminta. Haluttuun lopputulokseen pääseminen voi tuoda usean käynnin säätö penkissä ja osatoimittajan tiskillä.
Eräs kilpakaverini sanoi aikoinaan, ettei vanhasta Mustangista saa koskaan hyvää ajettavaa. No ajattelin silloin, että jos edes nopean. Nyt tiedän, ettei edes kovin nopeaa eikä hyvää.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Mussen ajettavuus
Ohjauskulmat voisi olla jotenkin noin kun tuossa taulukossa ja bump steer säätö menee jotenkin noin:
Bump Steer General Adjustment Rules:
- If compression travel toes-out and extension travel toes-in, then the outer tie rod is too high.
- If compression travel toes-in and extension travel toes-out, then the outer tie rod is too low.
- If compression travel toes-out and extension travel toes-out, then the tie rod assembly is too short.
- If compression travel toes-in and extension travel toes-in, then the tie rod assembly is too long.
Aika paljon auton suoraan menoon vaikuttaa myös taka-akselin kulmat. Lähtökohtaisesti jäykkä taka-akseli on joka suuntaan suora, jos näin niin hyvä. Silloin suora akseli on aika helppo myös laittaa suoraan ts. ei kulkupoikkeamaa. Jos akseli on vääntynyt / väännetty niin asia muuttuu hankalaksi, mutta ei mahdottomaksi.
Helppoa sille joka tuon osaa, alkaa autokin kulkemaan lähes toiveiden mukaan.
Ei tule mieleen noita ohjauskulmien säätäjiä jotka kaiken tuon tekisi ja vielä kuuntelisi asiakkaan neuvoja.
Bump Steer General Adjustment Rules:
- If compression travel toes-out and extension travel toes-in, then the outer tie rod is too high.
- If compression travel toes-in and extension travel toes-out, then the outer tie rod is too low.
- If compression travel toes-out and extension travel toes-out, then the tie rod assembly is too short.
- If compression travel toes-in and extension travel toes-in, then the tie rod assembly is too long.
Aika paljon auton suoraan menoon vaikuttaa myös taka-akselin kulmat. Lähtökohtaisesti jäykkä taka-akseli on joka suuntaan suora, jos näin niin hyvä. Silloin suora akseli on aika helppo myös laittaa suoraan ts. ei kulkupoikkeamaa. Jos akseli on vääntynyt / väännetty niin asia muuttuu hankalaksi, mutta ei mahdottomaksi.
Helppoa sille joka tuon osaa, alkaa autokin kulkemaan lähes toiveiden mukaan.
Ei tule mieleen noita ohjauskulmien säätäjiä jotka kaiken tuon tekisi ja vielä kuuntelisi asiakkaan neuvoja.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Mussen ajettavuus
Jos pyöränkulmien säädöissä vika, niin
Jos kumit sisäpuolelta kulunut, niin 1) liikaa negatiivista camberia ja/tai 2) liikaa haritusta
Jos levoton suoralla, niin liian vähän casteria ja/tai 2) liikaa haritusta
Jos tiellä ampuu montuista ja töyssyistä, niin voi olla haritusta ja klappia ohjauksessa.
Jos tiellä ampuu montuista ja töyssyistä, niin voi olla myös bump steer -ongelma, johon noi Mexicon ohjeet.
Jos kumit sisäpuolelta kulunut, niin 1) liikaa negatiivista camberia ja/tai 2) liikaa haritusta
Jos levoton suoralla, niin liian vähän casteria ja/tai 2) liikaa haritusta
Jos tiellä ampuu montuista ja töyssyistä, niin voi olla haritusta ja klappia ohjauksessa.
Jos tiellä ampuu montuista ja töyssyistä, niin voi olla myös bump steer -ongelma, johon noi Mexicon ohjeet.