constant voltage unit...

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

constant voltage unit...

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

Yritin saada bensamittaria toimimaan 65 Mustangissa jossa on ns. normaali mittaristo, eli ei pyöreä. Käsittääkseni itse mittari on kunnossa koska se näyttää noin 11 ohmin vastusta ja tankin anturi on uusi joka sekin pelittää (tyhjänä noin 70 ja täynnä noin 10 ohmia). Lisäksi olen tarkistannut kytkennät "miljoona" kertaa ja oikealle näyttäisivät.

Eli nyt varsinaiseen asiaan. Mikä tarkoitus tällä "jännitteen tasaajalla" on ko systeemimssä? Sinne tulee 12 volttia suoraan startilta ja siitä lähtevät piuhat bensa- ja lämpömittariin. Lisäksi tietääkö kukaan minkä kokoinen jännite laitteen läpi pitäisi kulkea virran ollessa päällä?

Kiitokset etukäteen
Avatar
voxagent
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:58
Auto: Ford Mustang 3.7 2011
MGB Roadster 1971
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voxagent »

Alkuperäinen constant voltage unit värähtelee välillä 0-10 volttia saaden aikaan 5-6 voltin tehollisarvon(?) jos haärvelin lähtö piuhassa ei näy muuttuvaa jännitettä on se rikki tai lähtö oikosulussa.
Jotkut ovat tietämäni mukaan korvanneet osan puolijohteella eli yleisellä LM7805-lutikalla.

vehje toimittaa sähkön sekä tankki-että lämpömittarille.
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

Testasin auton ollessa käynnissä constant voltage unitia ja siitä tuli ulos 13-14 volttia, joten eipä taida enää pelittää!
Jos oikein ymmärsin voxagentin kirjoituksesta niin jännitteen pitäisi olla 5-6 volttia, joten pitänee hommata uusi osa tai sitten korvata se puolijohteella joka lienee huomattavasti edullisempi vaihtoehto...
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

JYK-90 kirjoitti:Testasin auton ollessa käynnissä constant voltage unitia ja siitä tuli ulos 13-14 volttia, joten eipä taida enää pelittää!
Jos oikein ymmärsin voxagentin kirjoituksesta niin jännitteen pitäisi olla 5-6 volttia, joten pitänee hommata uusi osa tai sitten korvata se puolijohteella joka lienee huomattavasti edullisempi vaihtoehto...
varmaan näyttääkin "väärin" jännitteen normaalilla yleismittarilla.

Purkkihan toimii niin että värähtelijä tmv katkoo jännitettä (12-0-12-0-12 jne) niin että jännitteen teholliseksi arvoksi tulee tuo 5v.

Eli pitäis mitata oskilloskoopilla tai paremminkin tehollisarvoa näyttävällä RMS -mittarilla.
Kuva
Avatar
voxagent
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:58
Auto: Ford Mustang 3.7 2011
MGB Roadster 1971
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voxagent »

Jos siellä mittarin DC-asennossa näkyi tuo 13-14 V on cvr luultavasti kuollut. Näkyiköhän AC-asennossa mitään ?

Shop manualin julkaisun aikana ei digimittareita ollut joten analogisella viisarimittarilla pitäisi toimivassa näkyä jotain eloa.

Täytyy omaankin tehdä puolijohteella toimiva korvausosa koska mittarien
skaala on jo hieman toisessa laidassa. Vehkeestä saisi tehtyä myös säädettävän.
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

voxagent kirjoitti: Täytyy omaankin tehdä puolijohteella toimiva korvausosa koska mittarien
skaala on jo hieman toisessa laidassa. Vehkeestä saisi tehtyä myös säädettävän.
Juu tosiaaan perinteisen viisarimittarin pitäis näyttää hyvin lähelle oikein.
Se tavallaan "keskiarvoistaa" jännitteen automaattisesti.

Nää nyky-digimittarit taas voi näyttää sitä maksimia vaikka oikeasti ei niin paljoa olisikaan.
Kuva
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

Eipä tullut mitattua cvu:ta mittarin ollessa AC-asennossa, vaan DC:llä se oli kun tuon 13-14 v sain sieltä ulos. Mittari on tietenkin digitaalinen, joten eipä sillä mainitsemianne vaihteluita näkyviin saakaan!

Miten vaikea homma olisi rakentaa kyseisestä puolijohteesta toimiva jännitteen säätäjä? Riittääkö siihen pelkästään tuo osa, vai tarvitaanko mukaan esim vastuksia ym??
Avatar
voxagent
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:58
Auto: Ford Mustang 3.7 2011
MGB Roadster 1971
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voxagent »

Suht helppo homma. Jäähdytyslevyn se vaatii koska tehoa jää helposti 7-10 wattia regulaattorin yli. Osan max virta on 1A joten sen pitäisi sitten riitää molemmille mittareille . Pitää ilmeisesti ihan kokeilla....
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

voxagent kirjoitti:Suht helppo homma. Jäähdytyslevyn se vaatii koska tehoa jää helposti 7-10 wattia regulaattorin yli. Osan max virta on 1A joten sen pitäisi sitten riitää molemmille mittareille . Pitää ilmeisesti ihan kokeilla....
Sitten eikun Corraliin juttua kuinka homma käy. Siitä tulikin mieleen että ompa unohtunu tehä Oulun näyttelystä juttua... :oops: No seuraavaan lehteen.
Paha
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 26 Helmi 2005, 01:19
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja Paha »

Onko kukaan kokeillu vaihtoehtoista säädintä. Olis tarvetta kans jotain tehdä ku viisarit on oikeassa reunassa hyvin pienellä alueella. :twisted:
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Paha kirjoitti:Onko kukaan kokeillu vaihtoehtoista säädintä. Olis tarvetta kans jotain tehdä ku viisarit on oikeassa reunassa hyvin pienellä alueella. :twisted:
Lue yv.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

Kevät tulee eikä bensamittari vieläkään pelitä!

Paha kirjoitti:Onko kukaan kokeillu vaihtoehtoista säädintä. Olis tarvetta kans jotain tehdä ku viisarit on oikeassa reunassa hyvin pienellä alueella. :twisted:

Mites on, onko kukaan askarrellut talven aikana tuon vaihtoehtoisen säätimen kimpussa? Enpä ala ite kokeilemaan, vaikka joskus on sähköoppia tullutkin luettua. On päässyt opit unohtumaan kun olen suuntautunut tonne "heavy metallin" puolelle!
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Avatar
voxagent
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:58
Auto: Ford Mustang 3.7 2011
MGB Roadster 1971
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voxagent »

http://www.midnightdsigns.com/james/Ins ... Gauges.htm

Tuolla on jotain juttua. Laitan omaani kunhan moottori on koottu, laatikko asennettu, ylätukivarret vaihdettu jne. jne.
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Ittella on sama rojekti tulossa jossain vaiheessa. Osa(t) on jo ostettu jne. Homman piti olla aiemmin listalla, mutta liitosten fiksaus korjasi bensamittarin ja kaikki lamputkaan ei ole viela palaneet, joten pari muuta "pikku juttua" nousi listalla mittariston ohi.. 8) :)
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Onkos kukaan viela ehtinyt tehda tata korjausta? Itsella alkaa homma lahestymaan, kunhan saa kuskinkin oven kasaan ja tein vahan tarkempia tutkimuksia.. Toi 1A jonka 7805:sta saa pihalle, voi olla vahan rajoilla, joten suosittelivat laittamaan kaksi moista rinnan (molemmista in jalat yhteen ja out karvat samoin). Tulipa tuossa mieleen, ennenkuin joku hankkii toimintasavut pihalle... Itse ajattelin laittaa kolme rinnan, etta ainakin kestaa. Lutikat kun nakyivat olevan $1.50 kappale.
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Vastaa Viestiin