constant voltage unit...
- JYK-90
- Addikti
- Viestit: 426
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018 - Paikkakunta: Vesilahti
constant voltage unit...
Yritin saada bensamittaria toimimaan 65 Mustangissa jossa on ns. normaali mittaristo, eli ei pyöreä. Käsittääkseni itse mittari on kunnossa koska se näyttää noin 11 ohmin vastusta ja tankin anturi on uusi joka sekin pelittää (tyhjänä noin 70 ja täynnä noin 10 ohmia). Lisäksi olen tarkistannut kytkennät "miljoona" kertaa ja oikealle näyttäisivät.
Eli nyt varsinaiseen asiaan. Mikä tarkoitus tällä "jännitteen tasaajalla" on ko systeemimssä? Sinne tulee 12 volttia suoraan startilta ja siitä lähtevät piuhat bensa- ja lämpömittariin. Lisäksi tietääkö kukaan minkä kokoinen jännite laitteen läpi pitäisi kulkea virran ollessa päällä?
Kiitokset etukäteen
Eli nyt varsinaiseen asiaan. Mikä tarkoitus tällä "jännitteen tasaajalla" on ko systeemimssä? Sinne tulee 12 volttia suoraan startilta ja siitä lähtevät piuhat bensa- ja lämpömittariin. Lisäksi tietääkö kukaan minkä kokoinen jännite laitteen läpi pitäisi kulkea virran ollessa päällä?
Kiitokset etukäteen
- voxagent
- Addikti
- Viestit: 206
- Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:58
- Auto: Ford Mustang 3.7 2011
MGB Roadster 1971 - Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Alkuperäinen constant voltage unit värähtelee välillä 0-10 volttia saaden aikaan 5-6 voltin tehollisarvon(?) jos haärvelin lähtö piuhassa ei näy muuttuvaa jännitettä on se rikki tai lähtö oikosulussa.
Jotkut ovat tietämäni mukaan korvanneet osan puolijohteella eli yleisellä LM7805-lutikalla.
vehje toimittaa sähkön sekä tankki-että lämpömittarille.
Jotkut ovat tietämäni mukaan korvanneet osan puolijohteella eli yleisellä LM7805-lutikalla.
vehje toimittaa sähkön sekä tankki-että lämpömittarille.
- JYK-90
- Addikti
- Viestit: 426
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018 - Paikkakunta: Vesilahti
Testasin auton ollessa käynnissä constant voltage unitia ja siitä tuli ulos 13-14 volttia, joten eipä taida enää pelittää!
Jos oikein ymmärsin voxagentin kirjoituksesta niin jännitteen pitäisi olla 5-6 volttia, joten pitänee hommata uusi osa tai sitten korvata se puolijohteella joka lienee huomattavasti edullisempi vaihtoehto...
Jos oikein ymmärsin voxagentin kirjoituksesta niin jännitteen pitäisi olla 5-6 volttia, joten pitänee hommata uusi osa tai sitten korvata se puolijohteella joka lienee huomattavasti edullisempi vaihtoehto...
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
varmaan näyttääkin "väärin" jännitteen normaalilla yleismittarilla.JYK-90 kirjoitti:Testasin auton ollessa käynnissä constant voltage unitia ja siitä tuli ulos 13-14 volttia, joten eipä taida enää pelittää!
Jos oikein ymmärsin voxagentin kirjoituksesta niin jännitteen pitäisi olla 5-6 volttia, joten pitänee hommata uusi osa tai sitten korvata se puolijohteella joka lienee huomattavasti edullisempi vaihtoehto...
Purkkihan toimii niin että värähtelijä tmv katkoo jännitettä (12-0-12-0-12 jne) niin että jännitteen teholliseksi arvoksi tulee tuo 5v.
Eli pitäis mitata oskilloskoopilla tai paremminkin tehollisarvoa näyttävällä RMS -mittarilla.

- voxagent
- Addikti
- Viestit: 206
- Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:58
- Auto: Ford Mustang 3.7 2011
MGB Roadster 1971 - Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Jos siellä mittarin DC-asennossa näkyi tuo 13-14 V on cvr luultavasti kuollut. Näkyiköhän AC-asennossa mitään ?
Shop manualin julkaisun aikana ei digimittareita ollut joten analogisella viisarimittarilla pitäisi toimivassa näkyä jotain eloa.
Täytyy omaankin tehdä puolijohteella toimiva korvausosa koska mittarien
skaala on jo hieman toisessa laidassa. Vehkeestä saisi tehtyä myös säädettävän.
Shop manualin julkaisun aikana ei digimittareita ollut joten analogisella viisarimittarilla pitäisi toimivassa näkyä jotain eloa.
Täytyy omaankin tehdä puolijohteella toimiva korvausosa koska mittarien
skaala on jo hieman toisessa laidassa. Vehkeestä saisi tehtyä myös säädettävän.
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Juu tosiaaan perinteisen viisarimittarin pitäis näyttää hyvin lähelle oikein.voxagent kirjoitti: Täytyy omaankin tehdä puolijohteella toimiva korvausosa koska mittarien
skaala on jo hieman toisessa laidassa. Vehkeestä saisi tehtyä myös säädettävän.
Se tavallaan "keskiarvoistaa" jännitteen automaattisesti.
Nää nyky-digimittarit taas voi näyttää sitä maksimia vaikka oikeasti ei niin paljoa olisikaan.

- JYK-90
- Addikti
- Viestit: 426
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018 - Paikkakunta: Vesilahti
Eipä tullut mitattua cvu:ta mittarin ollessa AC-asennossa, vaan DC:llä se oli kun tuon 13-14 v sain sieltä ulos. Mittari on tietenkin digitaalinen, joten eipä sillä mainitsemianne vaihteluita näkyviin saakaan!
Miten vaikea homma olisi rakentaa kyseisestä puolijohteesta toimiva jännitteen säätäjä? Riittääkö siihen pelkästään tuo osa, vai tarvitaanko mukaan esim vastuksia ym??
Miten vaikea homma olisi rakentaa kyseisestä puolijohteesta toimiva jännitteen säätäjä? Riittääkö siihen pelkästään tuo osa, vai tarvitaanko mukaan esim vastuksia ym??
Sitten eikun Corraliin juttua kuinka homma käy. Siitä tulikin mieleen että ompa unohtunu tehä Oulun näyttelystä juttua...voxagent kirjoitti:Suht helppo homma. Jäähdytyslevyn se vaatii koska tehoa jää helposti 7-10 wattia regulaattorin yli. Osan max virta on 1A joten sen pitäisi sitten riitää molemmille mittareille . Pitää ilmeisesti ihan kokeilla....

Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
- JYK-90
- Addikti
- Viestit: 426
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018 - Paikkakunta: Vesilahti
Kevät tulee eikä bensamittari vieläkään pelitä!
Mites on, onko kukaan askarrellut talven aikana tuon vaihtoehtoisen säätimen kimpussa? Enpä ala ite kokeilemaan, vaikka joskus on sähköoppia tullutkin luettua. On päässyt opit unohtumaan kun olen suuntautunut tonne "heavy metallin" puolelle!
Paha kirjoitti:Onko kukaan kokeillu vaihtoehtoista säädintä. Olis tarvetta kans jotain tehdä ku viisarit on oikeassa reunassa hyvin pienellä alueella.
Mites on, onko kukaan askarrellut talven aikana tuon vaihtoehtoisen säätimen kimpussa? Enpä ala ite kokeilemaan, vaikka joskus on sähköoppia tullutkin luettua. On päässyt opit unohtumaan kun olen suuntautunut tonne "heavy metallin" puolelle!
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
- voxagent
- Addikti
- Viestit: 206
- Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:58
- Auto: Ford Mustang 3.7 2011
MGB Roadster 1971 - Paikkakunta: Turku
- Viesti:
http://www.midnightdsigns.com/james/Ins ... Gauges.htm
Tuolla on jotain juttua. Laitan omaani kunhan moottori on koottu, laatikko asennettu, ylätukivarret vaihdettu jne. jne.
Tuolla on jotain juttua. Laitan omaani kunhan moottori on koottu, laatikko asennettu, ylätukivarret vaihdettu jne. jne.
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Onkos kukaan viela ehtinyt tehda tata korjausta? Itsella alkaa homma lahestymaan, kunhan saa kuskinkin oven kasaan ja tein vahan tarkempia tutkimuksia.. Toi 1A jonka 7805:sta saa pihalle, voi olla vahan rajoilla, joten suosittelivat laittamaan kaksi moista rinnan (molemmista in jalat yhteen ja out karvat samoin). Tulipa tuossa mieleen, ennenkuin joku hankkii toimintasavut pihalle... Itse ajattelin laittaa kolme rinnan, etta ainakin kestaa. Lutikat kun nakyivat olevan $1.50 kappale.