
Eli projektina tuo tuoremobiili, muoviajan foxi 1984 SVO. Taustakertomus autosta löytyy täältä http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 36&t=13189 . Lähtökohta entisöintiin oli hyvä, räpeltämätön, teknisesti suht toimiva ja lähes ruosteeton alkuperäisyksilö. Kaikki SVO:n erikoisosat olivat myös tallella pääosin hyväkuntoisina. Ekan talven -13/14 ohjelmassa oli yleiset huollot. Musti oli seissyt pitkään ja toiminta sen mukaista. Lihalaatikollinen kulutusosia löysi paikalleen ja käynti ja kytkinvaivat saatiin selätettyä. Autosta löytyi runsaasti alkuperäisiä "date correct" osia, itse tosin tulkitsin termin tässä tapauksessa tarkoittavan "parasta ennen" päivämäärän umpeutumista jo vuosikausia sitten vaikkapa kumiletkujen, jakohihnan ja sytytysjohtojen osalta. Osina olen käyttänyt Motorcraft / Ford osia aina vaan kun on löytynyt. SVO:n kohdalla markkinat pyörivät jo NOS-osistakin melko kuumana, mutta en ole itse kokenut tarvetta osallistua kilpahuutoon kalliista varaosaleimoista. Tällä kuitenkin ajetaankin. Alusta saakka periaatteeni on ollut että kun jokin osa irroitetaan vaihtamista tai tarkistamista varten niin se ja ympärillä olevat kiinnitysraudat yms. siivotaan / maalataan fiksun näköiseksi. Siinä toisaalta menee aikaa, mutta toisaalta kosmeettinen homma etenee pala kerrallaan varsin leppoisasti. Todelliseen "kaikki kerralla" tasoiseen kunnostukseen itselläni ei ole realistisia mahdollisuuksia, eikä kyllä intoakaan. Ekan talven aikanakin jo paljon kaikenlaisia konehuoneen ja alustan tukirautoja, vaihdelaatikko yms irroitettuja oheistuotteita koki ehostusta ja auton ulkonen habitus parani huomattavasti teknisen toimivuuden ohella.
Teknisesti alussa selvisin yllättävän vähällä, auto toimi mainiosti kevään -14 leimaprosessin jälkeen. Jopa ilmastointilaite lähti puhaltamaan jääkylmää pelkän ponnistustestin ja täytön jälkeen. Oikeastaan ainoa harmi oli mystiset käyntihäiriöt ja sammahtelu kuumana. Ja kun siihenkin selvisi aiheuttajaksi omiaan toimiva EGR, oli vian korjaus helppo, EGR-solenoidi irti, nykimiset loppui siihen. Umpikierot jarrulevyt ravistivat hampaita irti reippaammissa jarrutuksissa ja kovettuneet venttiilivarrenkumit aiheuttivat noloja Datsun Cherrymäisiä pöllähdyksiä starttaillessa. Niiden vaihdon jälkeen kesä -14 kuluikin lähinnä ajellessa, mittariin kertyi n 5000 km käyttöauton huilaillessa koko kesän. Tuli ihan fiilis että oli tullut tehtyä hyvät kaupat

EDIT: Korjasinpa otsikon vastaamaan paremmin topicia. Tässä kun aihe lipeää ajoittain ohi entisöinnistä