Lienee fox-Fordin (Mustang, Tbird, Cougar, Fairmont, Mark VII, LTD yms.) ikävin ja piiloisin vakio ruostepaikka ja melkoisen merkittävä turvallisuudenkin kannalta. Eli konehuoneessa jousitornien ja eturunkopalkkien liitoskohta. Pyöränholvin puolella kun on täysin avoimia saumoja, joista kura pääsee suoraan runkopalkin sisään ja juuri sille kohdalle, missä K-palkki (moottorin, ohjauksen ja pyöränripustusten kiinnitys) on pultattu runkoon. Tehtaan (kuten myöskään jälkikäteen tehdyt) ruostesuojauskäsittely ei tuonne tunnu kovin hyvin yltäneen. Eikä tätä noteeraa suomalainen katsastusmieskään.
Ikävä kyllä yleensä tämän huomaa vasta kun on myöhäistä. Ruostuminen alkaa palkin sisäpuolelta ja sitten kun se näkyy konehuoneessa kevyinä kuplina tai hilseilynä, on ruoste tullut jo läpi koko kriittisen vahvan palkin. Pyöräkotelon puolella ei yleensä näy juurikaan mitään, vaan palkki voi olla ehjän näköinen vaikka toinen puoli lähes puuttuu. Ja syystä tai toisesta, yleensä matkustajan puoleinen palkki on pahempi, niin myös tuossa omassa autossa, mistä esimerkkikuvat. Siinä oli sellaista kohtuullisen vaarattoman näköistä hilseilyä, minkä olin tulkinnut pintaruosteeksi. Mutta kun sitä lähdin poistamaan niin piikillä saikin aika ikävän näköistä jälkeä aikaan. Palkin sisältä kaivelin varmaan parin kahvikupin verrran kaikenlaista putua.
Eli katsokaahan hyvät ihmiset ajoissa foxeistanne nämäkin kohdat, ja suihkutelkaa säännöllisesti koteluosuojaa tms palkin sisälle mahdollisuuksien mukaan. Älkääkä uskoko, että se on välttämättä hyvä vaikka päällepäin siltä näyttääkin. Niin minäkin tein ja näin kävi...
