FOX eturunkopalkit ruosteessa

On sulla muodot Mustangin...
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1329
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

FOX eturunkopalkit ruosteessa

Viesti Kirjoittaja Late »

Onpa tästä aiheesta aiemminkin ollut juttua, mutta otetaanpa nyt taas esille kun kirpaisi omalla kohdalla ikävästi. Vaikka vain varoituksena muille foxin omistajille.

Lienee fox-Fordin (Mustang, Tbird, Cougar, Fairmont, Mark VII, LTD yms.) ikävin ja piiloisin vakio ruostepaikka ja melkoisen merkittävä turvallisuudenkin kannalta. Eli konehuoneessa jousitornien ja eturunkopalkkien liitoskohta. Pyöränholvin puolella kun on täysin avoimia saumoja, joista kura pääsee suoraan runkopalkin sisään ja juuri sille kohdalle, missä K-palkki (moottorin, ohjauksen ja pyöränripustusten kiinnitys) on pultattu runkoon. Tehtaan (kuten myöskään jälkikäteen tehdyt) ruostesuojauskäsittely ei tuonne tunnu kovin hyvin yltäneen. Eikä tätä noteeraa suomalainen katsastusmieskään.

Ikävä kyllä yleensä tämän huomaa vasta kun on myöhäistä. Ruostuminen alkaa palkin sisäpuolelta ja sitten kun se näkyy konehuoneessa kevyinä kuplina tai hilseilynä, on ruoste tullut jo läpi koko kriittisen vahvan palkin. Pyöräkotelon puolella ei yleensä näy juurikaan mitään, vaan palkki voi olla ehjän näköinen vaikka toinen puoli lähes puuttuu. Ja syystä tai toisesta, yleensä matkustajan puoleinen palkki on pahempi, niin myös tuossa omassa autossa, mistä esimerkkikuvat. Siinä oli sellaista kohtuullisen vaarattoman näköistä hilseilyä, minkä olin tulkinnut pintaruosteeksi. Mutta kun sitä lähdin poistamaan niin piikillä saikin aika ikävän näköistä jälkeä aikaan. Palkin sisältä kaivelin varmaan parin kahvikupin verrran kaikenlaista putua.

Eli katsokaahan hyvät ihmiset ajoissa foxeistanne nämäkin kohdat, ja suihkutelkaa säännöllisesti koteluosuojaa tms palkin sisälle mahdollisuuksien mukaan. Älkääkä uskoko, että se on välttämättä hyvä vaikka päällepäin siltä näyttääkin. Niin minäkin tein ja näin kävi... :rraah: Aika moni muuten hyväkorinen ja kuivissakin paikoissakin elämänsä viettänyt foxi saattaa olla täältä pehmennyt.
Tuolla paikka luuraa kuvan vasemmassa reunassa
Tuolla paikka luuraa kuvan vasemmassa reunassa
jousitorni 005.jpg
kevyttä ooppelia
kevyttä ooppelia
Viimeksi muokannut Late, 24 Helmi 2011, 20:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1329
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Late »

Kuskin puoli. Paljoakaan tätä pahemmalta ei tuo toinen puoli näyttänyt. Jotain kivaa tuollakin on varmaan odotettavissa
Kuskin puoli. Paljoakaan tätä pahemmalta ei tuo toinen puoli näyttänyt. Jotain kivaa tuollakin on varmaan odotettavissa
Eipä näytä kovin pahalta tällä pyöränholvin puolella, palkki on aivan kova. Jousitornissa toki pari ylimäärästä tuuletusreikää päässyt muhimaan massan alla
Eipä näytä kovin pahalta tällä pyöränholvin puolella, palkki on aivan kova. Jousitornissa toki pari ylimäärästä tuuletusreikää päässyt muhimaan massan alla
Tässä ongelman alkulähteillä, pientä rakoa on metallikappaleiden välissä. Hyvin siitä vesi ja kura virtaa
Tässä ongelman alkulähteillä, pientä rakoa on metallikappaleiden välissä. Hyvin siitä vesi ja kura virtaa
Tässä vielä esimerkki, mitä tämä pahimmillaan saattaa olla, kuvassa 87 Thunderbird. Ja ollut ajossa purkuhetkeen saakka. Amerikassa toki :shock:
http://natomessageboard.com/uploads/00002125/RIP.jpg
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Re: FOX jousitornit ruosteessa

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

Late kirjoitti:Tässä vielä esimerkki, mitä tämä pahimmillaan saattaa olla, kuvassa 87 Thunderbird. Ja ollut ajossa purkuhetkeen saakka. Amerikassa toki :shock:
Suomi, Orivesi ja Hirsilä, Ford Mustang GT -88:
Tätä kuvatessa katsastus edelleen voimassa... :shock:
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
koppa
Addikti
Viestit: 370
Liittynyt: 21 Marras 2005, 12:00
Paikkakunta: Hirsilä

Re: FOX eturunkopalkit ruosteessa

Viesti Kirjoittaja koppa »

Älä oo late murheellinen. Omasta -88 remppa lähti käsistä juuri saman takia..

Kuva



tuosta kun klikkailee eteenpäin niin on nuo mun murheelliset kuvat...järjestys tosin sekasin

http://kuvablogi.com/nayta/2115638/

ja toisesta -88 elävääkuvaa:/



Tarkistelkaa omianne. Nuokin molemmat oli ennenpurkua normaalin leiman saaneita..
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
Juhako?
Aktiivi
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 10:19
Auto: Ford Mustang Mach 1 1973
Ford C-Max 1,6 2005
Paikkakunta: Tampere

Re: FOX eturunkopalkit ruosteessa

Viesti Kirjoittaja Juhako? »

Late kirjoitti: Pyöräkotelon puolella ei yleensä näy juurikaan mitään, vaan palkki voi olla ehjän näköinen vaikka toinen puoli lähes puuttuu. Ja syystä tai toisesta, yleensä matkustajan puoleinen palkki on pahempi.
Tuliko miten kalliiksi korjata? Itselläni on -73 Mach 1:ssä samannäköinen jousitorni matkustajan puolella.
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1329
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: FOX eturunkopalkit ruosteessa

Viesti Kirjoittaja Late »

Juhako? kirjoitti:
Late kirjoitti: Pyöräkotelon puolella ei yleensä näy juurikaan mitään, vaan palkki voi olla ehjän näköinen vaikka toinen puoli lähes puuttuu. Ja syystä tai toisesta, yleensä matkustajan puoleinen palkki on pahempi.
Tuliko miten kalliiksi korjata? Itselläni on -73 Mach 1:ssä samannäköinen jousitorni matkustajan puolella.
Ei ole vielä maksanut korjaus juuri mitään, lähinnä jokusen oluen yleiseen ketutukseen. :evil: Mutta ei ole korjauskaan edennyt kuin vasta purkuasteelle. Tuli kaikkea pientä tähän väliin kuten pari muksua, tallin rakennus ja toinen harrasteauto... Mutta kyllä se teetettynä varmaan pitkän pennin maksaisi kun joutuu koko etupään purkamaan. Mutta eikös 64-73 ole toisenlainen rakenne, eihän niissä ole irroitettavaa etupalkkia. Omasta 69:stä aikanaan vaihdettiin koko toinen palkki konetta irroittamatta. Taitaa olla siinä mielessä vähän helpompi kuin foxissa
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: FOX eturunkopalkit ruosteessa

Viesti Kirjoittaja starsky »

65-70 etupalkin vaihto ilman koneen irrotusta on kyllä ollut hatunnoston arvoinen suoritus.

Onko sitten vaihdettu vain pätkä vai koko etuapurungon kokonaisuus:



Eipä se koneen irrotus nyt niin iso homma ole, jos moottorinosturi on käytössä. Paljon enempi tulee työskentelytilaa.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: FOX eturunkopalkit ruosteessa

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Vaatii vain pitkää pinnaa, hyviä poranteriä ja terävät taltat ja hyvät vasarat. Muutama tunti niin palkki on irti, mutta sitten menee erinäisiä tunteja ennen kuin on uusi paikallaan.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: FOX eturunkopalkit ruosteessa

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Purkaa tarpeeks paljon ja vaihtaa tarpeeks paljon nii pääsee aina "helpommalla"...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: FOX eturunkopalkit ruosteessa

Viesti Kirjoittaja Jukka »

kaara91 kirjoitti: Onnistuu myös mottipaikallaankin, mutta peltisarjat kannattaa ottaa pois ensin ja tulpata pakokanavat kannesta.
Lupasin korjata yhdestä Foxista runkoaisan/aisat talven aikana, eli samaa jumppaa olisi tiedossa.
Mitenhän tuon korjaus onnistuisi pyöräkotelon puolelta?
Pakottavaa tarvetta moottorin irroitukseen ei ole ja tuo ajatus hiukan houkuttaisi pienemmän(?) työmäärän vuoksi.
-Jukka-
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: FOX eturunkopalkit ruosteessa

Viesti Kirjoittaja Jukka »

kaara91 kirjoitti:Jos ne sisäpuolen palkin kyljet on lahot, ei niitä kyllä lokasuojan puolelta pysty korjaamaan.
Mikä estää korjauksen pyöräkotelon puolelta??
-Jukka-
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: FOX eturunkopalkit ruosteessa

Viesti Kirjoittaja Jukka »

kaara91 kirjoitti: Kannattaa kuitenkin suunnitella huolella, vaikka onkin vain ruostevaurion korjaus kyseessä.
Juu. pitää paikkansa.
En kuitenkaan ole ihan ekaa enkä edes tokaa kertaa hitsaamassa. :wink:

Tarvii tutkia vaurion laajuus ja tehdä sitten päätös kummalta puolelta se korjataan.
-Jukka-
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: FOX eturunkopalkit ruosteessa

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Nonii...
Kyllä voi korjata sieltä pyöräkotelon puolelta, tai mä ainakin korjasin.
-Jukka-
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: FOX eturunkopalkit ruosteessa

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

No ei kyllä ainakaan kunnollista saa. Kestääköhän lopputulos päivänvaloa...
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: FOX eturunkopalkit ruosteessa

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Antti66HT kirjoitti:No ei kyllä ainakaan kunnollista saa. Kestääköhän lopputulos päivänvaloa...
Jaahas.
Miksi ei saa kunnollista?

Se päivänvalon kestävyys nähdään sitten keväällä... :wink:
-Jukka-
Vastaa Viestiin