Noobin moottorinkasauskysymyksiä

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Bruthal
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Elo 2013, 08:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Bruthal »

Tämä ilta menikin sitten putsatessa ja purkaessa oman kannen. Testiksi läppäsin pari venttiiliä ja tulos näytti tältä:

Kuva
Kuva

Kaaran kuviin vertaillessa näyttäisi, että pitää koneistaa seetit ja venttiilit uusiksi. Eipä tuo ole yllättävää jos ovat moukaroineet toisiaan viimeiset melkein 50 vuotta.

Olikos Kaara sulla laitteet kansiremppaan? Tässä voisi olla yhdet tarjolla ;) Muuten pitää soitella varmaan tuohon Mäntsälään milloin ehtisivät kannet käydä läpi.
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Laitat vaan uudet venat, ettei vanhat "hyvät" katkee ja hajota konetta, niinko allekirjoittaneella joskus -90 luvulla. Oli kannet "pajalla" mutta pakovenat jätettiin uusimatta!! Pienellä säästöllä iso vahinko, tuli 289stä ankkurin paino.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Bruthal
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Elo 2013, 08:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Bruthal »

Onpas hyvän näköistä jälkeä! Eiköhän noilla hoida hienosti minun ajelut vuosiksi eteenpäin :)
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Avatar
Bruthal
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Elo 2013, 08:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Bruthal »

Seuraava pieni probleemi iski. Ostin kansiin uudet Comp Camsin 942-16 jouset kun niitä suositeltiin minun XE250H nokalle. Noiden asennuskorkeus on 1.70 tuumaa mutta mittailin uusille venoille asennuskorkeudeksi 1,80 imupuolella ja 1,75 pakopuolella. Shimmejä siis tarvitaan. Mutta mistä löytää sopivat? Ongelma on kansissa olevat "korokkeet" jousten juurella:

Kuva

Kuvassa siis testejä varten asennettu pieni sisäjousi ja koroke on niiden alla. Ostin Compin shimmisetin 4754 mutta ne jäävät kantamaan korokkeen päälle. Pitäisi siis löytää riittävän isolla reiällä varustetut versiot. Tuon korokkeen halkaisija on noin 0.863 tuumaa, eli 21,9 mm mutta ainakin Summitin listoilta suurin kolo on 0.814". Tietäisikö kukaan mistä saisi sopivia?

Shimmit taitavat olla sen verran kovaa tavaraa ettei reiän kasvattaminen onnistu ihan helposti? Vai kävelenkö vain lähimpään rautakauppaan ja ostan normiprikkoja joista voi muokata sopivat?
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Bruthal kirjoitti:Kuvassa siis testejä varten asennettu pieni sisäjousi ja koroke on niiden alla. Ostin Compin shimmisetin 4754 mutta ne jäävät kantamaan korokkeen päälle. Pitäisi siis löytää riittävän isolla reiällä varustetut versiot. Tuon korokkeen halkaisija on noin 0.863 tuumaa, eli 21,9 mm mutta ainakin Summitin listoilta suurin kolo on 0.814". Tietäisikö kukaan mistä saisi sopivia?

Shimmit taitavat olla sen verran kovaa tavaraa ettei reiän kasvattaminen onnistu ihan helposti? Vai kävelenkö vain lähimpään rautakauppaan ja ostan normiprikkoja joista voi muokata sopivat?
Erääseen moottoriin piti hommata vastaavaan vakiojousen paikkaan sopivia shimmejä ja niitä on Summitillakin. Howards Cams Valve Spring Shims -valikoimasta löytyy kolmea paksuutta: 0,015"/0,030"/0,060", reikä 0,875" ja ulkohalkaisija 1,25". Osanumerot 96210-15, 96210-30 ja 96210-60, joista ainakin Summitilla paksuimmat näyttäisivät olevan nyt backorder tavaraa, eli odotteluksi menisi jos tilaisi. Mutta tuossa sun tapauksessahan ohuimmilla taitaisi pärjätä. Kannattaa tarkistaa tuo asennuskorkeus jokaiselta venttiililtä ja shimmata vastaavasti. Ja tarkistaa myös että jousessa riittää vielä shimmauksen jälkeenkin koko nostolle varaa ja vielä jää välystäkin etteivät jouset pohjaa.

Normiprikat on liian pehmeitä kestämään jousen alla ja tuskin löytyisikään riittävän ohuita.
Avatar
Bruthal
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Elo 2013, 08:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Bruthal »

SamiM kirjoitti:Erääseen moottoriin piti hommata vastaavaan vakiojousen paikkaan sopivia shimmejä ja niitä on Summitillakin. Howards Cams Valve Spring Shims -valikoimasta löytyy kolmea paksuutta: 0,015"/0,030"/0,060", reikä 0,875" ja ulkohalkaisija 1,25". Osanumerot 96210-15, 96210-30 ja 96210-60, joista ainakin Summitilla paksuimmat näyttäisivät olevan nyt backorder tavaraa, eli odotteluksi menisi jos tilaisi. Mutta tuossa sun tapauksessahan ohuimmilla taitaisi pärjätä. Kannattaa tarkistaa tuo asennuskorkeus jokaiselta venttiililtä ja shimmata vastaavasti. Ja tarkistaa myös että jousessa riittää vielä shimmauksen jälkeenkin koko nostolle varaa ja vielä jää välystäkin etteivät jouset pohjaa.

Normiprikat on liian pehmeitä kestämään jousen alla ja tuskin löytyisikään riittävän ohuita.
Katos, en löytänyt noita Howardin shimmejä kun filteröin ne pois jousen halkaisijan mukaan. Jouset ovat 1.437 tuumaa halkaisijaltaan niin nuo taitavat olla liian pieniä 1.25 tuuman ulkohalkaisijaltaan.

Imujousi tarvitsee 0.1 tuumaa (2.54 mm) shimmejä niin tuohon voisi jopa löytyä sopiva prikka. Pakopuolelle tarvitaan noin 0.05" (1,27mm) niin se voisi olla vaikeaa. Mutta kuten sanoit niin arvelinkin ettei ne kestä.

Mittasin asennuskorkeuden jokaisesta venasta ja ne olivat tuo 1.8 +/- 0.01 tuumaa ja 1.5 +/- 0.01 tuumaa.
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Bruthal kirjoitti:Katos, en löytänyt noita Howardin shimmejä kun filteröin ne pois jousen halkaisijan mukaan. Jouset ovat 1.437 tuumaa halkaisijaltaan niin nuo taitavat olla liian pieniä 1.25 tuuman ulkohalkaisijaltaan.

Imujousi tarvitsee 0.1 tuumaa (2.54 mm) shimmejä niin tuohon voisi jopa löytyä sopiva prikka. Pakopuolelle tarvitaan noin 0.05" (1,27mm) niin se voisi olla vaikeaa. Mutta kuten sanoit niin arvelinkin ettei ne kestä.

Mittasin asennuskorkeuden jokaisesta venasta ja ne olivat tuo 1.8 +/- 0.01 tuumaa ja 1.5 +/- 0.01 tuumaa.
Katoppas, jouset on aika laajat. Vaihtoehtona löytyy samalta tekijältä 1,500" ulkohalkaisijalla ja 1,031" reiällä olevat. Näissä tulee sitten se, että kun ovat väljät tuohon "korokkeeseen", niin ovatko sitten riittävästi jousen kohdalla aina. Laskujeni mukaan kyllä ovat.

Jousen halkaisija 1,437"
Shimmi 1,500"/1,031"
Koroke 0,863"
Shimmin välys korokkeeseen/puoli: (1,031"-0,863")/2=0,084"
Shimmi pääsee liikkumaan sivusuunnassa siis 0,084" -> shimmin reunan ulottuvuus kun nojaa korokkeeseen 1,500"-0,084"=1,416"
Shimmi menee jousen ulkohalkaisijan sisäpuolelle (1,437"-1,416")/2=0,0105" = ~0,27 mm
Kun huomioi että jousi on päästään ulkohalkaisijaansa pienempi, niin aika hyvin pysyy shimmin päällä vielä.
Avatar
Bruthal
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Elo 2013, 08:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Bruthal »

Kiitos vinkeistä! Tuumalta olisikin löytynyt sopivia shimmejä mutta päädyin lopulta vaihtamaan nuo jouset sellaisiin ettei tarvitse shimmailla ollenkaan. Olisi kuitenkin tullut 2,5 mm kasa imuvenalle noita niin voisi olla jo riski, etteivät pysy paikallaan.

Mutta paljon ikävämpi homma löytyi kun ostin uudet ARP:n studit ja ruuvailin niitä kiinni toiseen kanteen. Asennuksen jälkeen huomasin, että kannen kaksi studien kantaa on halki. Niihin oli avautunut selkeä hiushalkeama ja reikähän johtaa suoraan vesitilaan. Varmaankin melkoinen riski, että tuolta vuotaa vedet kannen päälle? Mitäs nyt sitten? Pystyykö tuota korjaamaan vai ovatko suoraan roskiskamaa?
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Avatar
Bruthal
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Elo 2013, 08:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Bruthal »

Sain tuossa tiedon, että ARP:n studeissa kanteen tulevissa kierteissä on jonkinlainen levike yläpäässä. Olisi siis pitänyt laittaa prikka väliin. Hyvinkin todennäköisesti siis itse rikoin nuo kannet kun studit ruuvasin paikalleen. Tai sitten halkeama oli jo siellä ja tuo levike avasi sen näkyviin.

Noh, niin tai näin niin nyt sitten pitäisi löytää kaveri joka uskaltaisi hitsata valurautaa. Tai laittaa jonkunlainen liima tms. halkeamaan ja toivoa sen kestävän. Tai hylätä nuo portatut kannet ja pistää omat vakiokannet käyttöön. Ehdotuksia?

Loppukaneetiksi voisi laittaa muutaman kirosanan mutta vuodatan ne nyt vain itsekseni tallilla päätä seinään hakaten...
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

joskus olen vastaavia halkeamia juottanut messigilla sirvoletin rautakansista ja hyvin on toimineet. hitsaaminen on vähän hankalampaa kun koko kannen joutuu lämmittämään niin kuumaksi että koneistukset joutuu tekemään uudestaan.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

juottamalla menee tuo ohut portattukin kanava kuntoon.
entisessä työssä tuli hitsailtua kaikenlaista alumiinipellin ja valuraudan väliltä, myös kuvattavia tig saumoja putkiin..
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

On kyllä hienoa, että Kaaran kaltaisia kavereita on Clubissa. :peukku:
Kuinkahan montaa clubilaista Kaara on tänäkin talvena auttanut niin sanallisesti kuin rakentamalla, koneistamalla, hitsaamalla, sorvaamalla, jne.
On työn alla ollut niin kansia, akseleitta, vanteita, tukivarsia ja tie mitä.
Kiitos hienosta työstä ja asenteesta.
Pyytentöntä auttamista :peukku: :peukku: :peukku:
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Bruthal
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Elo 2013, 08:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Bruthal »

Upeaa jälkeä! Olisi tämä moottoriprojekti pysähtynyt jo useampaan otteeseen ilman Kaaran avustusta! :) Mahtavaa, että löytyy kerhon kautta ratkaisut ongelmiin.

Ehkä nyt voi perua myös tuon otsa <-> seinä operaation kun molemmista kansista löytyi halkeamia. Nuo uudet studit vain avasivat ne näkyville mutta eivät aiheuttaneet niitä :mrgreen:
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Toiset meistä on luotuja auttamaan!!!!! :D :peukku:
mave
Aktiivi
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Syys 2004, 14:59
Auto: Mustang 1993 Turbo, 1967 F100 pikkulohko, Maverick 5.0 Coyote
Viesti:

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mave »

Pakko Myös tulla kehumaan Kaaraa! On poikkeuksellisen taitava kaveri ja auttaa aina hädössä, Kiitos Kaara!
On meidän kilpurin sarjat oikonut virheettömäksi ja paremmiksi kuin Kooksin tehtaalta. (Tuli tiputettua musse turjan rajusti alas kun keula yhtäkkiä olikin taivaaseen ja sarjat monesta kohdista aivan lätässä ja tänä keväänä auttanut myös maverickin uusien sarjojen kanssa kun ei ihan istunut, mut nyt istuu!)
Thänks Kaarat!!
Vastaa Viestiin