Noobin moottorinkasauskysymyksiä

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Bruthal
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Elo 2013, 08:43
Paikkakunta: Järvenpää

Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Bruthal »

Lohko ja kampi ois omaan musseprojektiin nyt koneistettu ja pitäisi alkaa suunnitteleen kasausta. Ensimmäistä kertaa koneen kimpussa niin tuli osia tarkastaessa muutama kysymys. Ja varmaankin tulee lisää homman edetessä :)

Kone siis on -66 A-koodin 289 ja tarkoitus on kasata hyvin mieto, melko lähelle alkuperäistä vastaava mylly uusilla osilla. Sylinterit porattiin .030 ylikokoon ja kampi .010 alikokoon.

1. Punnitsin vanhat männät + kanget + renkaat ja tein saman uusille osille. Uudet kamat olivat 1-5 grammaa per mäntä painavammat. Kaikki yhteenlaskettuna eroa 21 grammaa. Onko noin pienellä erolla mitään merkitystä? Pitäisikö kamat tasapainottaa uusiksi tai vinguttaa uusista männistä hieman materiaalia pois?

2. Koneistamolla ei oltu asennettu C-klipsejä männäntapeille. Käytössä on alkuperäiset kiertokanget joihin tapit on prässätty. Tarvitseeko noita klipsejä ollenkaan?

3. Kävin rakotulkilla kaikki männänrenkaat läpi ja jokaisessa oli 0,40 mm rako. Mitä aiheesta netistä löysin niin tuo on ilmeisesti hieman tiukka? Viilailin siis ylemmän renkaan raon 0,45 milliin ja alemman 0,50 mm. Ovatko nuo OK? Männät ovat Sealed Power hyperit (malli H273CP .030) jotka toimivat netin mukaan "normaaleilla rengasvälyksillä".

4. Kerroin koneistamolle, että asennan moly renkaan ja hoonaus tehtiin sen mukaan hienolla kivellä. Männänrenkaissa (Sealed Power E-215K 30) näyttikin ylempi rengas olevan moly-päällystetty mutta alempi ei. Kai tuo rengas-hoonaus-yhdistelmä on oikein?

5. Tarkistin plastigagella päälaakereiden välykset ja tulos oli 0.002" jokaisessa. Ei toki yhtä tarkkaa kuin mikrometrillä tarkastaminen mutta pitäisi varmaankin olla OK?

Jos on antaa hyviä vinkkejä kasaukseen niin otan mielellään neuvot vastaan :) Yritän seurailla tarkkaan Tom Monroen kirjoittamaa "How to rebuild small-block Ford engines" kirjaa mutta se on taidettu tehdä jo 70-luvulla niin liekkö ohjeet jo muuttuneet :)
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Bruthal kirjoitti:Lohko ja kampi ois omaan musseprojektiin nyt koneistettu ja pitäisi alkaa suunnitteleen kasausta. Ensimmäistä kertaa koneen kimpussa niin tuli osia tarkastaessa muutama kysymys. Ja varmaankin tulee lisää homman edetessä :)

Kone siis on -66 A-koodin 289 ja tarkoitus on kasata hyvin mieto, melko lähelle alkuperäistä vastaava mylly uusilla osilla. Sylinterit porattiin .030 ylikokoon ja kampi .010 alikokoon.

1. Punnitsin vanhat männät + kanget + renkaat ja tein saman uusille osille. Uudet kamat olivat 1-5 grammaa per mäntä painavammat. Kaikki yhteenlaskettuna eroa 21 grammaa. Onko noin pienellä erolla mitään merki-tystä? Pitäisikö kamat tasapainottaa uusiksi tai vinguttaa uusista männistä hieman materiaalia pois?

2. Koneistamolla ei oltu asennettu C-klipsejä männäntapeille. Käytössä on alkuperäiset kiertokanget joihin tapit on prässätty. Tarvitseeko noita klipsejä ollenkaan?

3. Kävin rakotulkilla kaikki männänrenkaat läpi ja jokaisessa oli 0,40 mm rako. Mitä aiheesta netistä löysin niin tuo on ilmeisesti hieman tiukka? Viilailin siis ylemmän renkaan raon 0,45 milliin ja alemman 0,50 mm. Ovatko nuo OK? Männät ovat Sealed Power hyperit (malli H273CP .030) jotka toimivat netin mukaan "normaaleilla rengasvälyksillä".

4. Kerroin koneistamolle, että asennan moly renkaan ja hoonaus tehtiin sen mukaan hienolla kivellä. Männänrenkaissa (Sealed Power E-215K 30) näyttikin ylempi rengas olevan moly-päällystetty mutta alempi ei. Kai tuo rengas-hoonaus-yhdistelmä on oikein?

5. Tarkistin plastigagella päälaakereiden välykset ja tulos oli 0.002" jokaisessa. Ei toki yhtä tarkkaa kuin mikro-metrillä tarkastaminen mutta pitäisi varmaankin olla OK?

Jos on antaa hyviä vinkkejä kasaukseen niin otan mielellään neuvot vastaan :) Yritän seurailla tarkkaan Tom Monroen kirjoittamaa "How to rebuild small-block Ford engines" kirjaa mutta se on taidettu tehdä jo 70-luvulla niin liekkö ohjeet jo muuttuneet :)
1. Pitäisi mennä jotenkin vielä noilla heitoilla mutta… Minä kyllä veisi vielä puntitettavaksi koko kasan. Männät, männän renkaat, männän tapit, kiertokanget, kiertokankien laakerit, kampiakseli, damberi ja vetolevy tai vauhtipyörä, (kytkin hieman varauksella). Tuolla varmistaisi koneen tasaisen käynnin.
2. Jos sinulla on alkuperäiset kierokanget niin C-klipsejä ei tarvita, olettaen että männät on myös tarkoi-tettu puristussoviteteisille männän tapeille.
3. OK!
4. OK, ylempi rengas on moly- ja alempi rautarengas.
5. OK!

Kone on 1966 ja kirja jostain -70 luvulta. Ei nuo perus asiat ole mihinkään muuttuneet. Samaa kirjaa tule aina silloin tällöin tavailtua.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Bruthal
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Elo 2013, 08:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Bruthal »

Minulla on vanhoista ja uusista männistä painot tallessa.

Originaalit mäntä + tappi + kanki + renkaat:
1: 1374 g
2: 1370 g
3: 1379 g
4: 1376 g
5: 1377 g
6: 1370 g
7: 1374 g
8: 1373 g

Uudet mäntä + tappi + kanki + renkaat:
1: 1377 g
2: 1375 g
3: 1381 g
4: 1378 g
5: 1378 g
6: 1372 g
7: 1378 g
8: 1375 g

Koska kiertokanget ovat samat niin painoero tulee uusista männistä tai renkaista. Vanhat laakeritkin ovat vielä tallessa jotta niitäkin voi tarvittaessa vertailla vielä uusiin. Ja on tallessa pelkkien mäntien + renkaidenkin painot. Tuo kone tosiaan tulee luultavasti maksimissaan kiertämään 5000-6000 rpm joten kannattaisiko nuo muutaman gramman erot snurrata pois männistä jotta painot saadaan samoiksi vanhojen kanssa? Dampperi ja vauhtipyörä pysyvät samoina. Vauhtipyörästä toki Kaara sorvasit sen pinnan tasaiseksi :)
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Avatar
Bruthal
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Elo 2013, 08:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Bruthal »

Tässä kuva uusien mäntien alapuolesta. Mistä tuosta uskaltaisi viilailla materiaalia pois? Viimeistelyjäljestä näkee ettei kyseessä varmaankaan ole saman hintaluokan männät kuin Kaaralla :D

Kuva
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Avatar
Bruthal
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Elo 2013, 08:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Bruthal »

Kokeilin tuota viilailua parilla männällä eilen ja melko helposti tuolta ainakin pari grammaa lähti pois. Pitää tänään paremmalla ajalla käydä kaikki läpi ja koittaa saada tuota painoeroa alkuperäisiin pienemmäksi. Otetaan painavimmista vähän enemmän pois niin saadaan paino lähemmäs tuota keskiarvoa. Kiitos neuvoista! :)
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Aiempien mittauksieni mukaan kiertokankien ylä- ja alapään tehdas toleranssi on aika laaja, löytyy jopa 5 g heittoja.
Kun tarkastellaan yleensä noita pyöriviä massoja niin vakio 302 kanki + Wiseco mäntä antaa seuraavat arvot.

Männän paino 541,50
Männäntappi 122,10
Lukkorenkaat 3,90
Männänrenkaat 50,20
Veivin yläpää 168,00

Yläpään massa yhteensä 885,70

Alapään massat (g)

Veivin alapään paino 394,00
Laakerit 40,40

Alapään massa yhteensä 434,40

BOB WEIGHT 1755,50
BOB Weigh = alapään massa x 2 + yläpään massa
Alapään massaan voi lisätä öljyn noin 2 g (tämä on yleisesti käytetty luku)

"Hyvissä" männissä painoero on luokkaa +/- 0,5 g, tapeissa +/- 0,1 g, viilatuissa renkaissa (kaikki yhdessä) 0,0 g, lukkorenkaissa 0,0 g, laakereissa 0,0 g.
"Hyvien" kiertokankien painoerot on luokkaa small end +/- 0,5 g, big end +/- 0,5, totaalimassa ero kuitenkin alle +/- 1,0 g.

Toisin sanoen on aivan arvailua lähteä muuttamaan mäntä kiertokanki yhdistelmän massaa tietämättä yksit-täisten osien massoja. Koska oletettavaa on, että suurimmat painoerot ovat kuitenkin kierokankien ylä- ja alapäissä ja ne painot vaikuttavat kuitenkin koneen tasapainoon. Entä sitten kampiakseli kun se on kai tehtaalla tehty vastamaan lakuperäisten osien painoja.

-> minä jättäisin tuon "turhan" hieromisen kokonaan tekemättä jos muutoin ei ole tarvetta tasapainottaa konetta.
Liitteet
5155_kanget_289.jpg
Small_end.jpg
Big_end.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Bruthal
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Elo 2013, 08:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Bruthal »

Minulla massaero taitaa tulla täysin yläpäähän koska kiertokanki on sama ja vain mäntä vaihtui. Eroa tosiaan vanhalla ja uudella kanki, mäntä, tappi ja renkaat paketilla oli se 1-5 grammaa per satsi ja yhteensä noin 20 g. Kone toimi hyvin tehtaan tasapainotuksella. Jos tuosta sen pari grammaa hinkkaa pois lähemmäs alkuperäisiä painoja ja saan kokonaiseron alle 10 g niin olen tyytyväinen. Onko tuolla sitten mitään merkitystä viilaisiko vai ei niin en tiedä. Siksi kyselen täällä :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Bruthal kirjoitti:Minulla massaero taitaa tulla täysin yläpäähän koska kiertokanki on sama ja vain mäntä vaihtui. Eroa tosiaan vanhalla ja uudella kanki, mäntä, tappi ja renkaat paketilla oli se 1-5 grammaa per satsi ja yhteensä noin 20 g. Kone toimi hyvin tehtaan tasapainotuksella. Jos tuosta sen pari grammaa hinkkaa pois lähemmäs alkuperäisiä painoja ja saan kokonaiseron alle 10 g niin olen tyytyväinen. Onko tuolla sitten mitään merkitystä viilaisiko vai ei niin en tiedä. Siksi kyselen täällä :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eipä juuri merkitystä!
tai
Onhan siinä tekemisen ilo.

Tuon noin 2 g:n hierominen ei käytännöss vaikuta mitenkään koneen toimintaan. Oletettavasti kiertokankienkin massa ero on suurempi.
Vain oikein tehty tasapainitus voi tuntua tasaisempana käyntinä yli 5000 rpm alueella.

http://www.carcraft.com/howto/ccrp_0803 ... ewall.html

http://www.fordsmallblock.com/PDF/Small ... ancing.pdf
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Kun hiukankin käyttää tervettä järkeä, niin vakio moottorin kanssa ei tarvitse murehtia tuollasista muutaman gramman paino eroistta. Sitten kun pata laitetaan kiertämään 5 tuhatta kiekaa ja ylikin sitten ne painoerot on vast aiheellisia,nämä vanhat patarauta möhköleet tärisee vaikka kuin painottelee, ei niitä saa koskaan tärinättömiksi.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

ROKI kirjoitti:Kun hiukankin käyttää tervettä järkeä, niin vakio moottorin kanssa ei tarvitse murehtia tuollasista muutaman gramman paino eroistta. Sitten kun pata laitetaan kiertämään 5 tuhatta kiekaa ja ylikin sitten ne painoerot on vast aiheellisia,nämä vanhat patarauta möhköleet tärisee vaikka kuin painottelee, ei niitä saa koskaan tärinättömiksi.
:huikallo: Juu ja turha yrittääkään?? Eihän pyöreetä rengastakaan ole vielä keksitty ja ...
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Bruthal
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Elo 2013, 08:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Bruthal »

Alakerta alkaisi olla jo aika pitkälle kasassa:

Kuva

Tänään aloin tutkimaan kansia ja niistä löytyi pieni ongelma. Minullahan on nyt kahdet kannet. Ensimmäiset ovat koneen alkuperäiset eikä niille ole varmaankaan koskaan tehty mitään. Saattaisi siis vaatia uudet venttiilieen ohjurit ja kenties muutakin kunnostusta. Toiseksi löytyy "varakoneeksi" ostetun moottorin kannet joita on joskus kunnostettu. Niihin on asennettu kupariset ohjurit, studit vaihdettu ruuvattaviin malleihin, kanavia avarrettu ja asennettu tuhdimmat jouset. Ajattelin nämä ottaa käyttöön kun rempat olisi jo tehty. Puhdistellessa huomasin vain ettei muokkaukset näköjään olleetkaan jääneet tuohon. Tässä palotilat alkuperäisista ja muokatuista kansista:

Kuva

Näyttäisi siltä, että kansiin on myös koneistettu paikat suuremmille venttiileille. Asennettuna vain on orkkikset joten vena menee syvälle kanteen eikä kosketuspinta tule lähellekään oikeaa koneistettua viistettä. Noilla venoilla ei varmaankaan uskalla kansia käyttää? Hakkaako lautaset tai kannen piloille? Olisiko kannattavaa hommata koneistusta vastaavat oikean kokoiset venttiilit ja ottaa kannet niillä käyttöön vai olisiko parempi vain unohtaa koko vehkeet?
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Tietysti täytyy käyttää oikean kokoisia venttileitä, eikä välttämättä muutenkaan ole hyvä ajatus käytää vanhoja, missään kombinaatiossa vaikka oliskin sopivat. ainakin vanhojen olis syytä olla hyväkuntoisiksi todetut ja vähintään ne pitäis läpätä paikoilleen tahnalla..
Kannattaiskohan sun noi kansihommat teettää jossain, ne kun on aika oleellisen tärkeät ettei jää mikään venttiili vuotamaan tms?
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Ilmeisesti molemmat kannet täytyy jotenkin huoltaa / korjata.
Vakiokansiin ehkä uudet venttiilit, seeti työt, ohjureiden korjaukset ja tarvittaessa tasohionta.
Muutettuihin kansiin sopivat venttiilit, vähintään uusien ventiileiden lääpäys (seetit näyttää hyviltä) muutoin seeti työt, ohjureidentarkastus / kunnostus, tarvittaessa tasohionta.
Jos käytät vakio nokkaa tai lähes vakiota niin ventiilijousien shimmauksella saattaa päästä muutoin uudet jouset jotka vastaa nokan vaatimuksia.

Noissa muutetuissa kansissa näyttäisi oleen 1.90" - 2.00" imuvena ja 1.60" pako. Mutta vasta mittaus paljastaa tarvittavien venttiilien koon.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Bruthal
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Elo 2013, 08:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Bruthal »

Olin juuri aloittamassa läppäyksen noille kunnostetuille kansille kun tajusin venttiilien olevien väärät. Meinasin ottaa ne käyttöön vain puhdistuksella ja läppäyksellä kun muuten näytti olevan hyväkuntoiset. Nyt vain pitäisikin selvittää venttiilien koko ja ostaa uudet ennen kuin niitä voi käyttää. Tai selvittää tarvitsevatko alkuperäiset täyskunnostuksen. Lottovoitto helpottaisi kummasti tätä autoharrastusta :lol:
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Avatar
Bruthal
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Elo 2013, 08:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Bruthal »

Hmm, taidan nyt kääntyä sille kannalle, että jätän nuo portatut kannet käyttämättä ja alan tutkimaan omia kansia. Puretaan ja puhdistetaan ne nyt alkuun jotta näkee mitä niille pitäisi tehdä. Jos ei suurempaa vikaa löydy niin onpahan kone kasattu lähes täysin orkkisosilla sitten :)

Arto
1966 Mustang HT / A-code 289 / 4 vaihteinen manuaali
Projektiblogi: http://mustang66project.blogspot.fi/
Vastaa Viestiin