pakki hukassa

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
ransu
Hiljaisempi
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Marras 2013, 21:22
Paikkakunta: Kangasala

pakki hukassa

Viesti Kirjoittaja ransu »

Moro.
Tänään kun lähdin talvipäivän ajelulle -67 ht. 289 + C4 niin pakkia ei löytynyt ? Osaako kukaan sanoa mistä moinen. Laatikkoon on vaihdettu oljyt
ja suodatin viime kuussa ja ajettu sen jälkeen n. 100 km. Viimeksi talliin ajaessani pakki toimi normaalisti. Öljymäärä on ok.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: pakki hukassa

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Pakin männän tiiviste vuotaa? Jos on pyöreän mallinen tiiviste niin on painunut littiin. Sami tietää varmaan paremmin mutta tollaisia arvaisin.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: pakki hukassa

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mulla kävi samoin ja diagnoosina oli pakin panta poikki.
Siis, ei yritäkkään liikkua, eikä kierrokset laske pakin mennessä päälle.
Suojaselle soitin ja sanoi, ettei takakautta onnistu vaihto, vaikka näkyy.
Laitoin väliaikaiseksi swappilaatikon, että pääsee ajamaan. Saa nähdä kauanko väliaikainen on väliaikainen...
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: pakki hukassa

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Tarkista ennen suurempia purkamisia, että siirtäjä loksahtaa laatikossa paikalleen. Ainakin alkuperäisellä sifterillä ongelmana, ajan hampaan aiheuttama, kuluminen nivelissä!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: pakki hukassa

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Shifterin vivuston säätö ja jos se ei auta niin vika voi olla takapannan servon männässä. Mäntä on peltinen, johon tiiviste on vulkanoitu ulkokehälle. Vanhemmiten kumi kovettuu ja alkaa vuotaa. Korjauksena männän vaihto. Viimeksi sellaisen olen tilannut US Partsilta, tarvitset tietenkin myös tiivisteen kanteen. Vaihto onnistuu laatikkoa purkamatta. Auto ylös ja laatikon vasemmalla puolella oleva peltikannen takaa löytyy tuo mäntä. Lopuksi pannan säätö toiselta puolelta löytyvällä ruuvilla. Lukitusmutteri auki, ruuvin kiristys 13 Nm ja 1,5 kierrosta auki ja lukitus mutterilla.
Liitteet
Takaservon mäntä
Takaservon mäntä
images.jpg (4.78 KiB) Katsottu 5280 kertaa
Kansi
Kansi
index.jpg (10.2 KiB) Katsottu 5280 kertaa
Koko systeemi
Koko systeemi
reverse.jpg (8.39 KiB) Katsottu 5280 kertaa
ransu
Hiljaisempi
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Marras 2013, 21:22
Paikkakunta: Kangasala

Re: pakki hukassa

Viesti Kirjoittaja ransu »

Homer65 kirjoitti:Tarkista ennen suurempia purkamisia, että siirtäjä loksahtaa laatikossa paikalleen. Ainakin alkuperäisellä sifterillä ongelmana, ajan hampaan aiheuttama, kuluminen nivelissä!
Mitenkä sen havaitsee meneekö siirtäjä paikalleen ?
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: pakki hukassa

Viesti Kirjoittaja SamiM »

ransu kirjoitti:
Homer65 kirjoitti:Tarkista ennen suurempia purkamisia, että siirtäjä loksahtaa laatikossa paikalleen. Ainakin alkuperäisellä sifterillä ongelmana, ajan hampaan aiheuttama, kuluminen nivelissä!
Mitenkä sen havaitsee meneekö siirtäjä paikalleen ?
Venttiilikoneistossa on mekanismi, joka tekee shifterin liikkeeseen ne pykälät, joiden mukaan eri vaihteet ovat päällä. Eli mekanismi varmistaa että venttiilikara, jolla vaihde valitaan, on oikeassa asennossa. Jos shifteri ja/tai vivusto on väärässä säädössä, tuo mekanismikaan ei pysty oikeaa asentoa pakottamaan päälle koska shifterissä oleva haittalevy pakottaa shifterin mahdollisesti väärään asentoon. Helpoin tapa todeta että vivusto on oikeassa säädössä on tehdä säätö. Eli shifteri N-asentoon ja auton alla shifterin vivun ja siirtotangon yhdistävä mutteri löysälle. Tällöin shifterin vipu ja siirtotanko pääsevät liikkumaan toisistaan riippumatta. Sitten varmista että molemmista on N-asento päällä. Laatikosta saa N-asennon päälle työntämällä laatikon vipu täysin taakse siis auton perää kohti ja sitten kaksi pykälää eteen. Tässä asennossa kiristä shifterin vivun ja siirtotangon yhdistävä mutteri. Sitten tarkista että shifterillä löytyvät kaikki asennot eli P-R-N-D-2-1.
Liitteet
Kuvassa keskellä shifterin vivun ja siirtotangon yhdistävä mutteri.
Kuvassa keskellä shifterin vivun ja siirtotangon yhdistävä mutteri.
ransu
Hiljaisempi
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Marras 2013, 21:22
Paikkakunta: Kangasala

Re: pakki hukassa

Viesti Kirjoittaja ransu »

SamiM kirjoitti:
ransu kirjoitti:
Homer65 kirjoitti:Tarkista ennen suurempia purkamisia, että siirtäjä loksahtaa laatikossa paikalleen. Ainakin alkuperäisellä sifterillä ongelmana, ajan hampaan aiheuttama, kuluminen nivelissä!
Mitenkä sen havaitsee meneekö siirtäjä paikalleen ?
Venttiilikoneistossa on mekanismi, joka tekee shifterin liikkeeseen ne pykälät, joiden mukaan eri vaihteet ovat päällä. Eli mekanismi varmistaa että venttiilikara, jolla vaihde valitaan, on oikeassa asennossa. Jos shifteri ja/tai vivusto on väärässä säädössä, tuo mekanismikaan ei pysty oikeaa asentoa pakottamaan päälle koska shifterissä oleva haittalevy pakottaa shifterin mahdollisesti väärään asentoon. Helpoin tapa todeta että vivusto on oikeassa säädössä on tehdä säätö. Eli shifteri N-asentoon ja auton alla shifterin vivun ja siirtotangon yhdistävä mutteri löysälle. Tällöin shifterin vipu ja siirtotanko pääsevät liikkumaan toisistaan riippumatta. Sitten varmista että molemmista on N-asento päällä. Laatikosta saa N-asennon päälle työntämällä laatikon vipu täysin taakse siis auton perää kohti ja sitten kaksi pykälää eteen. Tässä asennossa kiristä shifterin vivun ja siirtotangon yhdistävä mutteri. Sitten tarkista että shifterillä löytyvät kaikki asennot eli P-R-N-D-2-1.

Kiitos, testaan asian!
ransu
Hiljaisempi
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Marras 2013, 21:22
Paikkakunta: Kangasala

Re: pakki hukassa

Viesti Kirjoittaja ransu »

Viikkojen seisonnan jälkeen pakki löytyi itsestään mutta hävisi taas kesken ajon.
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: pakki hukassa

Viesti Kirjoittaja SamiM »

ransu kirjoitti:Viikkojen seisonnan jälkeen pakki löytyi itsestään mutta hävisi taas kesken ajon.
Viittaa edelleen tuohon pakkipannan servon männän tiivistevuotoon. Lämpimänä mäntä ei enää tiivisty.
ransu
Hiljaisempi
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Marras 2013, 21:22
Paikkakunta: Kangasala

Re: pakki hukassa

Viesti Kirjoittaja ransu »

SamiM kirjoitti:
ransu kirjoitti:Viikkojen seisonnan jälkeen pakki löytyi itsestään mutta hävisi taas kesken ajon.
Viittaa edelleen tuohon pakkipannan servon männän tiivistevuotoon. Lämpimänä mäntä ei enää tiivisty.
Tilasin uuden männän Niemensivulta, saa nähdä auttaako, toivottavasti.
ransu
Hiljaisempi
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Marras 2013, 21:22
Paikkakunta: Kangasala

Re: pakki hukassa, löytyi

Viesti Kirjoittaja ransu »

Mäntä vaihdettu, pakki löytyi. Kiitos neuvoista!
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: pakki hukassa, löytyi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

ransu kirjoitti:Mäntä vaihdettu, pakki löytyi. Kiitos neuvoista!
Loistavaa, ole hyvä! :peukku:
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: pakki hukassa, löytyi

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

SamiM kirjoitti:
ransu kirjoitti:Mäntä vaihdettu, pakki löytyi. Kiitos neuvoista!
Loistavaa, ole hyvä! :peukku:
Näin näiden asioiden kuuluu mennä.
Kysymyksen asettelu ja ongelmankuvaus selkeä.
Parit hyvät tarkastus huomiot.
Selkeä korjaus opastus.
ransu sai mitä pyysi!

Hienoa SamiM, Homer65, Pertti, Pappacosworth :bigcool:

Eikä homma lähtenyt lapasesta niin kuin liian usein on nykyään tällä palstalla käynyt.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: pakki hukassa

Viesti Kirjoittaja Late »

Juuri näin, todella hienoa informaatiota. Ja vielä peukku ransullekin kun kuittasit vian selvinneen näillä keinoilla. Informatiivisuutta parhaimmillaan ja apua myöhemmillekin pakin hukanneille :mrgreen:
Late

-84 Mustang SVO
Vastaa Viestiin