Olisiko kuitenkin noin, että Fordin (Tremecin?) insinöörit ovat katsoneet liikaa Bullittia tai sovittaneet välitykset miehekkäämpään ajotyyliin? Onko vanhemmista laatikoista samanlaisia havaintoja?
Välikaasu vaihtaessa isommalle?
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Välikaasu vaihtaessa isommalle?
Alkaa olla jo sisäänajot ajettuna 05:ssa ja nyt alkaa pikkuhiljaa manuaalilaatikon (Tremec 3650) rajojen hakeminen. Loota tuntuu hieman "hitaalta" vaihtaessa 1-2 ja 2-3, mutta pieni välipolkaisu auttaa. Tämä siis, kun ajaa taloudellisesti alle 3500rpm kierroksilla. Kunnolla happea antaessa vaihteet tippuvat pesään ilman kikkailua tai odottamista. Tai sitten V8:n suloäänet pimentävät järjen valon... 
Olisiko kuitenkin noin, että Fordin (Tremecin?) insinöörit ovat katsoneet liikaa Bullittia tai sovittaneet välitykset miehekkäämpään ajotyyliin? Onko vanhemmista laatikoista samanlaisia havaintoja?
Olisiko kuitenkin noin, että Fordin (Tremecin?) insinöörit ovat katsoneet liikaa Bullittia tai sovittaneet välitykset miehekkäämpään ajotyyliin? Onko vanhemmista laatikoista samanlaisia havaintoja?
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Välikaasu vaihtaessa isommalle?
Mikäs se välikaasu on, eikö manuaalia kuulu ajaa powershiftillä...siis kaasu aina pohjassa?veekoo kirjoitti:Alkaa olla jo sisäänajot ajettuna 05:ssa ja nyt alkaa pikkuhiljaa manuaalilaatikon (Tremec 3650) rajojen hakeminen. Loota tuntuu hieman "hitaalta" vaihtaessa 1-2 ja 2-3, mutta pieni välipolkaisu auttaa. Tämä siis, kun ajaa taloudellisesti alle 3500rpm kierroksilla. Kunnolla happea antaessa vaihteet tippuvat pesään ilman kikkailua tai odottamista. Tai sitten V8:n suloäänet pimentävät järjen valon...
Olisiko kuitenkin noin, että Fordin (Tremecin?) insinöörit ovat katsoneet liikaa Bullittia tai sovittaneet välitykset miehekkäämpään ajotyyliin? Onko vanhemmista laatikoista samanlaisia havaintoja?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Välikaasu vaihtaessa isommalle?
Jaa sen kaasun voi nostaa ylöskin kun vaihtaa vaihteita ?Fastback kirjoitti:Mikäs se välikaasu on, eikö manuaalia kuulu ajaa powershiftillä...siis kaasu aina pohjassa?
Ei ainakaan siviilipelissä, lelua ei kuitenkaan tahalleen särjetä.
Powershifting with -98 1.8TD stw Mondeo (329tkm)
- Sami Partanen .
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!
-Homer65
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!
-Homer65
Lotju
Joo en tiedä muista, ajoin kaverin 91 foksia kokeilu mielessä josko sitä manuvaalia sottais, mutta en halua toista sierra maista laatikkoa, mulla oli tuollanen laser sierra jonkun aikaa. Samallainen rautakanki vaihteisto oli siinä kuin tuossa foksissa, minusta oudon kankea kyllä automaatti on viellä oikea vaihteisto, ja sitähän voi vaihtaa normaalisti kepistä eikä tartte polkea kytkintä. Pykälät vaihtuu vilkkaasti ei tartte repiä kepistä, menee lurakasti isommalle kuin myös pienemmälle.
Eikä automaatilla tartte välillä höllätä sitä kaasua! 
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Niinno. Onhan se automaatti kiva, kun voi kaivaa nenaa ja/tai juoda kahvia kiihdytellessa. 01:ssa on tomaatti, niin vaihteeksi puuhavaihteistolla. Normaalistihan siina tikunveivaamisessa ei olekaan mitaan jarkea.
Tuosta 05:sta tulee kylla muut fordin (vanhat) laatikot mieleen (mm. escort), joten siksi en erityisesti edes huolestunut. Kunhan vaan alkoi askarruttamaan. 
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
On se hyvä että pidetään perinteistä kiinni...veekoo kirjoitti:Tuosta 05:sta tulee kylla muut fordin (vanhat) laatikot mieleen (mm. escort)
Eikös täällä just puhuttu powershiftistä - siinä ei nosteta kaasua vaihdettaessa.musse67 kirjoitti:Eikä automaatilla tartte välillä höllätä sitä kaasua!

Automaatti VS Manuaali keskustelu on jo käyty, älkää taas
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Lotju
ROKI kirjoitti:Joo en tiedä muista, ajoin kaverin 91 foksia kokeilu mielessä josko sitä manuvaalia sottais, mutta en halua toista sierra maista laatikkoa, mulla oli tuollanen laser sierra jonkun aikaa. Samallainen rautakanki vaihteisto oli siinä kuin tuossa foksissa, minusta oudon kankea kyllä automaatti on viellä oikea vaihteisto, ja sitähän voi vaihtaa normaalisti kepistä eikä tartte polkea kytkintä. Pykälät vaihtuu vilkkaasti ei tartte repiä kepistä, menee lurakasti isommalle kuin myös pienemmälle.
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Resto-Mod 1968 GT Convertible
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Oliskohan tuolla T5:ssa ja T3650:ssa kuitenkin niin paljon enemman rautaa liikkeella, etta siita tulee tuo kuorma-automaisuus..?
Toisaalla oli juttua shifterin vaihdosta. Onko se "pelkan" vivuston vaihto lootan ulkopuolelle asti? Jos joo, niin eikos sitten laatikon sisalla huuda synkronoinnit hoosiannaa, kun vaihdetta survotaan pakolla silmaan..? 
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2113
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Nyt täytyy VeeKoo kyllä vähän oikaista...
Eli välikaasu ALASpäin vaihtaessa... Ei ylöspäin..
Joskus on tullut synkronoimatonta fulleria ajettua.
Ylös päin vaihtaessa kytkmien kaksoispoljenta, eli:
kytkin pohjaan
vaihde vapaalle
kytkin ylös
kytkin pohjaan
Pykälä silmään
kytkin ylös
Tosin kai uuden auton pitäisi toimia ilman vippaskonsteja???
TopLoader
Kohta joku varmaan toteaa että älä opeta isääs...
Eli välikaasu ALASpäin vaihtaessa... Ei ylöspäin..
Joskus on tullut synkronoimatonta fulleria ajettua.
Ylös päin vaihtaessa kytkmien kaksoispoljenta, eli:
kytkin pohjaan
vaihde vapaalle
kytkin ylös
kytkin pohjaan
Pykälä silmään
kytkin ylös
Tosin kai uuden auton pitäisi toimia ilman vippaskonsteja???
TopLoader
Kohta joku varmaan toteaa että älä opeta isääs...
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
'05 Mussen tremeciä moititaan sen shifterin onnettomasta kiinnityksestä. Shifteri sijaitsee kaukana vaihteistoista pari metallitangon varassa, shifteri ei ole tukeva? Sanokaa te auton omistajat pitääkö paikkansa?
Toiseksi hot rod kertoo, että '05 mussesta elektroniikka estää powershiftit tai ainakin vähentää todellista kuormitusta jos tehdään vaihto kaasupoljin pohjassa. Elektoniikka vertaa moottorin kierroslukua kardaanin kierronopeuteen ja jos ero on liian suuri kuten powershiftin aikana niin elektroniikka puuttuu peliin. Superchip Custom Tuningilta (hieno nimi eikö?) pitäisi tulla (tai on tullut jo) ns. lastu jolla kaikki em. elektroniikka kauhistuksen voidaan kiertää.
Toiseksi hot rod kertoo, että '05 mussesta elektroniikka estää powershiftit tai ainakin vähentää todellista kuormitusta jos tehdään vaihto kaasupoljin pohjassa. Elektoniikka vertaa moottorin kierroslukua kardaanin kierronopeuteen ja jos ero on liian suuri kuten powershiftin aikana niin elektroniikka puuttuu peliin. Superchip Custom Tuningilta (hieno nimi eikö?) pitäisi tulla (tai on tullut jo) ns. lastu jolla kaikki em. elektroniikka kauhistuksen voidaan kiertää.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Mosse:
Juu, alaspain vaihtaessa tuota valikaasua lahinna tarvitaankin, mutta rauhallisesti kiihdyttaessa pienella polkaisulla on tarkoitus saada laatikon kierrokset nopeasti lahelle moottorin kierroksia -> pykala uppoaa helpommin. Tuplakytkinpolkaisu auttaa kanssa, muttei kuulosta ulospain yhta urheilulliselta..
Fastback:
Jotain pienta feelua ton shifterin kanssa on, kun jopa tremecin ukot liittyivat yhdella palstalla keskusteluun ja utelivat, josko joku voisi tuoda autonsa naytille, jos tapahtuu "grindingia". Suomeksi siis "vaihdekeppi ottaa maahan" vai miten tuo olisi. Toinen on tosiaan ei-niin-napakka / jamera tuntuma kepissa. Siksi sita ei oikein uskalla survoakaan ja itsesuojeluvaisto on pakottanut kaikenmaailman kikkailuun. Sinansa kepissa on kuitenkin kohtuullisen herkka tuntuma, silla ykkoselle vaihtaessa valilla "tuntuu rattaiden hampaat" lapi. Perinteisesti tuon saa kierrettya laittamalla ykkosen paalle kakkosen kautta. Siis paikallaan / hiljaa rullatessa vapaalla kytkin-kakkonen-ykkonen (kaasua-kytkin ylos-lisaakaasua-kumipalaa-jne)
Aihetta sivuten tuo elektroniikka ei ole aina ihan mukana. Tuli tuossa ajettua 1,5 kaistaa pitkin, kun sateella happea antaessa lahti pera hieman irti. Ilmeisesti sisainen kello on viela talviasennossa, kun varsinaisesti en edes noteerannut luisua. Periaatteessa TCS:n pitaisi estaa noita, mutta ei selvasti toimi ihan kaikissa tilanteissa.
Seuraavaksi pitaa etsia joku raato Bronco tai F150, etta uskaltaa vieda ton pajalle fiksailtavaksi. Stereoiden korjailu jo kestaa vahintaan paivan ja yhden auton kanssa se ei oikein toimi... Vaihteistosta en ole viela valittanut.
Edelleen: itse em. lukiessa tulee kylla mieleen, etta taidan olla liikaa tottunut fordien temppuiluun, kun uuden auton kanssa vaihteistokikkailu ei ihmetyta.. Pitaiskohan hommata joskus joku uusi riisari vertailupohjaksi...

Juu, alaspain vaihtaessa tuota valikaasua lahinna tarvitaankin, mutta rauhallisesti kiihdyttaessa pienella polkaisulla on tarkoitus saada laatikon kierrokset nopeasti lahelle moottorin kierroksia -> pykala uppoaa helpommin. Tuplakytkinpolkaisu auttaa kanssa, muttei kuulosta ulospain yhta urheilulliselta..
Fastback:
Jotain pienta feelua ton shifterin kanssa on, kun jopa tremecin ukot liittyivat yhdella palstalla keskusteluun ja utelivat, josko joku voisi tuoda autonsa naytille, jos tapahtuu "grindingia". Suomeksi siis "vaihdekeppi ottaa maahan" vai miten tuo olisi. Toinen on tosiaan ei-niin-napakka / jamera tuntuma kepissa. Siksi sita ei oikein uskalla survoakaan ja itsesuojeluvaisto on pakottanut kaikenmaailman kikkailuun. Sinansa kepissa on kuitenkin kohtuullisen herkka tuntuma, silla ykkoselle vaihtaessa valilla "tuntuu rattaiden hampaat" lapi. Perinteisesti tuon saa kierrettya laittamalla ykkosen paalle kakkosen kautta. Siis paikallaan / hiljaa rullatessa vapaalla kytkin-kakkonen-ykkonen (kaasua-kytkin ylos-lisaakaasua-kumipalaa-jne)
Aihetta sivuten tuo elektroniikka ei ole aina ihan mukana. Tuli tuossa ajettua 1,5 kaistaa pitkin, kun sateella happea antaessa lahti pera hieman irti. Ilmeisesti sisainen kello on viela talviasennossa, kun varsinaisesti en edes noteerannut luisua. Periaatteessa TCS:n pitaisi estaa noita, mutta ei selvasti toimi ihan kaikissa tilanteissa.
Seuraavaksi pitaa etsia joku raato Bronco tai F150, etta uskaltaa vieda ton pajalle fiksailtavaksi. Stereoiden korjailu jo kestaa vahintaan paivan ja yhden auton kanssa se ei oikein toimi... Vaihteistosta en ole viela valittanut.
Edelleen: itse em. lukiessa tulee kylla mieleen, etta taidan olla liikaa tottunut fordien temppuiluun, kun uuden auton kanssa vaihteistokikkailu ei ihmetyta.. Pitaiskohan hommata joskus joku uusi riisari vertailupohjaksi...
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Veekoo, katoppas näitä Kalavornia vehkeitä... vähän rasehenkeä käyttökikottimeen... Onhan noissa vähän vielä hintaa, mutta luulis saavansa omansa pois kun myy.veekoo kirjoitti:Seuraavaksi pitaa etsia joku raato Bronco tai F150, etta uskaltaa vieda ton pajalle fiksailtavaksi. Stereoiden korjailu jo kestaa vahintaan paivan ja yhden auton kanssa se ei oikein toimi... Vaihteistosta en ole viela valittanut.
Edelleen: itse em. lukiessa tulee kylla mieleen, etta taidan olla liikaa tottunut fordien temppuiluun, kun uuden auton kanssa vaihteistokikkailu ei ihmetyta.. Pitaiskohan hommata joskus joku uusi riisari vertailupohjaksi...![]()
![]()
Tästä '89 GT 347 stroker, 12s "daily driver" $6.500
http://adcache.collectorcartraderonline ... 095887.htm
...tai siisti '98 GT $5.500
http://www.racingjunk.com/exec/ca/view/ ... F5500.html
Kusoa vaan ford dealeriin ja parannuksia shifteriin. Tässä suora lainaus hot rodista:
"A weak point of the Tremec 3650's remote-mounted shifter is its tendency to hang up when the engine and trasn torque-over under hard acceleration, making power shifts a hit-or-miss proposition. PHP (Pauls High Performance) removed the body mount and fabricated support rods to mount the shifter rigidly to the transmission body. $5 uhraus lienee paikallaan (?) uudesta hot rodin tammikuun numerosta? Pojat piiskaavat '05 GT:n 12 sekunnin puolelle stripillä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Moi,
Oma kokemukseni 69 mustangissa olevasta T10 manuaalista on aika lailla saman suuntainen. Sifteriin saa käydä aina kiinni asenteella jotta vaihteet uppoaa, aivan kuin kyseessä olisi kuorma-auton vaihteisto. Ja kieltämättä kyllähän lootissa on järeät rattaa, jotta kestävät niinkin hyvin revittämistä.
Toisaalta vaihteiston käsittely tuo oman fiiliksensä touhuun, ettei vaan tarvitse toimettomana cruisailla luu ulkona niinkuin automaatilla. Ja kyllähän koneen vääntö tuntuu persuksessa kunnolla vasta manuaalin välityksellä, kun ei ole öljynvatkaimia meininkiä pehmentämässä. Ja onhan manuaalivaihteinen auto aina noin 20 % vähempiruokainen ainakin 60 lukuisista puhuttaessa..
No, onhan automaatissakin omat hyvät puolensa, eli ajaminen äärettömän helppoa ja mukavaa varsinkin kaupungissa vaikka mielestäni viekin parhaamman terän koneen tehoresursseista. Normaaliautomaatilla manuaalivaihtaminen automaatin sifteristä ei kyllä vastaa oikealla manuaalilla vaihtamista ainakaan standardilaatikossa, koska vaihtoviiveet on niin pitkiä.
On se hyvä, että Ford tarjoaa valittavaksi sekä automaatteja että manuaaleja.
Oma kokemukseni 69 mustangissa olevasta T10 manuaalista on aika lailla saman suuntainen. Sifteriin saa käydä aina kiinni asenteella jotta vaihteet uppoaa, aivan kuin kyseessä olisi kuorma-auton vaihteisto. Ja kieltämättä kyllähän lootissa on järeät rattaa, jotta kestävät niinkin hyvin revittämistä.
Toisaalta vaihteiston käsittely tuo oman fiiliksensä touhuun, ettei vaan tarvitse toimettomana cruisailla luu ulkona niinkuin automaatilla. Ja kyllähän koneen vääntö tuntuu persuksessa kunnolla vasta manuaalin välityksellä, kun ei ole öljynvatkaimia meininkiä pehmentämässä. Ja onhan manuaalivaihteinen auto aina noin 20 % vähempiruokainen ainakin 60 lukuisista puhuttaessa..
No, onhan automaatissakin omat hyvät puolensa, eli ajaminen äärettömän helppoa ja mukavaa varsinkin kaupungissa vaikka mielestäni viekin parhaamman terän koneen tehoresursseista. Normaaliautomaatilla manuaalivaihtaminen automaatin sifteristä ei kyllä vastaa oikealla manuaalilla vaihtamista ainakaan standardilaatikossa, koska vaihtoviiveet on niin pitkiä.
On se hyvä, että Ford tarjoaa valittavaksi sekä automaatteja että manuaaleja.