Kampuran hihnapyörän vaihto

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
OT-HT68
Aktiivi
Viestit: 116
Liittynyt: 25 Joulu 2009, 16:13
Auto: 1968 HT, 302, C4
Paikkakunta: Helsinki

Kampuran hihnapyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja OT-HT68 »

Pitäisi vaihtaa 302:n kampuran hihnapyörä 2-uraiseksi, eli onko hommassa mitään huomioonotettavaa? Onko esim. mahdollista että sytytyksen ajoitusmerkit siirtyvät tmv. kun avaan pultit, ei oikein mistään selvinnyt onko dampperi lukittu paikalleen? Aukeaako pultit kotikonstein, eli pystyykö vääntämään voimalla kun laittaa vaihteen P-asentoon vai pitäisikö pyörä lukita jotenkin muuten (sama tietysti kiristettäessä)?

Vinkeistä kiitollinen, t. Olli
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Kampuran hihnapyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja Ville K »

kiilalla lukittu se dampperi, eli ei mene kuin yhdessä asennossa paikalleen. Pultin saa ehkä auki ja kiinni kotikonstein... tuurista kiinni. Pulttipyssystä voi olla apuja.
ulos ja sisäänvetäjä tarvii olla dampperin irroituksessa ja asennuksessa, ei saa hakata millään!
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Kampuran hihnapyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Eli siis dampperi on yhdellä pultilla keskeltä kiinni kampurassa, 15/16" tai 24 mm -avain. Hihnapyörä on vuosimallista riippuen kolmella tai neljällä 3/8" UNC -pultilla kiinni dampperissa, 9/16"-avain. Ajoitusmerkit ovat dampperissa ja hihnapyörän irrotus ei täten vaikuta niiden asentoon.

P-asentoon laittaminen ei auta kampuran pidätykseen kun turbiini antaa moottorin pyöriä vaihteistosta riippumatta. Taitavat lähteä kyllä auki kampuraa pidättämättä.
OT-HT68
Aktiivi
Viestit: 116
Liittynyt: 25 Joulu 2009, 16:13
Auto: 1968 HT, 302, C4
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampuran hihnapyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja OT-HT68 »

Jep, kyseessä siis pelkkä hihnapyörän vaihto. Uudessa on kolmelle pultille reiät, täytyypä tarkistaa että täsmää vanhaan. Olishan tuon voinut tarkistaa etukäteenkin kun ois tajunnut... :?
Vastaa Viestiin