Pitäisi vaihtaa 302:n kampuran hihnapyörä 2-uraiseksi, eli onko hommassa mitään huomioonotettavaa? Onko esim. mahdollista että sytytyksen ajoitusmerkit siirtyvät tmv. kun avaan pultit, ei oikein mistään selvinnyt onko dampperi lukittu paikalleen? Aukeaako pultit kotikonstein, eli pystyykö vääntämään voimalla kun laittaa vaihteen P-asentoon vai pitäisikö pyörä lukita jotenkin muuten (sama tietysti kiristettäessä)?
Vinkeistä kiitollinen, t. Olli
Kampuran hihnapyörän vaihto
Re: Kampuran hihnapyörän vaihto
kiilalla lukittu se dampperi, eli ei mene kuin yhdessä asennossa paikalleen. Pultin saa ehkä auki ja kiinni kotikonstein... tuurista kiinni. Pulttipyssystä voi olla apuja.
ulos ja sisäänvetäjä tarvii olla dampperin irroituksessa ja asennuksessa, ei saa hakata millään!
ulos ja sisäänvetäjä tarvii olla dampperin irroituksessa ja asennuksessa, ei saa hakata millään!
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Re: Kampuran hihnapyörän vaihto
Eli siis dampperi on yhdellä pultilla keskeltä kiinni kampurassa, 15/16" tai 24 mm -avain. Hihnapyörä on vuosimallista riippuen kolmella tai neljällä 3/8" UNC -pultilla kiinni dampperissa, 9/16"-avain. Ajoitusmerkit ovat dampperissa ja hihnapyörän irrotus ei täten vaikuta niiden asentoon.
P-asentoon laittaminen ei auta kampuran pidätykseen kun turbiini antaa moottorin pyöriä vaihteistosta riippumatta. Taitavat lähteä kyllä auki kampuraa pidättämättä.
P-asentoon laittaminen ei auta kampuran pidätykseen kun turbiini antaa moottorin pyöriä vaihteistosta riippumatta. Taitavat lähteä kyllä auki kampuraa pidättämättä.
-
OT-HT68
- Aktiivi
- Viestit: 116
- Liittynyt: 25 Joulu 2009, 16:13
- Auto: 1968 HT, 302, C4
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kampuran hihnapyörän vaihto
Jep, kyseessä siis pelkkä hihnapyörän vaihto. Uudessa on kolmelle pultille reiät, täytyypä tarkistaa että täsmää vanhaan. Olishan tuon voinut tarkistaa etukäteenkin kun ois tajunnut... 