Pitkä/pätkä peltipakosarja??

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
jeje
Aktiivi
Viestit: 133
Liittynyt: 20 Marras 2007, 23:35
Auto: Mustang Mach 1 -73, 351 C (Q code), C6,9" perä.
Paikkakunta: Ruokolahti

Pitkä/pätkä peltipakosarja??

Viesti Kirjoittaja jeje »

Oon vähän suunnitellu peltisarjoja Mach 1 73:seen ja pikkusen ihmetelly ku näitä on pitempiä ja lyhkäsiä?? Mikä ero näissä ja mites asennus?? Vähän pihalla näistä... :oops:
Avatar
Drummer
Mega-addikti
Viestit: 632
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
Paikkakunta: Ristiina

Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??

Viesti Kirjoittaja Drummer »

Mikäs se on sulla tuo kone siinä, oletus että 351 Cleve? Jos näin niin tieto siitä että Clevelle ei juuri shorty-sarjoja ole markkinoilla helpottanee ainakin valintaa :wink:
Asennuksen puolesta lyhykäiset ovat (yleensä) helpommat, vähemmän väisteltävää. Teho/vääntö-osaston suhteen pitkien ja pätkien paremmuudesta saavat viisaammat valistaa, siitä tuntuu olevan kahta ellei useampaakin koulukuntaa. Tosin erot taitavat kuitenkin olla aika marginaalisia, kummassakin tapauksessa hengenahdistus valusarjoihin verrattuna helpottaa, paljon on kiinni myös koneen muiden komponenttien harmoniasta.

Pitkiä sarjoja löytyy ihan valita asti, Chevy-Anttilasta (SUMMIT :lol: ) haet auton ja moottorin mallilla sarjoja niin aika kattava otanta lävähtää ruutuun. Viime talven shorty-sarjoja Cleveen etsineenä tiedän vain yhden valmistajan jolta lyhyet sarjat löytyy, Sanderson Headers: http://www.sandersonheaders.com/product ... cts_id=188 . Muitakin tietysti voi olla, mutta ei kukaan tuntunut Ison Veden takanakaan tietävän vaikka sinnekin verkkoja laskin :shock: Yksi vaihtoehto on sitten värkätä itse/teettää jollakulla esim. orkkis valusarjojen mukaan, mutta taitaa olla melkoinen rupi raavittavaksi :lol:

Jos taas kone on jotain muuta kuin Cleve, unohda tästä vuodatuksesta suurin osa :lol:
-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
jeje
Aktiivi
Viestit: 133
Liittynyt: 20 Marras 2007, 23:35
Auto: Mustang Mach 1 -73, 351 C (Q code), C6,9" perä.
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??

Viesti Kirjoittaja jeje »

351 Cleve ja vakio palikoilla, kaasari 750 Holley.Nii ja pitääks kone ottaa ylös, että sais laitetuu noi pitkät vai mikä se oli...?? Ja menee putket uusiks kanssa?? :shock:
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Ratsastetaan vähän aiheella... Itseänikin kiinnostaa tämä. Tosin auto ja moottori on '96 Cobra. Kuinkahan paljon noilla shorty, mid length ja long tubes sarjoilla on oikeasti eroa? Helpottaisi vaan elämää kummasti jos saisi valita lyhkäset ja käyttää jo olemassa olevaa katitonta etuputkea. Puolipitkiä taas valmistaa vain Bassani ja niissä sarjoissa on mielestäni hyvin epäluotettava (vuotava) liukukiinnitteinen kollektori. Pitkät sarjat olisi kuulemma tehollisesti tuohon parhaat, mutta suurin osa valmistajista edellyttää sarjojen poistua jos vaihdelaatikon haluaa tiputtaa. Ja kuten tuolta toisesta topickista voi nähdä Hannun kuvista, pitää sarjojen asennus- & poistotyössä pudottaa etupalkki. Vaikeeta.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??

Viesti Kirjoittaja hannu »

MouTine kirjoitti:Ratsastetaan vähän aiheella... Itseänikin kiinnostaa tämä. Tosin auto ja moottori on '96 Cobra. Kuinkahan paljon noilla shorty, mid length ja long tubes sarjoilla on oikeasti eroa? Helpottaisi vaan elämää kummasti jos saisi valita lyhkäset ja käyttää jo olemassa olevaa katitonta etuputkea. Puolipitkiä taas valmistaa vain Bassani ja niissä sarjoissa on mielestäni hyvin epäluotettava (vuotava) liukukiinnitteinen kollektori. Pitkät sarjat olisi kuulemma tehollisesti tuohon parhaat, mutta suurin osa valmistajista edellyttää sarjojen poistua jos vaihdelaatikon haluaa tiputtaa. Ja kuten tuolta toisesta topickista voi nähdä Hannun kuvista, pitää sarjojen asennus- & poistotyössä pudottaa etupalkki. Vaikeeta.
Etupalkin poistaminen on "ihan" simppeli homma.
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??

Viesti Kirjoittaja MouTine »

hannu kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Ratsastetaan vähän aiheella... Itseänikin kiinnostaa tämä. Tosin auto ja moottori on '96 Cobra. Kuinkahan paljon noilla shorty, mid length ja long tubes sarjoilla on oikeasti eroa? Helpottaisi vaan elämää kummasti jos saisi valita lyhkäset ja käyttää jo olemassa olevaa katitonta etuputkea. Puolipitkiä taas valmistaa vain Bassani ja niissä sarjoissa on mielestäni hyvin epäluotettava (vuotava) liukukiinnitteinen kollektori. Pitkät sarjat olisi kuulemma tehollisesti tuohon parhaat, mutta suurin osa valmistajista edellyttää sarjojen poistua jos vaihdelaatikon haluaa tiputtaa. Ja kuten tuolta toisesta topickista voi nähdä Hannun kuvista, pitää sarjojen asennus- & poistotyössä pudottaa etupalkki. Vaikeeta.
Etupalkin poistaminen on "ihan" simppeli homma.
Vaihdoin eilen öljyt suulilla nosturilla. Ei kyllä tekis koko talvena mieli enää mennä auton alle.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??

Viesti Kirjoittaja PeteP »

En lähtis vakiohkoon moottoriin laittamaan peltisäksättimiä, toisaalta jos putket teet uusiksi, ja mahollisesti joskus otat koneesta enempi potkua vois ollakkin jotain ideaa peltiputkille. Omaanikin olen joskus ajatellut peltisiä, mutta hyvin tuo tuntuu työntävän valusillakin, positiivisena asiana pidän valuissa tiiviinä pysyviä liitoksia :o itse tekisin kollektorin liitokset pakoputkeen muhvilla(pitkätsarrrjat) eli jättäisin ne ruuviliitoshommat suosiolla pois. Summitillahan nuo Huukkerit näkyy olevan edullisia jossei mennä pinnotettuihin. Jaa sitten jos haluais vähän paremmat valusarjat niin kattelemaan Bossin kamoja, vaan niitä ei aivan helposti,eikä pikkurahalla sitten löydäkkään :|
:krooh:
jeje
Aktiivi
Viestit: 133
Liittynyt: 20 Marras 2007, 23:35
Auto: Mustang Mach 1 -73, 351 C (Q code), C6,9" perä.
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??

Viesti Kirjoittaja jeje »

Siis tehoja pelkästään tällä ei juurikaan tule? No, käviskö noi Bossin valut suoraan noihin vanhoihin putkiin ja pitäskö toi moottori heivata pois huoneesta? Jos pitää, nii sit ei tallin tila kyll riitä... :( . Osaako kukaan sanoa mitä eroa yleensä noissa Bossin valuissa on vakiooon??
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Tossa PeteP on ihan oikeassa, että ei sillä paljon teho lisäänny, jos vaihtaa pelkät sarjat.

mikäs clevy on kyseessä. 4v clevu piristyy varmasti peltisarjoilla, kun taas matalaviritteisempi ei. Eli pitää miettiä onko se pako puoli se pullon kaula.

Itse päädyin vaihtamaan 1 5/8" shortyt 1 3/4" pitkiin, katsotaan mitä tapahtuu... :?:

Mikäs
jeje
Aktiivi
Viestit: 133
Liittynyt: 20 Marras 2007, 23:35
Auto: Mustang Mach 1 -73, 351 C (Q code), C6,9" perä.
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??

Viesti Kirjoittaja jeje »

Joo, 4v cleve on ja Q- koodin motori...
Avatar
Drummer
Mega-addikti
Viestit: 632
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
Paikkakunta: Ristiina

Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??

Viesti Kirjoittaja Drummer »

Niin unohtu mainita että itelläni on nuo Sandersonin shortyt, 1 7/8" primääreillä. Noissa ei tarvii edes kummoisia muutoksia tehdä putkiin, näyttävät aikalailla saman mallisilta kuin alkuperäiset valutkin. US-Partsin kautta hommasin nuo, tais jotain 400€ jäädä hinnaksi. Kokemusta ei vielä ole käytännössä, kahtokeepa kun pitäis ensteks heivata kone kärryyn ja ottaa vielä neitsytsavutkin hänestä :oops: :lol:
-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
Avatar
mussekakkonen
Addikti
Viestit: 165
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:42
Auto: mustang GT convertible -95
Paikkakunta: pyhäjärvi

Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??

Viesti Kirjoittaja mussekakkonen »

näihin sarjoihinhan olemassa laskentakaavat . yleensähän ne "summassa" laitettaan harrastepiireissä . koneen tilavuus ja piristysaste ja mille kierroksille halutaan väännöt/huipputehot . yleisin vika taitaa olla että laitetaan suht vakio koneeseen liian suurilla primääri putkilla olevat peltisatsit ? eli yksin kertaisesti asiaan kannatta tutustua "viri" kirjojen kautta . imuahan sillä koetetaan saaha pakovenan lautasen taakse myös.
Ford Mustang convertible 5,0 GT -95
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

mussekakkonen kirjoitti:näihin sarjoihinhan olemassa laskentakaavat . yleensähän ne "summassa" laitettaan harrastepiireissä . koneen tilavuus ja piristysaste ja mille kierroksille halutaan väännöt/huipputehot . yleisin vika taitaa olla että laitetaan suht vakio koneeseen liian suurilla primääri putkilla olevat peltisatsit ? eli yksin kertaisesti asiaan kannatta tutustua "viri" kirjojen kautta . imuahan sillä koetetaan saaha pakovenan lautasen taakse myös.
No, itse asiassa liian hengittävä pakoputkisto on myytti, ei sellaista olekaan. liian suuret primäärit samaa sarjaa. Onkokellään yhtäään faktaa että tehot olis laskenut jos on pakopuolen hengitystä parannettu?
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2632
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS, BMW 730 -95 3L V8 DOCH, Scorppi -97, 2.3(Kuusakoskelle :( )
Avatar
munmummu69
Addikti
Viestit: 362
Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??

Viesti Kirjoittaja munmummu69 »

Antti66HT kirjoitti:No, itse asiassa liian hengittävä pakoputkisto on myytti, ei sellaista olekaan. liian suuret primäärit samaa sarjaa. Onkokellään yhtäään faktaa että tehot olis laskenut jos on pakopuolen hengitystä parannettu?
Samalla voi kai kysyä onko jollain tehot laskenut, jos imupuolen hengitystä on parannettu? Aika monella on silti kaksitasoimareita. (Ihan vaan herätteenä onko muutakin mietittävää kuin huipputehot. :?: )
Aikamoisia kaavoja on ihmiset putkille keksineet, jos totuus on toinen. :roll:
Mustang -69 SR
Vastaa Viestiin