Pitkä/pätkä peltipakosarja??
-
jeje
- Aktiivi
- Viestit: 133
- Liittynyt: 20 Marras 2007, 23:35
- Auto: Mustang Mach 1 -73, 351 C (Q code), C6,9" perä.
- Paikkakunta: Ruokolahti
Pitkä/pätkä peltipakosarja??
Oon vähän suunnitellu peltisarjoja Mach 1 73:seen ja pikkusen ihmetelly ku näitä on pitempiä ja lyhkäsiä?? Mikä ero näissä ja mites asennus?? Vähän pihalla näistä... 
- Drummer
- Mega-addikti
- Viestit: 632
- Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
- Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
- Paikkakunta: Ristiina
Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??
Mikäs se on sulla tuo kone siinä, oletus että 351 Cleve? Jos näin niin tieto siitä että Clevelle ei juuri shorty-sarjoja ole markkinoilla helpottanee ainakin valintaa
Asennuksen puolesta lyhykäiset ovat (yleensä) helpommat, vähemmän väisteltävää. Teho/vääntö-osaston suhteen pitkien ja pätkien paremmuudesta saavat viisaammat valistaa, siitä tuntuu olevan kahta ellei useampaakin koulukuntaa. Tosin erot taitavat kuitenkin olla aika marginaalisia, kummassakin tapauksessa hengenahdistus valusarjoihin verrattuna helpottaa, paljon on kiinni myös koneen muiden komponenttien harmoniasta.
Pitkiä sarjoja löytyy ihan valita asti, Chevy-Anttilasta (SUMMIT
) haet auton ja moottorin mallilla sarjoja niin aika kattava otanta lävähtää ruutuun. Viime talven shorty-sarjoja Cleveen etsineenä tiedän vain yhden valmistajan jolta lyhyet sarjat löytyy, Sanderson Headers: http://www.sandersonheaders.com/product ... cts_id=188 . Muitakin tietysti voi olla, mutta ei kukaan tuntunut Ison Veden takanakaan tietävän vaikka sinnekin verkkoja laskin
Yksi vaihtoehto on sitten värkätä itse/teettää jollakulla esim. orkkis valusarjojen mukaan, mutta taitaa olla melkoinen rupi raavittavaksi
Jos taas kone on jotain muuta kuin Cleve, unohda tästä vuodatuksesta suurin osa
Asennuksen puolesta lyhykäiset ovat (yleensä) helpommat, vähemmän väisteltävää. Teho/vääntö-osaston suhteen pitkien ja pätkien paremmuudesta saavat viisaammat valistaa, siitä tuntuu olevan kahta ellei useampaakin koulukuntaa. Tosin erot taitavat kuitenkin olla aika marginaalisia, kummassakin tapauksessa hengenahdistus valusarjoihin verrattuna helpottaa, paljon on kiinni myös koneen muiden komponenttien harmoniasta.
Pitkiä sarjoja löytyy ihan valita asti, Chevy-Anttilasta (SUMMIT
Jos taas kone on jotain muuta kuin Cleve, unohda tästä vuodatuksesta suurin osa
-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
-
jeje
- Aktiivi
- Viestit: 133
- Liittynyt: 20 Marras 2007, 23:35
- Auto: Mustang Mach 1 -73, 351 C (Q code), C6,9" perä.
- Paikkakunta: Ruokolahti
Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??
351 Cleve ja vakio palikoilla, kaasari 750 Holley.Nii ja pitääks kone ottaa ylös, että sais laitetuu noi pitkät vai mikä se oli...?? Ja menee putket uusiks kanssa?? 
Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??
Ratsastetaan vähän aiheella... Itseänikin kiinnostaa tämä. Tosin auto ja moottori on '96 Cobra. Kuinkahan paljon noilla shorty, mid length ja long tubes sarjoilla on oikeasti eroa? Helpottaisi vaan elämää kummasti jos saisi valita lyhkäset ja käyttää jo olemassa olevaa katitonta etuputkea. Puolipitkiä taas valmistaa vain Bassani ja niissä sarjoissa on mielestäni hyvin epäluotettava (vuotava) liukukiinnitteinen kollektori. Pitkät sarjat olisi kuulemma tehollisesti tuohon parhaat, mutta suurin osa valmistajista edellyttää sarjojen poistua jos vaihdelaatikon haluaa tiputtaa. Ja kuten tuolta toisesta topickista voi nähdä Hannun kuvista, pitää sarjojen asennus- & poistotyössä pudottaa etupalkki. Vaikeeta.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??
Etupalkin poistaminen on "ihan" simppeli homma.MouTine kirjoitti:Ratsastetaan vähän aiheella... Itseänikin kiinnostaa tämä. Tosin auto ja moottori on '96 Cobra. Kuinkahan paljon noilla shorty, mid length ja long tubes sarjoilla on oikeasti eroa? Helpottaisi vaan elämää kummasti jos saisi valita lyhkäset ja käyttää jo olemassa olevaa katitonta etuputkea. Puolipitkiä taas valmistaa vain Bassani ja niissä sarjoissa on mielestäni hyvin epäluotettava (vuotava) liukukiinnitteinen kollektori. Pitkät sarjat olisi kuulemma tehollisesti tuohon parhaat, mutta suurin osa valmistajista edellyttää sarjojen poistua jos vaihdelaatikon haluaa tiputtaa. Ja kuten tuolta toisesta topickista voi nähdä Hannun kuvista, pitää sarjojen asennus- & poistotyössä pudottaa etupalkki. Vaikeeta.
Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??
Vaihdoin eilen öljyt suulilla nosturilla. Ei kyllä tekis koko talvena mieli enää mennä auton alle.hannu kirjoitti:Etupalkin poistaminen on "ihan" simppeli homma.MouTine kirjoitti:Ratsastetaan vähän aiheella... Itseänikin kiinnostaa tämä. Tosin auto ja moottori on '96 Cobra. Kuinkahan paljon noilla shorty, mid length ja long tubes sarjoilla on oikeasti eroa? Helpottaisi vaan elämää kummasti jos saisi valita lyhkäset ja käyttää jo olemassa olevaa katitonta etuputkea. Puolipitkiä taas valmistaa vain Bassani ja niissä sarjoissa on mielestäni hyvin epäluotettava (vuotava) liukukiinnitteinen kollektori. Pitkät sarjat olisi kuulemma tehollisesti tuohon parhaat, mutta suurin osa valmistajista edellyttää sarjojen poistua jos vaihdelaatikon haluaa tiputtaa. Ja kuten tuolta toisesta topickista voi nähdä Hannun kuvista, pitää sarjojen asennus- & poistotyössä pudottaa etupalkki. Vaikeeta.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??
En lähtis vakiohkoon moottoriin laittamaan peltisäksättimiä, toisaalta jos putket teet uusiksi, ja mahollisesti joskus otat koneesta enempi potkua vois ollakkin jotain ideaa peltiputkille. Omaanikin olen joskus ajatellut peltisiä, mutta hyvin tuo tuntuu työntävän valusillakin, positiivisena asiana pidän valuissa tiiviinä pysyviä liitoksia
itse tekisin kollektorin liitokset pakoputkeen muhvilla(pitkätsarrrjat) eli jättäisin ne ruuviliitoshommat suosiolla pois. Summitillahan nuo Huukkerit näkyy olevan edullisia jossei mennä pinnotettuihin. Jaa sitten jos haluais vähän paremmat valusarjat niin kattelemaan Bossin kamoja, vaan niitä ei aivan helposti,eikä pikkurahalla sitten löydäkkään 
-
jeje
- Aktiivi
- Viestit: 133
- Liittynyt: 20 Marras 2007, 23:35
- Auto: Mustang Mach 1 -73, 351 C (Q code), C6,9" perä.
- Paikkakunta: Ruokolahti
Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??
Siis tehoja pelkästään tällä ei juurikaan tule? No, käviskö noi Bossin valut suoraan noihin vanhoihin putkiin ja pitäskö toi moottori heivata pois huoneesta? Jos pitää, nii sit ei tallin tila kyll riitä...
. Osaako kukaan sanoa mitä eroa yleensä noissa Bossin valuissa on vakiooon??
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2113
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??
Tossa PeteP on ihan oikeassa, että ei sillä paljon teho lisäänny, jos vaihtaa pelkät sarjat.
mikäs clevy on kyseessä. 4v clevu piristyy varmasti peltisarjoilla, kun taas matalaviritteisempi ei. Eli pitää miettiä onko se pako puoli se pullon kaula.
Itse päädyin vaihtamaan 1 5/8" shortyt 1 3/4" pitkiin, katsotaan mitä tapahtuu...
Mikäs
mikäs clevy on kyseessä. 4v clevu piristyy varmasti peltisarjoilla, kun taas matalaviritteisempi ei. Eli pitää miettiä onko se pako puoli se pullon kaula.
Itse päädyin vaihtamaan 1 5/8" shortyt 1 3/4" pitkiin, katsotaan mitä tapahtuu...
Mikäs
-
jeje
- Aktiivi
- Viestit: 133
- Liittynyt: 20 Marras 2007, 23:35
- Auto: Mustang Mach 1 -73, 351 C (Q code), C6,9" perä.
- Paikkakunta: Ruokolahti
Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??
Joo, 4v cleve on ja Q- koodin motori...
- Drummer
- Mega-addikti
- Viestit: 632
- Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
- Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
- Paikkakunta: Ristiina
Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??
Niin unohtu mainita että itelläni on nuo Sandersonin shortyt, 1 7/8" primääreillä. Noissa ei tarvii edes kummoisia muutoksia tehdä putkiin, näyttävät aikalailla saman mallisilta kuin alkuperäiset valutkin. US-Partsin kautta hommasin nuo, tais jotain 400€ jäädä hinnaksi. Kokemusta ei vielä ole käytännössä, kahtokeepa kun pitäis ensteks heivata kone kärryyn ja ottaa vielä neitsytsavutkin hänestä

-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
- mussekakkonen
- Addikti
- Viestit: 165
- Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:42
- Auto: mustang GT convertible -95
- Paikkakunta: pyhäjärvi
Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??
näihin sarjoihinhan olemassa laskentakaavat . yleensähän ne "summassa" laitettaan harrastepiireissä . koneen tilavuus ja piristysaste ja mille kierroksille halutaan väännöt/huipputehot . yleisin vika taitaa olla että laitetaan suht vakio koneeseen liian suurilla primääri putkilla olevat peltisatsit ? eli yksin kertaisesti asiaan kannatta tutustua "viri" kirjojen kautta . imuahan sillä koetetaan saaha pakovenan lautasen taakse myös.
Ford Mustang convertible 5,0 GT -95
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2113
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??
No, itse asiassa liian hengittävä pakoputkisto on myytti, ei sellaista olekaan. liian suuret primäärit samaa sarjaa. Onkokellään yhtäään faktaa että tehot olis laskenut jos on pakopuolen hengitystä parannettu?mussekakkonen kirjoitti:näihin sarjoihinhan olemassa laskentakaavat . yleensähän ne "summassa" laitettaan harrastepiireissä . koneen tilavuus ja piristysaste ja mille kierroksille halutaan väännöt/huipputehot . yleisin vika taitaa olla että laitetaan suht vakio koneeseen liian suurilla primääri putkilla olevat peltisatsit ? eli yksin kertaisesti asiaan kannatta tutustua "viri" kirjojen kautta . imuahan sillä koetetaan saaha pakovenan lautasen taakse myös.
Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??
Tuolla lisää pohdittavaa
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... index.html
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... index.html
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS, BMW 730 -95 3L V8 DOCH, Scorppi -97, 2.3(Kuusakoskelle
)
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS, BMW 730 -95 3L V8 DOCH, Scorppi -97, 2.3(Kuusakoskelle
- munmummu69
- Addikti
- Viestit: 362
- Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Pitkä/pätkä peltipakosarja??
Samalla voi kai kysyä onko jollain tehot laskenut, jos imupuolen hengitystä on parannettu? Aika monella on silti kaksitasoimareita. (Ihan vaan herätteenä onko muutakin mietittävää kuin huipputehot.Antti66HT kirjoitti:No, itse asiassa liian hengittävä pakoputkisto on myytti, ei sellaista olekaan. liian suuret primäärit samaa sarjaa. Onkokellään yhtäään faktaa että tehot olis laskenut jos on pakopuolen hengitystä parannettu?
Aikamoisia kaavoja on ihmiset putkille keksineet, jos totuus on toinen.
Mustang -69 SR