Jani
Jäähdyttimen ilmaaminen
-
JaniC
- Mega-addikti
- Viestit: 733
- Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
- Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged - Paikkakunta: Vantaa
Jäähdyttimen ilmaaminen
Tietääkö kukaan, että tarvitseeko 95' GT:ssä ilmata tuota jäähdytinjärjestelmää kun vaihtaa termostaatin ja tiivisteen? Oisko hyvä laitaa tiivisteen lisäksi vielä silikonia, jotta ei varmasti vuotaisi? 
Jani
Jani
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1330
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Kyllähän tuo järjestelmä täytyy termarin vaihdon jälkeen ilmata. Helpoiten käy siten että käytät koneen kunnolla lämpimäksi syylärin (ei siis paisuntasäiliön) korkki auki ja lämppäri päällä. Systeemi on ilmaton kun syylärissä kiertävä vesi ei enää kupli. Jos jätät ilmaamatta, törmännet lämpöongelmiin ja kylmää puhaltavaan lämppäriin.
Periaatteessa termarin tiiviste ei tarvitse silikonia, mutta ei siitä haittaakaan ole. Itse olen ainakin käyttänyt vastaavissa paikoissa silikonia ja hyvin on pitänyt.
Periaatteessa termarin tiiviste ei tarvitse silikonia, mutta ei siitä haittaakaan ole. Itse olen ainakin käyttänyt vastaavissa paikoissa silikonia ja hyvin on pitänyt.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Ihan siinä hansikaslooramanuaalissa lukee. Sieltä löytyy ihan yllättäviäkin ohjeistuksia, kannattaa lukea. Ainakin uudempiin ne löytyy myös netistä pdf:nä foorttin sivuilta. Ei tartte vaivautua sohvalta autolle asti, jos joku juttu askarruttaa..djcombo kirjoitti:VEEKOOlle asiaa...Manuaalista?...Eli tarkoitatko Shop Manual-korjausopasta jota saa Alfamer-Kirjakaupasta vai auton omaa owners guide-kirjaa?? Kummasta kirjasta se ilmausohje löytyy siis??
Jousi
Ei holkki vaan rosterinen harva jousi estää just sen letkun kasaanpainumisen kovilla kierroksilla kun pumppu imee kovasti!
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
suosittelisin poraamaan 3mm reiän termostaatin reunaan.
Pääsevät ilmat pois suosiolla.
Ja se alavesiletku kyllä tuppaa menemään luttuun myös kuuman koneen lämpöjen laskiessa kun nesteen tilavuus pienenee ja (suljettuun) järjestelmään tulee alipaine.
____________________________________________________
ja AINA korostan AINA uusi termostaatti paikoilleen ENSIN avautumislämpö tarkistaen "kattilan kautta".
Ja aina nuo prkleet eivät edes avaudu kunnolla vaikka kuinka keittää.
Arvatkaapas haettiinko kerran vikaa lämpöongelmiin kun ensimmäinen uusi termari ei avautunut kun vasta +95C.
Ja toinen aukesi oikeassa 82C lämmössä, mutta ei kunnolla missään vaiheessa.
Jälkeenpäin totesin termareita vaimokkeen perunakattilassa keitellessä että olisi se vaan nätti ollut tehdä tämäkin ensin.
Noh, tulipahan tehtyä vesipumppuun impeller plate ja käyttettyä kaikki muutkin hokkuspokkuskonstit ennenkuin tajusi sen meksikolaisten lapsityöläisten tekemän epäkelvon pikkuprkleen kattilaan laittaa.
Onneksi ei mitään särkynyt, mutta kannattaa vähän miettiä vaiva/riski/kustannus -suhdetta jos tulee keitettyä 10000e alumiinikansinen pata kunnolla jonkin 5e termarin takia.
Pääsevät ilmat pois suosiolla.
Ja se alavesiletku kyllä tuppaa menemään luttuun myös kuuman koneen lämpöjen laskiessa kun nesteen tilavuus pienenee ja (suljettuun) järjestelmään tulee alipaine.
____________________________________________________
ja AINA korostan AINA uusi termostaatti paikoilleen ENSIN avautumislämpö tarkistaen "kattilan kautta".
Ja aina nuo prkleet eivät edes avaudu kunnolla vaikka kuinka keittää.
Arvatkaapas haettiinko kerran vikaa lämpöongelmiin kun ensimmäinen uusi termari ei avautunut kun vasta +95C.
Ja toinen aukesi oikeassa 82C lämmössä, mutta ei kunnolla missään vaiheessa.
Jälkeenpäin totesin termareita vaimokkeen perunakattilassa keitellessä että olisi se vaan nätti ollut tehdä tämäkin ensin.
Noh, tulipahan tehtyä vesipumppuun impeller plate ja käyttettyä kaikki muutkin hokkuspokkuskonstit ennenkuin tajusi sen meksikolaisten lapsityöläisten tekemän epäkelvon pikkuprkleen kattilaan laittaa.
Onneksi ei mitään särkynyt, mutta kannattaa vähän miettiä vaiva/riski/kustannus -suhdetta jos tulee keitettyä 10000e alumiinikansinen pata kunnolla jonkin 5e termarin takia.

-
Vieras
-
Vieras
No ainoa "mutta" asiassa on tosiaan tuo talvilämpeneminen.Anonymous kirjoitti:Mitenkäs vanhemman (65) koneen ilmaus, poikkeaako jotenkin yllä olevasta ohjeesta? Auto vain kesäkäytössä, onko estettä reiän poraamiselle termariin - siis mitä haittoja voisi olla?
Mutta muuten pienen reiän voi porata ilman muuta, ja on suorastaan suositeltavaakin juuri tuon ilman poispääsemisen vuoksi.
voiko talvi termarin käyttö aiheuttaa check engine valon tois aikaisen vilkkumisen.
paisunta säiliön korkki varmaan kuuluis ensin painaa kiinni ja sitten kirtää ettei se nouse vetämällä auki. nyt on niin korkee akku ettei sähköanturi mahdu sen yli (eli on vain painamalla). voiko tämä häiritä moottorin antureita. low coolant myös vilkkuu vaikka systeemi olis täynnä. mutta tosiaan paisunta säiliön korkki on vain painamalla kiinni.
ja autohan on 91 GT
paisunta säiliön korkki varmaan kuuluis ensin painaa kiinni ja sitten kirtää ettei se nouse vetämällä auki. nyt on niin korkee akku ettei sähköanturi mahdu sen yli (eli on vain painamalla). voiko tämä häiritä moottorin antureita. low coolant myös vilkkuu vaikka systeemi olis täynnä. mutta tosiaan paisunta säiliön korkki on vain painamalla kiinni.
ja autohan on 91 GT