Jäähdyttimen ilmaaminen

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Jäähdyttimen ilmaaminen

Viesti Kirjoittaja JaniC »

Tietääkö kukaan, että tarvitseeko 95' GT:ssä ilmata tuota jäähdytinjärjestelmää kun vaihtaa termostaatin ja tiivisteen? Oisko hyvä laitaa tiivisteen lisäksi vielä silikonia, jotta ei varmasti vuotaisi? :?

Jani
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Late »

Kyllähän tuo järjestelmä täytyy termarin vaihdon jälkeen ilmata. Helpoiten käy siten että käytät koneen kunnolla lämpimäksi syylärin (ei siis paisuntasäiliön) korkki auki ja lämppäri päällä. Systeemi on ilmaton kun syylärissä kiertävä vesi ei enää kupli. Jos jätät ilmaamatta, törmännet lämpöongelmiin ja kylmää puhaltavaan lämppäriin.

Periaatteessa termarin tiiviste ei tarvitse silikonia, mutta ei siitä haittaakaan ole. Itse olen ainakin käyttänyt vastaavissa paikoissa silikonia ja hyvin on pitänyt.
Late

-84 Mustang SVO
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JaniC »

Kulkeeko tuolla jäähdytinletkujen sisällä jotain muutakin, kun jäähdytin-nestettä??? :shock: Sain tuossa ilmattua syylarin ja kun puristelin letkuja niin tuntui ihan kuin niiden sisällä olisi jäätä. Kertokaa!!! :?

Jani
95' GT
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Onkohan ne letkut ihan kunnossa? Manuaalista löytyy hyvä ohje ilmaukseen. Siellä on sellainen ilmausputki, joka myös pitää avata ja toistaa lista manuaalissa läpi pariin kertaan, että kaikki ilma tulee ulos.
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
JVU/65-HT
Addikti
Viestit: 387
Liittynyt: 22 Heinä 2004, 07:27
Auto: 79 Lincoln Mark V Bill Blass,
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT, "Skoude" 97- Coupe
Paikkakunta: Pupuputka /Tuusula

Viesti Kirjoittaja JVU/65-HT »

Älä Jani huolestu ei se jäätä ole!! Mitä suuremmalla todennäköisyydellä se on eräänlainen littaantumisen esto holkki elikkä estää letkun kasaan puristumisen rankemmissa kiihdyttelyissä.
-Jarkki-

79 Lincoln Mark V Bill Blass
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT
"Skoude" 97 COUPE :pamputtaa:
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JaniC »

VEEKOOlle asiaa...Manuaalista?...Eli tarkoitatko Shop Manual-korjausopasta jota saa Alfamer-Kirjakaupasta vai auton omaa owners guide-kirjaa?? Kummasta kirjasta se ilmausohje löytyy siis?? :oops:
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

djcombo kirjoitti:VEEKOOlle asiaa...Manuaalista?...Eli tarkoitatko Shop Manual-korjausopasta jota saa Alfamer-Kirjakaupasta vai auton omaa owners guide-kirjaa?? Kummasta kirjasta se ilmausohje löytyy siis?? :oops:
Ihan siinä hansikaslooramanuaalissa lukee. Sieltä löytyy ihan yllättäviäkin ohjeistuksia, kannattaa lukea. Ainakin uudempiin ne löytyy myös netistä pdf:nä foorttin sivuilta. Ei tartte vaivautua sohvalta autolle asti, jos joku juttu askarruttaa.. :roll:
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JaniC »

Juu kiitoksia!!! Täytyy tutkia asiaa paremmin.

Jani
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Jousi

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Ei holkki vaan rosterinen harva jousi estää just sen letkun kasaanpainumisen kovilla kierroksilla kun pumppu imee kovasti!
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

suosittelisin poraamaan 3mm reiän termostaatin reunaan.
Pääsevät ilmat pois suosiolla.

Ja se alavesiletku kyllä tuppaa menemään luttuun myös kuuman koneen lämpöjen laskiessa kun nesteen tilavuus pienenee ja (suljettuun) järjestelmään tulee alipaine.


____________________________________________________
ja AINA korostan AINA uusi termostaatti paikoilleen ENSIN avautumislämpö tarkistaen "kattilan kautta".
Ja aina nuo prkleet eivät edes avaudu kunnolla vaikka kuinka keittää.

Arvatkaapas haettiinko kerran vikaa lämpöongelmiin kun ensimmäinen uusi termari ei avautunut kun vasta +95C.
Ja toinen aukesi oikeassa 82C lämmössä, mutta ei kunnolla missään vaiheessa.
Jälkeenpäin totesin termareita vaimokkeen perunakattilassa keitellessä että olisi se vaan nätti ollut tehdä tämäkin ensin. :)
Noh, tulipahan tehtyä vesipumppuun impeller plate ja käyttettyä kaikki muutkin hokkuspokkuskonstit ennenkuin tajusi sen meksikolaisten lapsityöläisten tekemän epäkelvon pikkuprkleen kattilaan laittaa.

Onneksi ei mitään särkynyt, mutta kannattaa vähän miettiä vaiva/riski/kustannus -suhdetta jos tulee keitettyä 10000e alumiinikansinen pata kunnolla jonkin 5e termarin takia.
Kuva
Avatar
FaikkuFB
Aktiivi
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Valepukuinen Fairlane, Mustang FB 1969
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja FaikkuFB »

Mussemaan kirjoitti:suosittelisin poraamaan 3mm reiän termostaatin reunaan.
Pääsevät ilmat pois suosiolla.
Jos aikoo ajaa talvellakin, termari ei siedä edes 2mm reikää. Riittää
pitämään koneen liian kylmänä pakkasella.

J
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mitenkäs vanhemman (65) koneen ilmaus, poikkeaako jotenkin yllä olevasta ohjeesta? Auto vain kesäkäytössä, onko estettä reiän poraamiselle termariin - siis mitä haittoja voisi olla?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Anonymous kirjoitti:Mitenkäs vanhemman (65) koneen ilmaus, poikkeaako jotenkin yllä olevasta ohjeesta? Auto vain kesäkäytössä, onko estettä reiän poraamiselle termariin - siis mitä haittoja voisi olla?
No ainoa "mutta" asiassa on tosiaan tuo talvilämpeneminen.
Mutta muuten pienen reiän voi porata ilman muuta, ja on suorastaan suositeltavaakin juuri tuon ilman poispääsemisen vuoksi.
Avatar
CO = häkä
Aktiivi
Viestit: 42
Liittynyt: 19 Kesä 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CO = häkä »

Ja onhan joissakin termareissa vakioana (tai ainaskin vaihtoehto versiona) se pieni ilmausreikä...
niissä on yleensä pieni "helmi" siinä reikelissä, vähemmän virtausta, mut ilma pääsee pois.

Häkä
-69 Ht / 302 4v HO / Toploader / 8" / aito suomiauto
-12 Coupe V6 Premium, Grabber Blue
S13
Hiljaisempi
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Heinä 2004, 22:28

Viesti Kirjoittaja S13 »

voiko talvi termarin käyttö aiheuttaa check engine valon tois aikaisen vilkkumisen.

paisunta säiliön korkki varmaan kuuluis ensin painaa kiinni ja sitten kirtää ettei se nouse vetämällä auki. nyt on niin korkee akku ettei sähköanturi mahdu sen yli (eli on vain painamalla). voiko tämä häiritä moottorin antureita. low coolant myös vilkkuu vaikka systeemi olis täynnä. mutta tosiaan paisunta säiliön korkki on vain painamalla kiinni.

ja autohan on 91 GT
Vastaa Viestiin