KARDAANIN KIINNITYS

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

KARDAANIN KIINNITYS

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Kerokaas nyt tietämättömalle että onko kardaanin päihin parempia ristiniveliä tai niitä naurettavia U-pulttejä. Järki sanoo että 400hp autossa ei voi olla ristinivel kiinni pelkkään vapaaehtoisuuteen perustuvilla ratkaisuilla.
1966 HT 347 Stroker
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

musse67 kirjoitti:Miten ois tällaset:

http://store.summitracing.com/partdetai ... OR%2D85860
Tuollaset minä hommaan omaani, ei karkaa kardaani minnekkään. Vaikkakin pysyy se kanki kiinne viellä noillakin u lenkeillä, kyllä se ristikko pettää ennen kuin nuo u lenkit.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Mulla on ristikot tällä hetkellä kiinni tavallisilla pehmeillä lukkomuttereilla :shock: Olisikohan syytä vaihtaa edes kovat mutterit?
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Periaatteessahan nuo u-pultit vastaa vain auton pitkittäis suuntaisista voimista. Pinion yltää kuitenkin puoleen väliin kuppia.

Minun mielipiteeni on että u-pultit kestää sen minkä pinionkin.

Onko kellään hajonnut?

Itsellä kun koko perä räjähti aikanaan, kardaani kahtia ja casessa pään kokoinen reikä yms.; toinen u-pultti oli vääntynyt, toinen vielä kupin kanssa paikallaan.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Antti66HT kirjoitti:Periaatteessahan nuo u-pultit vastaa vain auton pitkittäis suuntaisista voimista. Pinion yltää kuitenkin puoleen väliin kuppia.

Minun mielipiteeni on että u-pultit kestää sen minkä pinionkin.

Onko kellään hajonnut?
Minä myös perään kuulutan, kenellä on hajonnut ristikko tai U-pultit menneet poikki, normaalissa käytössä alle 400 hv:n koneen jatkona?

Jos ristikko hajoaa normaalissa käytössä on se ennen hajoamistaan kulunut loppuun, asennettu virheellisesti tai kardaani ollut vääntynyt tai vahvasti epätasapainossa. Eli omistaja on ollut huolimaton ja taitamaton harrastaja.

On turhaa lähteä vahvistamaan paikkoja jos sille ei varsinaisesti ole mitään tarvetta. Mutta on viisasta tarkastaa ristikoiden kunto ja U-pulttien kireys säännöllisesti, samoin määräaikaiseen huoltoon kuuluu ristikoiden voitelu.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

joo, kyllä u-pulteilla pysyy/kestää aikamoisia rasituksia .
jos on kulahtaneet u-pultit /mutterit niin vaihtoon .
lukitetta myös kannattaa käyttää varoiksi jos sattuu olemaan värinöitä
kardaanilinjassa ja ei tarvitse kiristää apinana !
joke ratkee ainostaan jos on säroillä , asennusvirheestä tai klappia
isompi tietysti kestää enemmän kuin pieni .
nipallinen HD ristikkokin kestää katukäytössä kun asentaa oikein.
Vastaa Viestiin