KARDAANIN KIINNITYS
KARDAANIN KIINNITYS
Kerokaas nyt tietämättömalle että onko kardaanin päihin parempia ristiniveliä tai niitä naurettavia U-pulttejä. Järki sanoo että 400hp autossa ei voi olla ristinivel kiinni pelkkään vapaaehtoisuuteen perustuvilla ratkaisuilla.
1966 HT 347 Stroker
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Periaatteessahan nuo u-pultit vastaa vain auton pitkittäis suuntaisista voimista. Pinion yltää kuitenkin puoleen väliin kuppia.
Minun mielipiteeni on että u-pultit kestää sen minkä pinionkin.
Onko kellään hajonnut?
Itsellä kun koko perä räjähti aikanaan, kardaani kahtia ja casessa pään kokoinen reikä yms.; toinen u-pultti oli vääntynyt, toinen vielä kupin kanssa paikallaan.
Minun mielipiteeni on että u-pultit kestää sen minkä pinionkin.
Onko kellään hajonnut?
Itsellä kun koko perä räjähti aikanaan, kardaani kahtia ja casessa pään kokoinen reikä yms.; toinen u-pultti oli vääntynyt, toinen vielä kupin kanssa paikallaan.
Minä myös perään kuulutan, kenellä on hajonnut ristikko tai U-pultit menneet poikki, normaalissa käytössä alle 400 hv:n koneen jatkona?Antti66HT kirjoitti:Periaatteessahan nuo u-pultit vastaa vain auton pitkittäis suuntaisista voimista. Pinion yltää kuitenkin puoleen väliin kuppia.
Minun mielipiteeni on että u-pultit kestää sen minkä pinionkin.
Onko kellään hajonnut?
Jos ristikko hajoaa normaalissa käytössä on se ennen hajoamistaan kulunut loppuun, asennettu virheellisesti tai kardaani ollut vääntynyt tai vahvasti epätasapainossa. Eli omistaja on ollut huolimaton ja taitamaton harrastaja.
On turhaa lähteä vahvistamaan paikkoja jos sille ei varsinaisesti ole mitään tarvetta. Mutta on viisasta tarkastaa ristikoiden kunto ja U-pulttien kireys säännöllisesti, samoin määräaikaiseen huoltoon kuuluu ristikoiden voitelu.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
joo, kyllä u-pulteilla pysyy/kestää aikamoisia rasituksia .
jos on kulahtaneet u-pultit /mutterit niin vaihtoon .
lukitetta myös kannattaa käyttää varoiksi jos sattuu olemaan värinöitä
kardaanilinjassa ja ei tarvitse kiristää apinana !
joke ratkee ainostaan jos on säroillä , asennusvirheestä tai klappia
isompi tietysti kestää enemmän kuin pieni .
nipallinen HD ristikkokin kestää katukäytössä kun asentaa oikein.
jos on kulahtaneet u-pultit /mutterit niin vaihtoon .
lukitetta myös kannattaa käyttää varoiksi jos sattuu olemaan värinöitä
kardaanilinjassa ja ei tarvitse kiristää apinana !
joke ratkee ainostaan jos on säroillä , asennusvirheestä tai klappia
isompi tietysti kestää enemmän kuin pieni .
nipallinen HD ristikkokin kestää katukäytössä kun asentaa oikein.