Sivu 1/2

302 virittäminen

Lähetetty: 08 Maalis 2006, 09:34
Kirjoittaja GT85
Omistan mussen jossa -88 302 jota on piristetty peltisarjalla+tehoputkella, edelbrock imusarjalla+carter 600 kaasarilla sekä uudella nokka-akselilla. Tehoa löytyy penkissä mitattuna noin 240 hv joka ei riitä. Olen mietiskellyt uusia kansia. Mistä saisi hyvät kannet ja paljonko tulee lisää tehoa ja kustannusta ?

Lähetetty: 08 Maalis 2006, 10:25
Kirjoittaja Arto65FB

Lähetetty: 08 Maalis 2006, 11:31
Kirjoittaja GT85
takapyöristä mitattu ja muutettu moottoritehoksi

Lähetetty: 08 Maalis 2006, 13:07
Kirjoittaja Jukka
Hiuakn offtopiccia,sorry.

Onko kyseessä Oulun näyttelyssä kerho-osastolla ollut auto?

Lähetetty: 08 Maalis 2006, 16:21
Kirjoittaja Mexico65
AFR 165 tai 185 kannet parhaimmistoa saatavilla esim. http://usparts.locomail.com/category.php?cat=1&group=4
Myös muita toimittajia.
Nuo kannet vanhojen tilalle ja 1.7 rullakeinut niin noin 400 hp on lähellä jos kaikki muu on kunnossa. Kuulostaa helpolta mutta vaatii hieman tarkkuutta.

Lähetetty: 12 Maalis 2006, 10:44
Kirjoittaja GT85
nokan tiedot löytyy täältä
http://www.cranecams.com/?show=browsePa ... e=camshaft


imusarja on performer.

jos vaihtaa rullanokat niin minkälainen ja minkähintainen operaatio on ?

Lähetetty: 12 Maalis 2006, 10:54
Kirjoittaja GT85
kyseessä on oulussa näytillä ollut auto

Lähetetty: 13 Maalis 2006, 09:27
Kirjoittaja Mexico65
jannenevala kirjoitti:nokan tiedot löytyy täältä
http://www.cranecams.com/?show=browsePa ... e=camshaft


imusarja on performer.

jos vaihtaa rullanokat niin minkälainen ja minkähintainen operaatio on ?
Rullanokan vaihtoon hankittavat osat (hinnat saatta vaihdella):
nokka-akseli ($363.67)
nostajat($268.30) + "koiran luut" + "hämähäkki"($54.83)
työntötangot ($51.20)
tarvittavat tiivisteet ym. tarvikkeet ($80)
hinta osat ja työ (ellei teet itse).
noin 900 - 1000€ ja itse tehtynä noin 700 - 800€.

Työnä seuraavanlainen (vanha pois uusi tilalle):
Purat auton etuosan pois mukaan lukien jäähdyttäjän, koneesta purat imusarjan, virranjakajan ja jakopään pois. Nostat vanhat nostajat pois. Otat nokkarattaat ketjuineen pois ja vedät vanhan nokan ulos. Uusi nokka sisään jakopää paikoilleen uudet nostajat ja hämähäkki paikoilleen ja lopuksi muut puretut osat kiinni ja auto baanalle.

Helppoa kun sen osaa. :wink:

Rullanokista

Lähetetty: 13 Maalis 2006, 09:42
Kirjoittaja GT85
kuinka tarpeelliset nuo rullanokat on ?

Jos vaihdan vain alukannet esim 165 cc tai 185 cc niin mitä on seurauksena ?

paljonko tulee tehoa/vääntöä ? toimiiko kone oikein ?

Re: Rullanokista

Lähetetty: 13 Maalis 2006, 11:47
Kirjoittaja Mexico65
jannenevala kirjoitti:kuinka tarpeelliset nuo rullanokat on ?

Jos vaihdan vain alukannet esim 165 cc tai 185 cc niin mitä on seurauksena ?

paljonko tulee tehoa/vääntöä ? toimiiko kone oikein ?
Rullanokka on tätä päivää. Rullanokallinen kone käy siististi tyhjäkäyntiä ja antaa laajemman ja korkeamman väännön samoin teho tulee aikaisemmin ja tehohuippu alemmilla kierroksilla kuin perinteisellä laahaavalla nokalla.

Tuo sinun aiemmin ilmoittamasi nokka on hieman mieto jos aiot tavoitella +300 hp:n lukemia koneesta.

Jos vaihdat vain kannet niin tehot ja vääntö nousee, tehon lisäys arviolta 40-50 hp. Kone toimii oikein mutta jää vajavaiseksi tuon nokka-akselin kanssa. Saman lisäyksen saat aikaan myös hyvällä nokka-akselilla. Mutta nokka ja kansi muutoksen jälkeen kone saataisi tuottaa noin +350 hp, olisihan se jo jotain muuta.

Re: Rullanokista

Lähetetty: 13 Maalis 2006, 12:53
Kirjoittaja Antti66HT
jannenevala kirjoitti:kuinka tarpeelliset nuo rullanokat on ?

Jos vaihdan vain alukannet esim 165 cc tai 185 cc niin mitä on seurauksena ?

paljonko tulee tehoa/vääntöä ? toimiiko kone oikein ?
Niin, siis 457 suositteli laittamaan Rullakeinut, 1.7 välityksellä. Hieman lisää nostoa=hieman lisää tehoa.

Nuo kannet olis kuitenkin SE merkittävä parannus, AFR 165 tai 185, lisää ainkin 50 hv. Konservatiivinen arvio.

Aulikselta saat halvemmalla kuin US-Parts...

Lähetetty: 13 Maalis 2006, 14:56
Kirjoittaja GT85
Kuka on aulis ?

Mitkä ovat yhteystiedot ?

Minkälainen nokka olisi hyvä ?

Lähetetty: 13 Maalis 2006, 14:59
Kirjoittaja Mexico65
Anteeksi taisin ymmärtää väärin. :oops:

Te puhutte rullakeinuvivuista ja minä rullanokka-akselista, on hieman eri asia. :?

En maininnut mitään enkä edes ajatellut 1.7 keinuvipuja tai muitakaan vipusuhteita.
Mutta edelleen tuo nokka-akseli on kovin mieto. Tulee kansiksi siten AFR tai jotkut muut, eikä tuota ongelmaa rullakeinuvivulla tai vipusuhteilla juuri paranneta.

Lähetetty: 13 Maalis 2006, 16:45
Kirjoittaja Antti66HT
457 kirjoitti:AFR 165 tai 185 kannet parhaimmistoa saatavilla esim. http://usparts.locomail.com/category.php?cat=1&group=4
Myös muita toimittajia.
Nuo kannet vanhojen tilalle ja 1.7 rullakeinut niin noin 400 hp on lähellä jos kaikki muu on kunnossa. Kuulostaa helpolta mutta vaatii hieman tarkkuutta.
Muisti Hyvä mutta lyhyt?

Lähetetty: 13 Maalis 2006, 19:18
Kirjoittaja GT85
Mitkä ovat tarkalleen rullakeinut ja miten vaidetaan ja mitä maksaa ?