Pohdintaa alukansista ym. virijuttua...

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Pohdintaa alukansista ym. virijuttua...

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Nyt kun kausi rupeaa olemaan pulkassa, on aika pähkäillä taas uusia kujeita elikkä:

-alukannet tahtoo..kone on 289, ainakin toistaiseksi.
-fyysisesti kai samaa kantta voi käyttää 289>351W??
Toimivuuden kannalta homma on ehkä hieman vaikea: jos ostaa 289:ssä hyvin toimivat kannet niin ne jää "pieniksi" 351W:ssä, vai?

Pointti on siinä että tuo nykyinen kone toimii ihan kohtuuhyvin (14.4/160) ja on hyvin vähän ajettu enkä tässä vaiheessa halua ruveta kokonaan uutta 351 konetta tekemään. Kuitenkin on selvää että jossain vaiheessa 289 jää alamittaiseksi ja sitten kukaan ei kuitenkaan maksa siitä mitään eli on yritettävä hyödyntää vähintäänkin siihen laitetut kalliit alukannet.
Vai ilmoittautuuko jo nyt joku joka haluaa 289:n? :D

Olipas pitkät selitykset...mutta takaisin kansiin: AFR 165 olisi ilmeisesti aika laajalti käytetty vaihtoehto 289/302 koneissa, entäpä jos ostaisi 185?
Muita hyviksi todettuja? Pro Action? Edelbrock RPM/Victor?


Autolla ajetaan max 5000 vuodessa ja pääpaino on suorituskyvyssä ei niinkään mukavuudessa ja tasaisessa tyhjäkäynnissä :twisted:
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Jos noiden (165/185) virtauksia katselee, niin aika samaa luokkaa ovat 0,2- 0,4 nostoilla, eli vasta hurjilla nostoilla tulee eroa. Itellä on toi 351, joten siihen kai yleensä on laiteltu noita 185:sia, mutta riippuu varmaan pitkältikuitenkin käyttöalueesta ja nokasta? vai hä :)
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

No hä..no onks 0,5 joku hurja nosto vai? Sen verran on nyt joka ukon koneessa..
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Laita suoraan AFR 205 niin ne käy sitten vähän isompaankin koneeseen jos pysyttelet Windsor perheessä.
http://www.airflowresearch.com/

Article / Ford Articles / AFR 165 cc vs AFR 185 cc- Muscle Mustangs & Fast Fords Dec/00

Samaisessa artikkelissa verrataan Perf. RPM vs. Victor JR imusarjoja. Moni löytää selvät vastaukset usein esitettyihin kysymyksiin kansista ja imusarjoista. Samoin voitte lukaista muutkin artikkelit niin selviää muitakin asioita jotka liittyy sb fordin koneisiin, strokerit ym.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

457 kirjoitti:Laita suoraan AFR 205 niin ne käy sitten vähän isompaankin koneeseen jos pysyttelet Windsor perheessä.
http://www.airflowresearch.com/

Article / Ford Articles / AFR 165 cc vs AFR 185 cc- Muscle Mustangs & Fast Fords Dec/00

Samaisessa artikkelissa verrataan Perf. RPM vs. Victor JR imusarjoja. Moni löytää selvät vastaukset usein esitettyihin kysymyksiin kansista ja imusarjoista. Samoin voitte lukaista muutkin artikkelit niin selviää muitakin asioita jotka liittyy sb fordin koneisiin, strokerit ym.
Jos alukannet meinaat ostaa, niin 457:n sanoissa voi olla järkeä. Suoraan 205:t niin potentiaalia on sille isommallekin koneelle. Harva rakentaa 289:ä, hattua pitää nostaa jos aiot ottaa +400 hv 289:stä. Onhan siinä tietynlaista asennetta. Se on taas täysin toinen asia onko siinä mitään järkeä rakentaa 289:ä, mutta onko näissä missään hommissa mitään järkeä?!?!?

Palatakseni takaisin aiheeseen. Vakioveivit taitavat olla se koneen heikoin lenkki. Vanhan ajan hotroddarit käyttivät 289:ssä Boss 302:n veivejä, ovat saman mittaisia, jonka lisäksi Bossin veivit ovat vahvemmat ja niiden pultit ovat paksumpaa tekoa. Lisäksi pulttien kiinnitysalueet ovat vahvempaa valua. Koneen ollessa lyhytiskuinen kierroskone, niin esim. kunnon teräsveivit voisivat olla hyvä henkivakuutus koneelle, kun nykypäivänä veivejä saa jos jonkinlaisia.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kasaan 351w:tä Edelbrockin RPM:llä.
Penkitimme kannet suoraan paketista ja virtaukset olivat parhaimmillaan 14mm nostolla 248.9cfm (->508hv teoriassa). Kanavat toimivat suht hyvin, mutta muutamassa kohdassa muodostui imupuolella "lukkoja". Kaverini hipisteli kanavia hieman, lähinnä venttileiltä lähtöjä ja taskuja, kanavakokoa ei juuri suurennettu. Venttilityöt tehtiin myös uusiksi. Siistimisen jälkeen mittauksissa saimme tuloksiksi parhaimmillaan 282.1cfm 15mm nostolla (->575.8hv). Virtaukset kasvoivat tasaisesti aina 16mm saakka. Pakopuoli virtasi huonoimmillankin 70.6% imusta, eli aika hyvin.
Kannet ovat 2.02" imuvenoilla ja mittaukset suoritettiin 28"H2O:ta.
Imukanavien tilavuudeksi saimme 182cc:tä.

Saa nyt nähdä miten käytännössä, teoriassa RPM:t piisaisi 10% ylitäytöllä
reilusti yli 600 kaakkiin, siis teoriassa jos kaikki kävisi yksiin.
Tarkoitus ei ole kuitenkaan käyttää tätä kaikkea vielä hyödyksi, jos nyt saisi jonkun 450+. Tuo Aod ei kyllä taida ...
Avatar
mercstang
Aktiivi
Viestit: 112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mercury Capri -79
Mustang GT -95

Viesti Kirjoittaja mercstang »

Ja tuo edellinenhän olin minä.
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Re: Pohdintaa alukansista ym. virijuttua...

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Ahti kirjoitti: Pro Action?
Mitäköhän mä taas sekoilin..siis tarkotin Pro Topline/Cyclone kansia joita myy esim. Flatlander Racing. Esim. F120-4000-180, imukanava 180cc, virtaus .500=271cfm tai F120-4000-200. imukanava 200cc, virtaus .500= 276,71.

Vertailun vuoksi AFR 165 238cfm, Trick Flow 242, GT40X 210, Brodix 230

Cycloneen käy kaikki vakio-osat myös vakiomännät, toisin kuin Trick Flow.

Onkos kellään kokemuksia??? Hinnat tyhjinä 879 taalaa/pari.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Pohdintaa alukansista ym. virijuttua...

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Ahti kirjoitti:Vertailun vuoksi AFR 165 238cfm, Trick Flow 242, GT40X 210, Brodix 230
Brodixin kansista voisin kaivaa jutun, jossa 408 strokermotista pojat ottivat 647hv ja hirmu väännöt.

Löysinpäs linkin em. koneelle:
http://www.keithcraft.com/hulkengine.html
ja samaan hengenvetoon 750hv 351w pohjainen mosa:
http://www.mustangandfords.com/techarti ... ower_351W/
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

:shock: :shock:

Siis toi R lohko perustuu 351W lohkoon vai?

Olen aika noviisi Ford maailmassa :oops:
siksipä tilasinkin saman linkin kautta Mustang and Fords lehden, jos vaikka olisi jotain hyödyllisiä juttuja :wink:
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Ahti kirjoitti::shock: :shock:

Siis toi R lohko perustuu 351W lohkoon vai?

Olen aika noviisi Ford maailmassa :oops:
siksipä tilasinkin saman linkin kautta Mustang and Fords lehden, jos vaikka olisi jotain hyödyllisiä juttuja :wink:
Kannattaa melkein ostaa FRPP:n katalogi, niitä saa esim. US-partsista ja tai Treelta Auto Kivitilalta (?). Mitä muuten FRPP:n "parts catalog" maksaa ja paljonko postikulut tekevät? US Partsilta tilattessa kokonaiskustannukset nousivat lähes sataan vanhaan markkaan. FRPP:n katalogista löytyy kattava valikoima Ford palikkaa ja hyviä hot rod rakennus vinkkejä.

Tuolta niitä FRPP lohkoja;
http://www.fordracingparts.com/parts/ca ... e%20Blocks

Catalogi löytyy myös http://www.fordracingparts.com/home/home.asp sivuilta, mutta se ei aukea kaikille jostain syystä, minulla ei ole ollut mitään ongelmia ohjelman kanssa. Tosin teksti on pientä, joten melkeinpä tekisi mieli tilata oikea paperinen catalogi jos Kivitilan ukoilta heruu hintatietoa tai sopiva jäsen alennus... :wink:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

No osaattekos suositella jotain parempia Ford julkaisuja? Pääpaino tekniikassa, entisöintihommat ei iske...juuri nyt ainakaan.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Juu, onhan sitä 0,5, mutta jos vertaa 0,5 noston virtausluvulla kansia, niin nokassa on oltava nostoa 0,6 jotat arvoista olisi jotain käytännön hyötyä. Eli liian isolla kanavalla hukataan alavääntöä... Tosin oli mitkä vaan AFR kannet niin ei se silti heti lopu... 205 en kuitenkaan 289:n laittaisi. 185 voisi olla hyvä kompromissi, jos kerran 351 tai stroukkikone houkuttelee. Voihan noitakin sitten portata jos siltä tuntuu.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Alan kirjallisuus on aina hyvä hankinta. Mm. Cartechiltä saa hyviä ford-opuksia, vanhoja kylläkin, mutta vanhoja ovat nämä koneetkin. Perustekniikka pysynyt samana. Alfamerin hyllyiltä löytyy monia hyödyllisiä kirjoja kuten "ford performance", "ford engine parts interchange" ja joitain moottorikohtaisia opuksia. Kirjoista löytyy paljon hyödyllistä tietoa, mutta lontoon murretta tarvitaan jos jotain aikoo ymmärtää.

Tästä esimerkiksi hyvä lähtökohta fordmaailmaan:
Ford 289-302-BOSS 302 & 351W Musclecar & Hi-Po Engines
Tuotenro: L1151
ISBN: 1855201046
Kieli: englanti
Hinta: 24,5 e

Saatavuus: aina varastossa, toimitus 3-4 päivää
tämä siis http://www.alfamer.fi nettisivuilta.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Allekirjoitan myös Fastbackin suosituksen. Osat muuttuvat mutta perusmoottori on sama...
Vastaa Viestiin