Vedet ja öljyt sekaisin

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Vedet ja öljyt sekaisin

Viesti Kirjoittaja Jukka »

FunRunissa haastattelin muutamaa itseäni viisaampaa tuosta aiheesta.
Pari teoriaa asiaan sainkin mutta mikähän on todellisuus?

Moottori on 302.
Auto on sammutettu täysin toimivana.
Sen jälkeen siihen on vaihdettu toinen imusarja.
Lopputulos oli että syyläriin tulee paine ja vedet ja öljyt menivät sekaisin.
Luonnollinen päätelmä oli että imusarjan asennus meni vituiks.
Imusarja uudestaan irti,öljyn+suodattimen vaihto ja toinen yritys kun sattui olemaan tuplamäärä tiivisteitä.
Sama tilanne,paine syyläriin ja vedet ja öljy sekaisin.
-Jukka-
Avatar
CO = häkä
Aktiivi
Viestit: 42
Liittynyt: 19 Kesä 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CO = häkä »

Mulla oli omassa 302:ssa samanlaisia oireita (ekan)konerempan jälkeen.
Tosin sillä erotuksella, että jos malttoi lämmittää koneen ennenkuin antoi satsia ongelmia ei ollu ( ainakaan pahoja )

Syy : Toiseen kanteen tullut hiushalkeama todennäköisesti väärin kiristetyn imusarjan takia... :oops:

vaihdoin kannet. nyt pelittää.

Häkä

Mustang -69 HT 302cid / 4v Toploader
ZRG-46
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

CO = häkä kirjoitti:
Syy : Toiseen kanteen tullut hiushalkeama todennäköisesti väärin kiristetyn imusarjan takia... :oops:



Häkä

Mustang -69 HT 302cid / 4v Toploader
ZRG-46
Jos imusarjan kiristelee momenttiavaimella oikeassa järjestyksessä niin ei kai pitäisi haljeta?

Täytynee perehtyä aiheeseen varmaan vasta loman jälkeen.
-Jukka-
Avatar
Sami95GT
Aktiivi
Viestit: 94
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Snadin Läntinen Provinssi

Viesti Kirjoittaja Sami95GT »

Jukka kirjoitti: Jos imusarjan kiristelee momenttiavaimella oikeassa järjestyksessä niin ei kai pitäisi haljeta?

Täytynee perehtyä aiheeseen varmaan vasta loman jälkeen.
Tietenkään luonnollisesti ei, ja kai kansien kanssa oltiin yhtä huolellisia? Itse asiassa momenttiavaimen kanssa ei kannata koskaan tehdä turhia oikomisia. Mieluiten laittaa kiinni tuplavarmuudella ja huolella kuin kerralla-parilla rykästen. Ei ainakaan ole omalla kohdalla ollut ongelmia niissä rojekteissa joissa on mukana ollut, kun on hillitysti lisännyt momenttia ja vetänyt pari ylimääräistä kierrosta momenttia pikkuhiljaa ohjearvoon kasvattaen.

Mutta niinkuin viikonloppuna oli jo puhetta, tietyt aftermarket-osat eivät vaan tunnu sopivan yhteen keskenään/orkkiskamaan sitten millään, vaikka mitä tekisi. Sama homma on oman alumiinisen 2.5" Flowtechin H-putken kanssa. Se ei istu vasemmanpuoleiseen kollektoriin, ei sitten millään, vaikka miten on yrittänyt lämmittää ja taivuttaa putkenpäätä paremmin kollektoria naittavaksi. Ensimmäiset 500 kilometriä se istuu, mutta sen jälkee rupeaa vuotamaan, ihan sama mitä tiivistemömmöjä väliin ruuttaa. Oikeanpuoleisen kollektorin kanssa ei ole mitään ongelmia. Vuotakoot sitten perkkkele ja käyköön rikkaalla happivuodon takia.

Kummallisinta tässä on se, että vaikka olen myös koittanut lämmittää ja taivuttaa pakosarjan kollektoripäätä niissä rajoissa missä se onnistuu, auton alkuperäinen H-putki katteineen istuu joka vuosi katsaria varten kiinni ilman tiivistemömmöjä kuin p--ka junttilan tuvan seinään. Eikä H-putken huono sovitus tunnu silti olevan kiinni siitä että putki olisi siltä vasemmalta puolelta liian lyhyt. God only knows. Muuta haittaahan tuosta ei juuri ole, kuin se, että pata käy vähän liian rikkaalla silloin kun säädöksissä toimitaan anturien varassa, ja tuo pieni vuoto aiheuttaa pakokaasua konehuoneeseen, joka sitten liikennevaloissa herkästi tuppaa sisälle raitisilmasuodattimen kautta. Noh, kaikkeahan ei voi saada. Ei edes joka päivä.

PS. "My torque wrenches are rated higher than your rice-rocket" :lol:
Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee - 17 tuuman vanteella.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Kyseiset oireet viitaa kannentiivisteen vuotamiseen (kansipahvi palanut) tai kanen halkeamaan. Vanhan koneen virittäminen nostaa sylinteripaineita eikä vanhat tai muuten heikkokuntoiset kansipahvit meinaa kestää. Minulla samanlaiset ongelmat kun vanha 5.0 joutui kunnon rata käsittelyyn mutta ongelma poistui kun kannet oikaistiin ja laitettiin kunnon rallipahvit kansiin.

Uutta imurarjaa asentaessa kannattaa tarkastaa sen istuvuus kansiin, imukanaviin, imusarjan tiivisteeseen ja lohkoon, lohkon ja imusarjan väliin on jäätävä selvä rako (1 - 4mm) joka tilkitään tiivisteellä ja silikoonilla tai pelkästään silikoonilla asennusvaiheessa. Niin ja momentit ja kiristysjärjestys niistä jo mainittiinkin.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

457 kirjoitti:Kyseiset oireet viitaa kannentiivisteen vuotamiseen (kansipahvi palanut) tai kanen halkeamaan. Vanhan koneen virittäminen nostaa sylinteripaineita eikä vanhat tai muuten heikkokuntoiset kansipahvit meinaa kestää. Minulla samanlaiset ongelmat kun vanha 5.0 joutui kunnon rata käsittelyyn mutta ongelma poistui kun kannet oikaistiin ja laitettiin kunnon rallipahvit kansiin.

Uutta imurarjaa asentaessa kannattaa tarkastaa sen istuvuus kansiin, imukanaviin, imusarjan tiivisteeseen ja lohkoon, lohkon ja imusarjan väliin on jäätävä selvä rako (1 - 4mm) joka tilkitään tiivisteellä ja silikoonilla tai pelkästään silikoonilla asennusvaiheessa. Niin ja momentit ja kiristysjärjestys niistä jo mainittiinkin.
Tuo vaan ihmetyttää jos kannentiiviste on palanut tavallaan itsestään.
Arton kanssa säädettiin sytytystä ja sen jälkeen sammutin auton.Seuraavalla starttauksella jo vesi lensikin syyläristä.

Moottori on vakio 302 ja löytyy siitä "Ikiksen" vanhasta mustasta autosta.
-Jukka-
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Arto65FB kirjoitti:
Jukka kirjoitti: Tuo vaan ihmetyttää jos kannentiiviste on palanut tavallaan itsestään.
Arton kanssa säädettiin sytytystä ja sen jälkeen sammutin auton.Seuraavalla starttauksella jo vesi lensikin syyläristä.
Sytkää säädettäessä oli vielä 2V-imis paikallaan. Otitteko muuten jakajan pois, kun vaihdoitte sen imiksen?
Jakaja oli irti.
Ei vaikuttane kuitenkaan lopputulokseen?
-Jukka-
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Onko löytyny selvtyyttä asiaan? Vai ootko kerinny etes perehtyä?
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

musse67 kirjoitti:Onko löytyny selvtyyttä asiaan? Vai ootko kerinny etes perehtyä?
Jaa niin joo...
Jos vaikka ens viikolla... :wink:
-Jukka-
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

NO, jokojoko... Löytykä vikaa vikaa..

Mosse
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

1265 kirjoitti:NO, jokojoko... Löytykä vikaa vikaa..

Mosse
Katellaan syksymmällä. :wink:
-Jukka-
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Jukka,

Drag & Track weekendiin on saatava kuntoon.

Haastan sut nelivalofoxilla taistoon Bothniaringillä. Itse talutan radalle myös nelivalofoxin, tosin mulla on 2 pyttyä vähemmän.

Nopeamman kierrosajan ajanut voittaa. Olkoon 1/2 kosanteri panoksena.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Pony kirjoitti:Jukka,

Drag & Track weekendiin on saatava kuntoon.

Haastan sut nelivalofoxilla taistoon Bothniaringillä. Itse talutan radalle myös nelivalofoxin, tosin mulla on 2 pyttyä vähemmän.

Nopeamman kierrosajan ajanut voittaa. Olkoon 1/2 kosanteri panoksena.
Ajattelin kyllä lähteä sinne ihan toisella autolla. :shock:

Täytyy harkita tuota haastetta. :wink:
-Jukka-
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Kaikkensa täytyy yrittää ettei se Cobra jäisi ikuisuusprojektiksi. Se kun kuuluu tien päälle myös tulevana talvena.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Pony kirjoitti:Kaikkensa täytyy yrittää ettei se Cobra jäisi ikuisuusprojektiksi. Se kun kuuluu tien päälle myös tulevana talvena.
Jeps.
Kyllä Cobralla on tarkoitus aja ensi talvikin.
Sitä ennen se olisi tarkoitus vielä maalatakin joten jonain päivänähän se on kai kuntoonkin laitettava?
-Jukka-
Vastaa Viestiin