Vedet ja öljyt sekaisin
Vedet ja öljyt sekaisin
FunRunissa haastattelin muutamaa itseäni viisaampaa tuosta aiheesta.
Pari teoriaa asiaan sainkin mutta mikähän on todellisuus?
Moottori on 302.
Auto on sammutettu täysin toimivana.
Sen jälkeen siihen on vaihdettu toinen imusarja.
Lopputulos oli että syyläriin tulee paine ja vedet ja öljyt menivät sekaisin.
Luonnollinen päätelmä oli että imusarjan asennus meni vituiks.
Imusarja uudestaan irti,öljyn+suodattimen vaihto ja toinen yritys kun sattui olemaan tuplamäärä tiivisteitä.
Sama tilanne,paine syyläriin ja vedet ja öljy sekaisin.
Pari teoriaa asiaan sainkin mutta mikähän on todellisuus?
Moottori on 302.
Auto on sammutettu täysin toimivana.
Sen jälkeen siihen on vaihdettu toinen imusarja.
Lopputulos oli että syyläriin tulee paine ja vedet ja öljyt menivät sekaisin.
Luonnollinen päätelmä oli että imusarjan asennus meni vituiks.
Imusarja uudestaan irti,öljyn+suodattimen vaihto ja toinen yritys kun sattui olemaan tuplamäärä tiivisteitä.
Sama tilanne,paine syyläriin ja vedet ja öljy sekaisin.
-Jukka-
Mulla oli omassa 302:ssa samanlaisia oireita (ekan)konerempan jälkeen.
Tosin sillä erotuksella, että jos malttoi lämmittää koneen ennenkuin antoi satsia ongelmia ei ollu ( ainakaan pahoja )
Syy : Toiseen kanteen tullut hiushalkeama todennäköisesti väärin kiristetyn imusarjan takia...
vaihdoin kannet. nyt pelittää.
Häkä
Mustang -69 HT 302cid / 4v Toploader
ZRG-46
Tosin sillä erotuksella, että jos malttoi lämmittää koneen ennenkuin antoi satsia ongelmia ei ollu ( ainakaan pahoja )
Syy : Toiseen kanteen tullut hiushalkeama todennäköisesti väärin kiristetyn imusarjan takia...

vaihdoin kannet. nyt pelittää.
Häkä
Mustang -69 HT 302cid / 4v Toploader
ZRG-46
Jos imusarjan kiristelee momenttiavaimella oikeassa järjestyksessä niin ei kai pitäisi haljeta?CO = häkä kirjoitti:
Syy : Toiseen kanteen tullut hiushalkeama todennäköisesti väärin kiristetyn imusarjan takia...![]()
Häkä
Mustang -69 HT 302cid / 4v Toploader
ZRG-46
Täytynee perehtyä aiheeseen varmaan vasta loman jälkeen.
-Jukka-
Tietenkään luonnollisesti ei, ja kai kansien kanssa oltiin yhtä huolellisia? Itse asiassa momenttiavaimen kanssa ei kannata koskaan tehdä turhia oikomisia. Mieluiten laittaa kiinni tuplavarmuudella ja huolella kuin kerralla-parilla rykästen. Ei ainakaan ole omalla kohdalla ollut ongelmia niissä rojekteissa joissa on mukana ollut, kun on hillitysti lisännyt momenttia ja vetänyt pari ylimääräistä kierrosta momenttia pikkuhiljaa ohjearvoon kasvattaen.Jukka kirjoitti: Jos imusarjan kiristelee momenttiavaimella oikeassa järjestyksessä niin ei kai pitäisi haljeta?
Täytynee perehtyä aiheeseen varmaan vasta loman jälkeen.
Mutta niinkuin viikonloppuna oli jo puhetta, tietyt aftermarket-osat eivät vaan tunnu sopivan yhteen keskenään/orkkiskamaan sitten millään, vaikka mitä tekisi. Sama homma on oman alumiinisen 2.5" Flowtechin H-putken kanssa. Se ei istu vasemmanpuoleiseen kollektoriin, ei sitten millään, vaikka miten on yrittänyt lämmittää ja taivuttaa putkenpäätä paremmin kollektoria naittavaksi. Ensimmäiset 500 kilometriä se istuu, mutta sen jälkee rupeaa vuotamaan, ihan sama mitä tiivistemömmöjä väliin ruuttaa. Oikeanpuoleisen kollektorin kanssa ei ole mitään ongelmia. Vuotakoot sitten perkkkele ja käyköön rikkaalla happivuodon takia.
Kummallisinta tässä on se, että vaikka olen myös koittanut lämmittää ja taivuttaa pakosarjan kollektoripäätä niissä rajoissa missä se onnistuu, auton alkuperäinen H-putki katteineen istuu joka vuosi katsaria varten kiinni ilman tiivistemömmöjä kuin p--ka junttilan tuvan seinään. Eikä H-putken huono sovitus tunnu silti olevan kiinni siitä että putki olisi siltä vasemmalta puolelta liian lyhyt. God only knows. Muuta haittaahan tuosta ei juuri ole, kuin se, että pata käy vähän liian rikkaalla silloin kun säädöksissä toimitaan anturien varassa, ja tuo pieni vuoto aiheuttaa pakokaasua konehuoneeseen, joka sitten liikennevaloissa herkästi tuppaa sisälle raitisilmasuodattimen kautta. Noh, kaikkeahan ei voi saada. Ei edes joka päivä.
PS. "My torque wrenches are rated higher than your rice-rocket"

Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee - 17 tuuman vanteella.
Kyseiset oireet viitaa kannentiivisteen vuotamiseen (kansipahvi palanut) tai kanen halkeamaan. Vanhan koneen virittäminen nostaa sylinteripaineita eikä vanhat tai muuten heikkokuntoiset kansipahvit meinaa kestää. Minulla samanlaiset ongelmat kun vanha 5.0 joutui kunnon rata käsittelyyn mutta ongelma poistui kun kannet oikaistiin ja laitettiin kunnon rallipahvit kansiin.
Uutta imurarjaa asentaessa kannattaa tarkastaa sen istuvuus kansiin, imukanaviin, imusarjan tiivisteeseen ja lohkoon, lohkon ja imusarjan väliin on jäätävä selvä rako (1 - 4mm) joka tilkitään tiivisteellä ja silikoonilla tai pelkästään silikoonilla asennusvaiheessa. Niin ja momentit ja kiristysjärjestys niistä jo mainittiinkin.
Uutta imurarjaa asentaessa kannattaa tarkastaa sen istuvuus kansiin, imukanaviin, imusarjan tiivisteeseen ja lohkoon, lohkon ja imusarjan väliin on jäätävä selvä rako (1 - 4mm) joka tilkitään tiivisteellä ja silikoonilla tai pelkästään silikoonilla asennusvaiheessa. Niin ja momentit ja kiristysjärjestys niistä jo mainittiinkin.
Tuo vaan ihmetyttää jos kannentiiviste on palanut tavallaan itsestään.457 kirjoitti:Kyseiset oireet viitaa kannentiivisteen vuotamiseen (kansipahvi palanut) tai kanen halkeamaan. Vanhan koneen virittäminen nostaa sylinteripaineita eikä vanhat tai muuten heikkokuntoiset kansipahvit meinaa kestää. Minulla samanlaiset ongelmat kun vanha 5.0 joutui kunnon rata käsittelyyn mutta ongelma poistui kun kannet oikaistiin ja laitettiin kunnon rallipahvit kansiin.
Uutta imurarjaa asentaessa kannattaa tarkastaa sen istuvuus kansiin, imukanaviin, imusarjan tiivisteeseen ja lohkoon, lohkon ja imusarjan väliin on jäätävä selvä rako (1 - 4mm) joka tilkitään tiivisteellä ja silikoonilla tai pelkästään silikoonilla asennusvaiheessa. Niin ja momentit ja kiristysjärjestys niistä jo mainittiinkin.
Arton kanssa säädettiin sytytystä ja sen jälkeen sammutin auton.Seuraavalla starttauksella jo vesi lensikin syyläristä.
Moottori on vakio 302 ja löytyy siitä "Ikiksen" vanhasta mustasta autosta.
-Jukka-
Jakaja oli irti.Arto65FB kirjoitti:Sytkää säädettäessä oli vielä 2V-imis paikallaan. Otitteko muuten jakajan pois, kun vaihdoitte sen imiksen?Jukka kirjoitti: Tuo vaan ihmetyttää jos kannentiiviste on palanut tavallaan itsestään.
Arton kanssa säädettiin sytytystä ja sen jälkeen sammutin auton.Seuraavalla starttauksella jo vesi lensikin syyläristä.
Ei vaikuttane kuitenkaan lopputulokseen?
-Jukka-
Onko löytyny selvtyyttä asiaan? Vai ootko kerinny etes perehtyä?
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Jukka,
Drag & Track weekendiin on saatava kuntoon.
Haastan sut nelivalofoxilla taistoon Bothniaringillä. Itse talutan radalle myös nelivalofoxin, tosin mulla on 2 pyttyä vähemmän.
Nopeamman kierrosajan ajanut voittaa. Olkoon 1/2 kosanteri panoksena.
Drag & Track weekendiin on saatava kuntoon.
Haastan sut nelivalofoxilla taistoon Bothniaringillä. Itse talutan radalle myös nelivalofoxin, tosin mulla on 2 pyttyä vähemmän.
Nopeamman kierrosajan ajanut voittaa. Olkoon 1/2 kosanteri panoksena.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Ajattelin kyllä lähteä sinne ihan toisella autolla.Pony kirjoitti:Jukka,
Drag & Track weekendiin on saatava kuntoon.
Haastan sut nelivalofoxilla taistoon Bothniaringillä. Itse talutan radalle myös nelivalofoxin, tosin mulla on 2 pyttyä vähemmän.
Nopeamman kierrosajan ajanut voittaa. Olkoon 1/2 kosanteri panoksena.

Täytyy harkita tuota haastetta.

-Jukka-