94-95 cobra seoksista

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
freaks
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Huhti 2020, 15:30
Auto: Mustang sn95

94-95 cobra seoksista

Viesti Kirjoittaja freaks »

Oli CO ja HC katsastuksessa reilusti koholla>hylky (0,6 ja 150, lambda 1.037) auto muuten toimi kuitenkin hyvin.
Tuli sitten vaihdettua kerralla kaikki mitä mieleen tuli että saa leiman (plenumin tiiviste, samalla uudet pykälää isommat suuttimet, sekä ect-anturi) ja tulihan se leima sieltä lukemin: CO 0,06 ja HC 15/16, lambda 1.034.

Ongelma: nyt yskähtelee putkessa osakaasulla kiihdyttäessä varsinkin kylmänä, muuten käy kyllä asiallisesti.

Kysymys kuuluukin voiko isommat suuttimet aiheuttaa liian laihan seoksen(päästölukemiin nojaten), eikö sen pitäisi olla päinvastoin? Vai olisiko syy kuitenkin viallinen uusi ect-anturi?
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2604
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 94-95 cobra seoksista

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Onko sinulla mekaanista lämpömittaria? Sillä näkisi lämmöt, kun yskähtelee. ECT antaa ECUlle omat tietonsa. Miksi isommat suuttimet?
freaks
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Huhti 2020, 15:30
Auto: Mustang sn95

Re: 94-95 cobra seoksista

Viesti Kirjoittaja freaks »

Auton oma lämpömittari toki on joka ottaa tiedon toisesta anturista ja pelaa, käy ajon aikana n.82°C asteessa joka tarkistettu lasermittarilla.
Suuttimet vaihdettu koska epäilin suutinvuotoa(osa tulpista aika mustia) ja vanhoissa suuttimissa oli osa kärjen muoveistakin jo halki joten ajattelin miksei sitten samalla uusisi hieman isommilla 24lb>30lb.
Avatar
jari
Addikti
Viestit: 373
Liittynyt: 02 Kesä 2004, 08:47
Auto: 2012 Mustang GT Brembo Package
Paikkakunta: Tuusula/Asikkala

Re: 94-95 cobra seoksista

Viesti Kirjoittaja jari »

Tuliko ECUun/ohjelmointiin suuttimia vastaavia muutoksia? Tietäjät tarkentakoot, mutta pelkät isommat suuttimet ilman ohjelmointia ei ehkä hyvä idea.
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 702
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: 94-95 cobra seoksista

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Pappacosworth pääsee Fordin ecuun sisälle ja on niitä parannellut.
Meidän -96 japsimalli tuli ainakin todella mukavaksi ajaa, kun voimaa alkoi löytyä koko kierrosalueelta.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
freaks
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Huhti 2020, 15:30
Auto: Mustang sn95

Re: 94-95 cobra seoksista

Viesti Kirjoittaja freaks »

jari kirjoitti: 07 Heinä 2025, 08:44 Tuliko ECUun/ohjelmointiin suuttimia vastaavia muutoksia? Tietäjät tarkentakoot, mutta pelkät isommat suuttimet ilman ohjelmointia ei ehkä hyvä idea.
ECUuun ja ohjelmointiin ei ole laitteita :lol:
näihin ei ole puututtu minun toimesta, pelkät suuttimet vaihdettu ja toivottu parasta joku ohjelmahan tuossa saattaa olla jo ennestään mene ja tiedä. Lähinnä ihmetyttää jos vanhat suuttimet aiheuttivat rikkaan seoksen ja uudet isommat taas huomattavan laihan, niin tyhjäkäynnillä kuin kierroksilla.

Edelliseen -96 GT:hen tuli vaihdettua 19lb>24lb suuttimet ja seos rikastui sekä kaasuun vastaavuus jopa parani . Nykyisessä taas käyttäytyy päinvastaisella tavalla, miksi?
Tuo olisikin hyvä käyttää ohjelmoinnissa jos eteläisestä suomesta joku asiansa tunteva löytyisi...
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2604
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 94-95 cobra seoksista

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

En minäkään osaa suositella kuin tuota Texelectric, eli Pappacosworth, kun olen näitä kaasarihemmoja. Pohjanmaalle ei ole pitkä matka, kun on asiallisesta asiasta kyse.
Kankkis
Addikti
Viestit: 299
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: 94-95 cobra seoksista

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Mistä päättelet että seos laiheni? Co ja Hc päästöt nousee myös liian laihalla seoksella, lambda arvohan hieman rikastui toimenpiteiden jälkeen
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1369
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: 94-95 cobra seoksista

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Suuttimien vaihto rikastaa juuri kokojen suhteessa. Mutta happianturit korjaa. Saattaa jotenkin toimia mutta kun ajetaan open loopissa eli isolla kuormalla niin seos menee ihan metsään. Jos käynti parani vaihdolla niin siellä on joku vika jonka takia oli laihalla. Katit tulee tuhoutumaan jos ei säädetä.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
freaks
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Huhti 2020, 15:30
Auto: Mustang sn95

Re: 94-95 cobra seoksista

Viesti Kirjoittaja freaks »

Kankkis kirjoitti: 08 Heinä 2025, 14:52 Mistä päättelet että seos laiheni? Co ja Hc päästöt nousee myös liian laihalla seoksella, lambda arvohan hieman rikastui toimenpiteiden jälkeen
Koska CO ja HC arvot laskivat kymmenykseen eikä lambda-arvo kojaantunut niin paljon kuin oletin. Eli vaikka nyt on uudet suuttimet joiden ei oleta enää vuotavankaan niin eikö juuri tämänhetkisestä lambda-arvosta voi päätellä sen yrittävän rikastaa seosta jota ei kuitenkaan toimittaudu=liikaa ilmaa polttoaineeseen nähden.

Oma pakokaasutesteri olis kyllä kiva kun näiden "nykyautojen" kanssa pelaa...kunpa olisi pari vuotta uudempi niin pääsisin itsekin sisään ECUun :oops:

Ehkä vaihdan viikonloppuna vanhat suuttimet ja katson muuttuuko toimivammaksi ja jos ei , sen jälkeen OEM ect-anturia kehiin tarvikkeen sijaan.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2604
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 94-95 cobra seoksista

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Onko vanhoja suuttimia käytetty suutinhuollossa?
freaks
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Huhti 2020, 15:30
Auto: Mustang sn95

Re: 94-95 cobra seoksista

Viesti Kirjoittaja freaks »

No nyt on vanhat orggissuuttimet heitetty takaisin ja kyllähän nuo nykimisoireet poistuivat. Aina oppii uutta=isommilla suuttimilla seos selvästi laihenee sen verran ettei toimi, ensi vuonna sitten leimalle taas vaihto eihän tuo ole kuin tunnin homma🥹
...ellei nyt lähistöltä löydy ennen sitä säätäjää.

Suuttimia ei siis ole käytetty testauksessa syystä että uudet suuttimet oli halvemmat kuin vanhojen huolto.
Vastaa Viestiin