94-95 cobra seoksista
94-95 cobra seoksista
Oli CO ja HC katsastuksessa reilusti koholla>hylky (0,6 ja 150, lambda 1.037) auto muuten toimi kuitenkin hyvin.
Tuli sitten vaihdettua kerralla kaikki mitä mieleen tuli että saa leiman (plenumin tiiviste, samalla uudet pykälää isommat suuttimet, sekä ect-anturi) ja tulihan se leima sieltä lukemin: CO 0,06 ja HC 15/16, lambda 1.034.
Ongelma: nyt yskähtelee putkessa osakaasulla kiihdyttäessä varsinkin kylmänä, muuten käy kyllä asiallisesti.
Kysymys kuuluukin voiko isommat suuttimet aiheuttaa liian laihan seoksen(päästölukemiin nojaten), eikö sen pitäisi olla päinvastoin? Vai olisiko syy kuitenkin viallinen uusi ect-anturi?
Tuli sitten vaihdettua kerralla kaikki mitä mieleen tuli että saa leiman (plenumin tiiviste, samalla uudet pykälää isommat suuttimet, sekä ect-anturi) ja tulihan se leima sieltä lukemin: CO 0,06 ja HC 15/16, lambda 1.034.
Ongelma: nyt yskähtelee putkessa osakaasulla kiihdyttäessä varsinkin kylmänä, muuten käy kyllä asiallisesti.
Kysymys kuuluukin voiko isommat suuttimet aiheuttaa liian laihan seoksen(päästölukemiin nojaten), eikö sen pitäisi olla päinvastoin? Vai olisiko syy kuitenkin viallinen uusi ect-anturi?
Re: 94-95 cobra seoksista
Onko sinulla mekaanista lämpömittaria? Sillä näkisi lämmöt, kun yskähtelee. ECT antaa ECUlle omat tietonsa. Miksi isommat suuttimet?
Re: 94-95 cobra seoksista
Auton oma lämpömittari toki on joka ottaa tiedon toisesta anturista ja pelaa, käy ajon aikana n.82°C asteessa joka tarkistettu lasermittarilla.
Suuttimet vaihdettu koska epäilin suutinvuotoa(osa tulpista aika mustia) ja vanhoissa suuttimissa oli osa kärjen muoveistakin jo halki joten ajattelin miksei sitten samalla uusisi hieman isommilla 24lb>30lb.
Suuttimet vaihdettu koska epäilin suutinvuotoa(osa tulpista aika mustia) ja vanhoissa suuttimissa oli osa kärjen muoveistakin jo halki joten ajattelin miksei sitten samalla uusisi hieman isommilla 24lb>30lb.
- jari
- Addikti
- Viestit: 373
- Liittynyt: 02 Kesä 2004, 08:47
- Auto: 2012 Mustang GT Brembo Package
- Paikkakunta: Tuusula/Asikkala
Re: 94-95 cobra seoksista
Tuliko ECUun/ohjelmointiin suuttimia vastaavia muutoksia? Tietäjät tarkentakoot, mutta pelkät isommat suuttimet ilman ohjelmointia ei ehkä hyvä idea.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 702
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: 94-95 cobra seoksista
Pappacosworth pääsee Fordin ecuun sisälle ja on niitä parannellut.
Meidän -96 japsimalli tuli ainakin todella mukavaksi ajaa, kun voimaa alkoi löytyä koko kierrosalueelta.
Meidän -96 japsimalli tuli ainakin todella mukavaksi ajaa, kun voimaa alkoi löytyä koko kierrosalueelta.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Re: 94-95 cobra seoksista
ECUuun ja ohjelmointiin ei ole laitteita

näihin ei ole puututtu minun toimesta, pelkät suuttimet vaihdettu ja toivottu parasta joku ohjelmahan tuossa saattaa olla jo ennestään mene ja tiedä. Lähinnä ihmetyttää jos vanhat suuttimet aiheuttivat rikkaan seoksen ja uudet isommat taas huomattavan laihan, niin tyhjäkäynnillä kuin kierroksilla.
Edelliseen -96 GT:hen tuli vaihdettua 19lb>24lb suuttimet ja seos rikastui sekä kaasuun vastaavuus jopa parani . Nykyisessä taas käyttäytyy päinvastaisella tavalla, miksi?
Tuo olisikin hyvä käyttää ohjelmoinnissa jos eteläisestä suomesta joku asiansa tunteva löytyisi...
Re: 94-95 cobra seoksista
En minäkään osaa suositella kuin tuota Texelectric, eli Pappacosworth, kun olen näitä kaasarihemmoja. Pohjanmaalle ei ole pitkä matka, kun on asiallisesta asiasta kyse.
-
- Addikti
- Viestit: 299
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: 94-95 cobra seoksista
Mistä päättelet että seos laiheni? Co ja Hc päästöt nousee myös liian laihalla seoksella, lambda arvohan hieman rikastui toimenpiteiden jälkeen
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1369
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: 94-95 cobra seoksista
Suuttimien vaihto rikastaa juuri kokojen suhteessa. Mutta happianturit korjaa. Saattaa jotenkin toimia mutta kun ajetaan open loopissa eli isolla kuormalla niin seos menee ihan metsään. Jos käynti parani vaihdolla niin siellä on joku vika jonka takia oli laihalla. Katit tulee tuhoutumaan jos ei säädetä.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
Re: 94-95 cobra seoksista
Koska CO ja HC arvot laskivat kymmenykseen eikä lambda-arvo kojaantunut niin paljon kuin oletin. Eli vaikka nyt on uudet suuttimet joiden ei oleta enää vuotavankaan niin eikö juuri tämänhetkisestä lambda-arvosta voi päätellä sen yrittävän rikastaa seosta jota ei kuitenkaan toimittaudu=liikaa ilmaa polttoaineeseen nähden.
Oma pakokaasutesteri olis kyllä kiva kun näiden "nykyautojen" kanssa pelaa...kunpa olisi pari vuotta uudempi niin pääsisin itsekin sisään ECUun

Ehkä vaihdan viikonloppuna vanhat suuttimet ja katson muuttuuko toimivammaksi ja jos ei , sen jälkeen OEM ect-anturia kehiin tarvikkeen sijaan.
Re: 94-95 cobra seoksista
Onko vanhoja suuttimia käytetty suutinhuollossa?
Re: 94-95 cobra seoksista
No nyt on vanhat orggissuuttimet heitetty takaisin ja kyllähän nuo nykimisoireet poistuivat. Aina oppii uutta=isommilla suuttimilla seos selvästi laihenee sen verran ettei toimi, ensi vuonna sitten leimalle taas vaihto eihän tuo ole kuin tunnin homma
...ellei nyt lähistöltä löydy ennen sitä säätäjää.
Suuttimia ei siis ole käytetty testauksessa syystä että uudet suuttimet oli halvemmat kuin vanhojen huolto.
...ellei nyt lähistöltä löydy ennen sitä säätäjää.
Suuttimia ei siis ole käytetty testauksessa syystä että uudet suuttimet oli halvemmat kuin vanhojen huolto.