S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot
On aika siirtyä 2006 GT Mustangin korin aerodynamiikan muutoksiin kun muut osa-alueet on kohtuullisen hyvällä mallilla.
Ensimmäisenä käsitöitä teettävänä muutoksena etupään pyöräkotelot on tarkoitus tuulettaa niin että ilma joka aiheuttaa vastusta ja nostetta, kulkee loogisesti ulos auton kyljistä. Mallinnus, leikkaaminen ja liittäminen on tarkoitus tehdä itse mutta maalaus ja lopullinen kittaus jää maalarille. Materiaalina alkuperäinen pelti ja arkkipelti about 0,5mm vahvuudella.
Onko ehdotuksia peltisaumojen liitoksiin?
Ajatuksena pellille hionta ja taitokset jotka ulottuvat aina hieman toisen pellin päälle lienee tarpeen ja hitsaten kiinni pisteittäin?
Kittaus vai tinaa saumoihin?
Ensimmäisenä käsitöitä teettävänä muutoksena etupään pyöräkotelot on tarkoitus tuulettaa niin että ilma joka aiheuttaa vastusta ja nostetta, kulkee loogisesti ulos auton kyljistä. Mallinnus, leikkaaminen ja liittäminen on tarkoitus tehdä itse mutta maalaus ja lopullinen kittaus jää maalarille. Materiaalina alkuperäinen pelti ja arkkipelti about 0,5mm vahvuudella.
Onko ehdotuksia peltisaumojen liitoksiin?
Ajatuksena pellille hionta ja taitokset jotka ulottuvat aina hieman toisen pellin päälle lienee tarpeen ja hitsaten kiinni pisteittäin?
Kittaus vai tinaa saumoihin?
Viimeksi muokannut NoNeed4Boost, 01 Loka 2020, 18:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: S197 Fendereihin ilmanottoaukot
Tässä tuo innoituksen lähde. Concepti Mustang jonka ilmanpoistoaukkoja tarkoitus jäljitellä.
Tässä muuten kuva jossa niiteillä maustettu Mustang jossa tyyli johon ne sopii.
Kaara popniitit ja lasikuitu on hyvä idea mutta olen niitä tyylillisesti pyrkinyt omassa autossani välttämään. Tässä muuten kuva jossa niiteillä maustettu Mustang jossa tyyli johon ne sopii.
Viimeksi muokannut NoNeed4Boost, 01 Loka 2020, 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot
Joo, pitää olla hiukan roheemmin tehty auto, että sopii noi popparisysteemit!!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot
Jotkut on myös laittanut sika liimalla. Puhtaat pinnat tietysti tärkeät teki miten vaan. Eräs mies kertoi kokeilleensa hiacen kaarien vaihdossa tehneen toisen puolen hitsaamalla ja toinen liimaamalla. Hitsattu puski ruostetta maalin alta jo parin vuoden jälkeen liimattu ei. En nyt siis sano, että kannattaa liimata. Toin vaan yhden mahdollisen vaihtoehdon lisää.
Missäs vauhdissa ja korkeudessa se tasainen pohjalevy alkaa tuottaa hyötyä imemällä alustaa tiehen kiinni?
Missäs vauhdissa ja korkeudessa se tasainen pohjalevy alkaa tuottaa hyötyä imemällä alustaa tiehen kiinni?
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot
Päivitellääs nyt projektin etenemistä kun kuviakin on tullut otettua..
Mitoituksen jälkeen rajasin kynämerkit rajausteipillä. Rälläkällä en viitsi metallia kuumennella ja kipinöitä lennätellä joten aukon leikkuseen leikkuriksi valitsin kuviosahan ja siihen Bahcon metalliterät. Heijariliikkeen kytkin sahasta kokonaan pois jotta jälki olisi siistiä ja tarkkaa. Sahauksen aloitukset tein poraamalla ensiksi jokusen reiän peltiin. Kuviosahan ajotason teippasin maalarinteipillä niin ettei se naarmuttaisi maalipintaa. Teippejä tarvi vaihdella useampaan kertaan koska metallin hiutaleet tahtoo jäädä teippien ja maalipinnan väliin tekemään naarmuja.
Ensiksi lähti pala ylimääräiseksi jäävää peltiä aukon keskeltä ja taivuteltavat linjat tuli leikkailtua molemmilta puolilta autoa. Seuraavaksi sitten projektialueen hionta pellille ja peltien reunojen pokkailu sekä sisään taivutus. Näitä leikkuulinjoja ja tapoja toteuttaa hahmottelin muutamanakin talvena pellin pintaan pahvimalleilla ja merkintöinä. Nyt kun homma on saatu alkuun, ei paluuta enää alkuperäiseen ole ja homma jatkuu
Muutama mitta tähän talteen jos joku muu tekee vastaavanlaista projektia vuosien saatossa.
Syvyyttä näille aukoille tulee pintapellistä sisääpäin 90/100mm.
Aukon yläreuna 30mm oven kylkilinjan pokkauksen alapuolella.
Aukon oikea sivu eli pyörän puoli kulkee kaaren tehdaspokkauksen linjaa pitkin
Aukon vasen sivu eli oven puoli oven etureunan kaarevan muodon mukaan 36mm fenderin reunasta
Aukon alareuna 40mm helmapokkauksesta eli siitä osasta johon pyöreä kaaripokkaus päättyy.
Mitoituksen jälkeen rajasin kynämerkit rajausteipillä. Rälläkällä en viitsi metallia kuumennella ja kipinöitä lennätellä joten aukon leikkuseen leikkuriksi valitsin kuviosahan ja siihen Bahcon metalliterät. Heijariliikkeen kytkin sahasta kokonaan pois jotta jälki olisi siistiä ja tarkkaa. Sahauksen aloitukset tein poraamalla ensiksi jokusen reiän peltiin. Kuviosahan ajotason teippasin maalarinteipillä niin ettei se naarmuttaisi maalipintaa. Teippejä tarvi vaihdella useampaan kertaan koska metallin hiutaleet tahtoo jäädä teippien ja maalipinnan väliin tekemään naarmuja.
Ensiksi lähti pala ylimääräiseksi jäävää peltiä aukon keskeltä ja taivuteltavat linjat tuli leikkailtua molemmilta puolilta autoa. Seuraavaksi sitten projektialueen hionta pellille ja peltien reunojen pokkailu sekä sisään taivutus. Näitä leikkuulinjoja ja tapoja toteuttaa hahmottelin muutamanakin talvena pellin pintaan pahvimalleilla ja merkintöinä. Nyt kun homma on saatu alkuun, ei paluuta enää alkuperäiseen ole ja homma jatkuu

Muutama mitta tähän talteen jos joku muu tekee vastaavanlaista projektia vuosien saatossa.
Syvyyttä näille aukoille tulee pintapellistä sisääpäin 90/100mm.
Aukon yläreuna 30mm oven kylkilinjan pokkauksen alapuolella.
Aukon oikea sivu eli pyörän puoli kulkee kaaren tehdaspokkauksen linjaa pitkin
Aukon vasen sivu eli oven puoli oven etureunan kaarevan muodon mukaan 36mm fenderin reunasta
Aukon alareuna 40mm helmapokkauksesta eli siitä osasta johon pyöreä kaaripokkaus päättyy.
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot
Taivuttelussa kotikutoisin menetelmin lattarautaa ja kolme pikapuristinta tekee tehtävänsä. Pelti näissä on melko pehmeää ja paksuhkoa joten varsin kiitollista materiaalia muokkaamiseen.
Syvyyttä ilmakanavalle fenderin takana on 100mm aukon yläreunassa ja 90mm alareunassa.
Koesovitusten jälkeen voi todeta että mahtuu yhä paikalleen. Seuraavaksi jatkuu ilmakanavan muokkaus niin että sen saa jatkumaan sisälokasuojaa vasten tiiviisti. Sisälokasuojan aukko ulottuu käytännössä sen yläpinnan tasoon vaikkei se sivulta katsottuna siltä näytäkkään. Ilma pitäisi siis tulla melko mutkattomasti ulos.
Pyöreäksi muotoiltava, tukea antavia taiteltuja peltejä vasten tuleva osa tulee myös työn alle. Tekisi mieli tehdä se ensin pellistä muotti taivuttaen ja sitten laminoida siihen hiilikuitu samaan muotoon. Haluanko kuitenkaan aukon pohjalle musta/valkoinen kontrastia ja käyttää kahta eri materiaalia. En vielä osaa päättää.
Syvyyttä ilmakanavalle fenderin takana on 100mm aukon yläreunassa ja 90mm alareunassa.
Koesovitusten jälkeen voi todeta että mahtuu yhä paikalleen. Seuraavaksi jatkuu ilmakanavan muokkaus niin että sen saa jatkumaan sisälokasuojaa vasten tiiviisti. Sisälokasuojan aukko ulottuu käytännössä sen yläpinnan tasoon vaikkei se sivulta katsottuna siltä näytäkkään. Ilma pitäisi siis tulla melko mutkattomasti ulos.
Pyöreäksi muotoiltava, tukea antavia taiteltuja peltejä vasten tuleva osa tulee myös työn alle. Tekisi mieli tehdä se ensin pellistä muotti taivuttaen ja sitten laminoida siihen hiilikuitu samaan muotoon. Haluanko kuitenkaan aukon pohjalle musta/valkoinen kontrastia ja käyttää kahta eri materiaalia. En vielä osaa päättää.
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot
Nippelitietoa mukaan. Ruotsalaisen Yliopiston tutkimuksen mukaan auton kokonaisilmanvastuksesta (drag) noin 30 prosenttia kehittyy pyöränkoteloissa.http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 250512.pdf
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
- Jarvis
- Aktiivi
- Viestit: 125
- Liittynyt: 12 Touko 2009, 21:32
- Auto: 2007 GT CS avo & pari muutosta ;)
- Paikkakunta: Tuusula
Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot
Hieno projekti kuten sulla yleensä.
Pohojanmaallahan laitettiin viime talvena tämmöiset aukot jo paikoilleen, en osaa linkata tekijää oikein, saa nähdä toimiiko ao. linkki.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=1955
Kai sulla auto kevenee myös, mitä, 50g?
Pohojanmaallahan laitettiin viime talvena tämmöiset aukot jo paikoilleen, en osaa linkata tekijää oikein, saa nähdä toimiiko ao. linkki.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=1955
Kai sulla auto kevenee myös, mitä, 50g?

2007 GT CS avo ja hieman muutoksia... 

Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot
Johtaako tuo kuvan neliön muotoinen aukko sisälokarissa moottoritilaan?
Mielestäni tuota "kidusta" kannattaisi hyödyntää myös moottoritilan patopaineen poistoon.
Voisi tehostaa myös syylärin jäähdytystä aerodynamiikan lisäksi.
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot
Hyvä poimittu idea fenix!
Tuo aukko johtaa harmillisesti runkoprofiilin sisään ja on kooltaan vain 48x47mm. Patopainetta purkautuu näiden ilmanpoistoaukkojen kautta ulos. Periaatteessa tuota sinun ideaasi voisi soveltaa alkuperäisestä akun sijainnista peltiä poistamalla jolloin voisi yhdistää sieltä moottoritilan takaa sivuista ilman ulostulon noihin kiduksiin. Pelti ei tuossa sijainnissa ole voimakkaasti profiloitua joten korin jäykkyyttä ei välttämättä vahingoittaisi. Kuvassa valo paistaa läpi konehuoneen avoimista kohdista.
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot
Jarvis linkki jäsenen auton kuvaan profiilissa aukesi. Puskurissa aukot näkyyJarvis kirjoitti: ↑21 Loka 2020, 13:55 Hieno projekti kuten sulla yleensä.
Pohojanmaallahan laitettiin viime talvena tämmöiset aukot jo paikoilleen, en osaa linkata tekijää oikein, saa nähdä toimiiko ao. linkki.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=1955
Kai sulla auto kevenee myös, mitä, 50g?![]()

Auto ei tämän myötä kevene. Peltiä tulee muutama sata grammaa lisää jollen tee sitten tuon aukon "pohjaa", eli kaarevaa osaa hiilikuidusta. No toisaalta sisälokasuojasta lähtee palanen mustaa muovia joten paino säilyy aika samoissa kuin ennenkin.
Koko fenderi yhdeltä puolelta painaa noin 5kg. Roush Performance myy orkkismallista hiilikuitufenderiä ja se painaa 1.5 kg. Mahdollista tätäkin osaa siis olisi keventää. Vaikkapa sitten muotittamalla lopullinen valmis osa ja teetättämällä siitä hiilikuituinen. Tällä projektille laskeskelin kyllä lähinnä budjetin vain maalauskustannuksiin.
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
- Jarvis
- Aktiivi
- Viestit: 125
- Liittynyt: 12 Touko 2009, 21:32
- Auto: 2007 GT CS avo & pari muutosta ;)
- Paikkakunta: Tuusula
Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot
Jarvis linkki jäsenen auton kuvaan profiilissa aukesi. Puskurissa aukot näkyy 
minun porngraphic memory teki näemmä tepposet, taas

minun porngraphic memory teki näemmä tepposet, taas

2007 GT CS avo ja hieman muutoksia... 

- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot
Projekti etenee hitaasti kaiken muun lomassa.
Tässä välissä kuva toimivasta nykyauton aerodynamiikasta. Kuvassa ilma johdetaan suoraan jäähdyttäjän läpi ja konepeitosta ulos. = ei juuri patopainetta. Tuollainen kallistetulla jäähdyttäjällä toteutettu systeemi olis seuraavaksi ohjelmassa myös omaan autoon. Saattaa tosin vaatia sähköiseen ohjaustehostimeen siirtymisen. Kuvassa lisäksi etupyörien ilmanvastusta pienennetään "ilmaverholla".
Tässä välissä kuva toimivasta nykyauton aerodynamiikasta. Kuvassa ilma johdetaan suoraan jäähdyttäjän läpi ja konepeitosta ulos. = ei juuri patopainetta. Tuollainen kallistetulla jäähdyttäjällä toteutettu systeemi olis seuraavaksi ohjelmassa myös omaan autoon. Saattaa tosin vaatia sähköiseen ohjaustehostimeen siirtymisen. Kuvassa lisäksi etupyörien ilmanvastusta pienennetään "ilmaverholla".
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot
Leikaten ja teipaten tulevien peltipalojen mallinnusta. Mieluummin kikkailen näin ja teen kaikki metallityöt sitten kerralla.
Ruokapöydän tapletit taipuu tasaisesti ja on kivoja leikellä. Höyrynsulkuteippi tarttuu niihin hyvin.
Lokariin tein jo reiän. Leveimmältä kohdalta ilma poistuu 170 mm kanavan alkuun. Ruokapöydän tapletit taipuu tasaisesti ja on kivoja leikellä. Höyrynsulkuteippi tarttuu niihin hyvin.
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot
Pelti lähti taipumaan.
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT