S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot

On sulla muodot Mustangin...
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

On aika siirtyä 2006 GT Mustangin korin aerodynamiikan muutoksiin kun muut osa-alueet on kohtuullisen hyvällä mallilla.
Ensimmäisenä käsitöitä teettävänä muutoksena etupään pyöräkotelot on tarkoitus tuulettaa niin että ilma joka aiheuttaa vastusta ja nostetta, kulkee loogisesti ulos auton kyljistä. Mallinnus, leikkaaminen ja liittäminen on tarkoitus tehdä itse mutta maalaus ja lopullinen kittaus jää maalarille. Materiaalina alkuperäinen pelti ja arkkipelti about 0,5mm vahvuudella.

Onko ehdotuksia peltisaumojen liitoksiin?
Ajatuksena pellille hionta ja taitokset jotka ulottuvat aina hieman toisen pellin päälle lienee tarpeen ja hitsaten kiinni pisteittäin?

Kittaus vai tinaa saumoihin?
Fender modi 2 kuva.png
Fender modi kuva 1 .png
Viimeksi muokannut NoNeed4Boost, 01 Loka 2020, 18:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: S197 Fendereihin ilmanottoaukot

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Tässä tuo innoituksen lähde. Concepti Mustang jonka ilmanpoistoaukkoja tarkoitus jäljitellä.
Mustang GTR.jpg
Kaara popniitit ja lasikuitu on hyvä idea mutta olen niitä tyylillisesti pyrkinyt omassa autossani välttämään.
Tässä muuten kuva jossa niiteillä maustettu Mustang jossa tyyli johon ne sopii.
Cragar Mustang.jpg
Viimeksi muokannut NoNeed4Boost, 01 Loka 2020, 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Joo, pitää olla hiukan roheemmin tehty auto, että sopii noi popparisysteemit!!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Jotkut on myös laittanut sika liimalla. Puhtaat pinnat tietysti tärkeät teki miten vaan. Eräs mies kertoi kokeilleensa hiacen kaarien vaihdossa tehneen toisen puolen hitsaamalla ja toinen liimaamalla. Hitsattu puski ruostetta maalin alta jo parin vuoden jälkeen liimattu ei. En nyt siis sano, että kannattaa liimata. Toin vaan yhden mahdollisen vaihtoehdon lisää.

Missäs vauhdissa ja korkeudessa se tasainen pohjalevy alkaa tuottaa hyötyä imemällä alustaa tiehen kiinni?
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Päivitellääs nyt projektin etenemistä kun kuviakin on tullut otettua..

Mitoituksen jälkeen rajasin kynämerkit rajausteipillä. Rälläkällä en viitsi metallia kuumennella ja kipinöitä lennätellä joten aukon leikkuseen leikkuriksi valitsin kuviosahan ja siihen Bahcon metalliterät. Heijariliikkeen kytkin sahasta kokonaan pois jotta jälki olisi siistiä ja tarkkaa. Sahauksen aloitukset tein poraamalla ensiksi jokusen reiän peltiin.
Bahco metalliterät.jpg
Kuviosahan ajotason teippasin maalarinteipillä niin ettei se naarmuttaisi maalipintaa. Teippejä tarvi vaihdella useampaan kertaan koska metallin hiutaleet tahtoo jäädä teippien ja maalipinnan väliin tekemään naarmuja.
Fenderin reikä kuva 1.jpg
Ensiksi lähti pala ylimääräiseksi jäävää peltiä aukon keskeltä ja taivuteltavat linjat tuli leikkailtua molemmilta puolilta autoa. Seuraavaksi sitten projektialueen hionta pellille ja peltien reunojen pokkailu sekä sisään taivutus.
Fenderin reikä kuva 2.jpg
Näitä leikkuulinjoja ja tapoja toteuttaa hahmottelin muutamanakin talvena pellin pintaan pahvimalleilla ja merkintöinä. Nyt kun homma on saatu alkuun, ei paluuta enää alkuperäiseen ole ja homma jatkuu :)

Muutama mitta tähän talteen jos joku muu tekee vastaavanlaista projektia vuosien saatossa.

Syvyyttä näille aukoille tulee pintapellistä sisääpäin 90/100mm.

Aukon yläreuna 30mm oven kylkilinjan pokkauksen alapuolella.
Aukon oikea sivu eli pyörän puoli kulkee kaaren tehdaspokkauksen linjaa pitkin
Aukon vasen sivu eli oven puoli oven etureunan kaarevan muodon mukaan 36mm fenderin reunasta
Aukon alareuna 40mm helmapokkauksesta eli siitä osasta johon pyöreä kaaripokkaus päättyy.
Fenderiin reikä kuva 3.jpg
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Taivuttelussa kotikutoisin menetelmin lattarautaa ja kolme pikapuristinta tekee tehtävänsä. Pelti näissä on melko pehmeää ja paksuhkoa joten varsin kiitollista materiaalia muokkaamiseen.
fenu 1.jpg
Syvyyttä ilmakanavalle fenderin takana on 100mm aukon yläreunassa ja 90mm alareunassa.
fenu 2.jpg
Koesovitusten jälkeen voi todeta että mahtuu yhä paikalleen. Seuraavaksi jatkuu ilmakanavan muokkaus niin että sen saa jatkumaan sisälokasuojaa vasten tiiviisti. Sisälokasuojan aukko ulottuu käytännössä sen yläpinnan tasoon vaikkei se sivulta katsottuna siltä näytäkkään. Ilma pitäisi siis tulla melko mutkattomasti ulos.
fenu 3.jpg
Pyöreäksi muotoiltava, tukea antavia taiteltuja peltejä vasten tuleva osa tulee myös työn alle. Tekisi mieli tehdä se ensin pellistä muotti taivuttaen ja sitten laminoida siihen hiilikuitu samaan muotoon. Haluanko kuitenkaan aukon pohjalle musta/valkoinen kontrastia ja käyttää kahta eri materiaalia. En vielä osaa päättää.
fenu 4.jpg
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Nippelitietoa mukaan. Ruotsalaisen Yliopiston tutkimuksen mukaan auton kokonaisilmanvastuksesta (drag) noin 30 prosenttia kehittyy pyöränkoteloissa.http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 250512.pdf
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
Jarvis
Aktiivi
Viestit: 125
Liittynyt: 12 Touko 2009, 21:32
Auto: 2007 GT CS avo & pari muutosta ;)
Paikkakunta: Tuusula

Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot

Viesti Kirjoittaja Jarvis »

Hieno projekti kuten sulla yleensä.

Pohojanmaallahan laitettiin viime talvena tämmöiset aukot jo paikoilleen, en osaa linkata tekijää oikein, saa nähdä toimiiko ao. linkki.

memberlist.php?mode=viewprofile&u=1955

Kai sulla auto kevenee myös, mitä, 50g? :uuh:
2007 GT CS avo ja hieman muutoksia... :)
fenix
Tulokas
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Huhti 2013, 03:14

Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot

Viesti Kirjoittaja fenix »

Kuva

Johtaako tuo kuvan neliön muotoinen aukko sisälokarissa moottoritilaan?
Mielestäni tuota "kidusta" kannattaisi hyödyntää myös moottoritilan patopaineen poistoon.
Voisi tehostaa myös syylärin jäähdytystä aerodynamiikan lisäksi.
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

fenix kirjoitti: 24 Loka 2020, 23:08
Johtaako tuo kuvan neliön muotoinen aukko sisälokarissa moottoritilaan?
Mielestäni tuota "kidusta" kannattaisi hyödyntää myös moottoritilan patopaineen poistoon.
Voisi tehostaa myös syylärin jäähdytystä aerodynamiikan lisäksi.
Hyvä poimittu idea fenix!

Tuo aukko johtaa harmillisesti runkoprofiilin sisään ja on kooltaan vain 48x47mm.
fender modi 9.jpg
Patopainetta purkautuu näiden ilmanpoistoaukkojen kautta ulos.
Tiger konepeitto 1.jpg
Tiger konepeitto 2.jpg
Periaatteessa tuota sinun ideaasi voisi soveltaa alkuperäisestä akun sijainnista peltiä poistamalla jolloin voisi yhdistää sieltä moottoritilan takaa sivuista ilman ulostulon noihin kiduksiin. Pelti ei tuossa sijainnissa ole voimakkaasti profiloitua joten korin jäykkyyttä ei välttämättä vahingoittaisi. Kuvassa valo paistaa läpi konehuoneen avoimista kohdista.
Fender modi 10.jpg
fender modi 11.jpg
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Jarvis kirjoitti: 21 Loka 2020, 13:55 Hieno projekti kuten sulla yleensä.

Pohojanmaallahan laitettiin viime talvena tämmöiset aukot jo paikoilleen, en osaa linkata tekijää oikein, saa nähdä toimiiko ao. linkki.

memberlist.php?mode=viewprofile&u=1955

Kai sulla auto kevenee myös, mitä, 50g? :uuh:
Jarvis linkki jäsenen auton kuvaan profiilissa aukesi. Puskurissa aukot näkyy :)

Auto ei tämän myötä kevene. Peltiä tulee muutama sata grammaa lisää jollen tee sitten tuon aukon "pohjaa", eli kaarevaa osaa hiilikuidusta. No toisaalta sisälokasuojasta lähtee palanen mustaa muovia joten paino säilyy aika samoissa kuin ennenkin.
Koko fenderi yhdeltä puolelta painaa noin 5kg. Roush Performance myy orkkismallista hiilikuitufenderiä ja se painaa 1.5 kg. Mahdollista tätäkin osaa siis olisi keventää. Vaikkapa sitten muotittamalla lopullinen valmis osa ja teetättämällä siitä hiilikuituinen. Tällä projektille laskeskelin kyllä lähinnä budjetin vain maalauskustannuksiin.
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
Jarvis
Aktiivi
Viestit: 125
Liittynyt: 12 Touko 2009, 21:32
Auto: 2007 GT CS avo & pari muutosta ;)
Paikkakunta: Tuusula

Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot

Viesti Kirjoittaja Jarvis »

Jarvis linkki jäsenen auton kuvaan profiilissa aukesi. Puskurissa aukot näkyy :)


minun porngraphic memory teki näemmä tepposet, taas :roll:
2007 GT CS avo ja hieman muutoksia... :)
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Projekti etenee hitaasti kaiken muun lomassa.

Tässä välissä kuva toimivasta nykyauton aerodynamiikasta. Kuvassa ilma johdetaan suoraan jäähdyttäjän läpi ja konepeitosta ulos. = ei juuri patopainetta. Tuollainen kallistetulla jäähdyttäjällä toteutettu systeemi olis seuraavaksi ohjelmassa myös omaan autoon. Saattaa tosin vaatia sähköiseen ohjaustehostimeen siirtymisen. Kuvassa lisäksi etupyörien ilmanvastusta pienennetään "ilmaverholla".
Shelby aero.png
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Leikaten ja teipaten tulevien peltipalojen mallinnusta. Mieluummin kikkailen näin ja teen kaikki metallityöt sitten kerralla.
fenu 3.jpg
Lokariin tein jo reiän. Leveimmältä kohdalta ilma poistuu 170 mm kanavan alkuun.
fenu 2.jpg
Ruokapöydän tapletit taipuu tasaisesti ja on kivoja leikellä. Höyrynsulkuteippi tarttuu niihin hyvin.
fenu 1.jpg
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: S197 Fendereihin ilmanpoistoaukot

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Pelti lähti taipumaan.
527.jpg
528.jpg
544.jpg
564.jpg
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Vastaa Viestiin