Imusarjan/kaasutin asennus vinkkejä noviisille (351C + Edelbrock 2750)

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
IstoT
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 21 Touko 2018, 14:28
Auto: musseton
ex. Mustang Mach 1 -71 351C 2V 3-speed manual
ex. Mustang Convertible 5.0 GT
Paikkakunta: Järvenpää

Imusarjan/kaasutin asennus vinkkejä noviisille (351C + Edelbrock 2750)

Viesti Kirjoittaja IstoT »

Tere,

Olis tulossa parin viikon sisällä uusi imusarja ja sen asennusta tässä ihmetellyt etukäteen.
Itselle tässä menee imusarjan asennusneitsyys joten aivan noviisina liikenteessä.

Periaate mulla jo aika hyvin selvillä mutta esim. en ole mistään löytänyt infoa mihin laittaa vasemman puoleinen huohotin putki kiinni. Pitääkö olla jokin liitin joka laitetaan imusarjaan vai pitäisikö tuo saada kytkettyä kaasariin. Kaasarina mulla tulee olemaan Holley Street Avenger 670cfm jossa on kyllä paikka PCV:lle mutta se on etupuolella ja tuo huohotin putki menee moottorin taakse.
Ja jos tuo täytyy saada imusarjaan niin mikähän liitin tohon pitäisi hommata.

Lisäksi kaasarissa sähköinen ryyppy..mihin järkevin tapa laittaa..jotkut jenkeissä laittaneet kaasuvivun solenoidiin joka jää ylimääräiseksi.

Muitakin asennukseen liittyviä vinkkejä otetaan mieluusti vastaan.

Tämmöset osat tilasin UsPartsista ja näillä homma pitäisi autokatoksessa saada hoidettua joko tänä syksynä (jos tarpeeksi lämmintä) tai sitten ensi keväänä..:).

- EDELBROCK 2750 IMUSARJA
- Edelbrock 7265 - Edelbrock Intake Manifold Gaskets
- ARP 454-2004 - ARP Stainless Steel Intake Manifold Bolt Kits
- MASTER 15BP SILIKONI
- HOLLEY 34-150 POLTTOAINELINJA
- HOLLEY 26-500 MITTARI
- HOLLEY 20-124 ASENNUSSARJA
- DORMAN 785-404 LIITIN
- GB BILLET 209 POLTTOAINESUODATIN
- STM V250 PCV venttiili, letkuliitin 3/8" (9,5mm) ja korkinpuoli 3/4" (19mm) (lisätty 27.8.2020)

Edit: 26.8 lisätty muutama kuva
download/file.php?mode=view&id=21901
download/file.php?mode=view&id=21900
download/file.php?mode=view&id=21899
download/file.php?mode=view&id=21898
download/file.php?mode=view&id=21897
Liitteet
PCV_Kuva1
PCV_Kuva1
PCV_Kuva2
PCV_Kuva2
Edelbrock vastaavuudet orggis imusarjaan
Edelbrock vastaavuudet orggis imusarjaan
Jarrutehostimen alipaineliitin
Jarrutehostimen alipaineliitin
Virranjakajan alipaineliitin
Virranjakajan alipaineliitin
Viimeksi muokannut IstoT, 27 Elo 2020, 14:45. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Avatar
JarLau
Aktiivi
Viestit: 94
Liittynyt: 17 Elo 2017, 09:01
Auto: Ford Mustang HT ´72
Ford Mondeo 2.0L ECOBOOST ´12
Paikkakunta: HML

Re: Imusarjan/kaasutin asennus vinkkejä noviisille (351C + Edelbrock 2750)

Viesti Kirjoittaja JarLau »

Moi,

Itse asensin viime viikolla 72 poniin uuden imusarjan. Alla oleva video kertoo hyvin kaiken oleellisen.

[youtube][/youtube]
1972 Ford Mustang HT

Tunteella perse edellä puuhun ja korkealle...
Avatar
JarLau
Aktiivi
Viestit: 94
Liittynyt: 17 Elo 2017, 09:01
Auto: Ford Mustang HT ´72
Ford Mondeo 2.0L ECOBOOST ´12
Paikkakunta: HML

Re: Imusarjan/kaasutin asennus vinkkejä noviisille (351C + Edelbrock 2750)

Viesti Kirjoittaja JarLau »

Sähköiselle ryypylle pitää tuoda jatkuva 12V (key on asennossa).

Onko tarkoitus että kaikki tulee siististi AN-liittimillä ja putkilla PVC:lta kaasarille? Mulla tuo menee bensaletkulla.
https://documents.holley.com/199r10219-3rev5.pdf

Mulla aikakin toimi paremmin että PVC:lta menee kaasariin eikä imusarjaan.
1972 Ford Mustang HT

Tunteella perse edellä puuhun ja korkealle...
Avatar
IstoT
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 21 Touko 2018, 14:28
Auto: musseton
ex. Mustang Mach 1 -71 351C 2V 3-speed manual
ex. Mustang Convertible 5.0 GT
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Imusarjan/kaasutin asennus vinkkejä noviisille (351C + Edelbrock 2750)

Viesti Kirjoittaja IstoT »

JarLau kirjoitti: 26 Elo 2020, 08:32 Sähköiselle ryypylle pitää tuoda jatkuva 12V (key on asennossa).

Onko tarkoitus että kaikki tulee siististi AN-liittimillä ja putkilla PVC:lta kaasarille? Mulla tuo menee bensaletkulla.
https://documents.holley.com/199r10219-3rev5.pdf

Mulla aikakin toimi paremmin että PVC:lta menee kaasariin eikä imusarjaan.
Mihin kytkit tuon ryypyn virtapiuhan..saattaa tietysti vähän olla eroa 71 <-> 72 välillä.
Mulla ei siis ole mitään ideaa miten vetää vasemman puoleista PVC:tä..onkos sulla laittaa kuvaa tosta sun "kytkennästä"? Oikean puoleinen menee suoraan ilmasuodatin koteloon joten sitä ei tartte murehtia.

Täytyypi tuokin video katsoa läpi....:).
Avatar
IstoT
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 21 Touko 2018, 14:28
Auto: musseton
ex. Mustang Mach 1 -71 351C 2V 3-speed manual
ex. Mustang Convertible 5.0 GT
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Imusarjan/kaasutin asennus vinkkejä noviisille (351C + Edelbrock 2750)

Viesti Kirjoittaja IstoT »

Kävinpä tänään sit ihmettelemässä kameran kanssa asiaa (jotta ei tartte koko ajan käydä auton luona).
ilmeisesti nuo jarrutehostimen ja virranjakajan littimet käy suoraan noihin edelbrockin paikkoihin jotka vastaavassa paikassa kuin orggiksessa. Ja tuon kaasuvaijerin kiinnitys samalla kohtaa.

Eli ainut mikä pitää ratkaista et miten ton PVC:n laittaa paikalleen. Kaasarissa oleva liitin on pienempi (10mm) kuin tuo venttiilikopan liitin (13mm) joten pitääpi alkaa tutkia jotain palikkaa jolla 13mm letkun saa muunnettua 10mm letkulle sopivaksi. Äkkiseltään en mitään löytänyt mut kaipa noita tehty on.

Edit: No löytyhän sellainen..
Supistaja 9,5mm -> 13mm
Edit2: vai mahtaisko 10mm/17mm bensaletkun saada "porattua" sen kokoiseksi et menis tohon 13mm liittimeen..jäähän siihen vielä 2mm seinämä ja tossa ei painetta ole..
10mm/17mm bensaletku
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Imusarjan/kaasutin asennus vinkkejä noviisille (351C + Edelbrock 2750)

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

IstoT kirjoitti: 25 Elo 2020, 10:37 Periaate mulla jo aika hyvin selvillä mutta esim. en ole mistään löytänyt infoa mihin laittaa vasemman puoleinen huohotin putki kiinni. Pitääkö olla jokin liitin joka laitetaan imusarjaan vai pitäisikö tuo saada kytkettyä kaasariin. Kaasarina mulla tulee olemaan Holley Street Avenger 670cfm jossa on kyllä paikka PCV:lle mutta se on etupuolella ja tuo huohotin putki menee moottorin taakse.
Ja jos tuo täytyy saada imusarjaan niin mikähän liitin tohon pitäisi hommata.
Voit hyvin käyttää jarrutehostimen liitintä kaasarin takaa PCV liitokseen! Jarrutehostimen alipaineen otat imusarjasta.
Liitteet
Holley street Avenger.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
IstoT
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 21 Touko 2018, 14:28
Auto: musseton
ex. Mustang Mach 1 -71 351C 2V 3-speed manual
ex. Mustang Convertible 5.0 GT
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Imusarjan/kaasutin asennus vinkkejä noviisille (351C + Edelbrock 2750)

Viesti Kirjoittaja IstoT »

Mexico65 kirjoitti: 27 Elo 2020, 08:38 Voit hyvin käyttää jarrutehostimen liitintä kaasarin takaa PCV liitokseen! Jarrutehostimen alipaineen otat imusarjasta.
Kiitti varmistuksesta..olin tänään saman vinkin lukenut 7173mustang foorumilta mutten ollut ihan sata varma onko ok ottaa tosta...eli olisin tuota juuri kysynytkin kohtapuoliin..:). Tossakin 10mm liitin eli tartten edelleen ton muuntimen..ellei sitten tossa orggis putkessa ole toinen pää pienempi..oletan ettei.
kaara91 kirjoitti: 26 Elo 2020, 22:48 Mulla ois tommonen 13/10mm reikä 8mm.. 10€.
Kerkesin tilaa tälläsen...Festo Check Valve 4 Pieces Aluminium One Way Valve Fuel
ku tilasin muutakin amazoonista. Oletan et noista saa vaihdettua päät ristiin...jos ei niin sitten menee öö mappiin odottaa tarvetta ja haen sulta ton.

Oliks sulla kaara91 jarruputken (bensaputken) teko välineet ja putkea..jos sattuu tulee tarve tehdä uniikki versio niin ei tarttis ostella välineitä. Mä en oo ihan varma saanko kuin tosta nykysestä vedettyy letkun uuteen kaasariin ku tarttee bensa suodattimenkin vielä tohon väliin.

Tässä sama kaasari (kuva2) mut tää kaveri ei oo laittanut suodatin väliin..orggis bensaputki tulee ton vesiletkun vasemmalta puolelta (kuva1)
Liitteet
Kuva1
Kuva1
Kuva2
Kuva2
Avatar
JarLau
Aktiivi
Viestit: 94
Liittynyt: 17 Elo 2017, 09:01
Auto: Ford Mustang HT ´72
Ford Mondeo 2.0L ECOBOOST ´12
Paikkakunta: HML

Re: Imusarjan/kaasutin asennus vinkkejä noviisille (351C + Edelbrock 2750)

Viesti Kirjoittaja JarLau »

Moi,

Alla kuva minun nykyistä kokoonpanosta, viimeisin kuva asennus on valmis.

Eli mulla menee apukuskin puoleinen huohotusletku kaasarin etupuolelle ja jarrutehostimelta kaasarin taakse. Kuskin puolen huohotus menee ilmansuodattimen koteloon.
Liitteet
20200822_183612.jpg
1972 Ford Mustang HT

Tunteella perse edellä puuhun ja korkealle...
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: Imusarjan/kaasutin asennus vinkkejä noviisille (351C + Edelbrock 2750)

Viesti Kirjoittaja 1223 »

IstoT kirjoitti: 27 Elo 2020, 10:34
Mexico65 kirjoitti: 27 Elo 2020, 08:38 Voit hyvin käyttää jarrutehostimen liitintä kaasarin takaa PCV liitokseen! Jarrutehostimen alipaineen otat imusarjasta.
Kiitti varmistuksesta..olin tänään saman vinkin lukenut 7173mustang foorumilta mutten ollut ihan sata varma onko ok ottaa tosta...eli olisin tuota juuri kysynytkin kohtapuoliin..:). Tossakin 10mm liitin eli tartten edelleen ton muuntimen..ellei sitten tossa orggis putkessa ole toinen pää pienempi..oletan ettei.

Eikö tähän nyt ole helpoin ostaa uusi pvc vena 10 mm liitoksella?
Avatar
IstoT
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 21 Touko 2018, 14:28
Auto: musseton
ex. Mustang Mach 1 -71 351C 2V 3-speed manual
ex. Mustang Convertible 5.0 GT
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Imusarjan/kaasutin asennus vinkkejä noviisille (351C + Edelbrock 2750)

Viesti Kirjoittaja IstoT »

1223 kirjoitti: 27 Elo 2020, 13:48 Eikö tähän nyt ole helpoin ostaa uusi pvc vena 10 mm liitoksella?
Olis jos tietäis mikä käy tohon..mutten ole omalla etsinnällä löytänyt sopivaa eikä Uspartsistakaan mitään ehdotusta tullut. Ja google ei kerro tässä tapauksessa..tai sitten en vaan osaa etsiä..:).

Edit: Jotain tämmöstä löytyy (mustana GM:n..mut voiks Foordiin GM:n osia laittaa :oops: ) pitää vielä tutkia käykö toi tohon nykyseen "korkkiin"
PCV 3/8"
Edit2: Toi 3/8" putkelle (9,5mm) ja toinen pää 3/4" (19mm) joka vastaa juts korkissa olevaa reikää. Täytyypi kysästä UsPartsilta löytyykö hyllystä.
Edit3: Löytyy STM V250 UsPartsista..kokeilen siis sillä
Viimeksi muokannut IstoT, 27 Elo 2020, 14:43. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
IstoT
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 21 Touko 2018, 14:28
Auto: musseton
ex. Mustang Mach 1 -71 351C 2V 3-speed manual
ex. Mustang Convertible 5.0 GT
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Imusarjan/kaasutin asennus vinkkejä noviisille (351C + Edelbrock 2750)

Viesti Kirjoittaja IstoT »

kaara91 kirjoitti: 27 Elo 2020, 13:52 Ei oo kun jarruputkelle 5mm ja se on polttoainelinjalle liian pientä. 8,10 ja 12mm kieppikuparia löytyy Biltemasta jonka saa käsin taivuteltua. Siihen menee kumiletku suoraan klemmarilla ja päätä voi hieman venyttää rautatangolla, jolloin ei lähde varmasti irti..letku ennen halkeaa, kuin liukuu pois. Painettahan kaasutin versiossa polttoaineputkessa on vain 0,2-0,4bar.
Ok..kiitti vinkistä..itse heti aattelin pitäähän tohon työkalu olla..:D
Ainoo etten kyllä haluais kuparin väristä konehuoneeseen mut saahan ton maalattua..:).
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: Imusarjan/kaasutin asennus vinkkejä noviisille (351C + Edelbrock 2750)

Viesti Kirjoittaja 1223 »

IstoT kirjoitti: 27 Elo 2020, 14:06
1223 kirjoitti: 27 Elo 2020, 13:48 Eikö tähän nyt ole helpoin ostaa uusi pvc vena 10 mm liitoksella?
Olis jos tietäis mikä käy tohon..mutten ole omalla etsinnällä löytänyt sopivaa eikä Uspartsistakaan mitään ehdotusta tullut. Ja google ei kerro tässä tapauksessa..tai sitten en vaan osaa etsiä..:).

Edit: Jotain tämmöstä löytyy (mustana GM:n..mut voiks Foordiin GM:n osia laittaa :oops: ) pitää vielä tutkia käykö toi tohon nykyseen "korkkiin"
PCV 3/8"
Edit2: Toi 3/8" putkelle (9,5mm) ja toinen pää 3/4" (19mm) joka vastaa juts korkissa olevaa reikää. Täytyypi kysästä UsPartsilta löytyykö hyllystä.
Edit3: Löytyy STM V250 UsPartsista..kokeilen siis sillä
Moro

Neimensivulta ostin juuri tollaisen missä 10 mm liittimet.
Tai sitten täältä
http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... =1&p_id=63
Avatar
IstoT
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 21 Touko 2018, 14:28
Auto: musseton
ex. Mustang Mach 1 -71 351C 2V 3-speed manual
ex. Mustang Convertible 5.0 GT
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Imusarjan/kaasutin asennus vinkkejä noviisille (351C + Edelbrock 2750)

Viesti Kirjoittaja IstoT »

JarLau kirjoitti: 27 Elo 2020, 13:34 Moi,
Alla kuva minun nykyistä kokoonpanosta, viimeisin kuva asennus on valmis.
Eli mulla menee apukuskin puoleinen huohotusletku kaasarin etupuolelle ja jarrutehostimelta kaasarin taakse. Kuskin puolen huohotus menee ilmansuodattimen koteloon.
Kuvista ei näy kuin yksi...muokkaatko viestiäsi niin että kaikki näkyy..:).
Sinulla näyttäis siis olevan toisin päin nuo..ja muutenkin näyttä erilaiselta..onko sinulla Windsorin kone tuossa? Meinaan mulla orggis systeemissä apukuskin puoli menee imusarjaan ja kuskin puoli kaasariin...ja koneessa huohotus juuri noin päin..ilma oikealta sisään ja vasemmalta ulos.

Nyt alkaa itsellä ole homma muuten selvä mutten ole vielä saanut aikaiseksi tutkia mihin virta tulee kun kääntää virrat päälle...edelleen otaksun että vahva ehdokas on tuo solenoidin liitin jolla ei jatkossa ole käyttöä.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Imusarjan/kaasutin asennus vinkkejä noviisille (351C + Edelbrock 2750)

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Vasemman ja oikean puolen venttiilikoppa sama, ja huohotinkin lähtee irti.

Sillä ei ole paljonkaan merkitystä tulee imu/korvausila taakse/eteen. Periaatteessa imu taitaa olla suurimmillaan esim. jarruttaessa, kun kaasuläpät kiinni. Tällä logiikalla kaasarin liitäntä (PVC venttililtä) tulisi takaa, ja ilmanputsarille edestä.

Loppupeleissä tällä ei ole suurta merkitystä. Alkuperäistä haettaessa tietty eri asia. Googlellä löytyy varmasti kuvat vakio konehuoneesta eri vuosimalleihin.

a
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Imusarjan/kaasutin asennus vinkkejä noviisille (351C + Edelbrock 2750)

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

IstoT kirjoitti: 27 Elo 2020, 14:09 kuparin väristä
Kupari väristessään kovettuu, vaikka en minä metallurgiasta mitään tiedä. Kuparinikkeli ei värise ja on harmaanpaa.
Vastaa Viestiin